Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bellan

Re: Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Inlägg av Bellan »

Nu har vi kört igång :!:
Oj vilken pers det var först, men hon somnade 20.39 efter mycket springande fram och tillbaka, ramsande och buffande (aj aj aj aj min rygg). Tillslut insåg vi att det handlade om att skapa LUGN, inte om vilken ordning jag gör saker i. Så hon lugnade sig tillslut med min buffning i lugn takt samtidigt som jag tänkte "lugn, lugn, lugn, sov". Det blev en lugn ramsa ut och en lugn bekräftande ramsa utanför. Nu sitter jag och vilar min rygg och ska väl hugga in i godisskålen snart

Ojojoj vad jag är stolt att vi klarade första omgången :D

namera, vi körde igång med vårt schema idag och hon åt bättre på en gång. Det handlade för vår del om att vara lite bestämd, nu äter vi! Förut har vi mer frågat vår dotter "vill du ha mer mat" och vi har inte riktigt fått något svar :? , förmodligen för att hon inte vet vad vi pratat om. Idag tog vi ledningen och det gav resultat på en gång. Hoppas att ni också får det :D

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
namera

Inlägg av namera »

Bestämdhet, check! Här kommer man få vara envis som en åsna och verkligen träna på sina obefintliga ledaregenskaper. :lol: Eftersom vagnen är det enda stället han verkar kunna sova någorlunda bra i dagstid har vi släpat upp den för alla trappor och just nu sover han i den. Dessvärre kommer han snart vakna och hålla igång till efter midnatt. :sleep: Men det känns bra att ha bestämt sig för att sömnkura - vi kanske önskedrömmer, men nu klänger vi oss fast vid hoppet om att vi kommer fixa det och äntligen få en nattsovande, glad liten gosse och någon timmes egentid på kvällarna.

Och Bellan, bra jobbat! =D>
Mamma till Jacob, 2010-08-04 och Liten Hoppsan BF 2011-07-27.
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Snyggt jobbat Bellan! :thumbsup: Visst är det en härlig känsla när man lyckats med att få dom att sova!! Är så svårt att förklara innan men när man väl är där så vet man på nåt sätt hur man ska göra! I alla fall känner jag så! Och att ha ett schema under dagen har hjälpt enormt mycket! Har väl tyckt innan att man hade lite rutiner! Men inser nu när man har ett schema att följa att vi kanske inte alls hade det! (rutiner alltså). Helt rätt tänk med maten tycker jag!
Håller tummarna att natten kommer flyta på bra! Var bara lugn! Är verkligen som det står i boken! Ha attityd och lugn! Det kommer man långt på! :D Och godis! :D Har ätit alldeles för mycket sånt under mina två vak nätter! :wink: Men det är det värt!

Namera. Välkommen hit till pepptråden! Tycker det känns skönt att vi är några nu som kör! Håller med Bella det gäller att vara bestämd! Och det är tryggt att ha ett schema att följa! Måste bara få fråga.. Om ni nu ska ändra ganska mycket för er lilla kille varför inte även ge er på nätterna? Nu är jag absolut inget proffs och du känner ju eran lilla kille! Men jag tror att natten borde kunna följa efter lite smidigare om ni tar med den nu på en gång! Allt ska ju ändå ändras! Och till det bättre! Det kan jag lova! Vi är än så länge bara inne på vår tredje natt men känner redan nu att jag ångrar att vi inte körde igång tidigare! Har en tjej med en STOR vilja... Så jag måste vara tuff! Och tycker att "sova hela natten" kuren har gett mig de verktyg jag behöver för att lyckas!

Jag hade min tjej sovandes PÅ MIG de första 2 1/2 mån. Efter det amma jag eller bar henne till sömns! Och hon sov oftast mellan oss i sängen! Och just då kändes det som det rätta för hon blev så lugn! Men när hon var runt 3 månader började vi jobba på att hon skulle sova i egen säng! Och när hon var ca. 7 mån började jag även ibland att försöka lägga henne vaken! Gick ibland och ibland inte! Och nu är hon om 9 månader (den 3/1) och nu lägger vi henne enligt kuren och ikväll somna hon på 3 min!

Så håll i och kämpa! Ge det bara tid så kommer det att lösa sig!

Nu är det pappas tur att ta natten så jag ska sova! :sleep:
Tittar in här imorgon igen!
God natt på er!!
:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!
Tänkte bara kolla om det är någon mer som är vaken hela natten i natt?
Har kollat igenom en hel film och funderar på vad jag ska göra nu, lill tjejen sover ju som en gris än, hon somnade kl 20.39 och kl är 01.19 nu. Om inte andningslarmet var på skulle jag bli orolig ;)
/Bellan
Liten, nyår -18
Bubbelgumman

Inlägg av Bubbelgumman »

Nej fy vad jobbigt det låter! Hoppas det hjälper er med lite fasta rutiner!

Vi har precis gått igenom natt 4. Läggningen gick hur smidigt som helst, tillrättaläggande, solfjädern, ramsa x 4 ut + bekräftelse sen sov han :lol:
Han vaknade vid 03 men somnade om själv. Sen vaknade han 06.10 babblade och var nöjd men ville inte somna om. Dock från 06.30 blev han arg och förtvivlad. Vi har varje morgon utnyttjat marginalkvarten för att vi tyckt det varit fruktansvärt jobbigt att höra honom så ledsen (vi har satt morgon 07)! När vi kommer in är han rödgråten, ledsen och snoret hänger ner till hakan. Han är dessutom väldigt svår att få glad igen, vilket inte brukar vara några problem annars.
Önskar lite tips på hur vi ska göra med det här!
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

God morgon!
Nu har vi precis klarat av natt nr.3. Hon somna på 3 min! Sen sov hon! (det har jag oxå gjort :D ) Har varit pappas natt!
Pappa fick ramsa vid 6 tiden.. Men sen börja hon låta igen vid strax efter sju.. Vi har morgon 7.30. Vi stod och avvakta men beslöt sen att ramsa! DEt skulle vi nog inte ha gjort! Hon skrek och var ledsen! Testa att buffa solfjädra..ramsa men hon var förtvivlad! Så vi tog nog morgon även fast hon inte var helt tyst! Men hon skrek inte just då ialla fall! Och tog en bra stund på sig innan hon hämtat sig och blev glad!

Bubbelgumman snyggt jobbat till en bra natt! Har tyvär inge bra råd att ge då vi har samma problem här hemma! :( Vet inte heller vad vi ska göra!
Nån som har ett bra tips!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bubbelgumman

Inlägg av Bubbelgumman »

Glömde säga att även denna morgon när vi tog upp honom hade han bajsat... Har hunnit bajsat ännu en gång nu på morgonen, han får en burk katrinplommonpuré om dagen, men ska testa kiwin. Nu sover han sin förmiddagslur, somnade så fort vi la han :lol:

Hoppas någon annan kan komma med tips, så hjärtskärande att se honom så förtvivlad :cry:

Ha en bra dag! :thumbsup:
namera

Inlägg av namera »

Vår första fasta-rutiner-dag började med fiasko, eftersom jag (som har ett hoppsan-syskon i magen) mådde för illa för att ens komma ur sängen själv. När sonen, som somnade först 01 inatt :roll: , väl vaknade satte vi dock igång. Regelbunden mat och regelbunden sömn (innebär timslånga promenader, träningsvärken lär ju inte ligga långt borta :P ). Redan nu har han chockat oss. Dels kan vi styra hans dagssömn (halluja!), dels går han nästan utan knot med på att vänta 3h mellan målen. Nyss drämde han till med 140ml ersättning och 3tsk äppelpuré. Vi tror inte våra ögon.

Jag vet inte om det är feltänkt, men jag vill vända till hans dygn lite innan vi kör nattkuren. Att lägga honom kl 19 nu är ju en ren omöjlighet. Vi känner oss optimistiska nu när det gått så bra idag. Rutiner is teh shit!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Bubbelgumman skrev:Glömde säga att även denna morgon när vi tog upp honom hade han bajsat... Har hunnit bajsat ännu en gång nu på morgonen, han får en burk katrinplommonpuré om dagen, men ska testa kiwin. Nu sover han sin förmiddagslur, somnade så fort vi la han :lol:

Hoppas någon annan kan komma med tips, så hjärtskärande att se honom så förtvivlad :cry:

Ha en bra dag! :thumbsup:
Hej, om du nu ger katrinplommon eller kiwi/päron pure skulle jag ge det till frukost. Till kvällen får du i så fall hålla dig till lite mera stoppande. Typ äpple pure och banan.

Har man ett barn som ofta är förstoppat rekommenderar jag lösande saker hela dagen. Men är det så att de bajsar på morgonen, så rekommenderas det bara till frukost, sen neutralt och sen stoppande till kvällen.

Härligt jobbat och när han sover hela natten kommer ha sluta bajsa på morgonen också kan jag lova. Det är inte så ovanligt att de gör det en tid. Magen justerar om sig sen, jag lovar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Nu är första natten och dagen avklarad \:D/ . Natten gick väldigt bra tycker jag, trots att jag inte hade rätt attityd alls i början -när jag väl hittade lugnet så blev vår dotter också lugn och somnade (det handlade mer om att jag skulle ha rätt inställning än att hon skulle klara av att somna ;) )
Min sambo :heart: fixade dagen galant, både att hålla schemat och att lägga för vila. Och hon sov alla vilor och sambon fick väcka henne varje gång =D> Mat det åt hon också mer än tidigare och hon ville äta (förut fick vi truga i henne mat) och efter 15-20 min sa hon själv att hon var mätt :wink: . Sen har hon ammat längre stunder än hon gjort någonsin tidigare \:D/
En toppen dag alltså :D :D :D
Läggningen gick bra, jag hade lite skakig attityd först men när jag lugnade mig så gjorde hon det med och somnade, det tog 16 minuter från börja till att jag ramsade ut sista gången. Ser fram emot natten med spänning :D

namera, har ni mörkläggnings gardiner i sovrummet? Det blev bättre på en gång när vi satte upp dom (en vecka innan kurningen börjar). Men annars skulle jag börja kura på en gång! Vi har klarat av första natten och första dagen och schemas sitter som en smäck och mat det äter hon som aldrig förr :D
/Bellan
Liten, nyår -18
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Härligt Bellan! Visst känns det bra?! Kan inte förstå den skillnad som redan är!!

Vår dag har fungerat bra! Hon har varit lite trött och gnällig på sen eftermiddag! Så vi har fått varit väldigt aktiva med henne! Sen skulle pappa raka bort skäggstubbet! Var ett tag sen han tog bort allt! Våran lilla tjej vart rädd när hon såg honom och har varit reserverad mot honom resten av kvällen! Vi har ju bara skrattat åt henne! Man kan ju tycka att hon borde känna igen sin pappa vid det här laget! Så vi var lite smått oroliga för läggningen eftersom det var pappas tur igen! Jag pussa god natt och hon titta förtvivlat på mig ungefär som- ska du lämna mig här ensam med honom?? Men det gick fort över! Pappa la tillrätta buffa lite snabbt gjorde solfjädern och ramsa ut x4. Och hon var tyst!! Fick bekräftelseramsa på en gång! Tog ikväll 2min!!! Vi förstår ingenting! Likadant med dags lurarna! Har lagt ner i vagnen.. och vagnat för att markera.. ramsat x4 och gått in. (hon sover ute på balkongen) Hon protesterar när man går in men tystnar och somnar!!! Har väl som längst tagit 5min! Känns alldeles underbart!
Nu håller vi tummarna att natt nr.4 kommer gå bra och att morgonen kommer funka bättre!

God natt på er! Håller tummarna för er!!!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Almas_mamma

Inlägg av Almas_mamma »

Hej kurvänner!
Vad duktiga ni är! Det är otroligt gott att läsa om andra som är i samma sits och hanterar läget så bra. Heja er! :-D

Själv har vi (jag) ikväll börjat kura vår lilla (7,5 mån) Alma och vi har fått en oerhört positiv start! Jag har LÄNGTAT så efter att jul- och nyårshelgerna, med allt flängande vi har haft för oss, skulle vara över så att vi kunde börja. Och nu är vi igång! Hon har vaknat tre gånger sedan läggning kl 19, men lite buffning och ramsor har fått henne att somna om på egen hand. Det har hon ALDRIG gjort förut, utan varit helt beroende av nära kroppskontakt för att kunna slumra in. Oavsett hur natten kommer gå känner jag redan i hela kroppen att detta är rätt! Äntligen igång! \:D/
Mamma till Alma, född 15 maj 2010.
Kurstart söndag 2 januari.
namera

Inlägg av namera »

Jag bestämde mig för att försöka ikväll ändå. Mest för att se om sonen tolererar buffningarna/solfjädern och att somna på mage. Jag hade stålsatt mig till tänderna för en riktig pers med skrik och gråt i timmar. Döm om min förvåning när han somnade på 2 minuter. :shock: Så nu sitter jag här med hakan vid knäna och på helspänn - här måste ju buffas mer om (när) han vaknar till. Och matas, han är inte redo för matfria nätter riktigt ännu. Det ska införas lite allteftersom, tänkte vi.

Herregud, 2 MINUTER! :thumbsup:
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Heja er :D ! Vad glad man blir av att läsa här. Vad duktiga ni är! =D> Och namera vänta inte för länge :wink:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Bellan

Inlägg av Bellan »

Bra jobbat allihop =D>
Vad ni är duktiga :D och kul namera att du körde igång :D

Finns här till och från i natt om någon behöver lite peppning :wink:
/Bellan
Liten, nyår -18