Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Morticia

Re: Vill Ni ge synpunkter på schemat? (Ny som kurare)

Inlägg av Morticia »

Första bakslaget?
Vägrade sova middag ... Skrek och grät nyanserat och onyanserat. Ledsen och argt. Efter en kvart solfjädrade jag en lika skrikande och gråtande bäbis, och efter nästan tio minuters solfjädrande buffade jag honom lugn och tog upp honom. Då var han helt färdig (men ej sömntrött) av all gråt. =/
Men, jag tog inte upp honom av osäkerhet utan för att jag tyckte det var dumt att kämpa i evigheter för en kort 20-minuterslur. Dumt kanske, men i alla fall inget drag till följd av osäkerhet utan ett fast beslut från min sida. Jag tog upp honom som om han sovit, och pratade som om han gjort det också.

Känner mig stark i kuren, och även beslutet jag tog.
Storebror född februari 2008. Funderingar på att kura ...
Lillebror född april 2010. Påbörjade kuren 26 november. Omkur 25 december.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bra att du känner dig lugn!

Får jag fråga hur dagarna i övrigt är för den lille? Vad har ni för er? Är han med och lagar mat tex?

Värme och kämpa på !/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Morticia

Inlägg av Morticia »

Den lille leker med storebror, leker ensam, åker gåstol, äter och sover på dagarna om han inte leker och gosar med någon vuxen. Han är mycket i famnen och ser sig omkring, men lagar inte mycket mat då pappa och storebror oftast är mer än nog i köket. Världens gladaste kille har han alltid varit! =)

Schemat:
07:00 – Go'morronskratt
07:05 – Snutt och gröt
08:30 – Sova 45 minuter i säng
10:30 – Snutt och lunch samt efterrätt
11:30 – Sova 120 minuter i säng
14:00 – Ev. snutt samt middag och efterrätt
16:30 – Sova 20 minuter i säng
17:30 – Kvällsmat samt efterrätt
18:30 – Kvällsrutiner
18:45 – Snutt och välling
19:00 – Skrattet till go'nattet

Några frågor:
När jag tittade igenom schemat slog det mig att vi har för mycket sovtid per dygn, med tanke på hans ålder - 8 månader. Med tanke på hur svår eftermiddagsluren brukar vara, där vi oftast till slut tar upp en nästan söndergråten kille som ej sovit alls, kanske det faktiskt är så att han inte behöver den luren.
1. Ska vi dra ner på sovtiden nu, trots att vi är under uppföljningsveckan (dag 8 i omkuren)?
2. Ska vi som första steg korta ner förmiddagsluren till 20 minuter, eller ta bort eftermiddagsluren?
3. Hur gör vi annars med den totalledsna pojken vid eftermiddagsluren?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, NI ligger väldans massa plus. Så ta bort sista luren på 20 min kan vara en bra ide.

Då skulle ett nytt schema kunna se ut så här.

07:00 – Go'morronskratt
07:05 – Snutt och gröt
09:00 – Sova 45 minuter i säng
11:00 – Snutt och lunch samt efterrätt
12:30 – Sova 120 minuter i säng
14:30 – Ev. snutt samt middag och efterrätt
17:30 – Kvällsmat samt efterrätt
18:30 – Kvällsrutiner
18:45 – Snutt och välling
19:00 – Skrattet till go'nattet

Han borde klara 4,5 tim innan natten tror jag. Det är nog inget problem.

Men du... Låt honom vara med och vika tvätt, hänga tvätt och stoppa in tvätt i tvättmaskinen. Även om storebror har social delaktighet måste lillebror det med. Men han kan ha andra sysslor. Tända släcka lampor är en stor uppgift att ha också.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Tack för Ditt snabba svar. Dock har vi ju haft problem med att lillebror somnar på promenaderna till och från dagis med storebror (som jag skrivit om tidigare i tråden), så schemat är lagt efter det. Således kan jag inte flytta varken förmiddags- eller middagsluren. Allt enligt Era rekommendationer.

Så, frågan kvarstår; korta förmiddagsluren eller ta bort eftermiddagsluren?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Alltså Morticia,

En sak som är viktig. Ett schema är inte statiskt som du märker behöver det förändras lite då och då. När man går över till 2 lurar så måste man skjuta lite på tiderna. jag gjorde det minimalt.

Om du annars kommer att ha 3 lurar kvar så rekommenderar jag att du minskar mitten luren till 1,5 tim i så fall.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Morticia

Inlägg av Morticia »

Tack för svaret.

Men, eftersom lillebror kommer att sova under storebrors dagispromenader så är det Era egna råd jag följer, när jag väljer att förlägga schemat efter dem.
Acnaib skrev://snip//
Självklart ska du ha schemat likadant oavsett om det är en dagis-dag eller inte. sover han exempelvis middag kl 13 på en dagis-dag så ska han göra det hemma oxå. Det är det allra bästa - då mår älsklingen som bäst!
//snip//
Luvisen skrev://snip//
Nu är det som det är och jag tror som Torsmamma att du får promenera även på sista efm luren. Och då menar jag varje dag- varje gång. Då är allting precis det samma för älsklingen och ger bättre förutsättningar för honom att förutse vad som nu kommer ske.
//snip//
TorsMamma skrev:Jag har bara en fråga. Kommer dessa tider att passa sen också? (då menar jag om 2 veckor, inte 2 mån för då ändras schemat i alla fall) :wink:
//snip//
Hur som helst så fanns ju ett alternativ kvar, istället för att minska från tre till två lurar; korta ner förmiddagsluren. Är det inte aktuellt, tror ni?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Morticia skrev:Hur som helst så fanns ju ett alternativ kvar, istället för att minska från tre till två lurar; korta ner förmiddagsluren. Är det inte aktuellt, tror ni?
Vet du, du kan inte göra annat än att ändra på fm luren ge det hela 10 dagar och utvärdera sen. Så, ändra det du vill och se hur det går om 10 dagar. Annars gör du på annat vis. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"