6 månaders tjej som helammas ska börja kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
caraca83

6 månaders tjej som helammas ska börja kuras

Inlägg av caraca83 »

Hej!
Jag undrar hur ni som helammar har lagt upp kurandet?

Vi har en 19 mån tjej som vi började köra för 2 veckor sedan nu. det funkar helt okej, tar mellan 15-30 min varje kväll men hon e inte hysterisk vid läggning längre. Sover rätt bra nattetid, ofta hela natten, vaknar lite tidigt ibland men tack vare forumet har vi fått hjälp med det.

nu tänkte vi att det är dags att börja kura vår snart 6 månaders, men hon helammas ännu. hur ska vi göra nattetid? hon äter väldigt ofta på natten som värst har det varit 1 gång i timmen, nu e de kanske varannan timme. hon klarar sig dagtid kanske 3-4 h utan mat så det borde ju gå nattetid också. eller?
hur ska vi göra? hon föddes väldigt stor, tjock och lång, och har ätit som en häst hela tiden, så att hon skulle kunna sova väldigt länge nattetid på bara min kvällsmjölk vill aj inte testa riktigt än innan vi kommit igång med smakportioner och kvällsmat. eftersom vi har barn tätt och jag ofta är ensam kvällstid då min man jobbar shift så blir det ibland stressigt med två barn som gnäller kvällstid vilket gör att min kvällsmjölk inte riktigt kommer som den ska. så då ammas hon en gång till kanske redan efter ½ h-1 h när den äldre gått och lagt sej...

mina frågor är alltså:
kan man lägga in ett amningsschema nattetid, kanske var 3 h till att börja med, och sedan öka på tiden så småningom när hon kommit in i kurandet? vill inte helelr att hon ska behöva vakna för mycket nattetid då brukar hon aldrig somna om. annars amma jag henne alltid i sängen, hon sover med oss efter första nattamningen, och då somnar hon automatiskt om själv utan att behöva rapa henne. har hon en rap och jag tivngas ta upp henne så somnar hon aldrig om, till och med fast jag ammar, utan då e det de där två timmarna och sen somnar hon...
vad tror ni?

MVH
Elin m familj
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 6 månaders tjej som helammas ska börja kuras

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skulle INTE kura en 6-mån på helamning. Utan inför mat först och kura när ni har 2 mat och 1-2 måltider gröt på schemat.

Nej, enl. SHN har man inga nattmål, därav mat på dagen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caraca83

Inlägg av caraca83 »

Hej igen!

Okej, bra att veta, men hur e det om man börjat med smakportioner? vi började för en vecka sedan och jag ger smakportionen alltid någon timme innan läggdags, så att jag vet att hon får lite extra till kvällen. Läste i SHN boken att man kunde börja med kuren från 4 månader och då är det ju också smakportioner som gäller först, eller?

MVH
Elin m familj
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Det är matmängden över DAGEN som räknas, inte vad man äter direkt innan läggning.
Så därför rekommenderar vi att man har kommit upp i lite mer än smakisar. MÄTT, mättare mättast måste man vara.

Vi vill inte ha några mammor och pappor som står mitt i natten och undrar, är barnet hungrigt???

Så mata på tills ni har det jag skrivit ovan.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caraca83

Inlägg av caraca83 »

hej!

okej, då vet vi! känns så tradigt bara. hennes sömn blir bara värre och värre tycker jag. kan inte komma till ro varken kvällstid eller dagstid längre. har börjar gallskrika när hon ska somna, vilket hon aldrig gjort förr..detta e en unge som knappt skrikit alls innan, inte som stora syster som gallskriker sig hysterisk, men nu har lillan också börjat...man e så ivrig att börja bara, för sova behöver hon ju...suck...vi får försöka stå ut bara...

MVH
Elin m/ familj
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om ni matar på ordentligt är ni snart uppe i hela måltider. Man kan gå mycket fortare fram än vad BVC säger om man inte har en massa allergi att ta hänsyn till.

2 grötmål borde ju inte vara något problem. Sen kanske olika nya smakisar hänger efter, men det hon äter är bara att proppa i, massor! :wink:

Det är inte ovanligt att just 6 mån sover helkasst just för att de får för lite mat. Inget ovanligt i vår värld. :(
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"