Sällskapsspel med 3-åring
Sällskapsspel med 3-åring
I julklapp kom det ett fiaspel till 3-åringen (3 år och 3 mån). Väldigt fint, med bra pjäser, färger istället för prickar på tärningen. Han verkar förstå reglerna, men hur noga ska jag vara att vi spelar efter reglerna? Hur har ni tänkt?
Re: Sällskapsspel med 3-åring
Hej!
Jag spelar med Freja (blir 2 imorgon
) och här är jag itne så noga med reglerna. Jag tror att det är svårt för så små barn att förstå alla regler som finns och varför man måste göra så!
Jag har valt ut några få "hållpunkter" som vi använder "Vänta på sin tur" exempelvis. Men om det sen itne blir helt korrekt enligt reglerna bryr inte jag mig om. Så småningom kan man lägga till en till hållpunkt och sen ytterligare en. 8)
Nu är ju din älskling ett år äldre, men jag hade nog valt att spela så att det är roligt för alla deltagare. Vissa spel har enkla och få regler och då faller det sig kanske naturkligt att följa dem, men annars får man nog spela lite på barnen "nivå"
Det är mina tankar! Någon annan kanske tänker på något annat sätt :-k

Bianca
Jag spelar med Freja (blir 2 imorgon
Nu är ju din älskling ett år äldre, men jag hade nog valt att spela så att det är roligt för alla deltagare. Vissa spel har enkla och få regler och då faller det sig kanske naturkligt att följa dem, men annars får man nog spela lite på barnen "nivå"
Det är mina tankar! Någon annan kanske tänker på något annat sätt :-k
Bianca
Spelet det gäller är bamses dunder-fia. Han fick det i julklapp. Tärningen har färger istället för prickar och man flyttar till närmaste rutan som har samma färg som tärningen. Hamnar man på luftballong får man ett extraslag och får gå framåt, hamnar man på varg får man också extraslag men man får gå bakåt. Han kan själv berätta det här om man frågar, så jag tror att han förstår. Men han vill gärna bara gå i mål och säga 'Jag vann'
. Problemet är att när han får göra det några gånger blir han så uppspelt att han studsar mellan väggarna och går knappt att få kontakt med. Därav frågan
.
När jag framhärdar med regler så säger han 'Oj, jag glömde' och sen fortsätter vi efter reglerna, men det känns lite som att han gör det för att vara duktig inför mig.
Jag vet helt enkelt inte
När jag framhärdar med regler så säger han 'Oj, jag glömde' och sen fortsätter vi efter reglerna, men det känns lite som att han gör det för att vara duktig inför mig.
Jag vet helt enkelt inte
Hej igen!
I ert fall hade jag nog sagt nåt i stil med "vad det så man spelade? Mamma kommer inte ihåg reglerna!
Hur var det nu man skulle göra?"
Osv.
Då kan han vara den som kommer ihåg reglerna och Du den som glömmer

Bianca
I ert fall hade jag nog sagt nåt i stil med "vad det så man spelade? Mamma kommer inte ihåg reglerna!
Osv.
Då kan han vara den som kommer ihåg reglerna och Du den som glömmer
Bianca