Buffa innan Kurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Buffa innan Kurning?

Inlägg av Acnaib »

Underbart! Fantastiskt roligt att läsa! :D Ni är så duktiga som jobbar så fint! Kämpa vidare, ni kommer klara det här kanon! :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Rapport...
Dygn nr 4 snart avklarat och lillan sköter sig finfint ! :heart:

Natt nr 3 sov hon 12 timmar, med endast ett kort uppvak kl 06.10. ramsade och hon somnade om. Och i natt, nr 4, vaknade hon kort kort vid tre tillfällen o frågade, men nöjde sig med kort påminnelse samt bekräftelse ( såg i morse att tand nr 2 är på gång, så då kan det kan vara en förklaring till att hon hade svårt att komma till ro)

Dagslurarna ffa den långa mitt på dagen krånglar, men som jag sagt tidigare, den får ta den tid det tar. Igår och idag somnade hon själv mitt i "ensamleken" fem min före utsatt tid, men det får väl räknas till marginal kvarten ?!?

Mitt största "problem" (hur jag överhuvudtaget kan kalla det problem, när allt annat gått så smidigt) är tilltron till maken och hans sätt att ramsa, min tilltro till "lillfia" är total :D, jag tycker inte riktigt att han gör rätt (läs han gör inte på mitt sätt....(och jag har alltid avskytt grupparbete... :evil: )) Försöker hålla mig undan och sysselsatt med annat när det är hans "läggningar" o sovstunder, men stör mig och oroar mig för att han ska förstöra det vi uppnått tills nu....

Gissar att problemet är mitt och hoppas att vår dotter är smartare än mamma, och inser att samma sak meddelas, bara att det sker på olika sätt. Ska jag släppa det hela och "proppa öronen" lita till honom eller försöka lära honom mitt sätt ?!? #-o

/Bibbi
Mamma till en vacker liten midsommar Astrid 2010-06-25
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och JA - du skall både proppa öronen, eller gå en härlig promenad och LITA på att även HAN KAN lika bra som lilla prinsessan.

Anledningen till att jag VET detta är att jag är precis som du! :mrgreen: Been there, done that mistake. Dvs våra diskussioner har gjort LÅNGT mer "skada" än jag trodde han skulle göra. :roll:

VIsst, det kan bli lite fler frågor - MEN det är inte så konstigt eller hur, men sedan lär hon sig att pappa gör på sitt mysiga sätt och mamma på sitt.

Bara han är införstådd med själva tänket, att man skall ha en SKÖN inställning till sömnen och att tillämpa SHN som det bör göra. Sen om ett tonfall eller ord inte blir "rätt" - det gör ju inget.

Slappna av och NJUT av att ha en man som vill och kan han också - det är inte alla som har. :heart:

GOD JUL! :santa:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Tack !

Sköna promenader i vackert vintervitt får det bli ! :thumbsup:

/Bibbi
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Så skall det låta! 8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

...en liten undran då....

Sitter här och läser om andra duktiga kurande föräldrar för att få vidare information och tips. Börjar ana att vi nog varit lite generösa med ramsor på dagen ffa långa dagsvilan. :oops: :-#

Lilla älsklingen har fortfarande 30 min skarvar( dagtid alltså). Vi har ramsat o ramsat igen när hon tagit i mer, för att sedan bekräfta när hon tystnat o kommit till ro.
Har nu förstått att det är EN ramsa som gäller 4, 6, el 8 ggr för att sedan låta dagligt "bulleribång" i huset förmedla säkerheten, MEN ska jag fortfarande bekräfta när hon tystnar...? och om hon drar igång igen då, bekräfta igen när det blir tyst ?

/Bibbi
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Man behöver bara beskräfta tills ramsan börjar ta, tills barnet tagt ramsan till sig och den börjat få lugnande verkan. Efter det stör man mer när man bekräftar separat. Så om du känner att ni nått fram med dagsramsan (kan ju ta lite längre tid än nattramsan eftersom man inte får tillfälle att använda den lika ofta) så kan ni baka in den, alltås bara avsluta mjukt. En ramsa är alltid 4 verser (eller 8 etc om det är kris).

God jul :santa: !
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Hej igen och god fortsättning (på både helger och kurningar världen över)! :D

Nätterna fortsätter att gå fint, ngn enstaka fråga under vargtimmen då och då, men efter en ramsa har alla fall jag somnat om (och med tanke på att man nu "hör" så fort som lilla raringen bara rör på ögonfransarna så utgår jag från att det har "tagit"). :sleep:

Hon sover nu även de flesta långlurar fullt ut, efter att vi kör mörklagt i rummet, just på långa luren som minikur i kuren.

Insomnandet på kvällarna har dock börjat att dra ut på tiden si sådär 20-40 min.... det bökas och stökas och leder inte sällan till skrik (som vid smygtitt berott på att hon krånglat runt sig i sängen att hon "fastnat" på rygg mot spjälorna så att hon inte själv kommer tillbaka på rygg.) Har vid dessa tillfällen gått in lagt tillrätta, solfjädrat till sömntung (om det varit tjo o tjim) för att sedan ramsat mig snabbt ut. Oftast har hon somnat ganska snabbt efter detta, och bekräftelsen har inte "hunnits med". Är detta något som ngn annan känner igen ? Och är det ok att jag gjort som jag gjort, ( o då menar jag ffa tilltaget med lång solfjäder) el är jag ute på hal is gällande säkerheten här ? :-k

Bibbi
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Det man kan tänka på är att "ju mer du gör, ju mer förväntas du göra" "ju mindre du gör, ju mer självsäkerhet ger du älsklingen"

Om älsklingen inte under några omständigheter kan ta sig tillbaka till "sov-ställning" så hade jag såklart gått in och hjälpt till lite, men jag hade gjort det med en attityd av "det-där-gjorde-du-själv". och sedan gått ut igen, utan solfjäder.
Man fastnar lätt i ett nytt mönster, och det vill man ju inte gärna. [-X Så hjälp älsklingen så lite som möjligt, så att hon lär sig att reda ut det själv. Annars kanske hon tror att hon inte kan utan din hjälp och förväntar sig att du ska komma och hjälpa till om hon stökar tillräckligt länge. :wink:

Bara en tanke...

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Så får det bli ! :thumbsup:

Har ju liksom en känsla av att det är just vår uppmärksamhet hon vill ha, det lilla finurliga trollet :D. Tillbaka till ordning och reda igen, dvs ingen trafik !!! (om det inte är bort i tok med placeringen i sängen alltså :wink: )

Tack !!!

/Bibbi
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Elände elände....säkerheten är som bortblåst :cry: :evil:

Vi har nu kört i snart tre veckor. Kuren satt som en "smäck" som jag skrivit innan. Från maratonvagningar dag som natt till kort insomnade på bara ett par minuter och tolv timmars nattsömn + förbättrade sovstunder på dagen.... Men....

......nu, som jag skrev tidigare har läggningarna börjat ta tid igen ("vänderiet" har hon slutat med, efter tips här i inlägget innan) men det är gråt gråt gråt och tandagnissel vid varje läggning. Vi gör precis som tidigare, dvs tillrättaläggande, superkort solfjäder och ramsa ut. Trots enstaka (vi har varit mycket återhållsamma här)påminnelser fortsätter hon att protestera. Vi har spelat klassisk musik och kört på med husljud, men först efter 20,30 min tysnar hon och somnar :( Dessutom ligger hon inte alls stilla utan bökar upp sig till det övre högerhörnet i sängen och ligger där på tvärsen mellan långsidorna....

Börjar tro att vi lyckades så bra först med kuren bara för att hon var så trött efter lång resa, att hon helt enkelt inte orkade protestera, och inte alls fattat galoppen. Vad gör vi nu.... ? Börjar om eller ? :?: :?: :?: Jag vill ju att ho ska få uppleva njutningen med sänggåendet !

/Bibbi
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!

God forts på alla sätt och vis! :wink: :heart:

Börja om är väl kanske att ta i, ni har ju kommit så långt! Däremot kan det vara sängen faktiskt. Jag ställde sängen i rummet så att inget ljus alls kunde komma på den MEN läget passade inte den lilla människan. Han gjorde också så där att han låg på tvären och bökade. Så jag ändrade den helt sonika och det blev mkt bättre. Han sover fortf som en orkan och jag kan hitta honom åt alla håll och kanter men han "fastnar" inte längre. Jag har själv sovit i rummet tidigare och noterade att det inte kändes bra att sova på "den längden" jag först satte sängen. Så det känner väl småttingarna också, tänker jag.

Eftersom läggningarna är tjuriga så undrar jag vad den lilla har för sig på dagen. Kör ni med hela "BB-kittet" eller? Jag tyckte det gav bra med hjälp frammåt när jag körde hela paketet, så att säga.

Värme /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

Hej ! Ska absolut testa att ändra läge på sängen. :)

Beträffande dagarna så ser de ut så här:

07.00 Morgon ! Mat, byte umgänge.
07.30 Ensamlek
08.00 "Frukost" med övriga familjen, samt "hjälper" till att plocka ur diskmaskinen
09.00 FM lur, 45 min
09.45 Mat, byte, umgänge
10.15 Soc.del (hjälpa mamma att tekna/måla)
10.45 Ut, vaken
12.00 Middagslur, 1,5 h
13.30 Mat, byte, umgänge
14.00 Krypa på golvet, upptäcka vida världen(innanför hemmets väggar)
15.00 Soc. del (varierande hushållsysslor)
16.00 EM lur, 45 min
16.45 Mat, byte, umgänge (bad när det är aktuellt)
17.15 Soc.del. Laga mat
18.00 "Middag" med familjen
18.30 Pjamas, natslurk, "kvällsshow"
19.00 Natt

Schemat fungerar bra för oss. Det enda som kommer lite i kläm nu och som jag har "dåligt samvete" för är utetiden, tyvärr.
Astrid är relativt ny som krypare, blir hon onödigt passiv i tjocka vinterkläder o djupsnö. I vagnen somnar hon lätt till om vi går. Och att känna o upptäcka med vantar är inte kul, men bara små händer i minusgrader är inte heller roligt... Men en halvtimme per dag blir det i alla fall just nu....

Kvällsshowen är väl också sådär uppskattad, hon vill hellre "härja" runt i sitt rum, än att kolla vad päronen hålls med :-s , än så länge, några kiknande skratt blir det sällan, men överseende leenden avfyras innan lampan släcks.

Tar dock gärna mot fler tips och ideer. Man blir hemmablind snabbt.

Beträffande läggningarna undrar jag om vi ska bli lite mer "generösa" med att ramsa en period för att se till att upprätta dialog (igen) ?!? :-k

/Bibbi :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Utetid hade vi inte så mkt värst av när det begav sig. Krypa gör man som du säger så mkt bättre hemma! :P Och krypa behöver man få göra massor av när de är i den åldern! Upptäcka och forska som en tok. Mkt mkt viktigt så satsa på det!

Det enda är just friska luften som de små behöver men det kan man ju greja genom att lufta rummet ordentligt eller låta dem sova ute i vagnen.
Kvällsshowen är väl också sådär uppskattad, hon vill hellre "härja" runt i sitt rum, än att kolla vad päronen hålls med , än så länge, några kiknande skratt blir det sällan, men överseende leenden avfyras innan lampan släcks.
Har ni testat att hiva upp den lilla människan på ert huvud? Så den nedre delen av älsklingens mage hamnar på toppen av ert huvud samtidigt som man skakar sitt huvud fram och tebax... Hoppas du förstår hur jag menar...;) Det har varit mitt trick för en surmulen liten- det var det enda som gav ett litet grav och som numera utvecklats till gapskratt.
Dels kan den lilla inte hitta på annat och dels så kittlas det härligt...tydligen :shock: :lol:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Bibbi

Inlägg av Bibbi »

......Dålig läggning :(

Maken fick göra det idag eftersom han brukar vara mer saklig än vad jag är (tog en promenad under tiden) När jag kom tillbaka 19.30 skrek hon fortfarande :cry:
jag gick då in till henne, gav besked och solfjädrade. Det tog 15 min (!!!!!)innan hon tystnade, sedan ramsa och ut..... Nu sover hon och kommer troligtvis göra det hela natten, för har hon väl somnat sover hon gott...

Vad ska vi göra, så här vill jag inte att hon ska ha det !!!???!!! [-o<

/Bibbi
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"