Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ebson-2010

Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!
Har nu ikväll börjat kura min lilla 9 månaders tjej..

Så tänkte bara kolla om det finns någon mer där ute som är vaken såhär dax och som går igenom samma sak!

Läggningen gick över förväntan för vår del.... Köpte "sova hela natten" boken redan i somras så min lilla tjej har fått ta del av både buffning och vagning tidigare... Och att få henne att somna för kvällen har heller aldrig varit nåt större problem. Har många gånger lagt henne vaken (om jag inte tagit den enkla utvägen när hon somnat vid sista ammningen)! När jag lagt henne vaken har jag sjungit lite för att sen bara säga god natt..

Så nu ikväll tyckte jag att hon tog det hela med ro.. Hon har fått en helt ny ramsa ikväll bara för att visa att det händer något nytt!

Fått gått in en gång och buffat och ramsat mig ut.. Väntat... ramsat x4 (den gången bestämmt)(tyckte jag i alla fall) :) .. För att sedan lämnat bekräftelse x4.. Och hon somna! Ångrade mig dock nästan lite att jag gick in för hon reagerade på att jag kom in i rummet... Men hon somna om snabbt ändå!

Men är beredd på att det kommer bli tufft några gånger under natten..
Då jag nu även slutar amma...

Är både väldigt nervös men ändå förväntansfull...

Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
ebson-2010

Re: Någon som är vaken? Kurstart 30/12

Inlägg av ebson-2010 »

Bara jag igen! Kom på att jag kanske inte behövde öppna en ny tråd då jag tidigare skrivit lite under "kura min snart 9 månaders tjej"

Men nu blev det så....
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bubbelgumman

Inlägg av Bubbelgumman »

Hej!
Jag har en son på 8 månader som vi ska lära att sova hela natten :)
Har nu varit vaken i 2 nätter, igår natt var han vaken under en timme mellan 1 och 2 ungefär där jag buffade, solfjädrade, ramsade om vartannat.
Han vaknade 05.50 (vi har bestämt att han ska sova 19-07) jättearg! Jag fortsatte som ovan gråtandes till 06.45. Tyckte det var jättejobbigt, tyckte inte han blev lugn av buffandet alls! När vi stojandes kom in till honom var han jättesur och undrade vad 17 vi höll på med! :)

Inatt har han sovit hela natten!!! Vaknade nyss 05.40 - somnade om 05.45 efter ramsa x 4 tre gånger + bekräftelse - helt otroligt! Bara 55 minuter kvar till uppvaket :)
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej bubblegumman!
Åh vilket härligt framsteg!

Min första natt har varit helt ok! Hon strula som längst mellan 4-5. Har tidigare ammat henne runr den tiden.. Eller så är det väl "vargtimmen" Men nu sover hon. Vi har lagt morgon 7.30... Så det är bara en halvtimma kvar! Snart dax att väcka pappan i huset så han är med på "godmorgon" Han får vakna lite innan ifall vi måste använda marginalkvarten! Längtar efter att få väcka min lilla tjej! :heart:

Har stundtals varit såååå trött under natten.. Men nu är jag snart i mål och det känns helt fantastiskt! :D Börjar nästan bli pigg igen!

Skönt att höra att det är nån mer som kurar nu! Att man inte är ensam vaken under natten!
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jättebra jobbat av dig! Egentligen gillar vi allt i samma tråd, men kanske kan detta bli en peppingtråd för alla andra som kommer in och kurar i ungefär samma tid. så jag låter den vara kvar. =D> :lol:

Men ni kan väl överväga att kanske byta namn på den lite. Säg till så fixar jag. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Oj vad svårt att komma på ett nytt namn! För mig spelar det ingen större roll! Men bara kul om fler som kurar samtidigt kan hitta hit!

Får jag bolla över till dig och ge dig fria händer med ett nytt namn?? :)
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan

Inlägg av TorsMamma »

Vad tror du om denna? "Peppingtråd för er med kurstart i Dec-Jan"
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Det blir kanon! Tack för det!
:heart: Maria
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Gott Nytt år på dig! :heart: \:D/
Tor 2006

ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Då sitter man här ensam inatten igen! Är inne på natt nummer 2. Läggningen gick strålande! Tillrättaläggande-snabb buffning-snabb solfjäder och ramsa x4 ut! Tystnar på en gång. Ger bekräftelse ramsan x4. Hon sover! Tog 3min!!

Sen har hon grejat runt vid strax efter kl.20.30 Fick gå in och lägga tillrätta-solfjädern och ramsa! Ingen buffning nu!
In ytterliggare en gång! Hon var ledsen! Samma sätt som ovan. Men hon tystna på en gång så drog ihop påminnelsen med bekräftelsen! (3x1).

Efter det har jag hört henne ett par gånger men avvaktat och hon har somnat om själv! Har varit ganska duktig med "husljud" ikväll. Och alla smällare och nyårsraketer utanför gör väl sitt till. Men det börjar lägga sig lite nu.. Får se om hon reagerar på att det blir tystare!

Har bäddat iordning utanför hennes rum... måste få ligga ner och vila lite inatt!

Kram och en förhoppningvis lugn god natt! :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bubbelgumman

Inlägg av Bubbelgumman »

Hej!
Nattningen igår (3:e natten) gick hur smidigt som helst, somnade efter 2 minuter.
Dock har natten inte varit lika bra som igår, men det är kanske lite mycket att förvänta sig så här tidigt... Han vaknade 3 gånger under natten men somnade om efter några ramsor. Vaknade sen 05.45 för att inte somna om mer. Upptäckte dock när vi kom in 06.45 (utnyttjade marginalkvarten) att han hade bajsat, kanske inte så lätt att somna om då.

Lycka till!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker du har hanterat det hela jättebra!!! Se inte tillbaka utan se framåt, se resultatet framför dig.

Det är precis som du gjort, ramsan som skall göra jobbet. Så jobba på med den.

Man kan ge lite "lösande" mat till frukost för att främja bajsning på dagen. Kiwi är det absolut bästa! Det finns en kiwi/päron pure som jag brukade köra på morgon gröten. Den rekommenderas varmt Halva burken minst.
Tor 2006

ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!
Min morgon blev inte så bra den heller! Tyckte natten flöt på riktigt bra men hon vakna vid 6.30 och ville inte alls somna om.. :(

Ramsade... väntade... Ramsade... väntade.. Gick in och gjorde solfjädern..
Men hon varinte nöjd! Hittade några sekunder vid 7.30 där hon var tyst då stormade vi in och gjorde morgon! Hon avr inte nöjd så vi fick kämpa en stund med att få henne till att i alla fall le mot oss och då tog vi upp henne!

Tror att hennes mage krånglar för henne med.. Baja bara pyttelite igår!´Har varit rädd för att hon skulle bajsa under natten! Ser inte fram emot att ev behöva byta på henne i sängen under natten! Är något som jag aldrig gjort tidigare...

Så kiwi var ett mycket bra tips! Ska leta efter den puren idag! Vi försökte igår till lunch att få i henne katrinplommon pure men hon var för trött för att äta! Men har doch fått i henne nästan en halv burk nu till frukost! Men tycker nog att kiwi låter godare! :)

Lycka till under dagen och natten! Bara att ta nya tag! Det här kommer vi fixa!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Då var tredje kvällen/natten påbörjad! Pappas tur nu! Han var nervös innan och gick och mumla ramsan för sig själv en stund innan!

Jag pussa god natt och lämna rummet! Pappa la ner henne och la henne tillrätta, buffa ett par gånger (bara för att markera) Gjorde solfjädern och ramsa sig ut x4. Hon gnällde till lite men tystna.. Så fick skicka tillbaka pappa för att lämna bekräftelseramsan x4. Det hela tog 3min! Så nu har han byggt upp sitt självförtroende inför den kommande natten!

Jag ser fram emot att få sova i sängen! :sleep:

Återkommer imorgon om hur natten gått!

Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
namera

Inlägg av namera »

Jag tassar in. Vi börjar med vår 5månaders kille imorgon. Dock inte sovkuren direkt, utan först och främst gäller här att skapa dagliga rutiner. Som det är nu har vi problem både med ätandet (han käkar 15-20ggr per dygn, väldigt lite åt gången, och dietisterna på BVC står som frågetecken) och sömnen (somna för natten klockan 01? jajamen!). Min tes är att han först behöver dagliga rutiner med regelbunden sömn och mat, sedan tar vi och försöker få till nattsömnen.

Jag får ställa klockan och väcka honom kl. 07 imorgon. Vi kommer vara lika halvdöda båda två, men här behövs akut förändring innan vi blir knäppa hela familjen. :roll:
Mamma till Jacob, 2010-08-04 och Liten Hoppsan BF 2011-07-27.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"