Ang. vaccinationer

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
helamig

Re: Ang. vaccinationer

Inlägg av helamig »

Tack Luvisen!

Vågar inte prata med min BM om det :oops: , orkar inte med massa diskussioner och ifrågasättande. Därför undrar jag om jag måste skriva nåt intyg och ge dom i handen när bebisen är född eller om det räcker att bara säga nej, där och då. Det låter ju dumt nu när jag skriver det att jag skulle behöva ett intyg men jag vill vara på den säkra sidan.

Tack för LYCKA TILL! Bara 4 veckor kvar :? \:D/
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

4 veckor?! Wow! Då är ju det lilla livet här typ! :lol: :shock:

Kämpa på!

Ang. BM. Det var ju trist att du inte känner att du kan tala med människan. Läste du det som Sagalinda skrev om K-vitamin sprutan? Alltså vad som hände henne?

Utifrån det verkar det som att det absolut viktigaste är att informera folk på plats samt be partnern övervaka det lilla livet med hökögon fr det att älsklingen är född.

Har du kollat sjukhusets hemsida? Om det står ngt där om intyg...? :-k

Kram! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
extradarkchocolate

Inlägg av extradarkchocolate »

Vid min senaste förlossning så sa jag att jag absolut inte ville ha k-vitaminsprutan..
Och BM sa att det var mitt val. Men det var ett stort men. Och hon såg inte glad ut och barnet kan ju dö av hjärnblödning och man kan inte veta när det händer (eftersom bebis får k-vitamin i normal dos efter ca 3 dagar med amning). Så tillslut kände jag mig tvingad att ta den där sprutan. Så stå på dig om du vill avstå, det är inte lätt som nyförlöst med nytt knyte (som ju kan dö närsomhelst) att stå emot. Men jag ångrar det för jag vet väl egentligen att det hade gått bra utan. Lycka till!
(Har de sen avnavling som rutin?)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Glöm inte säga nej till navelsträngsblodsdonationen då annars går det inte att göra sen avnavling...

/Luvisen
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Tack alla för ert engagemang. Vi gjorde sen avnavling sist och det gick bra. Jag hade skrivit in det i förlossningsbrevet och sa till precis innan hon föddes :wink: Jag är en hök.. :D Det var ingen som hade nån direkt åsikt om det. Iof var det mitt i natten, om man föder på dagen, en vardag kanske det är större risk för att nån kommer och tjatar om att vi ska skänka bort navelsträngsblodet då östra sjukhuset här är nån slags central för det där.. Men jag kommer inte vara rädd för att säga ifrån, jag kan fräsa om det behövs. Sprutan är kanske lite lurigare om dom är snabba så man inte hinner med men jag känner mig ändå ganska trygg med att jag kan säga nej och att dom kan förstå. Hoppas jag, det är säkert olika från BM till BM.

Jag får helt enkelt ringa till förlossningen och kolla vad det är som gäller.

KRAM på er.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Glömde fråga, vad var det som hände Sagalinda, har nog läst det någonstans men glömt.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Bra att du kan fräsa! :thumbsup: Heja dig!

Ang Sagalinda, här kommer utdrag fr Alternativjournalen/obesprutat (hennes blogg :wink: ):

"Jag visste ju strax från början att jag inte skulle ha K-vitamin. Vid ett besök på sjukhuset långt före förlossningen lämnade jag in ett papper till förlossningsavdelningen, där jag skrivit olika önskemål, bland annat att han under inga omständigheter får ges något K-vitamin. När personalen såg detta sa de kallt ”Härifrån släpps inga barn hem utan K-vitamin”. Jag trodde inte mina öron. Jag visste ju att de hade fel, men blev rosenrasande över att personalen kan vara så felinformerad. Jag ringde till Malmska i Jakobstad och frågade deras policy. De sa att självklart ger de inget K-vita om inte föräldrarna vill, men att de vill ha det skriftligt på förhand i så fall. Jag ringde även till ett BB i Sverige och kollade, och där sa de att de frågar alla om de vill ha det. Om de inte vill behövs inget skriftligt, det räcker att tacka nej.

Nu blev jag jättekrånglig för etablissemanget – som vanligt. Jag ville föda i Karleby eftersom det är närmare och jag haft snabba förlossningar. Så jag ringde dit och bråkade med dem på avdelningen om detta K-vitamin som visst inte alls är obligatoriskt. Ingen på avdelningen visste något... suck... Jag ringde barnläkaren. Nå, hon igen hänvisade mig till avdelningen som visst skulle ha färdiga blanketter att fylla i om man vill avvika från standardrutiner. Ringde dit igen. Inga blanketter. Ringde läkaren igen, som nu uttryckligen sa ”VET DU JAG BÖRJAR BLI GANSKA TRÖTT PÅ DET HÄR” ”Vet du det börjar jag också” svarade jag lakoniskt. Sedan sa hon att jag ju själv kan skriva ett intyg då – vilket jag gjorde. Men det värsta var, att mitt i denna rumba ringde barnläkaren upp MIN MAN, för att försöka övertala honom att vi nog ska ta K-vitamin! Min man hänvisade bara till mig, och läkaren sa att jag måste ringa upp åt henne senare. Jag ringde, fick en telefontid av sekreteraren (ja du milde tid), ringde på nytt på bokad tid – för att bli utsatt för intensiv lobbying. Nu hade läkaren hittat en svag punkt trodde hon, och uttryckte sin djupa beklagan över mitt ofödda barn som säkerligen kommer att förblöda till döds... ”Jag tycker ju bara så synd om barnet” hette det.

Nå, det blev dags att åka till BB vilket vi gjorde med intyget jag skrivit i högsta hugg. Fastän jag var fullt öppen redan då vi kom till BB och sammandragningarna satt i ett, var det första jag sa då jag stapplade in genom dörrarna ”Vi ska inte ha något K-vitamin!” Jag upprepade det för alla som på något sätt var inblandade i förlossningen. Men tror ni inte – när jag just hade fött min son och var i det där hormonstinna lyckoruset som bara en nyförlöst kvinna känner till – att en av barnmorskorna lite förföriskt viskade i mitt öra ”Ska vi inte ge det där K-vitaminet i alla fall? Vi kan ju ge det oralt istället!”

In i det sista försökte de. Och jag stod på mig. Men rejält förbannad var jag!!! Varför i hela friden ska det vara så svårt att acceptera en uttalad vilja från en patient????? Så ni som i framtiden (förhoppningsvis) avstår från K-vitamin – var starka. Låt er inte luras. K-vitaminet infördes på 1970-talet. Om barnen skulle förblöda utan det skulle människosläktet ha dött ut för länge sedan.

Ja, där var historien. Och Hugo, helt oinjicerad, lever och mår. Väldigt bra till på köpet. Så den där läkaren som tyckte synd om mitt ofödda barn slösade nog energi i onödan..."

Värme :heart: /Luvisen
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Tack Luvisen :D Ja vad ska man säga, skönt att hon stod på sig. Jag ska ringa till BB och kolla men har för mig att dom förvarnade sist innan dom skulle ta sprutan, fast då hade jag ingen koll men tänker att jag hade kunnat säga nej då. Hoppas jag får en lika cool BM den här gången. Inte kul att behöva känna sig orolig och rädd när man åker in. Jag får försöka odla känslan av att det kommer gå bra och att dom kommer lyssna på mig. Jag har mött det både på MVC, BVC och förlossningen, att dom faktiskt lyssnat på mig. Så det finns hopp :wink:

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Ringde idag till BB och det skulle inte vara några som helst problem :D Bara att säga till när man kommer in. Känns ju väldigt lovande. Och inga moralpredikningar :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad skönt! :thumbsup: :P
Då kan du lugnt vänta vidare... ;)/Luvisen
SM rookie
helamig

Inlägg av helamig »

Vänta var det ja.. :D

KRAM :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D LYCKA TILL, helamig :heart:

Apropå trådrubriken vill jag tipsa alla intresserade och engagerade om tråden "Fanatisk tro drev vaccinbluff" här på Kackel :thumbsup:

O:) :heart: 8-[
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
helamig

Inlägg av helamig »

Tack snälla, rara, söta Anna. Du är guld!! :D :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Inga problem att avstå k-vitamin sprutan här. Hon bara dubbelkollade att det var k-vitaminet jag menade då jag bara hade skrivit om sen avnavling i förlossningsbrevet :mrgreen: Jag visste ju vad jag pratade om såklart.. Slutet gott, allting gott. Och hon lever och frodas den vackra lilla människan :-D :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Skönt! Och STORT GRATTIS !!! :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie