Hon skriker så fort jag lägger henne

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Laurita

Hon skriker så fort jag lägger henne

Inlägg av Laurita »

Hej och god fortsättning!
Vi började kura vår dotter, 10 månader, för 6 nätter sen. Hon sover hela natten nu, låter lite då o då men jag behöver inte ens stiga upp känner jag. Jätte skönt :) Problemet är att efter skrattet-till-go´nattet säger vi go natt och lägger henne glatt, börjar hon skrika direkt. Jag tillrättalägger henne, täcket på,(här börjar hon redan grina lite ) solfjäder och ut med ramsa, nu skriker hon rejält. Känner att hon blir förvirrad att efter så rolig tid bli lämnad ensam i mörkret och ska ligga stilla också. Har läst många trådar och alla barn verkar somna efter 2-5 minuter. Vår dotter skriker och gråter minst 20 min. Hon verkar inte vara jätte ledsen men mest arg, förvirrad. Har slutat gå in eller ramsa jämt vid dörren. Säger bara 1 el max 2 ggr till om hon höjer rösten rejält. igår gjorde jag undandag, jag gick in när jag kände att hon var lite ledsen. Så fort jag öppnade dörren, skrek hon högt men kort, tystnade när jag tillrättala henne, buffade bara 3 ggr( har inte buffat henne efter natt 2), solfjäder och ut med ramsan. Lät lite men somnade direkt. Varför kan hon inte somna så direkt vid första gången?
Kan det bero på att vi har använt alltid en speldosa vid dagslurar och vi fortvarande gör. Hon somnar lugnt och fint nästan direkt i vagnen då. Eller kan det vara att jag har inte hittat rätta tonläge vid nattning även om jag tror jag har hittat ( under natten har hon reagerat bra). Skulle gärna vilja att hon somnar glad istället för arg eller förvirrad. Vad ska jag göra?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Hon skriker så fort jag lägger henne

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen! :D :heart:

Vet du, jag tror att hon är lite som min lilla Ronja är nu. Jag tror hon skriker lite för att hon inte kan somna på en gång och då blir hon arg för det. Då bökar och gruffar hon , men somnar inte för det och så blir hon mer och mer irriterad och då skriker hon argt. Efter en stund hör man hur hon slappnar av och då somnar hon.
Kan det vara så för er lilla tjej oxå kanske?

Hur har ni det annars med ljud och så utanför hennes rum? Lämnas hon i tystnad? Ibland så är man ju själv på en annan våning än älsklingen och då kan det bli väldigt tyst där älsklingen är. Så har vi det här iaf. Flickorna sover uppe och jag är jämt nere, så där uppe blir det tyst. Ibland kan man behöva ha nåt ljud utanför, en radio eller nåt annat som bara låter lite.
Hur är lill-tösen på dagen då ni lägger henne?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Laurita

Inlägg av Laurita »

Tack för ditt snabb svar Bianca :heart:

Det kan verkligen vara så som du beskriver, att hon vet inte hur hon ska somna och på direkten. Kan jag hjälpa henne på något sätt? Har tänkt att efter skrattet vi ska in i rummet och jag visar sänger och nallen och lugnt berättar att nu ska vi till sängen och att det är läggdags osv medan hon är fortvarande på bra hymor men att jag lugnar ner henne lite. Vad tror du?

Vi har en liten lägenhhet så hon hör oss. Tv är på, vi pratar lugnt och även radion i köket (brevid hennes rum) är på ibland så det är definitivt inte tyst hos oss.
På dagarna sover hon enligt schema ute på balkongen. Hon kryper själv till vagnen när det är dags :) Jag lägger henne (på ryggen), gungar lite medan jag säger ramsa, inte så hårt som man ska vagna, skakar däremot, säger bekräftelseramsa, sätter på speldosa och lämnar balkongen (hon är vaken)och då somnar hon själv utan nån problem alls och sover enl schema. Ibland sätter jag på speldusa en gång till. Fungerar bra tycker jag. Det var därför jag undrade om jag borde använda speldusa även vid nattningen (aldrig gjort tidigare)?

Kram
Kairita
Laurita

Inlägg av Laurita »

Jag gjorde igår så som jag tänkte, pratade och visade hennes rum (hon har inte haft det innan) så att hon ska veta vad kommer hända men hon reagerade som vanligt. Så fort jag gjorde solfjäder börjar hon reagera med gnäll och gråt. Så jag har några funderingar:

1) vi äter middag kl 17.30-18.00, sen bad, lek och nattslurk/gröt kl 18.45. Direkt efter mat skojar vi med henne, det blir väl några få minuter och så lägger vi henne. Kan det vara att hon behöver lite mer tid efter maten??? Kan jag lägga henne 19.30 istället då? Hur blir det med dagslurar då? Kan väl inte flytta nattslurk direkt efter middag :?

Vår schema:
7.00 god morgon!
7.30 gröt
9.15 - 10.00 sover (45 min)
11.00 lunch
12.30 - 14.00 sover (1,5 timme)
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.00 bad, lek
18.45 gröt
19.00 god natt!

2) Ska jag hoppa över solfjäder för då hon reagerar?? Jag gör det inte jätte hårt, kanske lite för lätt kan man säga.

3) Hur hjälper du Ronja, om du nu gör någonting alls. Tror du kanske att det går över av sig själv med tiden? När jag har gått in en gång till ( kanske inte det bästa idè ) så sitter hon i hörnet och är riktigt ledsen. Hon kommer mot mig och nästan lägger sig själv ner på magen men så fort jag gör solfjäder börjar hon skrika igen men lugnar ner ganska snabbt igen. Jätte tråkigt när jag tänker på det att hon somnar tårar i ögonen. :cry:

PS! hon har haft dagslurar utan dosa idag, ramsade bara. Tog lite längre tid men hon somnade :)
Kairita
Laurita

Inlägg av Laurita »

Tråkigt att jag har inte fått svar men jag tror nu att jag har fått grepp på kvällsrutiner och hennes gråtande (iaf ikväll)

Vi åt gröt vid vanlig tid 18.45. Efter det lekte och busade i hennes rum ett tag, sedan sa pappa go´natt, vi vinkade o skojade till lite, då sa vi go´natt till alla leksaker medan vi kramade varandra och nallen, go´natt lampan och så stog med henne i min famn i mörkret lite stund och pussade och sa att hon har varit så underbar och tuktig idag. Hon la huvudet på min axel och vi stog lite till (för JAG ville). Sen la jag henne i sängen, la tillrätta, ingen solfjäder och ramsade ut + bekräftelseramsa. Hon var helt tyst ca 5 min sen var det några funderingar, jag svarade o så somnade hon efter 5 min. Alltså hon somnade efter 10 minuter och utan gråt. Sköööönt :D Tror hon behövdes lugna ner lite innan hon läggas. Hoppas det blir så varje kväll.

Kram
Kairita
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hej Laurita!

Jag har kurit min lilla Frankie för ca en månad sedan och för att du inte ska känna dig ensam i hela världen ville jag komma in här o bara säga att vi hade precis samma problem och det har börjat avtagit precis nu. Han sov hela nätterna ganska tidigt men var missnöjd när jag lämnade rummet :(
Men precis som Bianca säger.. jag tror dom i början är frusterade för att dom 1. blir lämnade själva i mörkret till å sova 2. kan inte sova o kanske inte kommit på att dom vill helt än. Men det kommer...ha tålamod bara.

Frankie kan fortfarande börja gnälla när jag lämnar rummet men för det mesta ligger han o pratar o blåser pruttljud. Men han somnar ytterst sällan på några 2 minuter. Men båda har nu börjat vant sig vid att han är inte en bäbis som somnar på 2 min.. men på 10 kanske och nu verkar han ok med det och det är väl därför han slappnat av.. pratar o somnar när han kan.

Det kommer till er med ska ni se :heart: :heart:
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

O just ja... tänkte bara säga.

Här bytte vi faktiskt kvällslurken från 18:40 till 18:30 så att vi skulle få massvis med tid för bus efteråt och jag inbillar mig att det har hjälpt :P

Ibland nu så riktigt ber han om att få komma säng. Inge mer bus nu mamma o pappa...jag orkar inte skratta mer... låt mig sova.
Så kanske det kan hjälpa för er också :roll:

hoppas ni får en skön natt :P
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :heart:

Vi som svarat här arbetar idiellt och ibland så hinner vi itne svara med en gång. Men vi har som målsättning att alla inlägg ska besvaras inom 3 dagar, så ibland kanske man måste vänta lite, men oftast kommer svaren inom 3 dagar. :wink:

Va härligt att ni har fick en sån fin läggning! Det låter som om ni har hittat ett fint och fungerande sätt! Gör så exakt samma vis varje kväll så ska du se att det snart blir en rutin!
Solfjädern kan du hoppa över, precis som du gjorde. Den har du nu till krissituationer, om hon skulle vakna någon gång på natten och verkligen vara ledsen, då kan du ta till den. Men eftersom hon verkar störa sig på den vid läggningen så kan du skippa den där. :wink:
Jag tror inte att senarelägga läggningen skulle hjälpa henne med insomnande, snarare göra henne övertrött och då är det ännu svårare att somna, tyvärr!

När Ronja inte riktigt kan somna så gör jag ingenting alls. Vad ska jag göra liksom? :-k Jag tänker att när jag själv ligger i sängen och irriterar mig och att jag inte kan somna så skulle det ju itne precis hjälpa om min man skulle säga "sov nu, lilla vän, nu är det natt". Nej, jag skulle nog bara bli ännu mer irriterad - "jag försöker ju!"
Så jag låter Ronja böka och inom kort så somnar hon alltid! :sleep:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"