Ja, jag tycker också att det är rätt dålig stil av både butik och leverantör. Det är inte stora pengar för dem och ifall de bjussade på en ny madrass så skulle man ju gärna handla där igen! Nu har jag ju ingen lust att handla av vare sig Kaxholmen eller Babyproffsen igen på ett tag.

Istället blir det Babyland som får den stora äran!
Så här tänkte jag bädda (nerifrån och upp):
1) Tunt lager pappershanddukar på larmet, då bör det vara enkelt att se ifall det har trängt igenom fukt! :thumbsup:
2) Rätt Start Basic Madrass.
3) Amvina (Hippychick) Bäddskydd 50*75.
4) Rätt Start Basic Bäddmadrass.
5) Dra på-lakan (skulle vara bra om dessa fanns i storlek 55*115, nu blir det lite fladdrigt med 60*120-lakan...)
Vad tror ni om detta?
Sedan hittade jag lite intressant info om hur man bäddar på bästa sätt på
Grön Interiör:
Fråga: Hur ska bädden vara uppbyggd för bästa sovklimat?
Svar: Så här tänker vi, lager för lager.
Det är viktigt att bädden ska kunna hantera all den fukt som skapas när vi sover. Varje människa avger ca 1,5 liter fukt per natt i form av avdunstning genom andning och svett. Det innebär att den fukt dom hamnar i sängen behöver tas om hand, härbärgeras, för att inte bädden ska bli våt och ohälsosam. Mikrober som bakterier, parasiter, svamp och mögel trivs bra i fukt och dem vill vi inte ha i sängen.
Konceptet lager för lager:
1. I din sängram har du en ribbotten med spjälor som gör det möjligt för luft att passera upp och ned genom bädden underifrån. Välj en botten som passar dina behov bra.
2. På spjälbottnen lägger du ett madrasskydd av lammullsflanell som har två syften a) att skydda madrassen från att skavas av ribbotten när du rör dig i sängen och b) att "dra" ut fuktig luft ur madrassen.
3. Sedan kommer madrassen som du väljer enligt kriterierna under rubriken Välja madrass. Alla våra madrasser i naturmaterial tillåter att luft tranporteras igenom madrassen både uppåt och nedåt. Barn kan ha ett madrassövderdag över madrassen.
4. Bäddmadrassen lägger du allra överst. Den har till uppgift att hantera merparten av den fukt som du avger. Det material som vi förordar är lammull eftersom det är så bra på just att härbärgera fukt under natten och släppa ut den på dagen.
5. Lakan. Om du blir mycket varm och fuktig under natten kan det vara smart att använda dubbla lakan och örngott. Då skonar du dina naturmaterial och ökar deras livstid genom att spara på tvätt av bäddmadrass, täcke och kudde. Lakan kan du byta och tvätta ofta.
6. Bädda inte med överkast! Om du lägger ett överkast på sängen direkt efter att du vaknat stänger du in nattens fukt i sängen och kan skapa trubbel. Låt bädden stå och lufta under dagen och använd istället snygga lakan som du låter vara uppvikta några timmar efter sömnen och fixar till när det ska vara fint i rummet. Vädra sovrummet och dina bäddprodukter ofta.