Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Almas_mamma

Re: Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Inlägg av Almas_mamma »

Alma har inte alls fattat alls vad den här kuren handlar om... Fick ju inte öva ramsa, buffning eller solfjäderna ALLS mellan 20:22 och 05:15 - hon sov ju. Ett sådant slöseri med en natt... :wink:

Skämt åsido, trodde aldrig att hon skulle klämma 9 h på raken första natten! Jag är förbluffad! När hon vaknade vi 05 behövdes bara en kort solfjäder, glad påminnelseramsa och en bekräftelse - sen sov hon till 07 då vi väckte henne. Tror dessvärre att hon hålller på att få min förkylning... Hon var som en liten zombie mellan 07 och 09 då nästa sovstund inföll, gäspade och såg hängig ut. 9-luren gick lika lätt den, la ner henne, la en kort solfjäder och ramsade mig ut. Hon var helt tyst hela tiden. Inte ens efter bekräftelsen kom det något. Misstänker att jag har en krasslig liten stjärna, annars hade hon nog motsatt sig mina nya påhitt lite mer. Inte likt henne det här (och då är det inte negativa utan realistiska förväntningar).

Tittade in efter en dryg halvtimma (då hon alltid har vaknat innan kuren) och då ligger hon med huvudet och tittar. Helt tyst. Ramsar lugnt en gång och går bort. Tittar till tio minuter senare (har inte hört ett ljud) och då sover hon.

Nu ska jag väcka henne. Hoppas att natten, morgonen gått bra för er andra också!
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej kurvänner!
Är såå kul att få läsa era berättelser! Tycker att vi alla är så himla duktiga! =D> Och bättre kommer det att bli när vi börjar få rutin på det hela!

Vår fjärde natt va helt ok! Läggningen gick ju strålande men sen har det blivit endel ramsande under natten vid 6 olika tillfällen. Hon har gnällt endel under natten men tystnat själv! Vid strax för kl.7 kom pappa in och väckte mig (är han som har haft vakten) Då låg hon och gnällde och han visste inte vad han skulle göra.. Hon började starx där efter att skrika hysteriskt och bli ordentligt ledsen. Så jag gick in och buffa- väldigt länge, gjorde solfjädern också den länge... (allt detta i våra mått då vi inte behövt göra detta så ofta) Ramsa mig ut x4,(hade då varit inne kanske 2min) och då var kl.6.58 hon gnällde till men tystna.. Hörde henne nångång mer innan det var dax att ta morgon.. Idag fick vi äntligen väcka henne! Hon sov som en stock när vi kom in! :D

Förmiddagsluren tog en kvart innan hon somna! Vagnade för att markera och ramsa x4. Men så fort vagnen stod stilla började hon att skrika! Så jag vagnade och ramsade... Tillslut stod jag och gunga lite lätt på vagnen tills hon somna och ramsa x4 när hon precis slog igen ögonen! Vet att det var fel men visste inte vad jag skulle göra! Kände att hon var sååå trött och behövde sova +att varenda granne var tvugna att vara ute just då och titta upp på balkongen! (och i min värld döma mig för att jag lät henne skrika). Därav min gungning på vagnen! Måste bli bättre på att ignorera andra människor! Vet ju att jag gör detta för min lilla tjejs bästa! Nu sover hon sin eftermiddags lur och den gick mycket smidigare! Hon somna i stilla stående vagn.. Vagnade en kort stund kanske 20 gånger och ramsa x4. Hon protestera på en gång.. men jag stod och prata med en granne som gick förbi... så hon tystna... Smög in! Och titta ut när det gått 5min.. då sov hon!!

Snyggt jobbat Almas-mamma! =D> Kämpa på! Hoppas att din lilla tjej klarar sig från en förkyldning! Men även om hon skulle bli sjuk så är det bara att fortsätta! Står ju i boken att det är vanligt att de små kan bli sjuka under kuren..

Härligt namera att du även körde natten! Hoppas den funka bra! Och att dagen flyter på!! Om du har ett hoppsan syskon i magen är det ju ännu viktigare för er alla att ni får sova ordentligt! Håller tummarna för er!! :heart:

:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Vi har gett upp båda två idag :cry:

Nattningen igår tog 16 minuter för mig men det var jätte svårt för mig att hitta lugnet och det kändes jätte jobbigt.
Vaknade kl 22.20 (ramsande och buffande) somna om kl 22.36, den här gången känndes det bättre.
Vaknade igen kl 23.50 och somnade på 7 minuter (kort buff, ramsa och bekräftelse). Det funkade bra tyckte jag.
Vaknade kl 02.19 och låg och bankade med fötterna i väggen :( (buffade kort, ramsa, en påminnelse och en bekräftelse) och efter det trodde att hon sov
:x men 02.30 kom det ett knorr och en host (påminde x2)
och 02.33 gick jag in och buffade och då blev hon ledsen :cry: och så fick jag hålla på med buff och ramsa i en timme till!!!! Grrrrr varför gick jag in igen ](*,) och där försvann mitt självförtroende #-o

På morgonen vaknade hon en gång och jag fixade det med en påminnelse.
Sen vaknade hon 06.25 jag påminde en gång och lät henne vara (det hade jag läst på natten i en tråd att jag skulle göra), hon pratade och gnolade men 6.45 var hon ledsen och mina bröst höll på att sprängas så då använde jag marginalkvarten.

Min sambo tog första 2 vilorna och han fick det att funka toppen. Men när jag skulle ta 3e vilan var jag jätte nervös :( , fick buffa lääänge och ramsa och kände att allt bara gick åt skogen. Till slut somnade hon i alla fall :( men det kändes inte bra :cry: Och när hon skulle vakna skulle jag väcka henne, men det gick ingen bra det heller hon grät :cry: och jag kunde inte ta upp och jag grät :cry: och lät sambon ta upp henne (när han fått henne att sluta gråta)

Nu på kvällen var det sambos tur att inte få nattningen att funka. Till slut gick jag in och gjorde solfjädern i 10 minuter!!!! Jag kände att jag inte kan fortsätta buffa längre, det tar ju aldrig slut :x

Vad gör vi nu? Hur ska vi tänka? Vad ska vi göra nästa gång hon vaknar? Hur får vi tillbaka attityden??? :?:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

NEJ inte ge upp nu!! Är vanligt med bakslag! Det har vi också haft! Men det blir bättre!! Försök att inte överanalysera läget! Utan ta det för vad det är! Vaknar hon inatt så försök att avvakta avvakta avvakta en stund... Hon kanske lugnar sig! Annars skulle jag börja med att ramsa! (har själv gått in en gång och hon börja då skrika hejdlöst)! Ångra mig då!! Men man lär sig av sina "misstag". Så andas nu och ta det bara LUGNT!!! Antar att ni redan ramsar i olika tonlägen... Ta i ordentligt om hon skriker... Men vänta LÄNGE LÄNGE innan ni ramsar första gången är nog ändå mitt råd! Så har vi gjort.. och det har funkat här.. Men alla är ju olika både stora som små!! Men snälla håll ut!! Tänk på att ni gör detta för eran lilla tjej!! GE INTE UPP!! Det kommer bli bättre... Jag lovar! Sover hon inne i sin säng dagtid eller ute i vagn?? Detta är ju nytt för mig men detta är de råd jag kan ge.. Utifrån min lilla erfarenhet..Tänker på er!! :heart: Kram Maria :heart:

Har haft en kämpig dag själv... Hon har varit sååå trött idag! Strulat med maten vilket hon aldrig brukar göra! Hon är ett mat monster! :D Har försökt med allt idag för att hålla henne på humör hade besök av hennes mormor o morfar idag... Så vi var 3stycken som försökte roa henne men det hade vi inte mycket för! Tack och lov att hon älskar att bada! Blev min räddning ikväll! Pappa jobbar sent så skulle vara själv med skrattet till god nattet idag! Var lite nervös inför det men det gick bra! Hon piggna till efter badet.. (hon har piggnat till typ 10min innan hon ska sova hela dan kom jag precis på) Varför kan hon inte vara på alerten långt innan det! Känns ju tråkigt att lägga henne när hon äntligen är på bra humör! Men la ner henne och la tillrätta hade bestämt mig för att inte buffa ikväll... Hade tänkt att ge solfjädern men när jag stod där inne valde jag att hoppa över den med! För hon låg ner så fint! Börja ramsa mig ut x4 då reagera hon.. Tror att hon blev lite sur för att jag inte ramsa, kändes som att hon låg och vänta på det! Men hon tystna så gav bekräftelseramsa x4. Tog ikväll 2min innan hon sov! Helt underbart! Gick in efter 10 min bara för att kolla läget.. Hon ligger lite konstigt men vågar inte röra henne utan la bara på henne filten! Hoppas nu att natten kommer bli lugn! Att hon ska sova! Och inte hålla på att gnälla titt som tätt.... Är min "vakt" inatt... Sover utanför hennes dörr.. Tror vi kommer göra så ett tag till fram över! Tills det känns som att vi kan vara lite säkrare på att hon förhoppningsvis sover!!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Bellan: Det var verkligen tråkigt att läsa... Hoppas att någon av de kloka, erfarana kan komma med lite råd. Håller med ebson annars, ni är på så god väg - ge inte upp! Jag tycker att det känns som du har koll på läget, men orkar inte riktigt hela vägen när det blir för mycket gråt. Förstår det. Det är inte lätt att höra/känna sin lilla så ledsen. Har själv haft en liten utmanande timma här på kvällskvisten då hon frågade, frågade och frågade. Även om man läst boken utan och innan är det ändå så lätt att det smyger in tvivel som börjar gro. Nu skakade jag av mig det och körde på (hon somnade efter 65 min, gick en en gång och gav besked och solfjädrade i en minut, annars körde jag bara påminnlese och bekräftelse), men som sagt - jag förstår...

Tycker i alla fall att du gjorde helt rätt som solfjädrade istället för att buffa på - och det funkade ju! Jag hoppas verkligen att ni hittar kraft att fortsätta, nu när ni startat och kommit så långt. :heart:

Stor styrkekram

Maria: Vad bra att du fick en sådan fin avslutning på en tröttisdag. :thumbsup: Grymt beslut att bara ramsa när hon var så lugn. Sover också utanför min Almas dörr. Eller, igår var jag så på och fick adrenalinrush av varje ljud hon gjorde att jag knappt sov något, men jag hoppas få vila lite under timmarna som kommer. Hoppas att er natt blir vargfri nu! :D
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej :D
Nu har det gått bättre. Tack för allt stöd!!!

Det har gått bättre sen senast. Natten tog sambon och fixade det toppen, 2 uppvak med bara ramsa och 2 uppvak med kort solfjäder. Och jag fick soooova! Helt underbart (vaknade till en gång men somnade om) och så här mycket har jag inte fått sova på 8 1/2 månad :sleep:

Vilorna idag tog jag och det gick ok. Solfjädrar nog i onödan vid 3e vilan, men imorgon måste jag backa på det.

Funderade igår på varför jag var upprörd (ledsen) och var på väg att ge upp. Kom fram till att omställningen varit väldigt stor för mig. Alltså att i 8 månader ha dottern kring sig dygnet runt med flera ammningspass även på natten och att vara den enda som kunde lägga - till att inte amma för att söva, plus att jag tog första nattenpassen och knappt såg henne på två dygn förutom när jag skulle buffa och ramsa henne. Nu idag när jag har tagit dagen känns det mycket bättre för jag vet att hon mår bra, till och med bättre, av att somna på det här sättet än att jag ammar henne till söms :heart:

jo, jag har en fråga :?: . Hur gör ni med bad? Vi tänker inte bada henne varje kväll sen och funderar på hur vi ska göra under kurningen? Ska vi i alla fall bada henne varje kväll nu för att få samma rutin under den här perioden eller ska vi ta varannan dag som vi tänke göra sen?

/Bellan
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hurra Bellan! =D> =D> =D> Har tänkt på dig och det var härligt att läsa ditt inlägg! Din analys om vad dippen berodde på låter fullkomligt trovärdig i mina öron. Detta är en stor omställning för båda stora och små. Men härligt att du är tillbaka i matchen!

Själv rullar det på här! Efter lite frågor igår mellan 21-22 & en omgång 23:45 sov hon sedan hela vägen fram till 07:00. Dagslurarna går bra! Just nu ligger hon och ropar, har gjort av och till i en halvtimma. Har gett en bekräftelse och nyss en påminnelse eftersom hon körde på rätt friskt igen men försöker lyssna och inte vara framme för mycket... Det är en svår balansgång, men man kan göra så gott man kan. :D

Åter igen; härligt att du hittade nya krafter!

/Linda
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Bellan: Glömde kommentera på din bagfrågan (även om jag inte har just ett svar)... Vi har hittills gett henne kvällsbad dessa tre kväller och kommer fortsätta med det till hon är en stensäker sovare och helt inne i det nya. Sen är vi kanske ändå inne i rutinen och fortsätter (hon älskar att bada), men det är vad vi har bestämt just nu i alla fall.

/Linda
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Skönt att höra Bellan att ni självförtroendet tillbaka! Bra att se det hela som en process! Vi är hemma ser det som en tävling av nåt slag! Och vi ska vinna... Vi är ju ändå 2 mot 1. :D Men det är en tuff motståndare!

Natten igår gick bra men hade problem från kl.5. Är då hon brukar köra igång! Hon ligger och gnäller lite titt som tätt.. Vi gör inget åt det utan låter henne hållas för hon tystnar ganska fort.. Men hon håller på så fram och tillbaka så mellan 5 och 7.30 då vi ska ha morgon känns det inte som att hon sover speciellt mycket! Gjorde om mitt misstag och ramsa nära morgon... Ångra mig så fort jag börja för då börja hon skrika HYSTERISKT och bli ledsen.. (att man inte kan lära sig av tidigare misstag!) ](*,) Så jag gick in och buffa och gjorde solfjädern och ramsa ut x4.. Men hon gav sig inte! Så jag gick in igen.. Så höll vi på tills vi nyttja marginalkvarten och gick in och tog morgon. Måste låta bli att göra något imorgon! Men vet inte vad vi ska göra när hon ligger och gnäller...
Dagen har gått bra..hon har sovit som hon ska.. Är fortfarande ganska trött men på betydligt bättre humör än igår!

Andra natten under uppföljningsveckan är nu avklarad! Och den gick kanon! Ingen buff el solfjäder i dag heller! Hon sätter sig upp så fort jag ramsar mig ut..och skriker till men tystnar fort! Gav bekräftelsen strax därefter!

Bellan: Vet faktiskt inte vad som är bäst angående bad! Vi har valt att hon kommer att få bada varje kväll... Har bara i lite vatten i baljan så hon har nåt att plaska med.. Ordentlig tvätt med schampo och så blir det nog som innan typ 2gånger/vecka. Har väl tänkt att testa nån kväll att hoppa över badet och se hur hon reagerar på det! Ifall man har barnvakt nångång kanske det inte alltid funkar att hon måste bada för att kunna sova! Jag skulle nog köra på att bada varannan dag om det är vad ni har tänkt att göra efter kuren... Då är hon ju redan inkörd på det!

Almas-Mamma: Hoppas ni kan sova inatt och att adrenalinet lagt sig lite! Jag var likadan de två första nätterna!

Håller tummarna för er kurvänner att natten blir lugn för oss alla!

God natt!
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Måste säga igen, tack för allt stöd! Det är verkligen skönt att ha andra som är i samma situation och kan hjälpa till att stötta!

Maria: Härligt att det går framåt för er! Fortsätt kämpa :D
Håller med om att det är svårt att veta när man bara ska låta bli att göra något. Har själv både buffat och gjort solfjäder och märkt att hon bara reagerar värre på det. Men samtidigt har jag även lugnat henne genom att gå in, så att hon kan bryta en ond cirkel av gnäll och ledsamhet som har hållt på hur länge som helst, så att hon kunnat somna. Jag tycker att det är svårt. HUr länge kan man ramsa utanför egentligen? Hur tänker du?
Bra tips det där med tävling :D För vi föräldrar kan ju inte ge oss förrens vi vunnit helt enkelt, barnet ska ju sova "för på natten sover man" :wink:

Linda: å vad härligt att hon sov så länge i ett sträck :D
Tror du gör helt rätt i att inte vara framme så mycket, jag ska försöka lära av dig :wink: Det är bra inställning du har, fortsätt med den :D

Har märkt så stora skillnader på vår dotter. Hon äter mer, hon är gladare, hon pratar med nya ord och hon har ork att röra sig mer och undersöka saker. Min sambo säger titt som tätt "det är ju helt otroligt, det funkar ju. Vad bra att du drog igång med det här. Det här känns helt rätt" och jag håller med. Vi kan helt plötsligt använda vårt hus igen, inge mer "tassa på tå" när hon sover - det är bara såååå skönt! Och då är vi bara inne på 4e natten :D

Hoppas att det fortsätter gå framåt för oss kurare!
Dags att få sova en hel natt igen \:D/
/Bellan
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Kom på en fråga...
När ammar ni? Ammar ni vid alla måltider eller bara vid vissa? Behöver/behövde ni pumpa ur på nätterna i början?
/Bellan
Liten, nyår -18
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Ännu en lugn natt! Hur har det gått för er? Alma sover inte hela natten än, men jag är övertygad om att vi snart är där. Hon tjoade vid 21 och jag behövde ramsa lite. Hon vaknade till igen vid midnatt och grät i några få minuter. Jag höll mig undan och lyssnade på vad hon sa, kände att jag skulle störa med ramsa just då. När hon tystnade bekräftade jag.

Det är så skönt att känna att det bara går bättre och bättre, trots att jag/vi bara är på dag TRE! :heart: Just nu sover hon förmiddagsvila. Idag tog det (bara) elva minuter innan hon somnade, jag är glad att dagslurarna redan funkar så bra!

Bellan: Ammar inte så jag kan tyvärr inte svara på din ammningsfråga.

Alma brukar vända sig och ligga med huvudet mot fotändan när jag kommer in och ska väcka henne. Gör era små också så? Dock verkar hon gilla att sova på mage, för hon vänder inte över till rygg.
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Nu sover min lilla tjej sin förmiddagslur! Hon ahde ingen större lust att sova då vi höll på som bäst att busa! Men tror ändå att hon börjar fatta när overallen kommer fram och jag börjar klä på henne! Hon sover båda sina lurar ute på balkongen! Idag protestera hon en stund men jag gick in och stängde dörren! Kom på nu.. Ska man ge bekräftelseramsa även vid dagslurarna??? Hon somna efter ca.7min.
Ska någon gång testa att försöka få henne att sova inne i sin säng på nån av dagslurarna men vi valde just nu den "enkla" vägen att låta henne sova ute i vagnen för det har hon alltid tyckt om! Har alltid strulat när hon ska sova inne dagtid...

Natten funka bra! Hon somna på 2min och sov sen fram till kl.05.55 sen vart det full cirkus! Var pappa som hade vakten! Han börja med att ramsa men det blev bara värre... Så han fick gå in och buffa och göra solfjädern... Ramsa vid ett par tillfällen x8. Hon somna om vid 6.20 och sov till 6.50 sen var hon igång igen..men han fick henne att somna om efter många om och men... Sen fick vi väcka henne kl.7.30! Då sov hon som en stock! Jag ska ta natten som kommer och då ska jag verkligen AVVAKTA! Hon kommer få ligga där och gnälla och skrika/fråga en stund! Känns som att vi hamnat i en liten ond cirkel (även fast vi inte hållit på så länge med kuren) Men det känns som att hon "väntar" på att vi ska komma in! Så imorgon bitti så kommer det dröja LÄNGE innan hon får sin första ramsa! (och med länge menar jag mer än den ca.1min vi väntat innan!) Nu får det kanske bli ca.3min! Oj oj oj vad man håller på! :) Tänk när de är stora så man kan berätta för dom hur man höll på för att göra dem nöjda! Men det är väl så det är att vara förälder! Man ska ju finnas där för dom och hjälpa dom på vägen! Och jag tycker att vi alla gjort ett fantastiskt jobb än så länge! =D> Så Bellan kan nog inte riktigt svara på hur länge man ska vänta innan man ramsar.. Men själv ska jag försöka backa ytterligare och se om hon lägger av själv! Och ev våga ge en bekräftelseramsa OM hon tystnar!

Bellan: Jag ammar fortfarande men har mindre mjölk i tuttarna nu.. Så behöver inte pumpa. Har lagt in ammning på schemat så det blir 3 gånger/dag. Precis på morgonen när hon vaknat ca.7.35 (som en första frukost, får sen gröt vid.8.45 som andra frukost och då äter vi tillsammans). Sen får hon amma som eftermiddagsmellis vid 15.30.. Äter lite frukt först. Sen ammar jag hennes nattslurk! Men som sagt har betydligt mycket mindre mjölk nu! (antar jag då tuttarna är betydligt mindre) Så vet inte hur mycket hon får i sig egentligen! Men jag fortsätter ett tag till..dels för att det är mysigt (när man slipper göra det 100 gånger/dag) Ok inte 100gånger men ibland ibörjan kändes det som att man aldrig gjorde något annat! Och för att hon ska få i sig vätska och näring! Hon är inte så förtjust i vatten nämligen!

Linda: Åh vad härligt att det funkar så bra för er!! Min lilla Ebba brukar också kunna röra endel på sig! Om hon har suttit eller rest sig upp under natten hamnar hon gärna med fötterna på kudden när hon själv lagt sig ner! Men hon får ligga så! HOn är ju 9 månader nu och kan ändra på sig själv om hon tycker att det är obehagligt! Och hon har sovit på magr sen hon var ca.3månader.. och det tycker hon bäst om!

Ha en bra dag!
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Laurita

Inlägg av Laurita »

Hej och god fortsättning till alla här!

Vi började kura vår dotter, 10 månader, för 6 nätter sen. Hon sover hela natten nu, låter lite då o då men jag behöver inte ens stiga upp. Jätte skönt. Och dagschema rullar på som det ska vara.

Problemet är att efter skrattet-till-go´nattet när vi säger go´natt och lägger henne glatt, börjar hon skrika direkt. Jag tillrättalägger henne, lägger täcket på,(här börjar hon redan grina lite ) solfjäder och ut med ramsa, nu skriker hon rejält. Känner att hon blir förvirrad att efter så rolig tid bli lämnad ensam i mörkret och ska ligga stilla. Har läst många trådar och alla barn verkar somna efter 2-5 minuter. Vår dotter skriker och gråter minst 20 min. Hon verkar inte vara jätte ledsen men mest arg, förvirrad. Har slutat gå in eller ramsa jämt vid dörren efter natt 2 el 3. Säger bara 1 el max 2 ggr till om hon höjer rösten rejält. Igår gjorde jag undandag, jag gick in när jag kände att hon var lite ledsen. Så fort jag öppnade dörren, skrek hon högt men kort, tystnade när jag la henne tillrätta, buffade bara 3 ggr( har inte buffat henne efter natt 2), solfjäder och ut med ramsan. Lät lite men somnade direkt. Varför kan hon inte somna så direkt vid första gången?
Kan det bero på att hon somnar alltid med speldosa vid dagslurar och det gör vi fortvarande. Då somnar hon lugnt och fint nästan direkt i vagnen utan att jag behöver gunga henne. Eller kan det vara att jag har inte hittat den rätta tonläge vid nattning även om jag tror jag har hittat ( under natten har hon reagerat bra). Eller lägger jag alldeles för snabbt henne i sängen efter skrattet? Skulle gärna vilja att hon somnar glad istället för efter lång gråtande (frågande) arg eller förvirrad. Vad ska jag göra? Är öppen för alla förslag och peppande för jag håller på bli lite orolig och osäker här.... Det tär mig att höra henne så vid varje nattning :(

Kram
Kairita
Bellan

Inlägg av Bellan »

:D Hej alla! Välkommen kairita :D
Vad kul att höra att det går framåt för alla.

Vi hade en bra natt, ett uppvak då hon somna om själv vi 01, ett då sambon gick och solfjädra vid kl 04 och sen sov hon till 06.10 (den här vargatimmen hade vi redan innan vi började kura ;) ) och då fick hon en ramsa sen fick hon hållas.

Första vila gick som en dans för mig \:D/ tog 7 minuter med lite ramsor.
Andra vilan tog 25 min och jag fick solfjädra plus att hon vakna efter 40 min (skulle sovit 1 1/2) och fick ramsa massor :(
Vi ska pröva med att sambon tar nästa vila :D om jag känner att jag inte orkar, men vi får se hur det känns då.

Linda: Vår tjej har flera gånger lagt sig och sparkat med benen i väggen :shock: och idag på vilan hittade jag henne åt fel håll i sängen :shock: men då kan hon inte somna själv så vid de tillfällena har vi alltid på tillrättalägga henne och solfjädra. Sen har vi alla gången utom den senaste fått väcka henne från vilan fast på morgonen så är hon ju vaken med vargen ;)

Jo, det där med amningen. Första två nätterna var jobbiga för mig, tredje natten var det mycket mindre mjölk och idag var det som vanligt (kände inte av det). Men jag funderar fortfarande på vilka måltider hon ska ammas till. När sambon tog dagarna i börjarn missade vi något mål för att jag sov men nu har jag gett henne varje mål (förutom extra frukosten). Men det blir lite tätt mellan kvällsmålet och nattslurken känns det som (inte mycket för henne att äta vid nattslurken :( ) Fundersam på hur jag ska förhålla mig, får jag mer mjölk när kroppen vant sig eller ska jag skippa amning vid middagen? Sen undrar jag också om amningen bara ska var en måltidsdryck eller en större del av måltiden? :?: :?: :?:

Kairita: tyvärr kan jag nog inte hjälpa dig med hur du ska göra, för jag vet inte riktigt vad jag gör när jag får till det och vad jag missar då det inte funkar. Fast för oss tar det också längre tid än 2-3 minuter. Jag är superglad om det tar 7 minuter. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig. Styrke kram till dig!!!

Ja, då var våra första 4 kurdagar snart slut och det har ju gått bra :thumbsup: Ska ta tag i uppföljningsveckan nu och se till att vi får in lite mer lugn och sen säkerheten för att sen kunna njuta :D. Härligt att ha kommit så här långt \:D/
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"