Hej,
Vi är nu inne på 5 dagen av vårt kurande av vår son som är 11,5 månader gammal. Allt gick toppen i början och Oskar reagerade precis som det står i boken. Vi var lyriska och predikade SHN för alla.
Dock i natt - natt nr 4 hände något. Han vaknade till två gånger innan kl 24.00 och då gick det att få honom att somna med ramsan och allt var bra. Men kl 02.00 börjar han verkligen skrika argt (eller ledset? - har lite svårt att tolka hans skrik) Vi höll på i över en timme och skriken bara ökade. Ramsan tog inte och jag var inne hos honom tre gånger och solfjädrade och gick ut med ramsan...men så fort jag lämnade rummet så började skriket igen. Samma sak hände nu på förmiddagsluren - han vaknade alldeles för tidigt och skrek och grät och jag fick honom inte att somna om utan fick tyvärr till slut ta upp honom. Han står upp i sägen och vägrar att lägga sig ned.
Vad gör jag för fel??
Tacksam för hjälp!
Allt gick ju så bra...men
-
Almas_mamma
Re: Allt gick ju så bra...men
Hej!
Vad duktiga ni har varit, och vad kul att det har gått så bra hittills!
Jag är ingen expert (är själv bara klar med uppföljningsveckan imorgon), men efter att läst ISHN-boken ett par gånger, hemsidan och hängt en del här i forumet låter det i mina öron som ett litet återfall. Det är tydligen vanligt att de små älsklingarna faller tillbaka till sina dåliga vanor en natt/några nätter när man precis slappnat av lite för att det har, så det är inget du behöver oroa dig för. Han behöver bara försäkras att det ska vara så här nu, ni finns där utanför och vaktar, han kan sova lugnt och tryggt. Fortsätt vara konsekvent och var nu försiktig med att inte ta över för mycket. För att han ska kunna göra framsteg måste ni backa. Ju mer du gör, desto mer kommer du få göra läste jag en klok person skriva här inne i en annan tråd. Försök ha is i magen (även om det är svårt när han skriker) och använd bara verktygen när det verkligen är kris. Jag är helt säker på att ni och Oskar kommer fixa detta! Och glöm inte attityden - ni vet att ni gör det som är bäst för honom, låt honom aldrig plocka upp signaler om annat.
Stor lycka till!
/Linda
Vad duktiga ni har varit, och vad kul att det har gått så bra hittills!
Jag är ingen expert (är själv bara klar med uppföljningsveckan imorgon), men efter att läst ISHN-boken ett par gånger, hemsidan och hängt en del här i forumet låter det i mina öron som ett litet återfall. Det är tydligen vanligt att de små älsklingarna faller tillbaka till sina dåliga vanor en natt/några nätter när man precis slappnat av lite för att det har, så det är inget du behöver oroa dig för. Han behöver bara försäkras att det ska vara så här nu, ni finns där utanför och vaktar, han kan sova lugnt och tryggt. Fortsätt vara konsekvent och var nu försiktig med att inte ta över för mycket. För att han ska kunna göra framsteg måste ni backa. Ju mer du gör, desto mer kommer du få göra läste jag en klok person skriva här inne i en annan tråd. Försök ha is i magen (även om det är svårt när han skriker) och använd bara verktygen när det verkligen är kris. Jag är helt säker på att ni och Oskar kommer fixa detta! Och glöm inte attityden - ni vet att ni gör det som är bäst för honom, låt honom aldrig plocka upp signaler om annat.
Stor lycka till!
/Linda
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
-
Almas_mamma
("...när man precis slappnat av lite för att det har vänt", skulle det stå.)
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
-
Oskarsmother
Tack för uppmuntrande ord! Jag kanske oroade mig lite i onödan. Går liksom på tå kring honom då jag så gärna vill att det vänder. Har varit ett mycket tungt första år med vaknätter varje natt. Men precis som du sa så var det nog bara ett återfall...inatt sov han 12 timmar i sträck igen!!! Själv sov jag dock inte mycket
är så van att vara uppe på nätterna att jag liksom inte kan somna in. Men det kommer väl så snabbt jag vågar lita på att detta verkligen funkar - och nu har vi ju fått mycket bevis för att så är fallet.
Ha det bra, Vänliga hälsningar Anna-Maria
Ha det bra, Vänliga hälsningar Anna-Maria
-
ilindstrom
Ofta är det största problemet att få mammorna att kunna sova.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida