Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom dem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom d

Inlägg av Luvisen »

Hej!
De två tidiga dagslurarna funkar kanon, då de är utomhus i vagnen. Lägger huvudet åt sidan och somnar. Fråga här: skall jag ramsa ändå eller bara bekräfta?
Jag skulle ramsa med inbakad bekräftelse samtidigt som jag går bort. That's it.

Alla lurar ute? Toppen! :thumbsup: Sååå trevligt!

Ang strulet. Tror kanske eran älskling behöver 12-tim natt. De är ganska många små som behöver det.

Vad tror du om det?

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen,

vi ändrade schemat lite grann och lät henne sova till kvart över sju, men jag märker att hon är lite grinig innan första vilan så jag undrar om inte det blir lite lite för henne ändå.

Om jag skulle till att låta henne sova 12 h kan ni hjälpa mig med att modifiera schemat så det blir rätt med tiden på dagslurarna, ska hon sova 45 1,5 och 45 igen i såfall eller göra på något annat sätt? Att hon sover halv åtta till halv åtta kanske kan vara ett alternativ, då får pappa fortfarande tid med henne på kvällen och vara med och väcka henne på morgonen.

Tack för snabbt svar. =)

ps. pappa har lagt henne 2 kvällar nu och det har tagit mindre än en minut innan hon somnar - HELT GALET!!!! Sen vaknar hon gärna en eller två gånger innan hon går in i dimman för natten, men då är det en ramsa som gäller och sen somnar hon om. Nu är det vi som sprider detta till alla vi känner och vi skrev faktiskt på Facebook att vi körde detta så nu börjar kompisarna höra av sig. I'm a believer!!
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Vad tror du om följande:

07:30 Morgon Väckning med tjo och tjim!
07:45 Frukost
09:15 - 10:00 Vila 45 min
11:00 Lunch
12:00-13:30 Vila 1,5h
14:00 Mellanmål
16:00 - 16:45 Vila 45 min
14:30-16:00 - Eftermiddagsgos
18:00 Middag (alternativt 17:30)
19:00 Nattslurk
19:30 Sova natt

Jag tror att det viktiga nu är att ni velar ang schemat och tiderna innan ni bestämmer er för att ha ett schema. Att testa olika tider är inte bra. [-X Ni bestämmer hur ni vill ha schemat och sen har ni det så iaf i 2 veckor!

Så klura nu, kommer schemat fungera? Vilka faktorer spelar in? Och sen spikar ni det och sen håller ni det :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen,
tack för förslaget, precis något sånt gjorde jag igår :)

Absolut skall här inte velas, blir det en förändring så är det ju meningen att den inte skall behöva ändras igen. Just därför kör vi på samma tills vi har bestämt oss. Nu funkar sovningen bättre och bättre hela tiden, slutar inte förvånas.

Hon sover så bra så jag tror att håret på henne har börjat växa ordentligt den senaste veckan :)

Tack för snabbt svar!
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D =D> =D> /Luvisen
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bra jobbat! Se ni nådde målet till slut. Trodde du det?

=D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej,

TorsMamma, jag trodde nog att vi skulle kunna klara att genomföra det, men ärligt talat så vågar man nog inte riktigt tro på det. Det är en fantastisk nyvunnen glädje över livet som nybliven mamma, att kunna njuta och vara så nöjd med att bara få gå hemma och påta.

Ruth skrek i en kvart efter att ha sovit 45 minuter idag (mitt i skarven) och har varit allmänt grinig idag, så jag tänker att hon börjar vänja sig vid sitt nya liv hon med :) Man blir ju gärna tröttare innan man blir piggare om jag säger så. Känner mig nästan tröttare nu, när jag äntligen får sova, men det är en annan sorts trötthet - en glad trötthet :)

Måste säga att allt jag läste om AW sova hela natten nästan kändes som propaganda ;) , för inte kunde det väl vara så lätt?! För i mina ögon var detta lätt. I jämförelse med den tid och energi vi behövde lägga ner, var den minimal mot vad vi fick tillbaka - glädjen. Jag sprider ordet, skrev en lång berättelse om detta på min blogg och det är många som hör av sig till oss när vi skrivit på Facebook att vi genomfört kuren. För jag minns att jag sa att "ja, Anna Wahlgren är ju kontroversiell", utan att veta varför jag sa det. Ja det är ju väldans kontroversiellt att tycka att både barn och föräldrar bör sova på nätterna! Hahaha...

Tack för ert stöd i detta. Det är ju super att man kan få hjälp med vissa frågor som man känner sig osäker på - det är ju osäkerheten som kan sätta käppar i hjulet så dem får man helt enkelt lägga därhän.

Jag måste säga att jag fortfarande inte har vant mig vid att hon sover hela natten, men jag sover definitvt inte på helspänn längre. Första natten i jag sov i min egen säng och hon skrek till, var jag utanför hennes dörr nästan innan hon hade skrikit. Min man undrade vad som hände och var imponerad av min flygteknik. Andra natten i min egna säng var jag betydligt mer avslappnad och var mer påväg in i byrån bredvid sängen - lätt desorienterad helt enkelt.

Jag hoppas verkligen att detta ska hålla i sig, börjar hon trilskas så vet jag ju hur jag skall göra. =)

Kraaam
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad glad jag blir av att lösa ditt inlägg. Tack för att du delar med dig.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen,

förra fredagen firade vi med champagne till tacosen (som sig bör varje fredag egentligen ;)) men jag tror vi firade för tidigt - för hör nu:

Ruth somnade kl. 20.05 efter att vi lagt henne ner utan minsta protest, utan minsta bök eller skrik, hon låg och pratade en stund sen somnade hon. Sen vaknade hon, inte ett ljud på hela natten, 08.00 när jag väckte henne!

Jag är glad att jag inte vet om jag skall skratta eller gråta. Mer sömn åt folket!!!

Puss å kram alla!!!
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bravo!! =D> =D> =D> =D> /Luvisen
SM rookie
Gullerika

"Fusk" i schemat med lyckat resultat

Inlägg av Gullerika »

Hej, (kunde inte hitta någon tråd, men hänvisa mig gärna vidare om det finns svar på frågan)

vi har kurat vår dotter Ruth som nu är 6 månader och sen tre veckor tillbaka sover hon hela nätterna - helt underbart. Vi har ett schema som funkar perfekt och hon sover följande

20.00-8.00
9.45-10.30
12.30-14.00
16.00-16.45

Nu är det så här att vi har fått veta att det kommer vara babyrytmik kl. 13.00 en dag i veckan och jag undrar skulle jag kunna modifiera schemat på något sätt så att det skulle passa in för henne tror ni. Eller finns det någon som har att de fuskar en dag i veckan då det är en aktivitet. Skall tillägga att vi gör just nu inget annat som kan krocka med hennes stabila schema och vi har det ganska lugnt och skönt faktiskt.

Jag vet att det gäller att hålla schemat och det är det som är bäst och att en gång är ingen gång, men då känner jag att vi kommer missa otroligt mycket framöver om allt inte ligger på samma tid och kan anpassas efter schemat.

Det jag undrar är därmed är det någon som har ett lite modifierat schema någon dag med LYCKAT resultat - alltså går det överhuvudtaget? Det är klart att märker jag att det strular till allt så struntar jag i det men vissa saker vill jag skall vara en del av hennes utveckling.

Tacksam för svar, det är helt klart en svår avvägning. :?

Ullis
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Luvisen

Re: "Fusk" i schemat med lyckat resultat

Inlägg av Luvisen »

Det finns iofs synnerligen mkt fina "aktiviteter" som bjuder på sann utveckling hemmavid. Var bara tvungen att säga det. Är du nyfiken kan jag berätta mer. /Luvisen
SM rookie
Marelb

Inlägg av Marelb »

Jag skulle nog lägga om schemat helt och hållet i så fall, så att det passar er. Vi ska börja på babysim snart men som tur är, är det mellan fm vilan och lunchen. Vi får ta med oss lunch och äta direkt efteråt. Jag är inte så insatt men antar att det är svårt att styra om bara en dag i veckan såpass mycket. Kanske kan ni tex gå upp kl 07 ist för 08? Försökte snickra ihop ett schema. Detta funkar ju om ni tex har gångavstånd till babyrytmiken och hon sover i vagn. Men det blir lite tokigt med täta sovtider i början på dagen. 13.00 var ju en ganska dum tid. Kanske finns det andra tider? De flesta bebisar sover väl då eller?? :? :D Jag själv skulle inte klara av att vara hemma jämt. Det är ju heller inte meningen att man ska behöva. Hoppas ni hittar en lösning som passar er. :mrgreen:

19.00-07.00
8.45-09.30
11.30-13.00
15.30-16.15
kille december 2002 - tjej april 2005 - tjej juli 2010
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :-)

Jag förstår verkligen hur du menar :-) Men ta dig en ordentlig funderare - är det schysst mot din dotter att nu helt plötsligt hacka sönder hennes dag, precis när hon lärt sig hur den ska se ut?

Det kommer gå fler tåg, jag lovar :-) Jag vill verkligen inte låta "jag har 3 barn och vet bäst" utan vill bara säga att barn blir finfina personer även om de inte går baby-rytmik, baby-sång, baby-gympa etc. Sen att man vill ta sig ut och träffa folk, DET är en helt annan femma, men det är ju ingen omöjlighet - bara ta med vagn el resesäng så löser sig det. Vill man sjunga och dansa med sitt barn kanske man kan bjuda hem lite kompisar och deras barn istället?

Men att börja hacka i schemat skulle jag inte rekommendera. Kanske för en endaste dag, om det var ngt absolut livsviktigt. Men inte lägga in det som återkommande.

Hoppas du förstår hur jag menar, jag vill inte låta som nån besserwisser el tråk-tant; jag utgår bara från mitt eget perspektiv - skulle aldrig riskera den fantastiska tillvaro vi har nu för ngn baby-aktivitet.

Hoppas att det löser sig och att du hittar ett alternativ som passar och som känns rätt, oavsett om det blir att du väljer att börja baby-rytmiken, el om du hittar ngt annat, eller bara väljer att stanna hemma helt enkelt :-)

Mvh Sanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, frk Carlsson har uttryckt det så fint så jag kan inte säga annat än =D>

Men, för att fylla på då.... :roll:

Min son var 4 mån när vi började med babysim och då var simmet mitt i hans fm lur. Jag tänkte som du... Gjorde undantag 1 dag i veckan. (AW sa att OM man absolut skall ha detta så skulle jag ändra babysim tid, eller ändra schemat) Men jag är som jag är... :roll:

Så, jag hade babysim 1 undantagsdag... VI hade alltid efter det 3 dagar att få till schemat igen. Sonen var helförvirrad. :(
Så jag ändrade schemat och tänkte NU är jag smart! MEN, sonen är ju sin egen skalman och schemat var gjort för HONOM. Så det gick inte heller bra.

Så, vi ändrade till slut babysim tiden så han kunde sova på vägen i bilen dit (vi fick köra en omväg i 45 min) och sen kasta oss in och simma. Det gick en kort tid. Sen blev han ju större och tiderna bättre. :lol:

Så vill du lära av andras misstag, lär av mitt. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"