Hej!
Vi har en underbar tjej på elva månader som vi tyvärr misslyckats fatalt med att få att sova. Det har varit struligt mest hela tiden sedan hon föddes med kolikperiod i början och sedan nattningar med många timmars skrik.
Hon sover i eget rum och har gjort det hela tiden. De senaste två månaderna har hon somnat till vällingen, vilket vi förstås har jublat åt med tanke på hur det varit innan. Nu börjar jag förstå att det kanske inte är så bra..
(Har precis börjat läsa om metoden, ska köpa boken..) Hon vaknar dock efter ca en timme och vi får henne inte att somna om förrän ca två-fyra timmar senare. Hon blir helt hysterisk när man försöker lägga ner henne och hindra henne från att klättra på spjälsängen och oftast lyckas vi inte lugna henne i sängen. Vi har provat att lägga henne med oss men då börjar hon antingen busa (som att hon inte alls vore trött fast hon är det) eller skriker hon och vill klättra ur sängen. Håller man kvar henne blir hon hysterisk och skriker tills hon tappar andan. När det varit som värst har det inte gått att lugna henne i famnen heller, förrän vi tagit ut henne i ett ljust rum. Detta innebär alltså att hon är vaken till klockan ett på natten ibland. De nätter hon inte vaknar klockan nio så vaknar hon antingen vid midnatt eller vid tre-fyra-tiden. Som ni förstår är hon inte särskilt pigg på dagarna när det blivit så här, såvida vi inte låter henne sova längre på morgonen eller vid middagsvilan. (ca 1,5 tim, mellan 12 och halv två) Vi är förstås inte heller så pigga, vilket har lett till att vi då och då låter henne sova till nio på morgonen. (Tidigare har vi klivit upp vid åtta) Just nu känns det som att allt är kaos och vi har ingen aning var vi ska börja. Nu gör vi allt och inget på en gång vilket förstås måste bli väldigt förvirrande för henne. Vi förstår ju att vi efter vägen tagit en hel del dåliga beslut som alla får sota för nu, men hur vänder vi det här? Ska vi börja med att ta upp henne tidigt på morgonen och "plåga" henne igenom en trött dag med samma middagsvila som vanligt eller var börjar vi? Eller börjar man med nattningsrutinen? Hjälp, jag känner mig desperat just nu!
Ettåring som vaknar efter en timmes sömn
Re: Ettåring som vaknar efter en timmes sömn
Man börjar kuren på kvällen med nya nattningsrutinen och sen kör man! Innan du börjar kuren så se till att läsa på ordentligt, läs runt här på forumet och ställ frågor här i din tråd så att du känner dig trygg och påläst när det är dags.Majsen skrev: Ska vi börja med att ta upp henne tidigt på morgonen och "plåga" henne igenom en trött dag med samma middagsvila som vanligt eller var börjar vi? Eller börjar man med nattningsrutinen? Hjälp, jag känner mig desperat just nu!
Kram Mia