Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bellan

Re: Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Inlägg av Bellan »

Hej igen!
Maria jag läste lite i din andra logg och jag tror att jag också är beroende av forumet ;)

En liten annan fråga, hur hittade ni/hörde ni talas om SHN-boken och AW-hemsida? Har någon av er Barnaboken? Bara lite nyfiken ;)

Kvällsnattningen gick bra. Det blev en Kram&puss-tack-för-dagen och sen i säng. Hon gnölade en massa och jag väntade lääänge ;) o sen gick in och la tillrätta (hon snurrar runt som tusan i sängen) och ut fort. Sen blev det värre men när jag gick in efter en lååång stund och la tillrätta märkte jag att hon inte ville ha täcket och förmodligen var för varm så jag struntade i det och då somnade hon bums :D

Det är så himla härligt att vi har valt att köra kuren. Tösen är sååå glad hela tiden (förutom då hon är trött eller hungrig). Hon skrattar åt katterna, hon skrattar åt alltmöjligt och det är helt underbart att se henne så glad och full av energi. Visste knappt att hon kunde skratta förrens nu. :heart: Vill skicka tusen tusen tack till Anna W och lika mycket tack till alla som finns här på forumet och stöttar :heart:
/Bella
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hej tjejer! :heart:
Idag har vi kämpat lite med två av dagens tre lurar, de har varit oroligare än sista dagarnas flyt. Hon vaknade med jämna mellanrum och protesterade, blev tyst, somnade en stund, vaknade, protesterade osv. Märktes tydligt i slutet av dagen hur trött hon var av sin missade sömn. Blev ombytlig, klängig och mörk under ögonen. "Så här var det varje dag förut..." tänkte jag. För så var det ju.

Står väl rustad med båda fötterna stadigt på parketten om detta är ett (väntat) litet bakslag. Hon får gärna testa och utmana mig, jag tänker stå kvar. Här släpps inga vargar förbi. Inte en endaste en.
Bellan skrev:En liten annan fråga, hur hittade ni/hörde ni talas om SHN-boken och AW-hemsida? Har någon av er Barnaboken? Bara lite nyfiken
Jag har en blogg (http://www.nyblivenmamma.com - Linda) där jag skrev lite om Almas sömn(o)vanor. Fick tips om SHN i kommentarerna och började luska lite. Sonderade hemsidan först innan jag köpte boken, men insåg rätt snabbt att detta var vår grej. Borde vara allas grej. Har inte Barnaboken än, men den står högst upp på bokönskelistan. Villl gärna hålla Anna Wahlgren i handen i fler avseenden än just sömnen när det gäller att ta hand om en liten människa på bästa sätt. :)

Med hopp om en lugn natt för oss alla - stora som små!

kramar

/Linda
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
Bubbelgumman

Inlägg av Bubbelgumman »

Hej!
Nu var det ett tag sen jag var in här... har haft fullt upp. Vi är nu i slutet av uppföjlningsveckan. Vi var tvugna att justera dagslurarna lite ( hade från början en 45 minuters och en 1,5 timmes) eftersom Alfred max sov 45 minuter och stod sen och skrek i 45 minuter. Nu har vi istället 3 45 minuters, funkar i det stora hela bra.
Nattningarna har fungerat bra, tagit 2-10 minuter för honom att somna. Nätterna började ju fungera bra redan från början, nån natt vaknar han vid 2-tiden men somnar om själv efter varierande tid.
Nu kommer vårat problem:
Igår kväll tog det 30 minuter för Alfred att somna, vi ramsade, ramsade, gick in solfjädrade, ramsade, ramsade..... Varför blev det så när det funkat så bra hitills?
Inatt vaknade han 01.30 men somnade om själv efter 30 minuter.
De senaste 3-4 nätterna har han vaknat ca 05.30, vi har avvaktat och det har hänt att han somnat om 5-10 minuter och sen är han igång och blir jättearg för att vi inte kommer. Vi har inte stått ut med hans gråt så vi har ju gjort felet att ta upp honom kring 6-6.15 (vi har morgon kl 07). Ska vi ramsa till kl 07??
Det känns som vi har tagit 1 steg fram och 2 bak! :cry:
En sak till, han använde tidigare napp, den tog vi bort under kuren. Nu när han blir arg och märker att vi inte kommer biter han sig själv i handen - vad är detta?? Känns som nån slags frustration från hans sida.

Ni har alltid så kloka svar! :)
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!

Nu är våran kur slut... Och nu börjar den stora verkligheten! Har varit en fantastisk tid även om den stundtals varit väldigt tuff! Känns så otroligt skönt att ha alla dessa verktyg!! Och inatt sov min lilla tjej sin allra första 12h natt!!! Hon har inte gjort ett ljud ifrån sig på hela natten!! Är helt otroligt! Vilken avslutning på uppföljningsveckan!
Känner mig så trygg i allt nu.. Bara att följa sitt schema och alla andra rutiner.. Är beredd på att det kan bli tufft ibland.. men som jag skrivit tidigare om att vi har sett det här som en tävling! (föräldrar mot liten tjej) Så kan jag nu konstatera trots en väldigt stark motståndare att vi nu har VUNNIT! Min lilla tjej hade inte en chans när vi väl bestämmt oss! :D

Som svar på fråga Bianca om hur vi "hitta" Anna W så sökte vi desperat på nätet fram och tillbaka om råd och tips på hur vi kunde göra för att få vår lilla tjej att sova! Och hitta då detta forum.. Läste inledning som Anna har skrivit och blev helt såld på en gång! Beställde då hem boken! (detta var i somras) Nu undrar man ju varför man vänta så länge! Har också Barnaboken. Stod överst på min önskelista nu i jul! Men har inte hunnit läsa så mycket i den än!

Bubbelgumman: Har nog egentligen inga bra svar... men jag tänker på såhär.. Nu när ni kommit en bra bit på väg så måste man backa ännu mer... Va försiktiga med ramsan... Och om ni väljer att ramsa... då måste ni vänta LÄNGE innan ni går in och lägger tillrätta och ev ger solfjädern.. Så att han inte tror att han kan "skrika" tillbaka er i rummet... Låt honom "fråga" ett bra tag.. han borde ju börja fatta läget nu.. Blir han verkligen ledsen så måste ni ju gå in.. Så ta det lugnt med ramsan! Om ni har tagit upp honom för tidigt så tror han ju snart att det är dax för honom attta morgon då! Vi har också haft problemet att vår tjej vaknat för tidigt.. hon har mest bara gnällt entonigt.. gick vi då dit och ramsa..blev hon hysterisk... Gick vi in blev det bara ännu värre!! Så de sista nätterna när hon vaknat så har hon fått tagit hand om problemen själv och när hon tystnat har vi gett henne bekräftelseramsan.. Har du testat att lämna en pangramsa på morgonen? Ska tydligen vara det mest effektiva! Kan nog inte riktigt beskiva hur den funkar (har aldrig själv testat) men har fått ett väldigt bra svar på hur man gör på min andra tråd "kura min snart 9 månaders tjej" svaret är på sista sidan... Hoppas det kan vara till nån hjälp! Håller tummarna att det löser sig!!! :heart:

Härligt Linda att höra att du står stadigt!! Bra attityd!! =D>

Hoppas ni alla har det bra! Är så tacksam över detta forum och att ni finns där ute! Har gjort denna resa så mycket enklare!!

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Grattis Maria för avklarad kur =D>

Linda hoppas att din natt var lugn och att vilorna gick bättre idag :D

Bubbelgumman, jag håller med Maria. Försök att inte backa nu. Kan minnas att jag läst i boken att det inte är ovanligt att det blir så. Jag skulle även lyssna på honom när ni ramsat eller solfjädrat, vad är det han säger? Går tonen upp eller ner? Går den upp så störde ni och då får ni låta bli nästa gång, fast det är svårt. Vi har själva haft jätte problem med att vi ramsar för mycket och solfjädrar för mycket, dvs stör vår tjej. Sen skulle jag nog gå in och solfjädra tills han är helt avslappnad i kroppen om han är helt hysteriskt. Jag bukar tänka "lugn, det är skönt att sova" om och om igen för att försöka "överföra" lugn mentalt till vår tjej och andas lugnt själv (typ profylaxandning/yogaandning). Hoppas att det löser sig.

I natt sov vår tjej i 11 timmar och somnade om helt själv den enda gången hon vakande :) \:D/ Och så har jag lyckats med två vilor utan att ramsa och låtit henne somna själv \:D/ och min sambo lyckades med samma med läggningen =D>
Hon har protesterat sig igenom eftermiddagsvilan (utan någon sömn) i två dagar nu men inte varit speciellt grinig innan läggningen i alla fall. Får se vad som händer med dessa vilorna framöver :? hon är ju 9 månader nästa vecka.

Ska ta det lugnt resten av kvällen nu :D
/Bellan
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Bubbelgumman skrev:En sak till, han använde tidigare napp, den tog vi bort under kuren. Nu när han blir arg och märker att vi inte kommer biter han sig själv i handen - vad är detta?? Känns som nån slags frustration från hans sida.
Hej Bubbelgumman! Jag vet inte, men jag tror ändå att det tar ett litet tag innan nappsaknaden är helt borta. Vi tog bort Almas napp strax innan jul då hon blev jätteförkyld och ändå inte kunde ha den eftersom hon inte fick luft. Dagarna efter höll på och suga på mina fingrar då och då när hon var trött, vilket hon inte gjorde innan. Det tog ca två veckor (give or take) sedan slutade hon med det. Jag såg det som om hon saknade sin napp lite... Din kille kommer säkert sluta bita på handen inom kort, det är vad jag tror. Fortsätt med ert grymma arbete! :thumbsup:

Bellan: Vad HÄRLIGT att höra! Nu vekar hon trygg och nöjd med sina nya rutiner som sover så gott! :sleep:

Maria: Grattis till första 12h-natten! Det är verkligen något att skriva upp i almanackan! Och klappa dig själv på axeln som är klar med uppföljningsveckan - nu är det tuffaste arbetet gjort, bara fortsatta framgångar att skörda. =D>

By the way, nu vet jag hur man kan testa att ramsan hjälper och om schemat har börjat rota sig i den lilla älsklingen. Så här gör man:

Köp en vindsvåning. Vänta tills det kommer EXTREMT mycker snö. Släpp upp sex gubbar med skyfflar på taket för att klampa runt och skotta, exakt i samma sekund som ditt barn ska sova middag. Då får du rätt fort besked om hur väl grejerna sitter.

Jag kan man STOLTHET och GLÄDJE tala om att Alma sov gott efter 13 minuter - trots en massa vargar som lät MYCKET och HÖGT precis ovanför huvudet på henne. Mamma ramsade lite extra i dörren när hon lät ledsen, och hon tystnade, slappnade av och kunde somna. Det är nästan så att jag vill korka upp lite champagne här! Tjofuckingho! \:D/

För övrigt firar jag att hon också i princip sin första hela natt, men vaknade i morse när pappa gick upp och började bröta i badrummet (ligger brevid hennes rum). Ingen fara dock, kändes som om hon mest deklarerade lite att hon var vaken, men tystnade sen. När vi kom in och väckte tjugo minuter senare låg hon vaken med grät inte. Bara en sådan sak. Men det är klart, jag väntar lite på det STORA kvittot, en komplett 19-07 natt.

Hoppas att ni har en fin dag! Ser fram emot att höra hur den har varit.

kramar :heart:

/Linda
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej alla kurvänner :D
Hoppas att natten, dagen och kvällen varit bra.

Härligt jobbat med ramsan mot vargarna Linda =D>

Här har det fungerat bra. Hade ett uppvaknande vid 02.40 som lite tid men sen sov hon till kl 7. Längtar efter den där 12 timmars natten ;)

Är det någon av er som har ert barn sovande i samma rum som er? Vi har gjort ett eget hörn med draperier kring till vår tjej och jag funderar på när vi ska kunna sova där igen (sambon sover i vardagsrummet och på golvet i hallen utanför sovrummet)? Vad tror ni? Ska vi vänta tills hon är en säker sovar (någon månad) eller bara tills uppflöjningsveckan är över?

/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

... det är jag som sover på en madrass på golvet utanför sovrummet :wink:
/Bellan
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Där satt den!

Inlägg av Almas_mamma »

19-07! 19-07! 19-07! 19-07! \:D/ =D> :-D
Bellan skrev:Är det någon av er som har ert barn sovande i samma rum som er? Vi har gjort ett eget hörn med draperier kring till vår tjej och jag funderar på när vi ska kunna sova där igen (sambon sover i vardagsrummet och på golvet i hallen utanför sovrummet)? Vad tror ni? Ska vi vänta tills hon är en säker sovar (någon månad) eller bara tills uppflöjningsveckan är över?
Här sover Alma i eget rum, men om jag hade varit du hade jag testat efter uppföljningsveckan. Funkar det utan att hon verkar reagera negativt på det är det ju bara att köra på. Om du ramsar utan att visa dig spelar det nog ingen roll om du är utanför rummet eller på andra sidan draperiet. Nu är hon såpass invand i de nya rutinerna att ett test inte skadar allt ni gjort hittills. Det är vad jag tror. :)
Bubbelgumman

Inlägg av Bubbelgumman »

Tusen tack för era peppande ord :D
Hade nog gett upp annars. Tycker inte att dagslurarna funkar perfekt men jag känner att huvudsaken vi får sova på natten. Han vaknar fortfarande under vargtimmarna och tror sig vilja upp då. I natt vaknade han 04.15 och tjoade och gnölade till 05.00 då pappsen tröttnade. Gick utanför hans dörr ramsade bestämt x 4 - knäpptyst! :D
Lillen vaknade sen 06.35 - då får jag vara nöjd!
Kan även känna att vi kanske gjort fel som valt att ha 3x 45 minuters sovstunder på dagen, men anledningen till att vi gjorde det var att han aldrig sov längre - det låser upp oss en del till att träffa andra. Hur gör ni??

Kram till er alla :heart:
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Bubbelgumman skrev:Kan även känna att vi kanske gjort fel som valt att ha 3x 45 minuters sovstunder på dagen, men anledningen till att vi gjorde det var att han aldrig sov längre - det låser upp oss en del till att träffa andra. Hur gör ni??
Vad härligt att du känner att vi sitter här och hejar på dig! För det gör vi! =D>

Alma brukade alltid vakna efter trettio minuter på sina dagslurar innan kuren och då fick man hjälpa henne att somna om igen (om det gick) genom att vara nära, nära, annars sov hon inte mer. Nu sover hon 45 + 90 + 20 (eller, hon tappar ju några minuter på varje vila innan hon kommer till ro, men inom kort kommer hon få hon så mycket sovtid). När det gäller svårigheter att träffa andra och hitta på saker sen, räknar jag kallt med att hon kommer sova i vagnen (kurar i sängen). Och ska man åka bil någonstans tänker jag att man får se till att hon kan sova hela luren i bilen (köra omväng/sitta kvar och vänta om turen är för kort) eller anpassa ankomst/avfärd med schemat. Har inte testat än (tänker låta det gå två veckor efter kuren först), men attityden av självklarhet, att det givetvis kommer funka med vagn- och bilsovande, tänker jag inte överge. :) Hur ska jag annars får Alma att tro på det? :wink:

Till alla: Igår, men framförallt idag, har Alma varit JÄTTEMAMMIG! Om jag har gått mer än en meter bort från henne har hon börjat gråta. Har helst bara velat vara i famnen hela tiden. Där är hon nöjd. Har ni märkt något liknande? Jag har givetvis haft henne nära så mycket det bara har gått och tänker att det kanske är en reaktion på att jag "lämnar henne" (i hennes ögon, jämfört med förut) när hon ska sova. Eller också är det tand på G. Eller åttamånadersångest. Kan vara vad som helst, men tänkte höra med er om om känner igen det? Hon har dessutom känts trött också, trots att hon har sovit bra idag.

Ser fram emot att höra hur ni har haft det inatt och idag!

Kram till er alla! :heart:

/Linda
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej kurvänner :D

Grattis Linda =D> 19-07 wow!!!

Då hade man fixat en natt, en dag och en nattning till :D Hon skrek sig genom 3e vilan idag igen :( De andra två somnade hon på bara någon minut och sov hela stunden \:D/

Gjorde en tabbe i går när jag skulle natta :oops: skulle ramsa ut men kom inte ihåg ramsan, blev en blandning mellan dagramsan och nattramsan och myyycket osäker blev jag så klart på rösten också när jag hörde mig själv #-o . Dottern somnade i alla fall som tur var :D Natten var ok, hon vaknade några gånger. 01.21 tog det lååång tid att söva om, 05.15 la jag henne tillrätta och la på henne täcket på en gång när hon vaknade, sen somnade jag om innan hon hann somna... hon lär ju ha somnat om själv i alla fall :wink:

Bubbelgumman, vår dotter sov aldrig mer än 45 minuter på dagen innan kuren. Varför hon klarar av att sova 1 1/2 timme vet jag inte. Men jag har mörklagt för fönstren, taklampan tänd och draperiet fördraget (det dämpar lampan lite men inte helt). Kanske det kan vara ett tips. Tänke att jag skulle testa att göra det lite ljusare på dagvilorna när jag vet att hon är en säkrare sovare än hon är nu.
Precis som Linda tänkte jag låta tjejen sova i vagn sen, men nu så får vi vara hemma ett tag för att sätta rutinerna ordentligt (ska till bvc i veckan och är inte helt säker på hur det kommer gå, måste äta där och hon lär ju somna i bilen på vägen hem eftersom det är så nära inpå hennes vila :(, det blir intressant att se hur vi hanterar det :wink: )

Linda, vår tjej är också så där till och från och hon gråter när hon ser andra än oss (pappa o mamma). Har läst en bit i Barnaboken, kan stark rekommendera den, och det har (enligt min tolkning av texten) att göra med åttamånadersångesten och att de börjar förstå att de är en egen person som inte hör ihop men dig eller omgiviningen. Och då blir de rädda för massa saker som de inte varit rädda för förut. Det står i boken att man "ska bemöta barnet som vanligt och inte dränka det i medlidande". Kan tänka mig att det är som med vargarna i sängen, bekräfta att allt är bra men inte tycka synd om (min tolkning). Sen ska man inte utsätta barnet för massa nya människor och situationer just den perioden, dom kan vara sociala när de inte är rädda för allt längre står det, står det också. Och det passar ju bra för oss eftersom vi tänkt stanna hemma och få in rutinerna ett tag framöver :wink:

Inatt är sista natten på uppföljningsveckan för oss och vilken skillnad det är. Jag har ju till och med möjlighet att sitta här och skriva :wink:
Hoppas att ni får en bra natt och bra dag :)
/Bellan
Liten, nyår -18
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej alla mina kurvänner!

Åh vad roligt det är att läsa om alla era framsteg! Ni är suuper duktiga! =D>

Här hemma har det rullat på.. har varit iväg på några små äventyr.. I måndags var vi och hälsa på Ebbas små kusiner.. det gick kanon.. hon fick äta lunch hemma och så åkte vi iväg så hon fick sova sin eftermiddagslur där! Funka kanon! Igår var vi och träffa mamma-gruppen.. Fick gå ut på gården och söva henne...(kan väl erkänna att jag vagna lite för länge) Sen stod jag still i 10min innan jag kunde börja gå! (det var kallt) Men krävs det att det ska vara så.. så får jag stå och frysa en liten stund.. I alla fall upp på stan med mammorna för att ta en fika..hann precis upp innan det var dax för väckning (blev 7min sen dock) men man lär sig väl även där! Hon skötte sig exemplariskt!! Var så stolt över henne! Så nu har jag pratat med alla som orkar höra om denna sova-hela-natten kur! För den är ju helt fantastisk!!
Inatt krångla hon lite runt kl.4-5. Två gånger lämna jag en pangramsa x4 och hon tystna båda gångerna men körde igång igen efter typ 15min.. Var ett annorlunda ljud ifrån henne så jag tänkte att det fick bära eller brist men jag gick in..(tänkte om hon hade bajat,men det hade hon inte) buffa lite snabbt men gav henne sen en låååång solfjäder (upptäckte att hon varit ledsen,alldeles blöt på kinderna :( men det hade inte låtit som att hon var ledsen) men men hon lugna sig snabbt så jag kunde ramsa ut x4..pep till lite precis när jag gick ut... Sen sov hon.. och sov djupt när vi gick in 7.30 för att ta morgon! Har ett helt nytt liv tack vare detta!! Men nu kommer det bli lugna gatan ett par dagar.. tänker inte utmana för mycket..men det var väldigt skönt att få komma ut lite och träffa folk!
Oj vad långt det vart! Hoppas ni orkar läsa om mina dagar! :D

Linda: Fantastikst med flera nätter 19-07! Underbart! =D> Min tjej är också otroligt mammig i omgångar! Är jag själv hemma får jag aldrig lämna rummet för henne och hon vill att jag ska bära henne jämnt!! Vilket inte funkar i praktiken.. så hon får snällt krypa efter en stund.. vilket hon snabbt kan tröttna på och hitta på något annat istället..(sen har vi måååånga mysstunder under dagen då vi sitter och myser eller att jag bär henne) Hon är ju snart 9½månad så tycker att hennes 8månaders ångest borde vara över! Men som sagt väldigt mammig...men det är ju mig hon träffar mest också så tror nog att det kan falla sig ganska naturligt!

Bellan: Vår tjej skulle "fylla" 9 månader en vecka in i kuren.. så vi gjorde ett schema utefter det! Om det är så att er tjej protesterar vid den sena eftermiddagsluren kan det vara så att hon helt enkelt inte behöver den längre!
Jag har också blandat ihop ramsorna både under dagslurar och under natten.. Men hon verkar inte bry sig.. har kommit på mig själv medans jag ramsar så byter till rätt lite snabbt och ramsar med stort självförtroende och hoppas att hon inte märker nåt! :) Vilket hon inte har gjort heller!!

Fortsätter här hemma och hejar på er andra!! Ni gör ett strålande jobb!!! =D>

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej kurvänner!

Hur går det för er?
Maria, Å vad bra att det gick så fint när ni var iväg :)
Vi var också iväg lite här om dagen, till Bvc på koll. Det blev lite tokigt med maten. Hade att välja mellan en tid kl 9.30 (sover 9.15-10) eller en 11.30 (då är det lunch). tog lunch tiden och så fick jag gå på "en gång är ingen gång" och helt enkelt äta 10.50 :( Men hon åt och var glad :-D Sen bar det iväg i bil för att sen åka hem kl 12.20. Hon ska sova 12.30.... men det gick ganska bra. Somnade i bilen kl 12.26 och var hemma kl 12.34, bar in henne i bilstolen, av men ytterkläder och ner i sängen och hon fortsatte sova :sleep: visseligen bara till 13.30 istället för 14.00 (då använde jag marginalkvarten) men det gick bra.

Eftermiddagsvilan har jag testat med en gång till, protesterade sig igenom hela. Skippade igår, men hon var rätt gnällig och trött men höll sig vaken.
Däremot har nätterna inte varit någe bra. Många uppvak och hon har gnällt och protesterat sååå mycket. Det enda som funkar är att gå in och lägga henne tillrätta, hon far omkring som tokig i sängen och sparkar i väggen när hon ligger och protesterar och kommer inte till ro själv :( vad ska vi göra??? :?:

Sen är jag lite fundersam, det tog henne 35 min att somna nu efter lunch. Vilorna som har varit så perfekta förut (de två första), somnat på bara någon minut och sovit hela tiden och eventuellt vaknar hon själv men på utsatt tid #-o Fattar ingenting nu...

Hon är ialla fall så full av enerig och prat och skratta hela dagarna så man blir helt kär :heart: och i går började hon krypa på riktigt (fast det går fortare att ta sig fram på mage så det använder hon mest )
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej kurvänner!

Hur går det för er?
Maria, Å vad bra att det gick så fint när ni var iväg :)
Vi var också iväg lite här om dagen, till Bvc på koll. Det blev lite tokigt med maten. Hade att välja mellan en tid kl 9.30 (sover 9.15-10) eller en 11.30 (då är det lunch). tog lunch tiden och så fick jag gå på "en gång är ingen gång" och helt enkelt äta 10.50 :( Men hon åt och var glad :-D Sen bar det iväg i bil för att sen åka hem kl 12.20. Hon ska sova 12.30.... men det gick ganska bra. Somnade i bilen kl 12.26 och var hemma kl 12.34, bar in henne i bilstolen, av men ytterkläder och ner i sängen och hon fortsatte sova :sleep: visseligen bara till 13.30 istället för 14.00 (då använde jag marginalkvarten) men det gick bra.

Eftermiddagsvilan har jag testat med en gång till, protesterade sig igenom hela. Skippade igår, men hon var rätt gnällig och trött men höll sig vaken.
Däremot har nätterna inte varit någe bra. Många uppvak och hon har gnällt och protesterat sååå mycket. Det enda som funkar är att gå in och lägga henne tillrätta, hon far omkring som tokig i sängen och sparkar i väggen när hon ligger och protesterar och kommer inte till ro själv :( vad ska vi göra??? :?:

Sen är jag lite fundersam, det tog henne 35 min att somna nu efter lunch. Vilorna som har varit så perfekta förut (de två första), somnat på bara någon minut och sovit hela tiden och eventuellt vaknar hon själv men på utsatt tid #-o Fattar ingenting nu...

Hon är ialla fall så full av enerig och prat och skratta hela dagarna så man blir helt kär :heart: och i går började hon krypa på riktigt (fast det går fortare att ta sig fram på mage så det använder hon mest )
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"