Bianca
5-månaders som äter pytteportioner
Re: 5-månaders som äter pytteportioner
Åh va underbart! Fick en liten tår i ögat av lycka! 

Bianca
Bianca
Fråga: vad bör sista kvällsmålet bestå utav? Helst ska han ju få bli ordentligt mätt inför sömnen.
(middag: 170ml ersättning, 5msk kalops, 2tsk melon, 5tsk vatten eftersom han är så förkyld. vilka mängder! =D> \:D/ )
(middag: 170ml ersättning, 5msk kalops, 2tsk melon, 5tsk vatten eftersom han är så förkyld. vilka mängder! =D> \:D/ )
Mamma till Jacob, 2010-08-04 och Liten Hoppsan BF 2011-07-27.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härligt, tänk vad lite pepping och attityd kan ådstakomma!
=D>
Ni gör ett strålande jobb, fortsätt så nu skall du se!
Glöm inte njuta av varandra ordentligt.
Och du, köp Barnaboken om du inte gjort det och börja införa socialdelaktighet och morgonlek. Det är en sann gåva i vardagslivet kan jag lova.
Ni gör ett strålande jobb, fortsätt så nu skall du se!
Glöm inte njuta av varandra ordentligt.
Och du, köp Barnaboken om du inte gjort det och börja införa socialdelaktighet och morgonlek. Det är en sann gåva i vardagslivet kan jag lova.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Maten går bättre och bättre, sömnen går dessvärre som tidigare. Det betyder att sonen somnar vid midnatt (inte sällan först vid 01-tiden) för att sedan vakna mellan 07 och 08. Under dagarna sover han cirka 2,5h. Sammanlagd sömn per dygn: 8,5-11h (vi har fört minituös sömndagbok). Sambon, som ska upp på jobbet, går och lägger sig 22:00, så 2-3h spenderar jag varje kväll (läs: tidig natt) med kinkig/gallskrikande bebis. Ofta är det samma bebis som väcker oss på morgonen och så är cirkusen igång igen för de kommande 16-18 timmarna.
Just nu försöker sambon (som har ledigt imorgon pga röd dag) mata vår skrikande son, samtidigt som jag sitter och är uttröttad-mamma-på-väg-mot-sammanbrott.
0 minuter egentid har jag och sambon (vi däckar ju dessutom så fort sonen sover det minsta). Det är en evig kamp för lite, lite sömn. Igår natt sov jag i alla fall på madrass i arbetsrummet, det var rena himmelriket.
Någon hjälp från BVC får vi inte trots att vi visat upp sömnloggarna, de säger bara att sonen tar sig den sömn han behöver och att vi bör anpassa oss efter hans rutiner.
Men vi ser att han inte mår bra, han gnäller och skriker dagarna i ända och är svart under ögonen. Dessutom förstår vi inte hur en liten femmånaders skulle kunna ha ett sömnbehov á ynka 8,5h per dygn?!
Ingen aning om vad jag vill säga med det här inlägget, behövde bara få ur mig det.
Just nu försöker sambon (som har ledigt imorgon pga röd dag) mata vår skrikande son, samtidigt som jag sitter och är uttröttad-mamma-på-väg-mot-sammanbrott.
Någon hjälp från BVC får vi inte trots att vi visat upp sömnloggarna, de säger bara att sonen tar sig den sömn han behöver och att vi bör anpassa oss efter hans rutiner.
Ingen aning om vad jag vill säga med det här inlägget, behövde bara få ur mig det.
Nu (23:55) somnade han (tror jag, det blev tyst inifrån sovrummet där sambon försökt natta), för att förhoppningsvis sova någon timme i alla fall. Dessförinnan hade han inte sovit sedan en halvtimmes tupplur som avslutades 16:55 = 7 timmars vakenhet i sträck. Och detta är, enligt BVC, helt normalt. Har t o m fått höra att vi ska vara glada när han vaknar 07, eftersom barns morgnar rent generellt börjar klockan fyra eller fem (huh?).
Sådär, då är det dags för oss att däcka så vi orkar upp i ottan imorgon, eller ja idag, igen. Nu har vi i alla fall bestämt oss för att ta handgriplig hjälp (om det går) med att kura sonen. Sambon är dyslektiker och ska han läsa in sig ordentligt på SHN får vi kura först när sonen är tonåring
, jag har en hoppsan-bebis i magen och i bagaget har vi 3 månaders vanvettig kolik då vi på inrådan av vården bar sonen framochtillbaka tills vi snudd på nött hål på golvet = vi behöver hjälp utifrån för att orka kura sonen och för att bryta den onda cirkel där vi är så trötta att vi försöker suga ur varenda sekunds sömn ur honom.
Därför tänker jag tillåta mig själv att somna optimistisk ikväll. Det kan inte vara såhär vi, och framförallt älskade ungen, ska ha det. Jag vill orka visa att jag älskar honom & jag vill hinna visa att jag älskar sambon. Vi vill leva, inte överleva.
Ett mycket skönt beslut, med andra ord.
Sådär, då är det dags för oss att däcka så vi orkar upp i ottan imorgon, eller ja idag, igen. Nu har vi i alla fall bestämt oss för att ta handgriplig hjälp (om det går) med att kura sonen. Sambon är dyslektiker och ska han läsa in sig ordentligt på SHN får vi kura först när sonen är tonåring
Därför tänker jag tillåta mig själv att somna optimistisk ikväll. Det kan inte vara såhär vi, och framförallt älskade ungen, ska ha det. Jag vill orka visa att jag älskar honom & jag vill hinna visa att jag älskar sambon. Vi vill leva, inte överleva.
Ett mycket skönt beslut, med andra ord.
Vill bara skicka pepp och lycka till. Och grattis till hoppsan
Snart får ni svar över hur ni ska göra för att få er son att sova. Så härligt att han äter bättre, det andra kommer också lösa sig. Ni kommer få njuta tillsammans. Ja, vad säger man om BVC. Genom att läsa här och höra andra berätta får jag gång på gång bekräftat hur snurriga råd dom ger ut. Dom har ju inga råd eller tips att ge
Kämpa på, det kommer gå kanon!!
Kämpa på, det kommer gå kanon!!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Inatt sov han 00-10 med två skrik-uppvak (04 och 06).
Väl morgnad för dagen satte han i sig 180ml - nytt rekord! \:D/ Fast visst blir man osäker när man pratar med bekanta om hur vi börjat göra och de förfärat frågar om vi tvångsmatar lillen. Han får äta tills han inte vill ha mer, då pausar vi och efter cirka 10 minuter brukar det gå ned lite fruktpuré. Jag ser inte tvånget? 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Älskvärd trugning kallas det och handlar det om!
Hoppas ni kommer igång med kuren, ett litet MEN bara. Ingen kommer att hjälpa er om ni inte är ordentligt pålästa FÖRST. Ingen av oss gör kuren ÅT någon, vi hjälper till självhjälp. Så mitt förslag är att du läser boken (de viktigaste delarna) för honom högt. För ni kommer själva att få ta över i kuren, eller göra hela själv med hjälp och assistans så klart.
Hoppas ni kommer igång med kuren, ett litet MEN bara. Ingen kommer att hjälpa er om ni inte är ordentligt pålästa FÖRST. Ingen av oss gör kuren ÅT någon, vi hjälper till självhjälp. Så mitt förslag är att du läser boken (de viktigaste delarna) för honom högt. För ni kommer själva att få ta över i kuren, eller göra hela själv med hjälp och assistans så klart.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Man blir osäker när man pratar med andra, speciellt i början. Men med tiden blir man mer och mer trygg och övertygad om att det man gör är rätt. Äta och sova bör man, det är livsviktigt och outstanding för barnens välbefinnande 
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Ja, det såklart.
200ml + flera msk kalops + banan klämde han i sig till middag. =D> Det är som om han har en enorm matlust att ta igen och efteråt är han så glad att han bara ligger och skrattar (det börjar redan under måltiden, vilket leder till att en del mat hamnar på mig
).
200ml + flera msk kalops + banan klämde han i sig till middag. =D> Det är som om han har en enorm matlust att ta igen och efteråt är han så glad att han bara ligger och skrattar (det börjar redan under måltiden, vilket leder till att en del mat hamnar på mig
Bra jobbat!! =D>
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123