jag är nu inne på 3:e natten med vår son. Det har gått riktigt bra, men jag kommer inte riktigt till rätta med "bara ramsan". Sonen ställer sig upp så fort han kommer i sängen fast jag gjort solfjädern, han protesterar lite men inte så mycket, står mest och småsurar lite. Jag ramsar vid dörren för att påminna, men........ jag vill gärna gå in och lägga ner honom för han svarar och tystnar betydligt snabbare om han ligger ner. Eller ska jag vänta ut honom så att han ramlar omkull?
Förstagångskurare, tankar och frågor
Förstagångskurare, tankar och frågor
Hej!
jag är nu inne på 3:e natten med vår son. Det har gått riktigt bra, men jag kommer inte riktigt till rätta med "bara ramsan". Sonen ställer sig upp så fort han kommer i sängen fast jag gjort solfjädern, han protesterar lite men inte så mycket, står mest och småsurar lite. Jag ramsar vid dörren för att påminna, men........ jag vill gärna gå in och lägga ner honom för han svarar och tystnar betydligt snabbare om han ligger ner. Eller ska jag vänta ut honom så att han ramlar omkull?
Då tar nattningen längre tid, för så länge han står upp håller han sig vaken..... Idag tog det 20 minuter att somna, men då lade jag honom ner 2 gånger, (ramsade i 6 omgångar totalt), fast man inte ska gå in........ Vad är det rätta? jag undrar oxå lite över detta med att inte gå in t.ex. på natten..... tänk om det är något allvarligt? Första natten vaknade sonen första gången 12.15 och jag började ramsa från vår säng efter 3e omgången gick jag in och fann honom givetvis ståendes i sängen och upptäckte då också att han hade bajsat. Fick jättedåligt samvete för att jag uppmanat honom att lägga sig och sova med bajset i blöjan...
Efter blöjbyte i sängen en ramsa och bekräftelse sov han igen. jag är rädd att göra fel för att sabba sömnen i onödan...... jag hoppas verkligen att det här lyckas!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Re: Snart 9 månader som gillar att stå!
tillägg:
Glömde skriva att han sover på rygg och inte på mage.
Glömde skriva att han sover på rygg och inte på mage.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
MammaFrankie
Om jag kan hjälpa tycker jag Acnaibs svar kan vara bra även på din fråga.
Det tar nog lite längre tid första gången...därför att han måste inse att han kan själv. Men när han väl kan...då kan han
.
Någon annan kanske kan svara dig om bajsandet. Vet att AW skrev någon stans att barn bajsar därför att dom är vakna...dom vaknar inte av att dom bajsar. så när han väl sover slipper man bajskalas på natten. Jag klämmer fortfarande i frankie en hel burk med katrinplommon om dagen vilket gör att han bajsar i god tid innan läggning.
lycka till
Alltså... lillen ska inte vänta på att du kommer och lägger honom ner utan inse att han vill och kan lägga sig ner själv och sova.Acnaib
Admin
Svara med citat
Inlägg Re: Buffa innan Kurning?
Hej!
Det man kan tänka på är att "ju mer du gör, ju mer förväntas du göra" "ju mindre du gör, ju mer självsäkerhet ger du älsklingen"
Om älsklingen inte under några omständigheter kan ta sig tillbaka till "sov-ställning" så hade jag såklart gått in och hjälpt till lite, men jag hade gjort det med en attityd av "det-där-gjorde-du-själv". och sedan gått ut igen, utan solfjäder.
Man fastnar lätt i ett nytt mönster, och det vill man ju inte gärna. [-X Så hjälp älsklingen så lite som möjligt, så att hon lär sig att reda ut det själv. Annars kanske hon tror att hon inte kan utan din hjälp och förväntar sig att du ska komma och hjälpa till om hon stökar tillräckligt länge.![]()
Det tar nog lite längre tid första gången...därför att han måste inse att han kan själv. Men när han väl kan...då kan han
Någon annan kanske kan svara dig om bajsandet. Vet att AW skrev någon stans att barn bajsar därför att dom är vakna...dom vaknar inte av att dom bajsar. så när han väl sover slipper man bajskalas på natten. Jag klämmer fortfarande i frankie en hel burk med katrinplommon om dagen vilket gör att han bajsar i god tid innan läggning.
lycka till
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Ju mer du gör desto mer förvänats du göra......... jo det låter ju mycket logiskt! Får lägga band på mig då...... men det skär i hjärtat att lyssna på hans trött-gråt!
förhoppningen är ju att han ska kunna själv!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
MammaFrankie
Ja, det gör det.. så nu är det dax att låta honom sova så att han inte längre behöver vara trötter grabbmen det skär i hjärtat att lyssna på hans trött-gråt!
Lita på din lilleman!! Dom kan mer än man vågar tro
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
Håller tummarna för att ni får en fin natt 
-
ebson-2010
Hej!
Klart det kommer att lyckas!!
Har en tjej som är 9månader och som också kan vara rätt så duktig på att ställa sig upp i sängen! Men hon är också duktig på att lägga sig ner igen.. De första kvällarna ställde eller satte hon sig upp men efter typ fjärde natten acceptera hon läget och låg var! Jag avvakta så att hon fick lägga sig ner själv och när hon somnat gick jag in och la på henne täcket... Hon är expert på att lägga sig konstigt men det verkar inte bekymmra henne..och nästa gång jag kan smygtitta in så har hon ändrat ställning! De är så stora nu att det fixar det själva... Så mitt råd är att avvakta och se vad han hittar på! Låt honom inte bli van med att du ska komma in hela tiden för att lägga honom tillrätta....
Lycka till och håller tummarna för er!
Maria
Klart det kommer att lyckas!!
Har en tjej som är 9månader och som också kan vara rätt så duktig på att ställa sig upp i sängen! Men hon är också duktig på att lägga sig ner igen.. De första kvällarna ställde eller satte hon sig upp men efter typ fjärde natten acceptera hon läget och låg var! Jag avvakta så att hon fick lägga sig ner själv och när hon somnat gick jag in och la på henne täcket... Hon är expert på att lägga sig konstigt men det verkar inte bekymmra henne..och nästa gång jag kan smygtitta in så har hon ändrat ställning! De är så stora nu att det fixar det själva... Så mitt råd är att avvakta och se vad han hittar på! Låt honom inte bli van med att du ska komma in hela tiden för att lägga honom tillrätta....
Lycka till och håller tummarna för er!
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Hu har jag blivit peppad av "min kurare" på hemmaplan!
Så ikväll ska jag köra stenhårt med ramsan, börjar redan träna lungorna! 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Trolldockan
Hej!
Bra jobbat
.
Jag håller oxå på för fullt. Såg att du funderade på hur du ska göra med bekräftelseramsan när han gruffar. (Vet inte vart inlägg tar vägen när de blir låsta. Måste kanske skriva om dom själv i rätt tråd.) Är själv osäker på detta. Har du hittat något svar? Är det någon av er andra där ute som vet [-o<
Kommer att tänka på dig när jag själv står och ramsar
Lycka till 
Bra jobbat
Jag håller oxå på för fullt. Såg att du funderade på hur du ska göra med bekräftelseramsan när han gruffar. (Vet inte vart inlägg tar vägen när de blir låsta. Måste kanske skriva om dom själv i rätt tråd.) Är själv osäker på detta. Har du hittat något svar? Är det någon av er andra där ute som vet [-o<
Kommer att tänka på dig när jag själv står och ramsar
Charmtroll född 100520, kurad januari 2011.
I början av kuren är bekräftelsen jätteviktigt, även om det kan kännas frestande att hoppa över den - många små går igång på den igen och så får man ge ett nytt besked... men att vara noga med den och verkligen se till att ha sista ordet, att ramsan är det som följer barnet in i sömnen och inte gnöl eller skrik, har man igen tusenfalt!Trolldockan skrev: Såg att du funderade på hur du ska göra med bekräftelseramsan när han gruffar. (Vet inte vart inlägg tar vägen när de blir låsta. Måste kanske skriva om dom själv i rätt tråd.) Är själv osäker på detta. Har du hittat något svar? Är det någon av er andra där ute som vet [-o<![]()
Tror jag lyckades med en 2-minutersläggning igår!!
Han ställde sig inte upp en enda gång utan låg nöjt kvar efter 4 puffar i rumpan och en lite längre solfjäder, en ramsa och så bekräftelsen. Sömnen varade 8h och 40 minuter! =D>
Strax efter fyra var han vaken en stund men inte så ledsen och efter en stund visade det sig förstås att han hade bajsat igen, typiskt, jag som inte hade gått in en enda gång men efter blöjbyte i sängen snusade han nöjt vidare tills mamma stormade in klockan 7 och hälsade godmorgon!
Jag hoppas att det går lika bra i natt! Nu sover M ganska bra men jag kan fortfarande inte slappna av............. det kommer väl.
Han ställde sig inte upp en enda gång utan låg nöjt kvar efter 4 puffar i rumpan och en lite längre solfjäder, en ramsa och så bekräftelsen. Sömnen varade 8h och 40 minuter! =D>
Strax efter fyra var han vaken en stund men inte så ledsen och efter en stund visade det sig förstås att han hade bajsat igen, typiskt, jag som inte hade gått in en enda gång men efter blöjbyte i sängen snusade han nöjt vidare tills mamma stormade in klockan 7 och hälsade godmorgon!
Jag hoppas att det går lika bra i natt! Nu sover M ganska bra men jag kan fortfarande inte slappna av............. det kommer väl.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skrattet till go`nattet!?!
Jag fortsätter i samma tråd antar jag.......
Hur gör ni för att få till skrattet till go`nattet? Min kära son är oftast inte så glad just när jag lägger ner honom i sängen även om han varit det precist innan........ Är det ok att göra något killbus i sängen innan han ska få ramsa och solfjäder bara för att få honom att skratta i sängen?
Hur gör ni för att få till skrattet till go`nattet? Min kära son är oftast inte så glad just när jag lägger ner honom i sängen även om han varit det precist innan........ Är det ok att göra något killbus i sängen innan han ska få ramsa och solfjäder bara för att få honom att skratta i sängen?
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
\:D/ Härligt mamma och Manfred, vilken underbar morgonrapportManfred10 skrev:Tror jag lyckades med en 2-minutersläggning igår!!![]()
![]()
Visst kan du bjuda honom på lite killbus, gärna hela vägen ner i sängen och ett avslut där. Det viktiga är att du agerar som om han är superglad hela tiden, då ger det sig med tiden!Hur gör ni för att få till skrattet till go`nattet? Min kära son är oftast inte så glad just när jag lägger ner honom i sängen även om han varit det precist innan........ Är det ok att göra något killbus i sängen innan han ska få ramsa och solfjäder bara för att få honom att skratta i sängen?
Hoppas ni får en fin dag nu!
Kram!
Läggdags!
Hej igen!
I kväll tog det lite längre tid igen.......
Manfred protesterar bara högre ju längre och högre jag ramsar
När jag tystnar och väntar i 10 sekunder tystnar han också och då jag ger bekräftelse.......... Ger jag fel signal då? Ska jag bara bekräfta om/när han blir tyst när/under tiden jag påminner? Är det viktigast att han tar till sig påminnelsen eller bekräftelsen? Jag kanske håller på att analysera sönder det här.....
jag vill ju göra rätt....... Han somnade till slut i alla fall och efter 10 minuter kunde jag stoppa ner honom under täcket igen utan att han vaknade.
I kväll tog det lite längre tid igen.......
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
läggdags.......
Höll mig bara till ramsandet i alla fall, gick inte in till honom. Jag hade kanske bara lite flyt igår när han somnade så snabbt. Är det ok att skriva så här föresten.......? Dela med sig av tankar och funderingar? Det här känns lite som en biktstol! Men med många lyssnare/läsare.
Känns bra att skriva av sig lite i alla fall.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903