Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom dem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gullerika

Re: Hur gör jag med dagslurarna när hon skriker sig igenom d

Inlägg av Gullerika »

Absolut det läste jag att platsen är viktig så här i början... det var därför jag var lite orolig med om vi inte kunde ha henne ute, men det verkar inte krypa ner allt för långt i temperatur de närmaste gångerna så det verkar funka. Nu laddar vi för natt tre och ytterligare en natt på luftmadrass utanför hennes dörr :)

Tur att man har trådlöst internet ;)

Tack för allt pepp...
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Helt otroligt!!!!

Ruth sov från 20:09 (efter bara tillrättaläggande och 4 ramsor) till vi väckte henne 07:00. Så här länge har hon aldrig sovit i hela sitt liv ;). Nu är vi fullt övertygade om att det fungerar och ger oss självförtroendet att köra hårt i fortsättningen. Har massa uppföljningsfrågor - men for now tänker jag bara sväva på små rosa moln

kram
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, bra jobbat! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart! :thumbsup: :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen...

nu har jag några ytterligare frågor:

1. Dagsluren i spjälsängen krånglar fortfarande (det är ju iofs bara dag 3) men idag blev det så att hon somnade efter 40 min. Då tänkte jag kanon du får sova din marginalkvart - dock vaknade hon innan jag han väcka henne och var helgalen ;) Då blev det så att jag försökte ramsa henne lugn, men hon skrek o skrek så tillslut buffade jag lite grann o ramsade så hon blev lugn i tillräckligt länge för att vi hann in och plocka upp henne med tjo och tjim - jag hoppas detta är ok och vi inte har sabbat nåt och att det är bara att hänga i med dagslurerna

2. Ikväll tog det längre tid igen, en hel halvtimme, med ramsa, in och tillrättalägga, ramsa osv. Är detta normalt (jag misstänker att ni kommer säga att det är helt normalt) men alltid skönt att få det bekräftat. Kan det vara så, i och med att dagsluren krånglade, att hon blir lite övertrött till kvällen och därmed skriker upp sig lite extra ikväll? Konstigt att det är så lätt att peppa andra men svårare att peppa sig själv.

Nu ser jag fram emot natten med tillförsikt men otroligt hoppfull :)

en fråga till förresten - vad gäller maten, står det någonstans i boken ungefär hur mycket de skall äta till nattslurk, jag ammar henne i denna, dock har jag trappat ner på amningen och ammar bara morgon lunch och nattslurk just nu. Eller menar jag kanske ungefär hur mycket de skall äta målet innan?

Kram till er
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej flickor,

några ytterligare funderingar som dykt upp under natten.

Nu på morgonen vaknade hon av sig själv men var lite ledsen, kände mest att det var skriket "hallå var är ni era tråkmånsar" blandat med lite vanlig morgonhumör, jag ramsade henne och när hon varit tyst en tio femton sekunder så gick vi in och tjoade järnet - är det ok?

Vi har väldigt svalt i hennes rum, verkar hon må gott av, men hon blir kall på armarna (inte nacke, huvud, bål, näsa etc) utan bara armar och lite ben (vi har sockar på henne) men jag känner att detta är ingen fara utan så som kroppen funkar - men vill kolla att det är ok ändå eller bör man kolla med nån :)

Kram på er

ps. kanske var otydlig med att hon sov hela natten igen :) - woho!!
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Woho!!!! =D>

Ni jobbar på jättebra.

visst kan man amma som kvällsslurk, det är maten över HELA dagen som spelar in så det gäller att ni matar på ordentligt de andra måltiderna. Räcker inte amningen så kan man ju avsluta med lite mosad banan, det innehåller Tryptophan som är förstadie till melatonin och det sover man kalas på.

Dagslurar TAR TID att komma rätt med så håll ut, skoj skall det vara. Läs pepping bakåt i din tråd. :D

Ang. svalt i sovrummet. Jag har aldrig haft över 18 grader i sonens sovrum, snarare runt 16 grader.

Jag använde hel pyjamas med fötter och satte såna mjuka hårsnoddar runt fotvristerna för att han inte skulle trassla in sig i den. Så långärmat och långbent vill man gärna ha om det är svalt tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen å tack för svar.

Jag har så himla mycket mjölk så hon praktiskt taget storknar så jag har känt att det är inga problem med att amma henne mätt. Då matar vi vidare vår lilla tjockis - fler veck åt bebisarna är vårt motto! :D

Hon har 16,5 grader i hennes rum och det är jätteskönt där inne. Jag vet ju att det är som för en annan, man kan ju vara kall om händerna utan att frysa, det är bara så kroppen funkar - jag kör på maginstinkten här tror jag :)

Vi kämpar vidare med eftermiddagsläggningarna och siktar på ett Gott Nytt Sömnigt År :)

Kram på er
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej
Pappa här igen.

Nätterna och det två första lurarna på dagen i vagn går kanon. Nattningen tar allt mellan 8 och 25 minuter men det känns kanon.

Sena dagluren i spjälsängen där emot går inte bra. Hon har väldigt svårt att somna trots att hon är trött. Idag sov hon inte alls. Hon började ganska bra men eskalerade ju längre in i de 45 minuterna vi kom. Jag var tvungen att buffa för att få henne lugn alls. Efter 50 minuter så var hon tyst en kort stund och var lugn. Då passade vi på att snabbt gå in och ta upp henne glatt, hon blev ledsen men snabbt glad.

Min tanke var så här; första två dagslurarna sker i dagsljus i vagnen. Sena kvällsluren i hennes rum med släckta lampor men ingen mörkläggning. Däremot blir det ganska mörkt i rummet då det blir mörkt ute vid den här tiden. Ska vi ha någon lampa tänd eller dörren helt öppen eller lampa tänd utanför med öppen dörr?

Har ni några tips som kan hjälpa oss med denna eller är dunkelt/mörkt rum med stängd dörr bra för sena dagsluren också?

Hälsningar David
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, för mig var det tvärt om, jag var tvungen att ha lika kolsvart i rummet som till natten för att få till dagslurar i sängen.

Kanske är det gunget från vagnen hon saknar? I så fall är det bara att härda ut.
Tor 2006

Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen,

då kanske vi skall testa att mörklägga även på dagen, men vi tycker att det kanske borde vara ljust som ute i vagnen, men vi får pröva oss fram. Vi vaggar inte vagnen, har aldrig behövt vagna ute, utan vi ställer först ut vagnen, sen går vi ut med henne och lägger henne i den stillastående. Sen ramsar vi, vid behov och "stökar" runt henne för att det skall vara ljud. Så det verkar inte vara problemet. Det ligger fortfarande kvar en "laddning" med spjälsängen märker vi, även inför kvällen även om det går bättre och bättre, men det blir alltid ca 10 minuter ramsning.

Nu undrar jag ju hur man gör när hon egentligen inte täcker in dagsbehovet av sömn, för nu blir hon av med ca en timme per dag när hon inte sover eftermiddagsluren och vi hade ju schemalagt en kvart för lite egentligen så nu får hon bara 14 h sömn. (Iofs en klar förbättring) Kanske rättar allt till sig när hon allt eftersom sover mer och inte blir så övertrött, eller hur man skall säga, genom att man får sova mer så som det kanske även kommer bli för hennes föräldrar nu.

Om jag förstått det rätt så skall vi inte ändra något nu under uppföljningsveckan utan trugar på - något som är en klar förbättring från sömnlivet innan, kostigt att man funkar så att man tycker det är jobbigt att hon skriker tio minuter när man innan låg och ammade hela natten. Jag tror att jag fortfarande har lite svårt att tro att detta kommer hålla i sig :roll:

Sen undrar jag om ni kan berätta hur man gör efter kurens slut, hur ser fortsättningen ut (om man räknar att det är 4 dagar + uppföljningsveckan) hur gör man när man vill åka ställen och hon kanske måste åka bil över sin sovtid om man säger så? Vet inte med mig att jag har läst om det i boken, men jag kan ju ha missat :)

Gott nytt på er :)

/Ullis
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ramsan har man kvar i många år kan jag berätta. Så sluta inte med den. Den används vid fnurror och andra frågor framöver.

Utflykter osv.. planera efter schemat är mitt råd! Antingen åker man när de skall vara vakna eller när de skall sova om man kör hela sovstunden.

Vi fick faktiskt ibland åka en liten omväg för att Tor skulle få sova hela luren osv..

beställ BVC tider som passar schemat, ja du hänger med.

När vi åkte bil så gick det att hänga över samma filt som vi hade på vagnen osv när det var dags att sova om vi åkte på en lång väg. Sen sa jag bara ramsan.

MEN; ibland är det så, att man får tänka en gång ingen gång. Men inte regelbundet, för om en dag går åt pipan kan det ta 2-3 dagar att komma på banan igen.

Så, tänk efter före. Tänk långsiktigt och planera är mina bästa råd. Resten av tiden, en gång ingen gång. :wink:
Tor 2006

Gullerika

Inlägg av Gullerika »

Hej igen,

ok då förstår jag, det är lite otydligt vad som händer "efteråt", efter kuren. Jag förstår att man skall försöka följa de nya rutinerna, som är en underbar känsla att veta vad och när nåt ska hända, men ibland är det ju inte riktigt så att allt går att planera för.

Jag bor i Karlstad, men Ruths mormor och morfar bor i Borås, alltså en tre timmars bilfärd. Då undrar jag om hon kan sova hela bilfärden eller om man måste väcka henne och hålla henne vaken den tiden som hon inte ska sova eller kan man slå ihop det lite. Jag tror jag är mest rädd att sabba om hon skulle somna lite hur som helst. Och långa bilfärder kan ju bli ett problem om jag åker själv. Det får lösa sig helt enkelt. Men jag skulle gärna få veta lite hur er vardag ser ut och hur man gör om det nån dag är något som inte passar in i schemat - exv babysim som inträffar varje söndag, men på "fel" tid.

Jag vill inte att något äventyrar hennes nya sömn, men inte heller att vi skall missa en massa bra saker för henne.

Sen var det det här med eftermiddagsvilan i spjälsängen - igår somnade hon efter en kvarts ramsande, men hon vaknade efter en kvart igen och då var jätteledsen, kanske för att det hade blivit mörkare ute och därmed mörkare i hennes rum medan hon sov. I boken står det ju att man skall skilja på dag och natten och därför har vi valt att inte mörklägga helt på dagvilan. Tror ni att det skulle kunna funka med en nattlampa (ett såntdära spöke som finns på Ikea) för att det inte skall bli helt svart när hon vilar?

Ha det gott
/Ullis
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om man åker en "Lång" resa ganska regelbundet så måste ni ju kunna planera den efter schemat? Typ börja åka 15 min innan hon skall sova. bädda om henne och säga ramsan. Väcka när schemat säger.

Vissa väljer att åka längre till natten, köra när det är dags att lägga och då med pyjamas på. Fortsätta sova när man kommer fram.

Så alla varianter finns, men de flesta försöker hålla schemat.

Ang. babysim. *been there, done that* :roll: :(

Antingen så lägger man schemat efter aktivitet, eller flyttar aktiviteten om det infaller mitt i en lur. Är det mitt i mat kanske man kan ge lite i omkädningsrummet och mata på direkt efter. så har vi gjort.

Alltså, jag försökte att ha babysim mitt i Tors fm lur, funkade inte att ha "undantag" en dag/vecka för då är det en ny rutin som pajar. Så efter det tog det oss 2-3 dagar på banan igen. Det slutade med att vi ändrade babysim tiden så det passade bättre. Ändra schemat var det inte tal om då han var en "skalman" av sig självt, jag testade men det gick inge vidare. :(

Vi hade en 45 min lur innan babysimmet och den gavs i bilen på vägen dit. Visserligen var resväg bara 30 min men vi åkte en liten omväg så den blev 45. Sen var det bara att kasta sig i vattnet när vi kom in och mata på massa direkt efter i omklädningsrummet.

Att ha i åtanke är att tiden de är så små är så kort, att ibland kan det vara värt att vänta de där 10v som kursen är och starta nästa gång istället när man kan välja mer tid och fixa schemat tills dess. :wink:
Tor 2006

Gullerika

Inlägg av Gullerika »

hej igen,

vi är ju nu på uppföljningsveckan och jag tycker det går bra. Har fortfarande svårt att tro att detta kommer hålla i sig - känns för bra för att vara sant, men i och med att sömnbristen släpper kommer nog så även min skepsis. Jag menar vad måste hända för att jag skall bli överbevisad.

De två tidiga dagslurarna funkar kanon, då de är utomhus i vagnen. Lägger huvudet åt sidan och somnar. Fråga här: skall jag ramsa ändå eller bara bekräfta?

Eftermiddagslurarna i spjälsängen har inte skett någon förbättring och vi la henne faktiskt ute igår och då somnade hon fint och vi kommer därmed köra alla dagsvilorna utomhus. Vi gillar det för vi vill att hon skall få mycket frisk luft. Dock verkar hon aldrig komma igenom mer än 20 minuter utan vaknar och gallskriker och det är svårt att lugna henne, det går - men det tar tid och dagsluren är då långt förverkad, känns inte riktigt bra. Därmed funderar jag på om det kanske räcker att hon sover 20 minuter där och så lägger vi henne en kvart tidigare och låter henne sova en halvtimme längre på morgonen.

Men då är frågan, hur skall jag i såfall skjuta på dagsvilorna så det inte blir för tätt emellan? Eller har ni något bättre tips, just nu får hon inte tillräckligt med sömn, nästan en timme för lite per dag och det märks på hennes humör - kan ni hjälpa mig? :)
Tacksam för all input
Kram Ullis

Nu ser schemat ut så här

07:00 - Väckning med tjo och tjim!
07:10-07:30 Mat och blöjbyte
07:30-09:00 Myshäng med mama
09:00-10:30 - Vila i vagnen utomhus
10:30-11:00 - Mellanmål
11:00-12:30 - Lek
12:30-14:00 - Vila i vagnen utomhus
14:00:14:30 - Lunch
14:30-16:00 - Eftermiddagsgos