Klöser på naglarna

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

Klöser på naglarna

Inlägg av fjällström »

Nu behöver jag goda råd :?
Vår lilltjej, snart 4 år klöser så innerligt på sina naglar (både fingrar och tår). När hon ser tv, när vi åker bil, när hon ska sova... Ja nästan alltid förutom när hon leker. Hon får ofta ont och blir röd och svullen, men det hjälper inte. Klösandet fortsätter. Hur bemöta/hantera :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Klöser på naglarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag är ledsen men jag förstår nog inte "klöser". MIn son biter på naglarna och det bästa botemedlet oavsett tänker jag. Är att se till att händerna är upptagna med annat.

Jag vet att det är svårt men man får försöka i bilen att sysselsätta dem med annat. Morot, något att pilla med. Min son leker med min mobiltelefon som har film och spel på sig.

Till natten är ju svårare... Det kan vara skönt och veta att detta är vanligt i trotsåldern och minskar eller försvinner oftast senare. Annars kan man lättare hantera det vid 4,5 - 5 år så där.

Jag har pratat med min son om det försiktigt (påminner inte nämnvärt) och han försöker att inte bita. Ibland målar vi naglarna så de blir fina.

När de sitter vid TVn kan man ta deras små händer i sina och hålla om lite mjukt, det brukar fungera för oss ganska bra.

Sen vet jag att han biter mera på dagis och det kan jag ju inte styra. Så det får liksom vara som det är helt enkelt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"