Passar SHN för vår lilla kille?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nattugglans mamma

Passar SHN för vår lilla kille?

Inlägg av Nattugglans mamma »

Hej!
Jag har just bekantat mig med SHN och är tveksam om kuren passar vår lilla kille. Han är 3.5 månader och har ända sedan dag ett haft fel dygnsrytm. Han somnar tidigaste vid 12-tiden på natten och ibland först vid 02 (han tar två lurar á 30 minuter på kvällarna). Då han väl somnat för natten så sover han bra (kan sova upp till sex timmar utan mat!) och därför har vi inte velat bråka alldeles för mycket med hans rytm. Nu då han närmar sig fyra månader börjar det dock kännas som det är dags att hjälpa honom på traven. Men det verkar som de flesta som använder SHN har problem med småttingar som vaknar upp otaliga gånger under natten och det är ju inte det vi har problem med. Är det nån som använt SHN som har liknande problem som vi? Och i så fall med vilka resultat?
Stort tack i förväg för eventuella svar!
Hälsar en trött finlandssvensk mamma
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Passar SHN för vår lilla kille?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vet du, om du inte känner dig bekväm med kuren kan du köra Standardmodellen i raketfart. Styr upp med scheman osv... Vad tror du om den?

Här är en tråd på ett exempel på hur detta skulle kunna gå till. :wink:

”Grundläggande fråga med svar kring sömnen, 3 mån” -barn ej SM från början. (Detta kan vara ett sätt att köra SM lite i raketfart och sen slippa kura.)
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/viewtopic.php?t=9790
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Om jag var ni skulle jag börja med att göra ett bra schema som funkar för er. Självklart kan ni styra upp det hela och få er son att sova :D 00 eller 02 på natten låter varken roligt för honom eller för er och håller ju inte i längden eller hur..

Ni kan ju behålla ett nattmål på schemat eller vänta tills han blir 4 månader och köra 12 h natt med en gång. Följ schemat noga och vagna eller buffa om han behöver hjälp att komma till ro. Och väck honom om han behöver det.

Snart får du säker fler fina svar.

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Nattugglans mamma

Tack så mycket för era snabba svar! men hittar inte SM-sammandraget som Anna hänvisar till i tråden?

Jo, vi ska försöka utarbeta ett schema åt vår lilleman. Han har varit väldigt skrikig (kolik?) på kvällarna fram till för några veckor sedan, men det har börjat lätta något så nu borde det finnas en rimlig chans att vi ska få honom att somna tidigare med hjälp av striktare rutiner.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Kanske kan dessa två länkar vara de du söker?

Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/viewtopic.php?t=8887

SM översikt:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=21416

En tanke bara. Kolik? skriver du. Kolik är i de allra flesta fall "icke-stillad-överlevnadsångerst". Anna W. skriver så bra om det i Barnaboken. Har du den? Om inte så borde du skaffa den,l eller iaf låna den på biblioteket. Den är bäst! :heart:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Nattugglans mamma

Tack så mycket Bianca, länkarna var till stor hjälp :D

Jo, har läst en del i Barnaboken, och märker att jag borde läsa mer... :wink:

Ska läsa in mig ordentligt på sömnkapitlen och SM och håller för tillfället på med att få ihop ett schema som passar vår familj.

Tack igen!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:thumbsup:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"