Förstagångskurare, tankar och frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Snart 9 månader som gillar att stå!

Inlägg av Acnaib »

Hej hej!

Skriv på du! ;) Kan vara skönt för egen del att kunna gå tillbaka och läsa senare. Det tycker iaf jag! :mrgreen:

Ang bekräftandet så ska du ge det tyst och mjuk när han tystnat, det ska han höra innan han somnar.
Senare, när du känner att älsklingen lyssnar till ramsan och tystar efter en ramsa så kan du välja att dra ihop bekräftelseramsan med påminellseramsan eller beskedet. Du säger då ramsan som vanligt x3 och fjärde versen säger du bekräftande. Ungefär så här: Hurra, Hurra, Hurra, Huuuurrrrraaaa!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Manfred10

Skrattet till godnattet!

Inlägg av Manfred10 »

Nu har M varit superarg vid 2 läggningar. Jag tycker inte att han lyssnar på min ramsa, och då kan jag ramsa ganska högt i 1 - 1,5 minuter utanför dörren (i ett svep) för att han ska tystna och lyssna. Jag upplever när han vaknar på natten ibland att ramsan biter, då kan det räcka med 4+4 påminnelse och bekräftelse. Nu undrar jag ska jag vara kvar inne hos honom tills han är helt lugn i sängen (vid läggning) innan jag ramsar och går ut? Nu är han spänd som en fjäder och jättearg! Solfjäder tycks funka bättre än buff, jag håller helt enkelt fast honom under tystnad i mörkret tiills han är lugn, det kan ta 4-8 minuter....

Ska jag försöka göra en snabbare läggning och tjata på med ramsan utanför dörren eller ska jag stanna tills han är lugn och avslappnad?

Jag har också svårt att få till skrattet till godnattet, han kan vara glad innan men när vi går in i hans rum börjar han ana oråd och börjar gny lite.... jag har släckt ner rummet innan vi går in och tänt i hallen. Man skulle ju göra det antingen innan eller efter man går ut ur rummet. Nu vet jag inte om det är läge att testa och ändra. Hur gör ni?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag tog bort ett av dina inlägg då det råkade bli två likadana.
När jag lägger mina små så buser vi i rummet och ända ner i sängen. Flyger flygplan och pruppar på magen i luften. kastar upp över huvudet och leker titt-ut. Sen lägger jag dem i sängen, lägger till rätta, solfjädrar kort (ett snabbt tryck på ryggen bara) sen börjar jag ramsa ut och innan jag smiter ut genom dörren så släcker jag. Det funkar bra här. :D

Jag vet att Luvisen brukar tipsa om nåt bra skratt-till-godnatt-knep. Ska se om jag hittar henne och kan locka in henne här. :wink:

Om älsklingen bli lugn av att du solfjädrar en stund så gör det, vid läggningen men försök att korta tiden för var kväll, så att det till slut bara är ett kort tryck.

Bianca
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!
Har tyvärr inga bra råd ang.läggningen.. Men om jag skulle utgå från mig själv så skulle jag använda solfjädern tills han slappnar av och sen ramsa ut.. Hoppas nån som är lite mer kunnig kan hjälpa dig här!

Skrattet till god nattet skulle jag tipsa om att ni avslutar inne i rummet.. Att ni busar i hans rum.. så slipper ni att han ska börja gny innan ni hinner lägga honom.. Vi här hemma gör så.. busar inne i vår lilla tjejs rum.. sen vinkar vi och säger god natt till lampan och släcker den när vi är i rummet...(vinkar även i samma veva hej och god natt till den andra föräldern om båda varit med vid skrattet) Sen kramar och pussar och tackar för dagen och talar om hur mycket jag älskar den lilla och sen ner i sängen.. lägger tillrätta en jättekort solfjäder mest bara för att trycka till sen ramsa ut x4..
Hoppas det kan vara till nån hjälp! Och att ni får en lugn och fin natt!

:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Ja jag såg att det blev 2 inlägg, blev lite för ivrig...... :)

Jag kanske ska testa att busa i rummet då och slägga taklampan när jag går ut. Nytt försök i morgon, får se hur natten blir...... :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

SLÄCKA :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:lol: :lol: Slägga!! :lol: :lol:
Ja, om du släggar den när du går ut så behöver du inte tänka mer på när den ska släckas, då lär den förbli släckt. :wink: :lol:

Bianca
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej, jag igen! :D
Känner att namnet på min tråd kanske inte är det rätta längre......... det handlar ju om hela proceduren nu och inte bara fokus på att han står upp för det har han nästan slutat med. Nu har vi hållit på sen i förra tisdagen .......... Han har ju strulat lite vid läggning i två nätter, måste "hålla fast" honom länge för att han ska slappna av.... i natt sov han ända till 10 över 5=rekord. :D Gnydde lite, jag ramsade och det blev tyst. Halv sex satte han igång igen lite lätt, jag ramsade och hans gråt gick lite upp och ner och till slut tystnade han men när jag då bekräftade fick han ny luft i lungorna. Det kändes ungefär som om han sade till mig håll käften nu för h-vete jag försöker ju sova......... och sluta tjatat med den där himla ramsan, jag vet att det är natt men jag kan inte sova i alla fall!! :evil: ooops :roll: Nu blev han argare och argare (enligt vad jag kan bedömma) jag försökte överösta honom med långt ramsande för att han skulle glömma sin egen gråt, men det kändes som om vad jag än gjorde så blev han bara argare. Jag väntade till slut i 5 minuter till för att se vad som hände och sedan gick jag in för att fjädra, i 8 minuter fick jag "hålla honom på plats" innan han blev lugn, ramsar ut och det är lugnt. Jag bekräftar lite senare och samma scenario, jättearg!! :evil: Till slut lät jag honom vara en stund och spelade Barry White på hög volym i hans rum, fick lite panik för klockan närmade sig morgon! han tystnade faktiskt och slumrade in lagomt tills jag skulle väcka honom!

Nu undrar jag ska jag backa mer med ramsandet när han vaknar på natten? jag är så rädd att han ska hinna skrika upp sig om jag inte ramsar eller att han ska tro att jag har övergivit honom, att jag inte finns där? men det är klart jag ska ju alltid bekräfta när han har tystnat och då hör han ju att jag är där.... hur som helst så kändes det som om alla mina försök till att lugna honom i morse bara blev motsatsen??!! hur ska jag göra i natt när han vaknar? Ska jag ha mer is i magen och se om han fixar det själv?

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ha tilltro till honom, han klarar mer än du tror. Backa så att han kan göra framsteg.

Barn kan mer än man tror - du kommer bli förvånad. :wink:

Skriv gärna i din signatur när din prins är född, då blir det enklare för oss att hjälpa dig.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Manfred10

Ändra/lägga till signatur??

Inlägg av Manfred10 »

Det står att man kan ändra sin signatur i kontrollpanelen men var där? jag hittar inte!!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Uppe i vänsta hörnet under "jordgloben" :wink:
Sen går du till vänster i menyn och väljer "profil" (om jag inte mins helt fel), där kan du sen fylla i signaturen.

Bianca
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ska se om det funkar nu då........ Kan någon byta namn på denna tråd till förstagångskurare, tankar och frågor

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Förstagångskurare, tankar och frågor

Inlägg av Acnaib »

Fixt! :wink:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tackar!
Ok åter till verkligheten....... jag satsar på att backa tillbaka lite inatt vad gäller ramsandet........ om inte det funkar? Kan jag befästa ramsan bättre på nåt sätt om det är så att han inte har tagit till sig den? :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Detta inlägg hamnade i en egen tråd som stängdes.... jag är lite ny på det här, om någon har fler tips och ideér får ni gärna kommentera.

ramsa i onödan?
hur vet jag när barnet "frågar" eller bara är missnöjd...... reagerar lite upp och ner..... Det känns som om jag skulle vilja ramsa ganska tätt (typ varannan minut) i början som för att övertyga om att det är natt och du ska sova (så länge som han låter), men man ska ju heller inte tjata..... det är rätt svårt att veta om reaktionen bara är lite upp och ner eller på väg åt det ena hållet. Ska jag bara svara när han verkligen frågar= är upprörd och arg?? Eller ska jag påminna lite oftare för att övertyga? När jag sagt bekräftelsen, om det då fortsätter att vara tyst och sen kommer några gnöl och sen blir det tyst igen.... ska jag då bekräfta igen även om jag inte gjort någon påmionnelse, för det var ju bara gnöl och ingen fråga? hoppas ni förstår vad jag menar!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"