Bitas och banka sitt huvud i golvet

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MamMalin

Bitas och banka sitt huvud i golvet

Inlägg av MamMalin »

Hej!
Kära forumet - nu står vi här helt handfallna som föräldrar.
Lillkillen är 17 månader, kung på att sova, älskar sin ensamlek och kräver, älskar och får social delaktighet i stora mått. Vi har oftast helt fantastiska dagar! Nu upplever vi någon form av frustration hos lillkillen som vi inte vet hur vi ska bemöta.

Helt plötsligt (av anledning som jag inte kan se) blir lillkillen jättearg/beviken, kastar sig handlöst ner på rygg på golvet eller sätter sig ned och dunkar huvudet hårt i golvet (vilket gör ont och han blir ledsen). Detta är ett 1-2sekundersförlopp. Vad göra? Hur hjälpa?

Med en liten "glimt i ögat" men ändå mest frustrerad tar han min hand eller arm för att bitas. Nästan bara mamma han vill gnaga på. Förtrots? Undvika och ignorera bitandet?

Tack på förhand för ert stöd!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
miniz

Re: Bitas och banka sitt huvud i golvet

Inlägg av miniz »

Hej.

Det kan vara förtrotsen som är pà väg. Frustration är vanligt dà för det är svàrt att kommunisera. Inget fattar nàgot, liksom.

Fortsätt som ni gör med en massa social delaktighet.
I tillägg kan du
:arrow: förbereda
:arrow: avleda
:arrow: använda teater
:arrow: och humor.

Utevistelse är som alltid bra.

När han biter kan du säga att man bits inte, men pussas. Sà kan du pussa och krama honom. Om han fortsätter bitas sà ge honom nàgot att bita i. En leksak, kudde eller morot t.ex.

Tänk leda, lära, visa och hjälpa. Du visar honom att det ïnte är accepterat att bitas samtidigt som du visar honom hur han kan göra istället.

Àterkom gärna med funderingar.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Luvisen

Re: Bitas och banka sitt huvud i golvet

Inlägg av Luvisen »

Hur går det?

När det begav sig härborta hade min son alltid ngt i näven att sätta tänderna i. Det var det bästa tipset tyckte jag själv.

God forts! :santa: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tack för era svar! Jag har läst...men inte tackat tidigare :oops:

Avleda är det som gäller. Skönt nog har det minskat med både bit o bank. Banka i huvudet gör han nu med försiktighet (har nog upptäckt att det faktiskt gör rätt så ont till ingen nytta...).

Sen har vi tagit bort tiger-lekar och krokodil-lekar som gör lillkillens föräldrar lite bitiga ( :oops: vad tänkte vi på???)

Kram!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"