Tjurig under vakentiden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lindaj

Tjurig under vakentiden

Inlägg av lindaj »

Hej

Jag är mamma till en liten kille som idag är drygt tre veckor gammal.

Jag läste om SM förra veckan och har så gott det går försökt köra metoden med mer eller mindre lyckat resultat. Dagarna går hyfsat bra men kvällarna och nätterna går sämre.

Jag helammar och som det verkar så har jag gott om mjölk eftersom lillkillen gått upp bra i vikt. Jag läcker dessutom mjölk.

Jag har egentligen hundra frågor men börjar med ett par stycken så får vi se...

När lillkillen vaknar så tar jag upp och ammar från ena bröstet tills han verkar nöjd (10-15 min ungefär, han släpper bröstet själv och jag trugar). Sen brukar jag gå och byta på honom. På skötbordet är han ofta nöjd och ligger och tittar. Efter bytet så brukar jag sätta mig i soffan med honom i knät och prata/sjunga är för honom. Dock dröjer det inte många minuter förrän han börjar "gnälla" och verkar allmänt missnöjd. Då brukar jag testa att resa mig upp och gå runt i lägenheten. Ofta tystnar han i ett par minuter men sen börjar han gnälla igen. Då brukar jag erbjuda bröstet igen (samma bröst) som han tar och suger på ett par minuter. Sen försöker jag underhålla igen men ofta blir det samma sak här att han börjar gnälla efter ett par minuter. Då erbjuder jag bröstet igen (jag byter bröst efter ett par gnällperioder). Detta innebär att jag i stort sett ammar konstant under ca 1h och då börjar han bli trött.

Nu börjar nästa problem, läggningen. När han verkar trött/slumrar till så lägger jag honom på sidan i vagn eller i sängen. Jag lägger inte på mage då jag inte har larm och jag tycker det är läskigt med tanke på ftsd. Ofta vaknar han till och börjar gnälla/skrika. Här har jag haft lite olika metoder. Ligger han i vagnen så brukar jag gunga vagnen vilket ofta funkar men inte alltid. Ligger han i sängen har jag tagit upp honom och antingen erbjudit bröstet eller lagt honom på mitt bröst. När han slumrar till/somnat lägger jag ner honom igen. Ibland får jag upprepa proceduren flera gånger. Detta gör att läggningen tar 30 minuter bara den. På kvällarna kan det ta ännu längre tid då han ofta är "kinkigare" vilket resulterar i att han blir övertrött och blir ännu svårare att få att sova.

De här problemen har vi haft sen vi kom hem från BB så jag tror inte att det har med ökningsperioden att göra.

Mina frågor är konkret:
1. Hur får jag honom att vara nöjdare under vakentiden?
2. Vad är "rätt" tillvägagångsätt vid läggning?
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lindaj! :D

Välkommen hit och grattis till bebisen! :D

För mig verkar det som om du gör helt rätt :thumbsup: men har lite höga krav. :shock: Eftersom du skrev så fint med konkreta frågor försöker jag svara likaledes: :lol:

1) Tagga ned lite med rytmen! 8) Standardmodellen ska vara ett stöd och en modell, men inte kännas som en tvångströja. Kanske orkar han bara precis den vakentid då du ammar just nu? Han växer jättesnabbt och kommer alldeles snart att orka umgås mer! :D I ditt exempel så skulle jag ha skippat den andra omgången umgänge (prata, sjunga etc) och matat igen så fort han började gnälla. Fram med andra bröstet, truga, och sedan lägga. :D Somnar han av knock-outslurken på det här stadiet så är det bara att lägga honom - är han fortfarande vaken så kan du lägga honom i alla fall och dra några tag med vagnen som markering.

2) Jag rekommenderar att du skaffar ett andningslarm oavsett sovläge. Varken rygg- eller sidoläge är en garanti mot psd, tyvärr. :cry:

Annars tycker jag att du gör helt rätt här med: håll vakenpassen enl ovan lite kortare än vad du gör nu (absolut max 8 vakentimmar om dygnet på det här stadiet, annars kommer övertrötthet och kvällstrassel som ett brev på posten!), och lägg honom som du gör nu. Om han börjar gnälla behöver du inte göra något alls utom att avvakta - kanske somnar han själv? Om han däremot skriker kan du vagna några tag (här visar Anna: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start) och då ska han tystna på nån minut eller två. Om han inte gör det så var han inte mätt, och då behöver han en slurk till för att kunna sova gott. :D

Så även i läggningsscenariot får du nog acceptera att det kommer att ta ett par veckor innan det alltid flyter fint, :wink: för lilleman är helt ny i världen och kan inte alltid orka hålla sig vaken tills han har ätit tillräckligt. Ibland kommer han att behöva en extraslurk. :heart:

Kom ihåg att ta det lugnt och ha lite is i magen, så kommer det att gå hur bra som helst! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lindaj

Re: Tjurig under vakentiden

Inlägg av lindaj »

Hej igen

Tack för svaret!

Nu är lillen 6 veckor och tjurigheten har minskat i takt med att han blivit större. Han kan nu mer sitta och titta på saker långa stunder, tom ligga själv. Ett litet leende kommer också ibland speciellt på skötbordet som är hans favoritplats (det hänger en mobil ovanför).

Somna själv är han också ganska bra på, så länge man lägger honom när han är tillräckligt sömning. Ibland får jag vagna ett par ggr.

Det har dock dykt upp andra problem (ungefär när jag skrev det här inlägget dvs vid 3 veckors ålder). Han sover jätte dåligt dagtid! Han sover endast ca 40 min åt gången (ibland 30 min, ibland 1 timme) för att sen vakna skrikande. Han brukar ha ett längre sovpass mitt på dagen, runt två timmar men förmiddagen och eftermiddagen sover han endast kortare pass.

Jag har testat olika saker. Ibland tagit upp honom för att ge extra mat ifall det är så att han är hungrig. Han äter då och är vaken 30 min - 1 tim innan han blir trött igen och somnar. Ibland har jag vagnat men han somnar aldrig om helt. Oftast så tystnar han väldigt snabbt men så fort jag slutar så skriker han igen. Till slut tar jag upp honom. Idag vagnade jag 40 min!

Detta gör att han blir grining på kvällen eftersom han sover så dåligt på dan. Inte så att han skriker hela kvällen (det har iofs hänt) men är allmänt grinig/skrikig helt enkelt.

Nätterna är lite hipp som happ oxå. Som bäst sover han 4 timmar i sträck mellan 22-02 ungefär. Om jag har tur räcker det med att jag ammar och han somnar om direkt efter för att sen vakna runt 4. Då ammar jag igen men ofta är det svårt att få honom att somna om vid den tiden. Kan ta 1 tim eller 2 om jag har riktigt otur. När han väl somnat sover han oftast bara 1 timme så mellan 6-7 brukar jag vagga spjälsängen eller vagnen för att dra ut lite på tiden. Detta är en bra natt. Dåliga nätter vaknar han varannan timme.

Detta gör mig smått galen. Jag vågar mig aldrig ut på några längre promenader eftersom han är så oförutsägbar. Jag tycker jag matar och matar så har svårt att förstå att han skulle va hungrig. På kvällen ger jag lite ersättning (60-90 ml) i tillägg till amningen men det verkar inte göra att han sover längre. Napp har jag testat men han verkar inte så förtjust i den. Den funkar ibland.

Jag vet inte längre vad jag ska ha för taktik?! Funderar på att låta honom styra helt några dagar för att se om jag kan se något mönster för att sätta nån typ av schema känns idag omöjligt.

Bör jag amma direkt när han vaknar efter ett 40 min pass även om det inte var så länge sen han åt sist? Eller bör magen vila? Eller ska jag vagna? Men om han inte somnar på 40 min ska man då räkna det som vakentid och då korta ner nästa vakenperiod?

Jag vet varken ut eller in. Behöver lite råd och stöd.

Verkar som om många har problem med "skarvar" och att det kan hålla i sig flera månader. Det är jag livrädd för. Jag vill råda bot på detta så snabbt som möjligt.
lindaj

Inlägg av lindaj »

Lite mer info...

det långa passet sover lillen ofta i vagnen på promenad. vaknar alltid ganska snabbt när vi kommer hem. ett par ggr har han sovit i bärsele. ibland lyckas han sova 2 tim inomhus i vagnen

Idag pga det dåliga vädret har jag hållt mig hemma. lillen har sovit sina 40 min-pass som vanligt (försökte vagna första sovpasset men gav upp efter 40 min) och tiden han normalt sover två timmar vaknade han också efter 40 min. jag tog upp honom och la honom på mitt bröst och han somnade på en gång. Hungrig var han alltså inte. Känner han sig otrygg i vagnen? Hur råder man bot på det i så fall?

Han sover på rygg men tycker inte det ska spela nån roll egentligen. har testat magläge ett par ggr på dagen när jag haft uppsikt men gjorde ingen skillnad.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lindaj :D

Underbart att du börjar fâ njuta av leenden! :heart:

Jag tror att din lille kille skulle sova mycket bättre pâ mage. Med larm förstâs, men det hoppas jag att du har i vilket fall eftersom ryggläge tyvärr inte garanterar nâgonting. :cry:
Om du inte har larm sâ finns det pâ andningslarm.se, du kan ocksâ kolla under Barnasaker här pâ forumet.

Ett barn som sover pâ mage sover i allmänhet djupare (och alltsâ längre) och somnar framför allt om lättare själv (jag tror att det har att göra med att de kan 'boa in sig' lite själva, de ligger inte lika exponerade som de gör pâ rygg om du förstâr hur jag menar).
Om du bestämmer dig för magläget sâ ge det nâgra dagar dâ du konsekvent lägger honom pâ mage. Du kan vagna eller buffa för att lugna om det behövs. Tro mig, när han väl fâtt korn pâ hur skönt det är att riktigt koppla av pâ mage sâ kommer han att gilla det.
Att sova pâ mage är det första râd vi brukar ge till smâ skarvare. :wink:

Man är inte sâ stor när man är sex veckor. Lât det ta lite tid, du kommer att fâ struktur pâ dagarna fortare än du anar. :heart:
lindaj

Inlägg av lindaj »

Ok, jag ska fundera lite på det med magläge.

Jag har dock läst lite på forumet och det verkar som om problemet med skarvar även gäller bebisar som sover på mage.

Oavsett om han sover på mage eller rygg så undrar jag hur jag ska hantera skarvarna.

Bör jag amma direkt när han vaknar efter ett 40 min pass även om det inte var så länge sen han åt sist? Eller bör magen vila? Eller ska jag vagna? Men om han inte somnar på 40 min ska man då räkna det som vakentid och då korta ner nästa vakenperiod?

Jag brukar som sagt försöka vagna men det brukar inte ge nåt resultat. Då tar jag upp och jag brukar försöka dra ut på att ge honom mat genom att ge napp eller underhålla honom på något sätt för jag vill inte att han ska äta för tätt och på så sätt små-äta. Eller är det bara dumt? Ska jag anta att han vaknar för att han är hungrig och därför ge mat?

Ofta när jag tar upp och matar så orkar han inte va vaken mer än 30 min- 1 tim men han sover inte längre för det nästa pass.

Ett annat problem är som sagt natten. Han läggs runt 22 och jag satsar på morgon runt 7. Han matas i regel kring 01 och 04 (om det är en bra natt). Han brukar dock vakna mellan 05-06 och verkar då ganska pigg. Ska jag vagna så att han sover till 07 eller ska jag ge mat? Han äter från båda brösten vid varje nattmatning.

Jag vet att det inte finns något rätt svar men vill som sagt gärna ha lite råd. Problemet har ju hållt på några veckor så det verkar ju inte lösa sig av sig själv...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen! :D

När man är sâ liten som sex veckor och om du känner att du inte fâtt 'kläm' pâ standardmodellen sâ skulle jag förlänga smekmânaden lite. Alltsâ ta upp efter 40 minuter (om det är dâ han vaknar) och ge mera mat mitt i sovpasset och sen lägga igen. Hâlla 2-2 (eller 1.5-2 om det är en tröttis) i bakhuvudet men styra med väldigt mjuk hand. Mata sâ mycket det gâr under vakenpasset och hâlla lillen VAKEN. Inget snuttande. :wink:
lindaj skrev:Jag vet att det inte finns något rätt svar men vill som sagt gärna ha lite råd. Problemet har ju hållt på några veckor så det verkar ju inte lösa sig av sig själv...
Tâlamod! Han är pytteliten än! Ge magläget en chans, jag lovar att det ger bättre sömn. Jag hade aldrig hört talas om AW när jag fick min första bebis och gjorde som 'alla' sa, alltsâ sâ kallad fri amning och ryggläge. Ryggläget ratades dock snabbt eftersom han aldrig somnade sâ själv och vaknade väldigt ofta när han väl sov (efter att ha lagts sovandes). Nu i efterhand kan jag ju se att det var skarvarna. När jag la honom pâ sidan blev det lite bättre, sâ jag 'nöjde' mig och trodde att det var sâ det skulle vara. Inför nummer tvâ insâg jag att det inte fanns en chans att ta hand om storebror (2 âr och 2 mânader när lillebror kom) och samtidigt sköta en bebis som jag skött honom. Sâ jag läste allt jag kom över och fastnade för Barnaboken. Lillebror fick sova pâ mage direkt (med larm förstâs) och vilken skillnad det var. Lurar pâ upp till tre timmar dagtid och lugna nätter.

I vilket fall, sâ liten som din pojke är sâ tror jag inte pâ sâ mycket verktygande vid skarvarna. När han blir större och ni börjar fâ lite struktur pâ det hela sâ är det lättare att veta när han 'kan' sova länge, alltsâ när du vet med dig att han fâtt i sig sâ mycket mat han bara kan.

Sâ jag upprepar mig (igen :shock: :lol: ), magläge och SM i bakhuvudet, det tror jag är vad din pojke vinner mest pâ i nuläget.
lindaj

Inlägg av lindaj »

Tack än en gång för svar!

Ja jag kanske har lite bråttom. Jag får ha tålamod helt enkelt :)

Kändes bara som vi låg så mycket efter för 6 timmars natt och schema känns långt borta.

Jag ser ju dock att vi gjort framsteg på andra områden som att lillen är gladare under vakentiden och att han kan somna själv. På nätterna somnar han ofta direkt efter amning medan det alltid tog en timme eller två första veckorna (händer fortfarande ibland men inte lika ofta).
Elle

Inlägg av Elle »

lindaj skrev:Jag ser ju dock att vi gjort framsteg på andra områden som att lillen är gladare under vakentiden och att han kan somna själv. På nätterna somnar han ofta direkt efter amning medan det alltid tog en timme eller två första veckorna (händer fortfarande ibland men inte lika ofta).
Härligt! Vilka framsteg!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lindaj

Inlägg av lindaj »

Nu är andningslarm beställt och jag har plöjt igenom barnaboken. Jag började med magläge igår för dagslurarna (utan larm men jag har ju uppsikt) och lillen vaknar fortfarande efter ca 40 min men det har varit mycket lättare att vagna honom till ro och jag har fått honom att somna om och sova ca 1.5 timme totalt. (jag inser ju att det krävs mer än två dagar innan maläget är helt inarbetat).

sen har jag tagit upp honom när han skrikit efter ca 1.5 tim sömn för att jag varit orolig att han varit hungrig så han har ju inte sovit 2-2.5 tim i stöten direkt.

Jag skulle vilja ha lite tips på hur jag ska arbeta vidare för jag har noterat lite tendenser hos lillen.

Vi lägger lillen runt 21-22 beroende på hur mycket krångel det varit på kvällen. Oavsett när man lägger honom så vaknar han kl 01. Jag ger då mat och han somnar om ganska fort. Han brukar sedan vakna runt 04 får mat och somnar om. Dock sover han i regel bara drygt en timme. Någon gång mellan 05-06 vaknar han vilket jag tycker är alldeles för tidigt, speciellt med tanke på att han får mat kl 04. Klockan 07 skulle jag vilja ha "morgon". Jag har väl inte gjort så mycket för att få honom att sova längre. Har vaggat/vagnat men inte tillräckligt motiverat. Till slut har jag ofta gett upp och gett honom bröstet. Ibland får jag honom att somna om efter det och ibland stiger vi upp. På förmiddagen sover han ofta två kortare pass som jag skulle vilja ha till ett längre och brukar ha ett längre sovpass efter det.
Han sover som bäst mellan 13-15 och jag skulle säga att han är som piggast efter det. Idag blev det lite fel för lillen somnade runt 13 men vaknade mellan 14-14.30 och då tog jag upp honom men han var uppenbart inte färdigsoven för han var grining. Jag la honom igen nån gång efter 15 och han sover än 1.5 timme senare (gissar att han kommer sova sitt långa pass nu). På kvällen är det svårt att få honom att sova längre pass vilket ibland leder till kvällskrångel men inte alltid.
Han orkar i regel inte vara vaken mer än 1.5 tim (säkert för att han sover så korta pass) men på kvällen kan det bli längre ofta för att han blir övertrött skulle jag gissa.

Första nattmålet borde ju kunna tas bort nu men jag är mer mån om att få lite bättre struktur på dagen så kan jag ta bort nattmålet efter det. Eller ska jag försöka få bort nattmålet så kanske dagen blir bättre?

Han verkar svara ganska bra på det här med att vagna när han ligger på mage så ska jag försöka vagna hela luren ut och inte ta upp innan det gått 2-2.5 tim?

Tar tacksamt emot lite schema-tips!

Sen undrar jag lite över det här med att sova ute. Det är ju väldigt kallt nu så man måste ju ha overall, mössa och massa filtar. Kan man ändå lägga honom på mage? Det är ju så mycket tyg överallt.

Avslutar med att önska er alla en God Jul!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lindaj! :D

Vad skönt för er alla med larmet, och barnaboksläsningen! :wink: :thumbsup:

Här är en länk med massa schematips och inspiration.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 40&t=21416

Jag tycker att du gör helt rätt i att satsa på dagarna först och ta tag i nätterna sen om så behövs. Här har nattmålen fallit bort av sig själva, tack vare matfyllda dagar med mycket liv. :D

Jag är ingen bäddningsexpert, men jag tror inte på overall och magläge. Tänk lager på lager och varmt även under (typ fårskinn och fleece). Vissa använder termometer med sladd så att man kan ha koll på bebis temperatur utan att vara där och peta.

Önskar er en riktigt god jul! :santa:
lindaj

Inlägg av lindaj »

Nu behöver jag lite pepp för har haft ett par riktigt dåliga dagar...

Lillen sover på mage sedan 1-2 veckor och skarvandet har inte blivit bättre av det. Han har inte sovit ett pass utan att skarva kring 45 min, förutom på natten, sen vi började med magläge. Vi har konsekvent vagnat så att han minst sovit 1.5 tim och hoppats att han ska lära sig att sova längre men det har hitills inte hjälpt. Är vagningen fel väg att gå? Ska jag "svara" på hans skrik/gnäll på nåt annat sätt? Hur lång tid ska man låta gå innan man vagnar? Avvaktar alltid för att se om han somnar om men han skriker ganska snabbt.

Jag ammar ju så det är svårt att veta exakt hur mycket han får i sig men jag försöker verkligen trycka i honom så mycket det går. Har även kompletterat med ersättning ibland.

Idag tänkte jag att nu jäklar ska han va mätt till första sovpasset så han fick först 120 ml ersättning och sen ammade jag ena bröstet en timme senare. Han skarvade ändå. Det var dock hyfsat enkelt att vagna honom till ro och få honom att somna om. Vi fick vagna 3-4 ggr totalt under passet.
Mellan 12-14 skulle han sova sitt andra pass så vi passade på att åka och handla så han sov i vagnen, på rygg. Från 13 var han vaken. Han skrek några gånger (ganska illa) men tystnade alltid efter nån minut och så låg han och tittade. Ibland slumrade han till men han somnade aldrig helt om.
Kl 14 vaknade han efter bilfärden hem och var på bra humör jag ammade ena bröstet men efter det var han ganska ointresserad av att äta. Jag försökte få i honom ersättning men det kändes bara som han spydde upp det mesta. Han blev bara arg om jag försökte amma honom. Han var vaken 1.5 h och sen dess har han bara sovit korta stunder (vi är inne på tredje korta sovpasset). Försökte mata honom när han vaknade för att sen lägga ner honom igen men det var ingen hit.

När lillen blir trött så blir han väldigt kinkig. Han är inte typen som bara somnar av sig själv liggandes på en filt eller vid bröstet. Vi brukar få gå runt med honom hängandes över axeln tills han är lugn och ser sömnig ut. Då lägger vi ner i vagnen och ibland somnar han själv men rätt så ofta får vi vagna honom. Vill att han ska kunna komma till ro utan att vi bär runt på honom.

Nu blev det många frågor på en gång, men hoppas på lite pepp och tips! :)
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Linda!

Lillen sover på mage sedan 1-2 veckor och skarvandet har inte blivit bättre av det. Han har inte sovit ett pass utan att skarva kring 45 min, förutom på natten, sen vi började med magläge.

Först och främst, lilleman är ännu ny i världen! Allt är nytt och även så att sova på mage.

Vi har konsekvent vagnat så att han minst sovit 1.5 tim och hoppats att han ska lära sig att sova längre men det har hitills inte hjälpt. Är vagningen fel väg att gå? Ska jag "svara" på hans skrik/gnäll på nåt annat sätt? Hur lång tid ska man låta gå innan man vagnar? Avvaktar alltid för att se om han somnar om men han skriker ganska snabbt

Bra att ni vagnat konsekvent så att han får sin sömn. Han är ännu liten, knappt 2 månader om jag läser rätt? Jobba mjukt min kära, Sträva mot 2/2 men många små orkar inte vara vakna så länge på en bra tid ännu. Och somna själv kan även det ta lite tid att lära sig :D

Mellan 12-14 skulle han sova sitt andra pass så vi passade på att åka och handla så han sov i vagnen, på rygg. Från 13 var han vaken. Han skrek några gånger (ganska illa) men tystnade alltid efter nån minut och så låg han och tittade. Ibland slumrade han till men han somnade aldrig helt om.
Kl 14 vaknade han efter bilfärden hem

Som tidigare Hjärtan påpekat så är magläge att föredra (med larm förstås). Och ärligt så är stora shoppingturer ingen succé med såna här små, skillnad i värme, ljus och ljud. Och sov han hela tiden i vagnen eller i bilbarnstol? (Ursäkta men jag fattar inte riktigt :oops: ) Behöver du handla när han sover i vagn så mörklägg vagnen ordentligt och gör det hela snabbt! Som sagt det är varmt i affärer så här års och skillnaden är märkbar även för småttingar.

När lillen blir trött så blir han väldigt kinkig. Han är inte typen som bara somnar av sig själv liggandes på en filt eller vid bröstet. Vi brukar få gå runt med honom hängandes över axeln tills han är lugn och ser sömnig ut. Då lägger vi ner i vagnen och ibland somnar han själv men rätt så ofta får vi vagna honom. Vill att han ska kunna komma till ro utan att vi bär runt på honom.

Övertrötthet kallar vi det här på forumet :D Om man är för trött för att vara vaken så blir man kinkig :lol: Mata honom ett fullt SM mål med allt vad det innebär och lägg honom sen att sova oavsett om han ser sömning ut eller inte.

Till slut, jag vill bara kolla av med dig:

:?: Har du Barnaboken? Det är en bok som innehåller mycket mer än sömn utan är en en hel sinnevärld om barn i Alla åldrar.
:?: Sover lilla hjärtat med larm på egen plats med larm, svalt och mörkt?
:?: Har du läst hela kompendiet om SM som finns här på forumet?

Jag frågar det här för jag har upptäckt med mig själv att jag utgår ifrån dom här förutsättningarna och missar saker som kunnat hjälpa :oops:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lindaj

Inlägg av lindaj »

Ja han är två månader på tisdag. Jag har barnaboken och har läst stora delar av den. Han sover i vagnen på mage med larm i samma rum som oss. Han sover aldrig i samma säng som oss. Det gjorde han endast de två första veckorna ibland. Kompendiet har jag läst om och om igen.

Skarvandet är det största "problemet". Det har ju som sagt pågått sen han var tre veckor och jag vet att han är liten än men jag ser liksom ingen förbättring. Det är värre på eftermiddagen/kvällen då får man vagna väldigt mycket. Än så länge är det väldigt sällan han klarar vara vaken 2 h. Mat trycker jag i honom så mycket det går och ibland har jag gett ersättning bara för att vara säker men det har inte heller hjälpt.

När vi var och handlade så sov han i bilbarnstolen när vi åkte dit men vi lyfte över honom i vagnen när vi kom fram, utan att han vaknade. Generellt så sover han väldigt djupt de första 45 min efter det är han dock väldigt lättväckt även om vi vagnar honom till sömns.

Antar att det bara är att jobba på med vagnandet men vill ju inte att han ska bli beroende av det utan att han ska klara skarven själv.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lindaj,

Jag kan bara säga JAG KÄNNER IGEN MIG!

Det som var vårt största problem, MER MAT! Jo, man behöver inte bara vara "mätt" utan man skall vara MER än mätt, man skall känna den där känslan man har när man ätit en 3 rätters och känner NU får´jag inte ner en liten bit till. Då får man kaffe med kaka.

Vårt största problem var att min son inte blev rapad ordentligt emellan så satsa ordentligt på rapen, då går mer mat ner.

Sist, vissa skarvar rejält och när de blir 3 mån så kan man med fördel införa 12+45+2+45 schemat då har man bara 1 lur att slita sig blå över, det brukar vara en lättnad för alla parter.

Så hav tålamod och jobba målmedvetet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"