Schemafunderingar 5,5-månadersbaby - tider att passa
-
Tess med triss
Schemafunderingar 5,5-månadersbaby - tider att passa
Har en liten tös på 5,5 månader som egentligen inte har några stora sömnproblem, men vi känner ändå att vi vill styra upp det lite. Hon vaknar och ammas 2-4 ggr/kväll-natt, vilket jag känner är för mycket, jag blir trött. Lilla tösen har även två äldre bröder som behöver få sitt och då funkar det inte med en alltför trött mamma. Nåväl, vi har ännu inte beslutat om vi ska kura henne "på riktigt", men vi tänkte iaf introducera ett ät- och sovschema för att på så sätt se om hon får bättre rutiner. Tilläggas bör att hon varit sjuk i ca 4 veckor (förkylning, hosta, magsjuka, öroninflammation) och att sömnen under denna tid varit sämre än vanligt. Nu när hon börjar pigga på sig vill vi styra upp det hela.
Lilla tösen äter mest ersättning. Vi introducerade gröt och välling när hon var runt 4 månader, men det har gått sådär med detta nu när hon varit sjuk. Dessutom verkar lilla magen tycka det är kämpigt med dessa produkter. Idag (första penicillinfria dagen) har hon fått majs- och potatispuré, vilket hon gillade, så nu kör vi på med maten och försöker smyga in lite majsvälling.
Med anledning av ovanstående funderar jag på ett optimalt schema för oss. Det som ställer till det är att storebröderna ska hämtas i skola och förskola kl 14. Dessutom arbetar jag 4 timmar (inom en 5,5-timmars ram kl 8-13.30) varje fredag och har då lilla tösen med mig. Det innebär att hon kommer att sova i olika miljöer.
Jag vill helst försöka få in en längre sömnperiod före kl 14, dels för skoltiderna och dels för att jag ska kunna arbeta ostört någon timme.
Skissar på följande schema. Kom gärna med synpunkter.
19.30-07.30 Sova natt
07.30-08.00 Frukost (amning/ersättning/välling)
9.30-10.15 Sova
10.30-11 Lunch (gröt eller puré/ersättning/välling)
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellis (amning/ersättning/välling)
16.00-16.45 Sova
17.30 Middag (puré och ev ersättning/välling)
19.00-19.30 Aming/ersättning/välling
19.30 Sova natt
Ibland åker vi även iväg på träffar och aktiviteter. Allt som oftast somnar hon då i bilen, även om det inte är hennes sovtid. Hur hanterar man det?
Lilla tösen äter mest ersättning. Vi introducerade gröt och välling när hon var runt 4 månader, men det har gått sådär med detta nu när hon varit sjuk. Dessutom verkar lilla magen tycka det är kämpigt med dessa produkter. Idag (första penicillinfria dagen) har hon fått majs- och potatispuré, vilket hon gillade, så nu kör vi på med maten och försöker smyga in lite majsvälling.
Med anledning av ovanstående funderar jag på ett optimalt schema för oss. Det som ställer till det är att storebröderna ska hämtas i skola och förskola kl 14. Dessutom arbetar jag 4 timmar (inom en 5,5-timmars ram kl 8-13.30) varje fredag och har då lilla tösen med mig. Det innebär att hon kommer att sova i olika miljöer.
Jag vill helst försöka få in en längre sömnperiod före kl 14, dels för skoltiderna och dels för att jag ska kunna arbeta ostört någon timme.
Skissar på följande schema. Kom gärna med synpunkter.
19.30-07.30 Sova natt
07.30-08.00 Frukost (amning/ersättning/välling)
9.30-10.15 Sova
10.30-11 Lunch (gröt eller puré/ersättning/välling)
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellis (amning/ersättning/välling)
16.00-16.45 Sova
17.30 Middag (puré och ev ersättning/välling)
19.00-19.30 Aming/ersättning/välling
19.30 Sova natt
Ibland åker vi även iväg på träffar och aktiviteter. Allt som oftast somnar hon då i bilen, även om det inte är hennes sovtid. Hur hanterar man det?
-
Tess med triss
Re: Schemafunderingar 5,5-månadersbaby - tider att passa
Lite tilläggsfakta.
I dagsläget lägger vi tösen kl 20 och hon somnar då ganska omgående när vi "vagnar" spjälsängen (vyssanlulltassar). Dock vaknar hon 2-3 ggr/kväll innan vi går och lägger oss vid 23-24-tiden. Ibland går det bra att vyssa henne till sömns, ibland tar det lång tid. Ibland ger vi upp och plockar upp henne ur sänge och ammar henne. Oftast är hon lätt att söva om när hon ammats. Jag antar att vi gör alla fel vi kan göra
I dagsläget lägger vi tösen kl 20 och hon somnar då ganska omgående när vi "vagnar" spjälsängen (vyssanlulltassar). Dock vaknar hon 2-3 ggr/kväll innan vi går och lägger oss vid 23-24-tiden. Ibland går det bra att vyssa henne till sömns, ibland tar det lång tid. Ibland ger vi upp och plockar upp henne ur sänge och ammar henne. Oftast är hon lätt att söva om när hon ammats. Jag antar att vi gör alla fel vi kan göra
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, för magen inköpes "sempers magdroppar" från apoteket. Ges för all framtid. 70% av immunförsvaret bildas i magen, så den måste man ta hand om!
Sen ang. aktivteter osv... Avvika från schemat kan man inte göra "regelbundet" utan då får man anpassa aktivteten till schemat. BVC och vänner brukar enl. min erfarenhet inte ha problem med detta.
Så antingen åker du bil direkt efter en lur. Eller hela luren är mitt förslag.
Jag fick ibland åka en liten omväg, eller sitta i bilen och vänta tills luren var klar innan jag gick in till kompisar osv.. Eller komma tidigt och lägga där.
Men har man satt tiderna i 2 veckor brukar de sitta som berget. Så sätt tiderna först, anpassa aktiviteter sen.
Sist, man kan alltid ha en gång ingen gång. (men inte flera gånger i månaden, det tar tid att komma på bana igen sen)
Sen ang. aktivteter osv... Avvika från schemat kan man inte göra "regelbundet" utan då får man anpassa aktivteten till schemat. BVC och vänner brukar enl. min erfarenhet inte ha problem med detta.
Så antingen åker du bil direkt efter en lur. Eller hela luren är mitt förslag.
Jag fick ibland åka en liten omväg, eller sitta i bilen och vänta tills luren var klar innan jag gick in till kompisar osv.. Eller komma tidigt och lägga där.
Men har man satt tiderna i 2 veckor brukar de sitta som berget. Så sätt tiderna först, anpassa aktiviteter sen.
Sist, man kan alltid ha en gång ingen gång. (men inte flera gånger i månaden, det tar tid att komma på bana igen sen)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Tess med triss
Tack för ditt svar.
Några synpunkter på schemat?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Njae, det skulle vara att om jag vore du skulle jag skjuta på middagsluren med 30 min. Om det passar barnet och övriga i familjen.Tess med triss skrev:Tack för ditt svar.![]()
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Tess med triss
"Njae, det skulle vara att om jag vore du skulle jag skjuta på middagsluren med 30 min. Om det passar barnet och övriga i familjen."
Tror det blir svårt då storebrorsorna hämtas vid 14-tiden. Åker hemifrån ca 13.45, så visst kan jag plocka upp henne, klä henne och hoppas att hon sover vidare i bilen, men det är ju ingen garanti.
Tror det blir svårt då storebrorsorna hämtas vid 14-tiden. Åker hemifrån ca 13.45, så visst kan jag plocka upp henne, klä henne och hoppas att hon sover vidare i bilen, men det är ju ingen garanti.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Nej, är det så blir det ju svårt. Och du kan inte skjuta på hämtningen något?
Tor 2006
-
Tess med triss
Tyvärr, inte utan att ansöka om fritidsplats till den äldre, något som känns onödigt för 30 minuter per dag.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Och du kan inte tänka dig att tidigarelägga natten 19-07 så fm luren kommer 30 min tidigare och därmed blir långluren bättre? 
Tor 2006
-
Tess med triss
Så klart jag kan, frågan är om jag har självdisciplin nog att kliva upp tidigare än jag "måste".
Är av naturen en kvällsmänniska. Men, men, ska se över schemat och se om jag kan justera lite. En tanke är att korta ner förmiddagsluren. Är det ett alternativ?
Jag undrar hur "alla andra" som har barn i förskola och skola gör. Skulle jag vara tvungen att följa 15-timmarstiderna på fsk skulle jag hämta ett barn kl 13.30 och det andra 14 - hur får man ihop en sådan ekvation med bebisens behov?
Jag undrar hur "alla andra" som har barn i förskola och skola gör. Skulle jag vara tvungen att följa 15-timmarstiderna på fsk skulle jag hämta ett barn kl 13.30 och det andra 14 - hur får man ihop en sådan ekvation med bebisens behov?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, mängden timmar du har på schemat kan du inte minska. Utan bara fixa med tiderna.
De flesta har faktiskt sina barn hemma när de har små syskon, men de som inte har anpassar tiderna på dagis och sina scheman.
Man kan ju gå till dagis tidigt och stanna där och vänta på att tiden skall bli rätt osv... Eller lägga i vagn sova hemma och gå när det är dags till dagis på sovet osv.. Så lösningar finns lika många som föräldrar och barn. Man får bara inte låsa fast sig så inrutat. Vara lite felxibel så brukar man få ihop det.
De flesta har faktiskt sina barn hemma när de har små syskon, men de som inte har anpassar tiderna på dagis och sina scheman.
Man kan ju gå till dagis tidigt och stanna där och vänta på att tiden skall bli rätt osv... Eller lägga i vagn sova hemma och gå när det är dags till dagis på sovet osv.. Så lösningar finns lika många som föräldrar och barn. Man får bara inte låsa fast sig så inrutat. Vara lite felxibel så brukar man få ihop det.
Tor 2006
-
Tess med triss
Ja, du har rätt, jag får försöka hitta en lösning som passar. Och det har jag ju nästan gjort
Ang. dagis så känns det inte aktuellt att ha en 5-åring hemma i ett år och riskera att han hamnar utanför barngruppen nu när han snart börjar skola. Dessutom behöver han den sociala biten. Det kan väl inte vara många 5-åringar som INTE vistas på förskola?
Men det är hur som helst en annan diskussion. Blev bara lite nyfiken på hur andra får ihop det.
Ang. dagis så känns det inte aktuellt att ha en 5-åring hemma i ett år och riskera att han hamnar utanför barngruppen nu när han snart börjar skola. Dessutom behöver han den sociala biten. Det kan väl inte vara många 5-åringar som INTE vistas på förskola?
Men det är hur som helst en annan diskussion. Blev bara lite nyfiken på hur andra får ihop det.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Vet du!?
Kör på det schemat du har i 2 veckor, om det visar sig att det inte funkar vet du ju HUR och VART du behöver ändra. Då kommer lunchluren lite för tätt inpå fm luren.
MEN; du kan INTE ändra mitt i kuren, utan det behöver gå sina modiga 2 veckor innan du ändrar. [-X
Kan det vara en tanke?
Kör på det schemat du har i 2 veckor, om det visar sig att det inte funkar vet du ju HUR och VART du behöver ändra. Då kommer lunchluren lite för tätt inpå fm luren.
MEN; du kan INTE ändra mitt i kuren, utan det behöver gå sina modiga 2 veckor innan du ändrar. [-X
Kan det vara en tanke?
Tor 2006
-
Tess med triss
Låter som en god idé. Kommer inte att börja förrän nästa vecka, då vi får tider på fsk som är samordnade med skolan. Till dess hinner jag fundera lite på schemat också 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
:thumbsup:
Tor 2006