pepp inför kurstart elis nio månader (resråd önskas också!)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
ugglans

pepp inför kurstart elis nio månader (resråd önskas också!)

Inlägg av ugglans »

Hej!
Skrev tidigare någon rad, men startar en ny tråd för att bolla eventuella frågor som kan dyka upp. Nu känner jag mig påläst och säker, men förtvivlat trött. Som om vetskapen om att det här kan hjälpa oss har fått mig att känna: JAG KLARAR INTE EN DAG TILL. Men det gör jag ju.

Imorgonkväll börjar vi kurningen av vår 9½ månaders Elis. Jag önskar vi hade börjat i rätt ordning från början.

Den enda fråga som jag har just nu är: hur ska vi behålla Elis goda vanor då vi åker på semester till San Francisco om tre månader?! Hur klarar man den tidsskillnaden. (Är helt uppe i bokningar och förberedelser, därför undrar vi)

Ja ingen brådska med svar på den frågan. Men kanske dyker det upp fler när vi drar igång.

---

Elis, 100320, kurstart 110107
MammaFrankie

Re: pepp inför kurstart elis nio månader (resråd önskas ocks

Inlägg av MammaFrankie »

Hej hej!

Jag är ingen hjärtevänskontrollant men hjälper gärna till om jag kan.
När man reser har jag läst att man får ta hjälp av marginalkvatarna.
Det är ju besvärlig för dom små att ställa om tiden så men en kvart hit eller dit märker dom inte så mycket av.
(läs shn boken sidan 205)
Man startar varje program punkt en kvart senare eller tidigare beroende på vilket håll man vill vrida klockan. Man bestämmer själv hur fort man går framåt. Var noggrann och behåll attityden av självklarhet så hittar ni hem även utomlands! :wink:

:heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
ugglans

Inlägg av ugglans »

tack för svar! jag har också läst om marginalkvartarna, men jag tror att det är svårt. i exemplet så är tidsskillnaden sex timmar och då skulle det ta sex dagar att ställa om..

i vårt fall så är tidsskillnaden nio timmar... och vi ska vara borta i femton dagar. det blir alltså lite problematiskt, vi hinner inte ställa om förrän vi ska ställa tilbaks? eller så får man finna sig i flytande tider (att segla på kvartar hela tiden). vi måste väl räkna på hur off hans sömn blir!

men tack för att du ville hjälpa til! <3
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

fast du kan ju flytta en kvart till varje program punkt... så då kan man ju i stort sett få tre timmar per dygn...tre dagar och nio timmar är lösta :D
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
ugglans

FÖRSTA NATTEN (magsjuka idag?)

Inlägg av ugglans »

MammaFrankie: vet inte helt om jag hänger med, men kanske! :D förstår inte varför det skulle ta längre tid att fixa till sex timmars skillnad bara? men det kanske var en långsam förflyttning. om man flyttar varje programpunkt får man rusa fram lite..
tåls att räknas på!

Nu har vi haft första natten med Elis. Pappan har vakat och jag har dagarna. Omvända roller sedan. Nils har tagit med sig sömnloggen till sovrummet och jag vill inte störa. Men ungefär såhär gick natten:

19 Läggningen gick fint, 30 minuters frågor och protester. Svarade bra på buffning och solfjäder, men skrek upp sig när han ramsade ut sig ur rummet.

22 En halvtimma igen innan han sov.

03 Kanske 40 min. Ömsom buffar, ömsom ramsor, ömsom vänta och lyssna in.

06 Somnade inte på en timma. Tio i sju tände vi tillslut upp i rummet, försökte göra glad affär medan han snyftade och grät. Han lät sig inte skojas med. Jag hoppade ner i spjälsängen i ett försök att lugna honom. Lite bättre. Sedan plockade jag upp honom. Fick sedan bröstmjölk och en liten portion risgrynsgröt.

Därefter glad och lekte och busade med mig. Påklädning. Fix. Hjälpas åt. Också klängig och trött.

08:40 När jag är på väg att göra oss iordning för att gå ut och ta lilla luren - då kräks han plötsligt där han leker. Kaskad. Allt upp. Det är sanering och avtvättning. Nya kläder.

09:00 Lägger jag honom i hans säng istället. Tillrättaläggning. Ljusare i rummet. Buffar, han blir lugn på en gång. Så fort jag lämnar rummet med bekräftelseramsa skriker han upp sig (inte bara gnäll) och kryper till sängkanten. Solfjädrade i slutet. Hans ögon började gå igen. Ramsade mig ut.
09:07. Sover.

09:33 Ljud från hans rum.

Nu väntar väckning 09:45

SCHEMA
19-07 natt
07 frukost
09-09:45 lura
10:30 lunch
12:30-14:00 sova middag
14 äta
17:30 äta
18-19 skoj, bad, slurk

Jag fattar inte hur ramsan ska kunna ta över med den här natten som föregångare? Vi kände oss jättesäkra och lugna i det här igår. Fulla av tillförsikt och att vi gör rätt för honom. Det tror jag fortfarande. Men varför skriker han så mycket?

/illamående mamma som hoppas att det inte är magsjuka som kommit för att förstöra för oss
(hur gör man förresten då med mat osv??!)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen Ugglans!
Jga flyttar över det här oxå till din första tråd.
Om du vill kan vi byta namn på den första tråden om du tycker att den inte passar längre.

Ses i den första tråden. :wink:

Bianca
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"