Hej!
Vår son på 3,5 månad har i 1,5 månads tid följt detta schemat;
7.30-9:00 Amning 1h, blöjbyte + social 30 min.
9:00-11:30 Sover
11:30-13:00 Amning 1h á 30 min på vardera bröst, blöjbyte + social 30 min.
13:00-15:30 Sover
15:30-17:30 Amning 1h á 30 min på vardera bröst, blöjbyte + social 30 min.
17:30-19:00 Sover
19:00-20:45 Amning 1h á 30 min på vardera bröst, blöjbyte + social 30 min.
20:45-03:00 Sover
03:00-03:30 Amning bröst 1 á 10min, blöjbyte, amning bröst 2 á 10 min.
03:30-07:30 Sover.
De instrument vi använder är först och främst Ramsa, sen Vagning och slutligen Solfjäder beroende på hur upprörd han är.
I nuläget sover han i eget rum, i sin vagn men har börjat bli mer svårsövd och ramsa oftare under natten.
Det vi nu vill ha hjälp med är:
1) Få vår son att sova hela natten utan nattmål när han blir 4 månader, hur gör vi?
2) Är det lämpligt att han nu vid 4 månaders ålder börjar sova i sin spjälsäng? Hur gör vi isåfall?
3) Vi vill även få honom att sova 12h i sträck på natten, hur gör vi?
Är han redo för detta?
Tack för din hjälp Anna, utan den hade vi gått under!!
Hjälp med att ta bort nattmålet -sova hela natten!
Re: Hjälp med att ta bort nattmålet -sova hela natten!
Hej och varmt välkommen
!
Att sova hela natten på enbart bröstmjölk KAN gå, men jag hade inte ens försökt. Svårt att ge bra besked om det smyger sig på hungervargar. Så mitt tips är att ni väntar till han får i sig mer fast mat.
För min del har jag fördragit vagn (t ex rymlig vagn från Blocket där bebisen kan ligga på mage utan att få det för trångt) till en så liten.
Att sova 12 h i sträck fordrar en mätt liten mage. Hur ni går tillväga står allra bäst beskrivet i Internationella Sova Hela Natten-boken, finns att låna på bibblan om ni inte vill köpa, finns inga enkla knep som jag lätt kan sammanfatta här.
Lycka till!
Kram Emma
Att sova hela natten på enbart bröstmjölk KAN gå, men jag hade inte ens försökt. Svårt att ge bra besked om det smyger sig på hungervargar. Så mitt tips är att ni väntar till han får i sig mer fast mat.
För min del har jag fördragit vagn (t ex rymlig vagn från Blocket där bebisen kan ligga på mage utan att få det för trångt) till en så liten.
Att sova 12 h i sträck fordrar en mätt liten mage. Hur ni går tillväga står allra bäst beskrivet i Internationella Sova Hela Natten-boken, finns att låna på bibblan om ni inte vill köpa, finns inga enkla knep som jag lätt kan sammanfatta här.
Lycka till!
Kram Emma