Kurar vår dotter 5,5 mån
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
Kurar vår dotter 5,5 mån
Hej!
Igår natt var vår första kurnatt för vår lilla dotter. Edith har en storebror som vi kurade vid niomånader så vi känner till processen sedan tidigare. Dock är det en del som glöms och varje ålder har sina specifika delar.
Jag undrar nu om Ediths tider. Hon sover på detta sätt mer än rekommenderade 15,15 h men hon orkar inte vara uppe mer än 1,5 h i stöten. Tacksam för input, vill ju att det ska bli rätt från början.
0700 upp
0830-1000 sover vagnen
10-11 mat byte umgänge
1130-1300 sova vagnen
13-14 mat byte umgänge
1430-1600 sova vagnen
16-1700 mat byte umgänge
1740-18 sover ibabybjörn på mamma eller pappa
18 mat umgänge
1830-1930 bad pyjamas mat skratt
1930 sova
Bästa hälsningar Ediths mamma
Igår natt var vår första kurnatt för vår lilla dotter. Edith har en storebror som vi kurade vid niomånader så vi känner till processen sedan tidigare. Dock är det en del som glöms och varje ålder har sina specifika delar.
Jag undrar nu om Ediths tider. Hon sover på detta sätt mer än rekommenderade 15,15 h men hon orkar inte vara uppe mer än 1,5 h i stöten. Tacksam för input, vill ju att det ska bli rätt från början.
0700 upp
0830-1000 sover vagnen
10-11 mat byte umgänge
1130-1300 sova vagnen
13-14 mat byte umgänge
1430-1600 sova vagnen
16-1700 mat byte umgänge
1740-18 sover ibabybjörn på mamma eller pappa
18 mat umgänge
1830-1930 bad pyjamas mat skratt
1930 sova
Bästa hälsningar Ediths mamma
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
Hej och grattis till lyckad kur på storebror!
... och även till att köra med lilla Sessan.
Visst ligger ni lite tätt med lurar på dagtid, men vissa juveler är tröttisar och när ni märker att lilla damen orkar mer kan ni med lätthet plocka bort den sista 20 minutaren utan problem.
:thumbsup:
... och även till att köra med lilla Sessan.
Visst ligger ni lite tätt med lurar på dagtid, men vissa juveler är tröttisar och när ni märker att lilla damen orkar mer kan ni med lätthet plocka bort den sista 20 minutaren utan problem.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
Tack för ditt svar! Det är så bra att ha någon att bolla funderingarna med:)
Det är nog så att Edith är en tröttis för hon orkar verkligen inte vara vaken mer än 1,5 h i streck. Kan det vara för att hon är förkyld kanske?
Jag är ju så klart lite osäker på om hon får för mycket sömn på dagtid (4 h 50 min) för att hon ska kunna sova 11,5 på natten. Så i morse när hon vaknade 0615 och låg och jollrade och lekte med sina föttern blev jag o min man osäkra på om det är eg då hon bör gå upp. Min man fick henne att somna upp och därefter väckte vi henne 0630. Då var hon trött
och somnade så klart 0800 och så blev hela dagen framskjuten 30 min.
Hur ska jag göra?
Det är nog så att Edith är en tröttis för hon orkar verkligen inte vara vaken mer än 1,5 h i streck. Kan det vara för att hon är förkyld kanske?
Jag är ju så klart lite osäker på om hon får för mycket sömn på dagtid (4 h 50 min) för att hon ska kunna sova 11,5 på natten. Så i morse när hon vaknade 0615 och låg och jollrade och lekte med sina föttern blev jag o min man osäkra på om det är eg då hon bör gå upp. Min man fick henne att somna upp och därefter väckte vi henne 0630. Då var hon trött
och somnade så klart 0800 och så blev hela dagen framskjuten 30 min.
Hur ska jag göra?
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
Hej Ediths mamma! Har du SHN-boken? Där får du massor av schematips, bl a att en 5-månaders behöver 15 h sömn per dygn uppdelat på förslagsvis 12 h natt och tre lurar. Fundera ut ett schema som passar er familj med de grunderna. Hade ni inte funderat ut ett schema när ni kurade eller hur har ni strukturerat dagarna?
Kram Emma
Kram Emma
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
Hej igen!
Vi har haft schema för Edith från hennes födelse men dagligen fått göra kompromiser pga familjen (storebror). Det svåraste att hålla är hennes eftermiddagssömn då jag hämtar August under hennes sovstund. Detta gör att varje dag har blivit lite unik. Hon har Länge somnat ca 1930 o gått upp mellan 6-7. Hon har fyra sovpass (1,5 + 1,5 + 1,5 + 20 min) men då det inte alltid gått att ge henne hela pass har jag dålig koll på hur länge hon sover på natten och hur hennes totala sovtid/dygn är. Varför jag tjatar om schemat är att jag är osäker då Edith sover mer än Annas rekommendion och jag inte vet vilka tider jag ska dra ner på. Idag minskade jag Ediths eftermiddagssömn till 45 min men det fick effekten att hon blev jättetrött o gnällig och ville somna redan 19 istället. Jag fick jobba hårt på att hålla 1930 så nu kommer jag hålla gamla schemat imorgon. Vad tror ni solvet mer?kan det vara så att Edith behöver sova mer än andra Anna-barn eller kan det bero på något annat?
Känns riktigt olustigt att rucka på schemat såhär när vi kör kuren! Vi startade kura i lördags o Hon vaknar alltid 06 glad o leker med sina fötter men vi har ramsat tills hon somnar igen. tufft jobb fram till 07. Är det pga vargtimmen eller för Att hon sover för mycket?
MVH Siri
Vi har haft schema för Edith från hennes födelse men dagligen fått göra kompromiser pga familjen (storebror). Det svåraste att hålla är hennes eftermiddagssömn då jag hämtar August under hennes sovstund. Detta gör att varje dag har blivit lite unik. Hon har Länge somnat ca 1930 o gått upp mellan 6-7. Hon har fyra sovpass (1,5 + 1,5 + 1,5 + 20 min) men då det inte alltid gått att ge henne hela pass har jag dålig koll på hur länge hon sover på natten och hur hennes totala sovtid/dygn är. Varför jag tjatar om schemat är att jag är osäker då Edith sover mer än Annas rekommendion och jag inte vet vilka tider jag ska dra ner på. Idag minskade jag Ediths eftermiddagssömn till 45 min men det fick effekten att hon blev jättetrött o gnällig och ville somna redan 19 istället. Jag fick jobba hårt på att hålla 1930 så nu kommer jag hålla gamla schemat imorgon. Vad tror ni solvet mer?kan det vara så att Edith behöver sova mer än andra Anna-barn eller kan det bero på något annat?
Känns riktigt olustigt att rucka på schemat såhär när vi kör kuren! Vi startade kura i lördags o Hon vaknar alltid 06 glad o leker med sina fötter men vi har ramsat tills hon somnar igen. tufft jobb fram till 07. Är det pga vargtimmen eller för Att hon sover för mycket?
MVH Siri
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
Hej
! Mitt tips är att kvaliteten på sömnen är mindre bra och att det är därför hon är så trött. Fyra bra lurar är svårt att få till, inget som Anna rekommenderar. Skissa på ett schema med tre lurar så kommer hon sova djupare och bli mer pigg är mitt tips.
Ni behöver inte "överramsa"
, bara som en upplysning om hon vaknar tidigt. Sen inget mer om hon inte blir ledsen.
Kram Emma
Ni behöver inte "överramsa"
Kram Emma
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
Hej!
Nu har jag några funderingar under uppföljningsveckan.
Efter att jag gett beskedet, ramsat x 4 och gett bekräftelsen så är Edith tyst emn vänder sig tillr ygg och börjar leka med strumporna. jag har valt att gå in, vända henne och göra samma sak igen dvs besked... Hur är det egentligen? Ska hon får somna i den ställning hon vill, o prata/leka som hon vill eller ska man in och visa tillrätta trots att hon inte är missnöjd?
Tack på förhand / mamma siri
Nu har jag några funderingar under uppföljningsveckan.
Efter att jag gett beskedet, ramsat x 4 och gett bekräftelsen så är Edith tyst emn vänder sig tillr ygg och börjar leka med strumporna. jag har valt att gå in, vända henne och göra samma sak igen dvs besked... Hur är det egentligen? Ska hon får somna i den ställning hon vill, o prata/leka som hon vill eller ska man in och visa tillrätta trots att hon inte är missnöjd?
Tack på förhand / mamma siri
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
Hej Augustsmamma!
Om Edith är nöjd så låter du henne somna som hon vill. Även om hon inte är riktigt nöjd ska du undvika att gå in till henne. Budskapet är ju "nu ska du sova" - ingen trafik! Du kan stå utanför och ramsa, om det behövs. (men inte om hon är nöjd, bara om hon frågar=skriker) Endast då hon verkligen ber om hjälp med att t.ex. blir lagd på mage igen kan du gå in. Ingen ögonkontakt, inga lampor och inget prat när du går in isf. Ramsa dig ut. Och om hon då verkligen bad om hjälp kommer hon att ligga kvar på mage efter att du vänt henne.
Om du låter henne somna själv och hon då somnar på rygg kan du gå in till henne då hon sovit 10 min (inte 5 eller 20). När hon sovit i 10 minuter kan du vända på henne utan att hon vaknar och hon sover vidare på mage.

Bianca
Om Edith är nöjd så låter du henne somna som hon vill. Även om hon inte är riktigt nöjd ska du undvika att gå in till henne. Budskapet är ju "nu ska du sova" - ingen trafik! Du kan stå utanför och ramsa, om det behövs. (men inte om hon är nöjd, bara om hon frågar=skriker) Endast då hon verkligen ber om hjälp med att t.ex. blir lagd på mage igen kan du gå in. Ingen ögonkontakt, inga lampor och inget prat när du går in isf. Ramsa dig ut. Och om hon då verkligen bad om hjälp kommer hon att ligga kvar på mage efter att du vänt henne.
Om du låter henne somna själv och hon då somnar på rygg kan du gå in till henne då hon sovit 10 min (inte 5 eller 20). När hon sovit i 10 minuter kan du vända på henne utan att hon vaknar och hon sover vidare på mage.
Bianca
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
Hej!
Behöver några nya råd.
Edith är nu 7,5 månad och hennes schema ser ut så här.
19-07 sova
830-915 sova
1130-1300 sova
1445-1530 sova (20 min ibland)
Problem som uppstår varje natt är att hon vaknar 06 och ropar argt. Vi ramsar men hon vägrar somna om. Hon har nästan sedan födelsen velat vakna runt 6 så jag börjar fråga mig och jag ska kapitulera för dessa tidiga morgnar?
Nu när det är så kalorier låter jag henne sova lunch inne i spjälsängen. Ibland så vaknar hon efter 20 eller 40 min och bara skriker men blundar. Jag buffar och ramsar men hon kommer inte till ro. Nu har hon gråtit i 40 min.... Vad ska jag göra? Jag kör fördragna gardiner med radion på och luftat. Hur kan jag få henne sova lugnare?
Tack på förhand. Pust.
Behöver några nya råd.
Edith är nu 7,5 månad och hennes schema ser ut så här.
19-07 sova
830-915 sova
1130-1300 sova
1445-1530 sova (20 min ibland)
Problem som uppstår varje natt är att hon vaknar 06 och ropar argt. Vi ramsar men hon vägrar somna om. Hon har nästan sedan födelsen velat vakna runt 6 så jag börjar fråga mig och jag ska kapitulera för dessa tidiga morgnar?
Nu när det är så kalorier låter jag henne sova lunch inne i spjälsängen. Ibland så vaknar hon efter 20 eller 40 min och bara skriker men blundar. Jag buffar och ramsar men hon kommer inte till ro. Nu har hon gråtit i 40 min.... Vad ska jag göra? Jag kör fördragna gardiner med radion på och luftat. Hur kan jag få henne sova lugnare?
Tack på förhand. Pust.
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
-
ilindstrom
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56
-
augustsmamma
- Inlägg: 20
- Blev medlem: fre 28 nov 2008, 14:56
Re: Kurar vår dotter 5,5 mån
Hej igen alla på forumet!
I veckan fyller dottern 9 mån och jag behöver ändra i hennes schema. Tar tacksamt emot synpunkter på hur hennes lurar på dagen kan ligga.
Familjens ramtider (som passar storebror och mamma och pappa):
07 vakna
0715 frukost
11 lunch
12 sova
1400 mellanmål
1730 middag
1915 sova för natten
Tack på förhand:)
I veckan fyller dottern 9 mån och jag behöver ändra i hennes schema. Tar tacksamt emot synpunkter på hur hennes lurar på dagen kan ligga.
Familjens ramtider (som passar storebror och mamma och pappa):
07 vakna
0715 frukost
11 lunch
12 sova
1400 mellanmål
1730 middag
1915 sova för natten
Tack på förhand:)
Mamma till Storebror A (080208) och lillasyster E (100414)
Re: Kurar vår dotter 5,5 mån
Hej igen
!
14 h sömn behövs på schemat fördelat på 12 h natt och två lurar. Vad sägs om 2 h vid lunch och en 20-minutare på eftermiddagen? Eller 1,5 h vid lunch och 45 min på eftermiddagen?
Kram Emma
14 h sömn behövs på schemat fördelat på 12 h natt och två lurar. Vad sägs om 2 h vid lunch och en 20-minutare på eftermiddagen? Eller 1,5 h vid lunch och 45 min på eftermiddagen?
Kram Emma