Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ebson-2010

Re: Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Inlägg av ebson-2010 »

Hej kurvänner!
Och välkommen hit Kairita! Kul att det funkar så bra för er! Svårt det där med läggningen! Har nog inge bra svar att ge.. Det där med speldosan som ni använder dagtid kan ju vara en idé. Den kanske har fått samma effekt som ramsan?? Att hon behöver den för att somna... Har ni testat nåndag att få henne att somna utan speldosan och bara ramsat? Tänkta om ramsan "tar" mer om den används utan speldosan!?
Vi brukar göra såhär vid läggning av våran tjej på kvällen (hon sover alla lurar ute i vagnen). Vi leker med henne efter nattslurken inne i hennes rum.. när det börjar närma sig läggning busar vi ordentligt så att hon skrattar... Sen pussar den ena av oss god natt (har jag varit själv så pussar bara jag :) ) Efter det vinkar vi god natt till lampan och släcker den... Står med henne en kort stund i famnen och pussar och tackar för dagen... Sen lägger vi ner.. Nu buffar vi inte utan lägger tillrätta och ev. en snabb solfjäder.. Sen ramsar vi ut x4..Då skriker hon till precis när vi lämnar rummet men lugnar sig på en gång.. Så vi ger bekräftelseramsan kort där efter! Är väl kanske inte ett direkt svar på din fråga men har inget bättre svar att ge.... Men tror att det kommer lägga sig med tiden! Vi har ju inte gjort detta under så lång tid så både vi stora och dom små lär sig ju hela tiden! Hoppas läggningen gick bra ikväll!

Bellan: Hur gammal är din tjej?? Tänkte på det där med ammningen.. När min tjej blev 8månader så gick jag över mer och mer till fast föda.. Ammade fortfarande ganska mycket...(nu bara 3gånger/dag) Kroppen producerar så mycket mölk som det förbrukas.. Så drar du ner på ammningen så får du mindre mjölk... Äter hon mat på kvällen? Skulle i så fall inte amma efter det för att istället amma till nattslurken! Och tycker nog att ammningen nu bara borde vara ett komplement och inte en hel måltid! Men det är jag det... Det känner du ju bäst själv hur du vill göra!

Är min "vakt inatt" och nu ska jag stålsätta mig för att verkligen avvakta imorgon bitti.. och se vad som händer då!
Kram och god natt!
:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Laurita

Inlägg av Laurita »

Ikväll så provade jag lite annat sätt att lägga henne. Efter bus med oss gick jag in till hennes sovrum, pratade lugnt vad som kommer hända,visade sängen, busade med nalle (lite mer skratt) sa hej då till lampan och la henne i säng.... och så blev det exakt som vanligt, hon började skrika (hon skriker så högt att det är omöjligt att överrösta henne, på allvar) och lugnade inte ner sig. Jag tänkte att jag tar bort den där förvirringen med att prata och visa henne vad kommer att hända :( Efter en kvart gick jag in, hon satt i hönet o gråt, så synd om henne:cry:, men jag la henne bestämt tillrätta, la täcket på och gick ut ramsande. Hon började gråta igen men lugnade efter 5 minuter. Vet inte om jag gör rätt att jag går in igen men det fungerar bra, hon blir snabbare lugn. Tänker nog inte göra sådär förevigt. Så tråkigt att hon somnar gåtande och ledsen.......

Ebson-2010: tack snälla för ditt svar. Jag fick faktist bra idèer från din kvällsrutin men läste först efter jag hade nattat henne. Funderar på att leka-busa i hennes rum innan läggning men vi krockar lite med nattslurk då för vi äter middag 17.30-18.00 sen leker vi lite, 18.30 bad, efter det gröt ca 18.45 o då ska vi lägga henne redan. Kanske är det inte heller bra att vi lägger henne direkt efter mat :? Tycker måltiderna är lite nära varandra att ändra på det. Men jag ska tänka på det och att leka i hennes rum istället... och imorgon på dan provar jag lägga henne utan speldosa, får se om ramsa funkar då.

Bellan: tack för din stöd

Kairita
Bellan

Inlägg av Bellan »

God morgon alla kurvänner :D

Maria: Hur var din natt? Fick du sova? Hoppas att det gick bra :D
Linda: HUr flöt kvällen och natten för dig? Var det du som tog natten?
Kairita: Hur gick det för dig efter läggningen?

Det var min tur att ta natten igen. Lite slut efter dagpasset hoppades jag på en lugn natt. Sambon tog läggningen, som tog lite tid, och sen sov hon tills jag lagt mig, läst färdigt för kvällen och precis somnat :wink: Hon gnällde av och till från 23.22 till 23.55 och då fick jag gå upp och solfjädra lite kort och sen ramsa en massa, 00.12 sov hon. Sen sov hon :sleep: vaknade till och gnydde vid 04.50 (somnade om själv) och sen sov hon till 6.39 :sleep: och började prata lite.... när hon sen blev lite orolig gick jag upp och gjorde husljud och det nöjde hon sig med. kl 7 var det god morgon \:D/

Nu på morgonen har jag kommit på en fråga. Hur ser er rutiner ut på morgonen och hur gör ni med ensamlek? :?: Vi har lite funderingar på hur vi ska lägga upp morgnen med dusch, vuxenfrukost, ensamlek och så... Har tyvärr inte fått någon ordning på våra (mammas och pappas) rutiner :oops:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej alla!

Ännu en natt till ända! Hon har skrikit/gnällt till ett par gånger men jag har för en gång skull AVVAKTAT! Och hon har somnat om själv! Morgonen likadant.. Hon börjar greja runt vid kl.6 sen höll hon på fram tills dess att vi tog morgon... Inga panikskrik utan mer entonigt gnäll.. Hon tystna lite längre stunder då gav jag bekräftelseramsa x4 från min "säng" (en madrass utanför hennes rum). Vet inte om hon hörde men kändes ändå bra att ge den! Hon var vaken när vi kom in..men hon var lugn! Och för mig är det det viktigaste!

Även vi har funderat på våra "föräldrarutiner". Men frukost har vi gjort som så att Ebba äter sin andra frukost med oss. (hon blir ammad direkt på morgonen, sen får hon gröt när vi äter, ca.1h senare) Det funkar för oss!
Har läst lite om ensamlek.. och det är något som vi aldrig haft här hemma! Så jag skulle testa igår... Men hon börja skrika hysteriskt när jag vinka hej då! (hon är OTROLIGT mammig just nu, kan knappt lämna rummet även om nån annan sitter där med henne) Så igår hann jag bara gå på toaletten! :) Men ska försöka öva på det! Tror verkligen att det är bra för både henne och oss!
När vi duschar får Ebba vara med i badrummet! Hon älskar att plaska i vatten som kommer ut under duschen! Annars har hon fått suttit i sin stol och bara fått tittat på! Men utöver det har vi inga rutiner än!

Kairita: Tror att ni gör rätt i att avluta skrattet till go nattet i hennes rum.... Och även att ni testar att söva henne utan speldosan idag! Sk abli spännande att läsa hur det går!

Är så härligt att läsa allas inlägg... Det går ju framåt!!! Snyggt jobbat! =D>

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Det var ett tag sen vi hörde från Bubbelgumman och namera. Hur går det för er? Hoppas att allt flyter på och att det känns bra. Hör av er om ni behöver stöd :D
/Bellan
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hej tjejer!

Kairita: Välkommen! Vad kul att du kände att det vände lite efter att du fått tips från Marias inlägg! Grymt! Du ska se att ni kommer fixa det jättebra inom kort! Ser också fram emot att höra om speldosan kan förändra något.

Maria: Heja dig som avvaktade! Helt rätt! Du ska se att ni snart har lugna mornar med snusande sötbebis fram till väckning.

Bellan: Snyggt av dig att fixa morgonstunden med husljud! Man känner sig så GLAD när det man gör funkar!

I natt sov jag i min egen säng igen. Har huserat utanför hennes dörr i en tältsäng de senaste tre nätterna sedan jag drog igång, för jag har haft henne på dagarna med och därför behövt ta den vilan jag kunnat få (trots att Anna skriver att man inte ska göra så) då min man har jobbat. Han är helt med på noterna och jättestöttande, men han har inte varit aktiv i kuren än, mer än som fanclub. Just nu har han börjat läsa boken och ska strax ta plats på scen tänkte vi. (Jag är något av en kontrollmänniska. Det är inte det att jag inte litar på honom, men jag vill göra det själv tills jag känner att jag har koll på läget. Det är min idé att vi skulle göra detta också, så det har liksom varit mitt "projekt".)

Hon vaknade till igår vid 20 men tystnade själv. Och vi 23 klantade vi till det big time. Jag kikade in och såg att hon hade lagt sig på tvären i sängen, utan täcke. Velade lite i tanken om jag skulle gå in och lägga på filt eller ej och bad min man kika in och tycka till. Precis när han tittar in lyfter hon huvudet, kollar rakt på honom och börjar gråta (hade släckt allt så att det inte skulle falla in ljus, så jag fattar inte varför, han gjorde inget ljud alls). Han drar snabbt och snopet igen dörren med en mycket underhållande min! När hon ändå var vaken (för hon fortsatte) gick jag in och la henne tillrätta. Såg när jag var inne att hela hennes ena ben stack ut genom spjälorna (under spjälskyddet hade hon fått ut det), så det var bra att jag gick in. Men JÄKLAR vad arg hon blev! Hon skällde ut mig efter noter! Fick buffa några korta sekunder för att få henne på lite bättre humör och då tystnade hon direkt. Men så fort jag ramsade och gick blev hon vansinnig igen! Tack och lov gick det över rätt snabbt och ursinnet ersattes av vanliga små protester med pauser) och sjutton minuter senare sov hon igen. Ibland är man klantig... Resten av natten sov hon! Hade vi inte tabbat oss hade hon säkert sovit från 20-uppvaket till 07. Ser fram emot natten som kommer (och då ska vi INTE kika in *blink*) för att se om hon fixar hela nätter nu.

Måste bara säga att jag är helt PAFF av hur snabbt det går. För fem dagar sedan hade vi ingen kontroll över hennes sömn, nu har vi det. Det är helt magiskt! Ser jag Anna på riktigt någon gång ska hon få en sådan bamsekram så att hon tappar andan! Jag älskar det här nya livet hon gett oss.
Bellan skrev:Nu på morgonen har jag kommit på en fråga. Hur ser er rutiner ut på morgonen och hur gör ni med ensamlek? :?: Vi har lite funderingar på hur vi ska lägga upp morgnen med dusch, vuxenfrukost, ensamlek och så... Har tyvärr inte fått någon ordning på våra (mammas och pappas) rutiner :oops:
/Bellan
Vår morgon ser ut (ungefär) så här:
07:00-17:15 Väckning och välling. (Min man är med och väcker men går ca kvart över sju.)
07:15-07:30 Efter vällingen sitter hon kvar i mitt knä lite i soffan, kramas och myser.
07:30-07:45 Blöjbyte, avtvättning och påklädning av liten skrutt på skötbord.
07:45-08:10 Hon sitter i sin stol vid köksbordet med leksaker och jag gör iordning min frukost. Äter brevid henne.
08:10-09:00 Hon leker på golvet och jag gör mig klar och plockar undan efter oss, bäddar och fixar lite i lägenheten. Vi har en lägenhet med öppen planlösning, så även om hon sitter i vardagsrummet ser hon mig när jag är i köket och vice versa. När jag är på toaletten och fixar mig hojtar hon ibland, men då stoppar jag bara ut huvudet och säger något (då får vi ögonkontakt), då blir hon nöjd. När jag duschar på morgonen sitter hon i sin stol i dörröppningen och leker så att jag ser henne/hon ser mig.
09:00 Hon läggs för att sova.

Så ser vår morgon ut. Älskar att själv få rutiner på vad som hinns med, för så var det inte förut. Då hängde det på när hon vaknade, hur länge hon hade kunnat sova (mindre sömn= grinigare= mer krävande= mindre gjort). Nu VET jag när hon är pigg och mätt och fixar att leka själv, det är så himla befriande!

Blev ett långt inlägg. Man jag har ju så mycket TID över när hon sover så gott! :wink:

Kram till er alla!

/Linda
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hej kurvänner!
Hoppas att ni har haft en bra dag! Det har vi. As från och med now är kurdelen över och uppföljningsveckan påbörjad. Sista dagen slutade toppen! Läggningen nyss gick på 2 min (hon protesterade i ca 1 min när jag gått från dörren men tystnade helt själv). Vaknade en kvart för tidigt under långa vilan, men jag kunde ta upp henne i en gnölpaus utan problem. Tycker, oavsett om hon skriker lite ibland, att det känns så SKÖNT, för nu har jag verktygen! Jag är inte alls osäker och ängslig som jag var innan ("Undra hur länge nattningen kommer ta idag?", "Undra om hon kommer sova något mitt på dagen?", "Undra om det blir en lugn natt?" osv), jag följer det jag lärt mig och vet att det funkar! Det är jag som har ansvaret och bestämmer när hon ska sova, inte min lilla tjej. :thumbsup:
Bellan skrev:Nu på morgonen har jag kommit på en fråga. Hur ser er rutiner ut på morgonen och hur gör ni med ensamlek? :?: Vi har lite funderingar på hur vi ska lägga upp morgnen med dusch, vuxenfrukost, ensamlek och så... Har tyvärr inte fått någon ordning på våra (mammas och pappas) rutiner :oops:
/Bellan
Jag ber om ursäkt Bellan, när jag svarade tidigare idag visste jag inte att begreppet "ensamlek" är något som Anna W skriver om i BB. Har inte läst den än, så jag trodde att det bara bara betydde att barnet lekte lite för sig själv. Sorry. :) (Ska köpa BB nu. Jag är ett Anna-fan, rakt igenom så den vill jag ha.)
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hur går det för er, tjejer? Har ni haft en lugn natt?

Själv är jag lycklig över att lilla A fixade sin första hela natt. \:D/ :-D =D> Sov från 19 till 07 med bara en fyraminuters frågostund vid 23, men den klarade hon ut helt på egen hand. Känns helt sjukt. Eller, jag menar FRISKT! Skulle aldrig tro det om någon sa att det kunde förändras så här mycket på fyra dagar innan jag läst på om kuren. Aldrig!
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej alla!!

Det rullar på här hemma. Har fått en mycket gladare och piggare tjej nu! Och det känns alldeles underbart!!! Läggningarna fungerar strålande.. Men hon grejar fortfarande endel på natten och der främst efter kl.5. Pappa ramsa vid.5.30 då hade hon tydligen en liten skrikperiod men i övrigt så gnäller hon mest! Hoppas att det ger sig med tiden! Dagslurarna funkar också kanon! Men undrar fortfarande hur man ska göra med bekräftelseramsa då? Hon kan skrika till en snabbis precis när vi går in (hon sover ute) och sen tar det väl ett par minuter innan hon somnar (hon är då tyst under den tiden) Ska man då ge bekräftelse eller inte?

Och igår sa hon Mamma för första gången! :heart: :heart:

Linda: Åh vad härligt med en hel natt! Grattis till det! Bra jobbat! =D> Vilka framsteg de små har gjort.. Och som du skrev på så otroligt kort tid! Kan fortfarande inte fatta! Och bra att pappa nu börjar bli involverad! Även om han gjort ett bra jobb i din fanclub! :D Har han tagit nån natt eller läggning än?? Förstår hur du känner med att släppa kontrollen.. Jag är likadan.. Men min sambo fick ändå rycka in den tredje natten (han hade fått läst boken innan) Och jag slappna av riktigt bra.. Kändes skönt att veta att nån vakta så att även jag kunde sova! Och sov som en stock! Så jag kan förstå våra små att det nu borde vara lugnt och tryggt för dom att sova.. nu när de börjar förstå att mamma och pappa vaktar så att det kan sova!

Heja, heja oss alla! =D>

:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Laurita

Inlägg av Laurita »

Tack Linda och stort grattis!!!! Förstår du att de små kommer att sova hela nätter framöver (de flesta nätter iaf)??? Vem kunde tro det? Inte jag... jag hoppades bara...

Maria: Ååååh..vad härligt!!! Man blir nästan avundsjuk. Vi har hemma 3 olika språk så det kommer ta tid innan våran tös slänger ut nån begriplig ord :( men det är OK!

Så.... nu somnar vi utan speldosa :D och det har gått förvånadsvärt smidigt. Kanske det var bra att jag använde speldosa och ramsa samtidigt ett tag och sen gick över till ramsa bara!?! Iaf hon sover exakt dom tider hon ska, har även börjat krypa själv till vagnen när det är dags, helt otroligt! Nattning är fortvarande lite skakig, hon vet inte hur hon ska somna och blir arg/ledsen för det, tror jag. Men jag verkligen hoppas att det går över speciellt nu när vi ska vara i hennes rum innan hon ska läggas i sängen.

Måste bara nämna, för jag är såååå stålt över henne...... hon har sovit nu 3 nätter sträck hela natten , hon vaknar inte ens i vargtimmarna. \:D/ Jippi!!!! \:D/ Det var bara den andra natten hon vaknade vid 5 tiden, inte mer. Erkänner att min sambo har satt på radio (väldigt tyst) i köket innan han har lagt sig. Det hörs lite till hennes rum, vet inte om det har hjälpt till :? Och även om det hjälper nu så med tiden tänker jag sänka mer och mer volymen så hon ska inte behöva radion.

Eller hur kan det kännas att allt är för bra för att vara sant.... men det är SANT!!! helt unerbart

Hoppas ni får en härlig dag och jag tycker ni är grymma allihoppa!

Kairita :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej alla goa vänner!

Vad kul att höra om alla framsteg. Vad duktigar ni är :D

Vi hade en bra natt. Hon sov från 19.30 till 4.50 då vargen kröp fram och stannade i 1 timme, men det var härligt många timmars sömn fram tills dess med bara ett litet rop som hon klarade själv :D Dagen har varit gnällig fast hon var nog ganska trött plus att hon gör av med mer energi än någonsin med att ta sig runt på golvet, undersöker allt och tränar på att krypa.
Sen protesterade hon sig igenom hela eftermiddagsluren, inget funkade. Efter det tog kvällens godnatt bara 15 minuter (fast med 1 tillrättaläggning och 1 solfjäder).
Hur vi får henne att ta emot ramsan :?: Vi måste fortfarande använda tillrättaläggning och solfjädern för att hon ska slappna av och somna. När vi ramsar fortsätter hon bara gnöla, svära och gråta. Hon kommer inte till ro själv. Vi ramsar, väntar och ramsar och väntar osv. Det känns som hon borde ha förstått nu efter 7 nätter...

Skrev några frågor på min tråd men inte fått något svar; kanske jag kan få hjälp av er?
Undrar jag om vi har förstått rätt, när hon tar tid på sig att somna ska vi låta henne sova alla minuter hon ska eller ska vi bara ge henne extra tid under marginalkvarten? tex om hon ska sova 12.30-14.00 men somnar 13.00 och ska hon sova till 14.30 eller 14.15 då?
När kan man börja med att ändra sovplats för vilorna? Jag tänker att vi någon gång ibland vill att hon ska sova i vagn och därför vill vi lära henne att även somna i vagnen. Hur säkert behöver hon sova för att man ska kunna ändra något här?
Måste man bekräfta när man har ramsat ut och hon har somnat på den ramsan? Vi hade det lite sturligt för någon dag sen på lunchvilan, hon vaknade tidigare och jag ramsade på. Tillslut gick jag in och gjorde en solfjäder, hon blev helt lugn och hon somnade när jag ramsade ut. Måste jag ge en bekräftelse då? Varför jag frågar är för att jag gav en bekräftelseramsa och då vaknade hon och så fick jag henne inte att somna igen, det kändes minst sagt surt ](*,)

Dagas för mig att lägga mig på min madrass i hallen och sova :sleep:
/Bellan
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hej alla grymmisar! :D Det är så kul varje gång man kikar in här och läser om hur vi skördar framgångar och tacklar problem på kloka sätt. Heja oss!
ebson-2010 skrev: Och igår sa hon Mamma för första gången! :heart: :heart:
Åh, lycka! :heart: Längtar! Vet inte varför, men Alma säger papapapapa alldeles för ofta. Kanske har tappat henne på huvudet någon gång...
:shock: :wink:
Bellan skrev:Hur vi får henne att ta emot ramsan :?: Vi måste fortfarande använda tillrättaläggning och solfjädern för att hon ska slappna av och somna. När vi ramsar fortsätter hon bara gnöla, svära och gråta. Hon kommer inte till ro själv. Vi ramsar, väntar och ramsar och väntar osv. Det känns som hon borde ha förstått nu efter 7 nätter...
Alma protesterar också fortfarande och blir inte tyst med en gång av ramsan, men jag har förstått det som om det inte måste vara så. Jag låter henne säga sitt eftersom hon har fattat vad det går ut på och somnar strax. Hon illskriker inte heller direkt... Men det är ju inte kul om ni inte känner att ramsan når fram alls. :? Hur länge väntar ni innan ni går in och solfjädrar? Gråter hon med pauser eller vrålskriker i ett?
Bellan skrev:Undrar jag om vi har förstått rätt, när hon tar tid på sig att somna ska vi låta henne sova alla minuter hon ska eller ska vi bara ge henne extra tid under marginalkvarten? tex om hon ska sova 12.30-14.00 men somnar 13.00 och ska hon sova till 14.30 eller 14.15 då?
Som jag har förstått det lägger man till/drar ifrån en kvart från schemat, så somnade hon 13.00 är det ändå 14.15 som är sluttid om man använder marginalkvarten eftersom hon egentligen ska vakna 14.00.
Bellan skrev:När kan man börja med att ändra sovplats för vilorna? Jag tänker att vi någon gång ibland vill att hon ska sova i vagn och därför vill vi lära henne att även somna i vagnen. Hur säkert behöver hon sova för att man ska kunna ändra något här?
Här vet jag inte riktigt... Men jag skulle tro att det är när man känner att schemat sitter, att mat- och sovklockan börjar bli självgående. Vad säger ni andra?
Bellan skrev:Måste man bekräfta när man har ramsat ut och hon har somnat på den ramsan? Vi hade det lite sturligt för någon dag sen på lunchvilan, hon vaknade tidigare och jag ramsade på. Tillslut gick jag in och gjorde en solfjäder, hon blev helt lugn och hon somnade när jag ramsade ut. Måste jag ge en bekräftelse då? Varför jag frågar är för att jag gav en bekräftelseramsa och då vaknade hon och så fick jag henne inte att somna igen, det kändes minst sagt surt ](*,)
Har svårt att säga vad som är rätt för er här, kan bara beskriva vad jag gör. Har slutat bekräfta helt, för jag känner att poletten har trillat ner hos Alma. Hon har förstått att hon ska sova när jag lägger henne i sängen även om hon protesterar när jag går ut, och då vill jag inte "tjata" på henne. Om det skulle bli kris och en massa bakslag skulle jag börja göra det igen, men nu känner jag inte att hon behöver det längre. Är också rädd för att störa och ligga på för mycket, so no more bekräftelse för oss i nuläget.

Jag hoppas att mina svar kanske har hjälpt något, är lite svårt att ge råd när man är så ny själv. :) Litar på att någon med bättre koll rättar mig om jag skrivit något helt uppåt väggarna.

Kramar till er alla, kurvänner! Med hopp om en lugn natt!
/Linda
Laurita

Inlägg av Laurita »

Hej alla kurvänner :heart:

Bellan: Svårt det där med ramsandet, ska jag, ska jag inte, ska jag in, näääe ,kanske inte..... Så som har jag förstått så ska man inte störa de att komma till ro, det tar tid för de. Det har varit jätte svårt att låta bli ibland men så har jag märkt att ramsar jag en gång för mycket, stör jag henne. Hon tar sats och höjer rösten igen, då vet jag, inga mer ramsandet. Gråter hon såhär konstant utan att vara tyst mellanåt så har jag gått in, men snabbt ut igen. Vi har haft sådär långa nattningar att hon gråter, är arg och fustruerad/irriterad över att hon inte vet hur ska hon somna direkt. Det har tagit från 20 min upp till lite mer än 1 timme. Jag verkligen har försökt ramsa så lite som möjligt. Jag tror att tyngsta vikten ligger enbart på den ramsan man kommer ut med. Det är det som ska gälla till slut. Idag lyckades vi! ( nästan )
Ang bekräftelseramsa kan jag bara berätta hur jag gör. När jag har lagt henne och ramsar ut så är jag uppmärksam om hon börjar skrika/fråga eller fortsätter ligga lugnt. Skriker/frågar/gnäller hon så avvaktar jag, rätt länge. Hör jag henne någotlunda lugna ner sig säger jag ibland bekräftelse men har även uteslutat det. Däremot jag ser till att det finns ljud utanför rummet, har även bekräftat längre bort från dörren och när jag går förbi dörren. Däremot om hon är lugn (somnar i ditt fall) när jag ramsar ut ser jag till att dom 2 sista i ramsa x4 är bekräftelse. Så behöver jag inte säga mer.
När det gäller sovtider så håller jag med med Linda. Så har jag också förstått.
Att skriva är inte min starkaste sida så jag hoppas du förstår vad jag skrev och att det hjälper dig lite. Håll ut och lyssna henne om hon är arg/irriterad eller ledsen och agera därefter. (lättare sagt än gjort) Lycka till nu och hoppas ni får en härligt lång sömn inatt!

Jag gjorde exakt som Maria brukar göra vid nattning och det tog bara lugna 10 minuter och hon sov gott. :sleep: Första 5 min var hon helt tyst sen hade hon bara några funderingar, jag svarade med ramsa x2+ bekräftelse x2 och hon somnade. Härligt!!! Älskade tacka-för-dagen-kram i mörkret :heart: Så stor kram till Maria, vi är så tacksamma :heart:

Hoppas att nattning har gått bra för alla och småttingar sover gott, heeeela nattttten lååång! :sleep: :sleep: :sleep:

Kairita :heart:
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej alla mina kurkompisar!!

Nu närmar vi oss slutet på vår uppföljningsvecka... Känns som att man är nära målet.. även fast det är endel jobb kvar! Men början känna mig trygg i det hela! Och att man känner att det börjar bli rutin..och då kommer också säkerheten! Man börjar känna när man behöver göra något! Vår natt var en av de bästa... Hon somna utan problem men vakna till ióch var lite ledsen vid 23.30... (neeej tänkte jag då...var beredd på kamp) Men ramsax4 utanför hennes dörr.. då tystna hon! Men låg och gnällde ytterliggare i 5min sen när hon blev tyst fick hon bekräftelseramsa x4. Vakna igen vig 1.30 men då låg jag bara och lyssna på henne.. hon tystna efter ca.5min då gav jag bekräftelseramsax4. Sen soooov hon!! :D Hörde henne vid strax före kl.7 och 7.20 och hon var vaken (men väldigt "yrvaken") när vi kom in 7.30 och gjorde god morgon! Så för oss första gången utan gnäll/skrik från kl.5.. Känns underbart!

Hur har det gått för er andra??

Bellan: Så som jag har förstått det angående marginalkvarten.. Om hon ska vakna kl.14 men ni anser att hon är för trött... så får ni väcks henne 14.15. Men det rådet jag har fått här på forumet så avråder man från att använda marginalkvarten de första 4dagarna och uppföljningsveckan.. Av den anledningen att de inte ska bli förvirrade... Hur ska det bli sin egen "skalman" (ät och sovklocka) om man låter de sova en kvart längre varje gång! Så är det att hon stular och inte somnar på 1timme... Så väck henne när tiden är slut kl.14... Hon kommer säkert lära sig att somna fortare snart ska du se! Som det står både i bok och här på forumet.. Dagslurarna kan ta tid att komma tillrätta med! Så var försiktig med marginalkvarten nu ibörjan... (jag har frågat om det i detta forum.. läs på sidan 1 el 2.. Så ser du min fråga och det svar jag fick ang. dagslurar och marginalkvart)
Angående ramsa så utgår jag nu ifrån min magkänsla... Är hon ganska lugn när du lämnar sista ramsan dra ihop den då med bekräftelsen... Och nu borde det väl gälla att man ska "störa" så lite som möjligt.. Så känn av läget..har hon varit arg men sen lugnat skulle jag nog lämna bekräftelse men har hon "bara" gnytt lite skulle jag låta bli.. om jag hade känslan av att hon tog tills sig ramsan när man lämna rummet! Hoppas du förstår vad jag menar! :) Hoppas natten varit bra!

Kairita: Vad kul att jag kunde göra något för att hjälpa! Härligt att hon somna så fort! :heart: Hoppas ni har sovit gott resten av natten!

Linda: Är mycket babba,pappa,baba,papp,babab här hemma också! :) Men även mycket på mmm som mammmammmam. men så kom det bara: Mamma! Men hon säger det inte allt för ofta.. Men är en sån underbar känsla när hon säger det! :heart: Hoppas ni sovit gott!

Ha en underbar dag alla kurvänner!

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Ni är ju alldelles underbara :heart: Tack för alla jätte bra svar :D Nu fattar jag det där med marginalkvarten också.

Jag har funderat på era svar och vänt och vridit på situationen nu på förmiddagen, för att försöka komma fram till vad som ska göras bättre. Vi hade nämligen ett jätte tufft uppvaknande i natt vid kl 01 (jag ramsade och solfjädrade och tillslut buffade jag också utan resultat, sen tog sambon över och solfjädrade lääänge) men tillslut efter mer än 1 timme så somnade hon :( och så sov hon till kl 7 \:D/ då vi väckte henne. Det är en sån dubbel känsla, att det bara inte funkar men samtidigt funkar det ju super bra :?

Vilorna idag har gått bra och jättebra \:D/ Proceduren "Älskade tacka-för-dagen(stunden)-kram", som du skrev Kairita, kanske hon behövde mer av innan hon ska sova. Det har nog tappats bort i alla ramsor och solfjädrar. Så det blev mycket sådant idag och det verkade funka för hon har inte låtit lika arg/ledsen och jag har inte ramsat lika mycket... För det är nog som ni alla säger, ramsan kan störa och är "tjatig", hon måste få chansen att fixa insomningen själv. Att dra ihop ramsan-ut med bekräftelseramsan var en bra idé för att slippa störa :D

Det är såååå kul att höra (och även se på hemmaplan) om alla framsteg som våra små gör =D>

Nu ska jag väcka min lilla sjusovare från sin lunchvila :sleep:
Bamsekram på er :heart: Ni är bäst =D>
/Bellan :D
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"