VIll bara höra om det finns nått bra råd om att bryta ett visst mönster.
Jag kommer till dagis och möts av en strålande liten prinsessa som kramar om sin mamma med glädje. Vi går till hyllan och tar fram kläderna.. där .. börjar det.. UääääUääää.. lägger sig på golvet.. Uäääää Uääää...
Mamman försöker avleda men det är GNÖL gnäll missnöjjes gnäll. Ok, jag kan köpa det. Det är inte roligt att sätta på sig alla kläder som behövs nu.
Vagnen hem.. HELA vägen - missnöjes gnöl.. Jag pratar om ditt och datt och hon svarar med ett " NÄÄÄÄEEEEE" ( nu har hon lärt sig säga det.. ).. och detta missnöjes gnöl. Vi kommer hem. Tar ur henne ur vagnen och hon bryter samman för att vi ska gå in.. Jag har i bland valt att vi ska vara ute en stund men det vill on inte heller. Och vill inte gå in. Vi går in!
Av med kläder till tårar och missnöje.
Vi går till köket.. Tårarna och gnölet pågår tills jag tar fram ETT bananchips med vitchoklad runt. Nöjd!
Ok, hon kanske behöver nått att tugga på, på vägen hem. Men det är inte det heller. Hon slänger det hon får åt fanders med ett NÄÄÄÄÄEEEE...
Det jag vill komma åt är detta " MissnöjjesgnölsgråtNääääe".. som snart gör en mamma lite .. trött.. för att uttrycka mig milt.
Jag har även förklarat i bland när vi gått in att vi måste tända ljusen ( hon är ljus ansvarig.. hon ser till att värmeljusen kommer från lilla burken till lyktorna och hon älskar det) men NÄÄÄÄEEEE.. Jag har försökt med att avleda oss in eller hem från dagis..
Jag försöker tänka som så att " vara duktig på dagis" hela dagen och när man kommer hem så "släpper allt" för en stund. Är det så? Är det så jag ska förhålla mig? Men vaaaaaarje varje dag ser ut så.
Jag försöker inte inför henne alls göra nån grej av det. Mer att
kläder måste på. Kläder måste av. I vagnen måste vi sitta när vi går hem. Vill man inte gå brevid utan sätter sig ner i nått litet bryt så får man åka vagn.
Kan jag bryta det? På nå vis.
Ja, visst är hon in förtrotsen, men det här har hållt på alltid.
Varför liksom?
Tänkte bara höra om nån hade nått bra tips.
Kram till er i vintersverige!
Mian
mamma mamma mamma mamma mamma
tålamodsprövande...
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09
Re: tålamodsprövande...
Det làter som hon behöver landa lite efter en "duktig dag pà dagis". Kan du ta lite mer tid innan ni gàr till hylla för att klä pà er? Sitta och bara vara, till hon blir klar.Mian71 skrev: Jag försöker tänka som så att " vara duktig på dagis" hela dagen och när man kommer hem så "släpper allt" för en stund. Är det så? Är det så jag ska förhålla mig? Men vaaaaaarje varje dag ser ut så.
Sedan när ni börjar ta pà dig den superpositiva attityden var du inte förväntar dig nàgot gnäll.
Hemma kan ni landa ännu en gàng, i hallen eller soffa eller var som helst. Sedan kan ni ta itu med nàgot Viktigt.
Typ skala potatis, tvätta kläder, koka ris eller annat, nàgot arbete var hon är behövd, var ni hjälps àt.
Social delaktighet är magiskt!
Annars har du redan nämnt:
muta,
avleda
och förbereda.
Du kan i tillägg köra med
humor,
pakta
och teater.
Läs förtrotstràdarna en gàng till. Kankse du hittar nàgot nyttigt där.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
NÄÄÄÄÄEEEEEE :-)
1 år och snart 8 månader.. åh vad tiden går och OJ vad det är Nej till allt.
NÄE, NÄÄÄEE.. NEJ.. NÄÄÄÄEEEE..
Förstår ju att det hör till men jag behöver tips att hantera det. Eller bara bolla om jag gör rätt liksom.
Eller hur man nu gör.
" Nu ska vi äta" - NÄÄÄÄEEEE !!! och vi äter för jag låtsas inte höra
" Nu ska vi bada" Nääääeeeeee!!! och jag låtsas inte höra utan spolar upp bad och i med barnet.
"Nu ska vi blåsa håret tort" NÄÄÄÄEE och här blir det motstånd som jag inte heller riktigt hör utan mer konstaterar vad skönt att det blir torrt och fint och lockigt... och när JAG bestämmer är det klart ( kan ju avkortas den tiden kan jag ju lova.. haha)
" Nu ska vi gå in, ut, klä på oss osv" ja ni vet.. Besvaras med ett NÄÄÄÄEE
Jag försöker medvetet udvika frågor och kör ju med " vart är skorna, vart är vantarna" " vart sitter man när man äter?" " vart badar man? osv osv
Oerhört vad NÄÄÄÄEE det blir
Ibland kör jag tvärtom . Särskilt när det gäller att ge bror godnattkram " du får INTE krama brorsan nu" och då kramas hon så klart.
Men jag kan ju inte köra så i allt?? Känns tjatit det med . Inte bada, inte torka håret inte klä på dig.
När hon inte vill klä på sig när vi ska gå ut så släpper jag allt bar aoch säger " men då så , då är vi inne" och så ställer jag mig och låtsasdiskar och blir upptagen.. då kan hon själv komma med en sko eller liknande.
Knner bara jag behöver lite tips. Bolla lite . Sökfunktionen funkar ju ff inte.
Kramar och god fortsättning!

NÄE, NÄÄÄEE.. NEJ.. NÄÄÄÄEEEE..
Förstår ju att det hör till men jag behöver tips att hantera det. Eller bara bolla om jag gör rätt liksom.
Eller hur man nu gör.
" Nu ska vi äta" - NÄÄÄÄEEEE !!! och vi äter för jag låtsas inte höra
" Nu ska vi bada" Nääääeeeeee!!! och jag låtsas inte höra utan spolar upp bad och i med barnet.
"Nu ska vi blåsa håret tort" NÄÄÄÄEE och här blir det motstånd som jag inte heller riktigt hör utan mer konstaterar vad skönt att det blir torrt och fint och lockigt... och när JAG bestämmer är det klart ( kan ju avkortas den tiden kan jag ju lova.. haha)
" Nu ska vi gå in, ut, klä på oss osv" ja ni vet.. Besvaras med ett NÄÄÄÄEE
Jag försöker medvetet udvika frågor och kör ju med " vart är skorna, vart är vantarna" " vart sitter man när man äter?" " vart badar man? osv osv
Oerhört vad NÄÄÄÄEE det blir
Ibland kör jag tvärtom . Särskilt när det gäller att ge bror godnattkram " du får INTE krama brorsan nu" och då kramas hon så klart.
Men jag kan ju inte köra så i allt?? Känns tjatit det med . Inte bada, inte torka håret inte klä på dig.
När hon inte vill klä på sig när vi ska gå ut så släpper jag allt bar aoch säger " men då så , då är vi inne" och så ställer jag mig och låtsasdiskar och blir upptagen.. då kan hon själv komma med en sko eller liknande.
Knner bara jag behöver lite tips. Bolla lite . Sökfunktionen funkar ju ff inte.
Kramar och god fortsättning!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09
Re: mamma mamma mamma mamma mamma
Just så: "Var i hela friden är dörren som man tar sig ut genom"
, istället för att "berätta" att man ska gå ut. Enklaste knepet i världen. Eller så gläds man åt att höra det där NÄE, och gör just som du gör, ställer dig och pysslar med något annat en stund. Men första varianten låser ingens positioner, även om en sådan här liten ärta inte har minsta koll på låsta positioner ännu.
God fortsättning!
God fortsättning!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack för svar.
Men hur länge håller en sån här NÄÄÄEEE period i sig?
Man blir ju helt matt!
Hon ropade även NÄÄÄÄEEE i sömnen i natt så mkt verkar pågå!
Men hur länge håller en sån här NÄÄÄEEE period i sig?
Man blir ju helt matt!
Hon ropade även NÄÄÄÄEEE i sömnen i natt så mkt verkar pågå!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
En "lill liten" född 09
Hej,
vår tjej är 23 månader och Nähä går i vågor. Oftast ignorerar jag det bara och kör på som tänkt. Jag förbereder henne på vad som kommer, t ex "om tre minuter skall vi byta på dig."
Jag säger oftast inget utan kan bara plocka upp henne och ta henne till skötbordet, bli överlycklig över den lilla boken som väntar där och sedan bara byta.
osv.

vår tjej är 23 månader och Nähä går i vågor. Oftast ignorerar jag det bara och kör på som tänkt. Jag förbereder henne på vad som kommer, t ex "om tre minuter skall vi byta på dig."
Jag säger oftast inget utan kan bara plocka upp henne och ta henne till skötbordet, bli överlycklig över den lilla boken som väntar där och sedan bara byta.
osv.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -