Tack, Svalsta

Härligt att höra

Tack, Eefwa

Blir ju alldeles rörd och stolt

\:D/

Välkommen är du, Ludwig
Ludwig skrev:Jag tror att folk upplever det som "fusk" --- att människan kan lära sin avkomma att sova lugnt, betyder ju att de som inte gör det har uppoffrat sina nätter och sin hälsa i onödan, och det är förmodligen en outhärdlig tanke för dem. Alltså blir reaktionen att det är fel på de som kurar sina barn.
"Fusk", det vet jag ju inte om jag tror är förklaringen, peståss. Inte heller vill jag skriva under på att man kan LÄRA barn sova - även om jag förstår vad du menar. Däremot kan man, och bör man, HJÄLPA barn sova, dvs ge dem de goda förutsättningar som behövs (varav fysisk och faktisk säkerhet är den absolut grundläggande). Ungefär som man ju knappast "lär" små barn äta utan hjälper dem till det genom att servera tutten, flaskan, skeden med den mosade bananen... Äta kan de och sova kan de, men de kan inte själva ge sig de goda möjligheterna, de nödvändiga förutsättningarna.
Under trettio års tid har jag personligen "kurat" ca 800 barn och därmed träffat ett avsevärt antal föräldrar. Ingen, säger ingen, som har sömntrasslande barn, är särskilt stolt över att hon eller han inte kan få sitt barn att sova på nätterna. Innerst inne vet alla att något brister, för vad bvc och läkarna än säger i sin okunskap - "det är liksom standardbilden av föräldraskapet att man vakar nätterna igenom de första åren", som du säger - så protesterar både instinkt och sunt förnuft. Klart små barn ska sova på nätterna! Det är - borde vara - lika självklart som att barn ska äta på dagarna. Oron föräldrar känner när barnen inte äter ordentligt låter sig inte sopas under mattan - ens på bvc. Oron när barnen inte sover ordentligt stannar inte vid att föräldrarna "har uppoffrat sina nätter och sin hälsa i onödan" - och därför tror jag inte på din fusk-teori - utan riktar sig mot BARNENS hälsa och välbefinnande, som föräldrarna (till slut) ser är i fara. Det handlar om uppenbara behov som man inte kunnat fylla, och det är inga föräldrar stolta över. Sömndeprivation är farliga saker.
Jag har därför alltid värnat om föräldrarnas - och därmed barnens - integritet och aldrig släppt en journalist över bron (förrän på SHN-kursen i somras, då jag låtit mig övertygas om att journalisten själv skulle delta, göra ett sakligt reportage och inhämta alla berördas godkännande i förväg). Reaktionerna hos föräldrarna, när barnen väl börjat sova "som folk" - halleluja =D> - har många, många gånger varit dessa, vilket jag tycker är både rörande och intressant:

Mamma gråter av lycka. ÄNTLIGEN får hon sova

Pappa blir förbannad, retroaktivt, och känner sig LURAD. ("Bvc ska hålla sig till att väga och mäta och vaccinera, de ska ge f-n i att ge sina usla råd #-o )
O:)
PS Länkar till Metroartiklarna finns på förstasidan. Och här på Kackelforum finns en tråd med utgångspunkt i dem. Där huserar bl a sign. Plutteli, en om man säger flitigt utagerande representant (från Familjeliv) för "tycka-illa-om-sovahelanatten"-falangen. Jag vet inte hur många polisanmälningar just hon satt på mig, men det är några stycken. Det visar sig i tråden att hon inte ens - kanske föga förvånande - känner till att små barn alls kan sova hela natten, sammanhängande. Det är omöjligt, påstår hon - så mycket för hennes kunskaper om Sova hela natten-kuren (och om små barn). Där hittar du nog en del svar på din rubrikfråga, Svalsta :thumbsup: