Extremt bestämd 2 åring

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
alvalie

Extremt bestämd 2 åring

Inlägg av alvalie »

Vår son är 2 år och han har alltid varit extremt envis och bestämd. Det har märkts enda sedan han var nyfödd. Det som funkade bra på vår äldre son är HELT omöjligt att genomföra med denna lille! Har skrivit en tråd om hans sömn under rubriken "kurbarn över 1 år".
Han har alltid sovit dåligt (se den tråden)

Nu till hans humör. Han gör oss GALNA! Detta är alltså inte det klassiska "2 årstrotsen" eller vad man (ni) nu vill kalla den. Det är inte "frigörelse" utan han har som sagt alltid varit såhär, bara att det skiftat lite i hur han uttryckt det efter hur gammal han varit. Nu är de ständiga meningarna; "jag kommer sen mamma!", "jag orkar inte mamma!", "du får inte komma in här mamma!", "jag vill inte mamma!" osv

Han har sedan han var knappt 1½ år gått in på sitt rum och SLÄNGT igen dörren och stått där inne och skrikit!! Vi håller på att bli galna!

Han är allergisk men jag vet inte hur mycket som förklarar hans beteende just beträffande det.

Hur ska man hantera honom???
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Extremt bestämd 2 åring

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Med kärlek! "Barn ska njutas, och njuta själva" som en klok Kvinna skrivit om och om igen! :heart:

Hur har ni det med den sociala delaktigheten? :-k En liten älskling måste få känna sig behövd både praktiskt och faktiskt minst en gång varje dag - gärna många, många fler gånger!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
alvalie

Inlägg av alvalie »

Acnaib skrev:Hej!
Med kärlek! "Barn ska njutas, och njuta själva" som en klok Kvinna skrivit om och om igen! :heart:

Hur har ni det med den sociala delaktigheten? :-k En liten älskling måste få känna sig behövd både praktiskt och faktiskt minst en gång varje dag - gärna många, många fler gånger!

Bianca
Han får massor av kärlek i form av pussar och kramar. Han får hjälpa till att ställa in mat när vi har handlat, hjälpa till att lägga i saker när vi är i affären, han får hjälpa till med tvätten, han får försöka ta på sig kläder själv osv osv. Han gör det mesta själv ;-) Han kan ALLT om du frågar honom själv ;-)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag funderar lite på det du skriver med "hjälpa till". Vet älsklingen att ni klarar er sämre utan honom. För det gör ni ju, eller hur? Det är itne "hjälpa till" det är "hjälpas åt". "Mamma eller pappa hade aldrig klarat det här utan din hjälp!" "Åh va bra att du kunde hjälpa mamma, tack så mycket! Va bra det blev" Osv. Inte berömm i form av "duktig" utan "rätt" "bra" och "tackar så heeemskt mycket"

När han blir så där upprör kan ni inte dra med honom på nåt extremt viktigt som måste göras precis nu och som du absolut inte skulle klara utan honom?

Bianca
alvalie

Inlägg av alvalie »

Acnaib skrev:Hej igen!

Jag funderar lite på det du skriver med "hjälpa till". Vet älsklingen att ni klarar er sämre utan honom. För det gör ni ju, eller hur? Det är itne "hjälpa till" det är "hjälpas åt". "Mamma eller pappa hade aldrig klarat det här utan din hjälp!" "Åh va bra att du kunde hjälpa mamma, tack så mycket! Va bra det blev" Osv. Inte berömm i form av "duktig" utan "rätt" "bra" och "tackar så heeemskt mycket"

När han blir så där upprör kan ni inte dra med honom på nåt extremt viktigt som måste göras precis nu och som du absolut inte skulle klara utan honom?

Bianca

klart han får veta det!! Det är ju liksom grunden i allt!
Problemet ÄR just det, det GÅR inte att distrahera honom med NÅT!! :-( Inget hjälper, hur skoj det än är eller hur mycket "behövd" han än känner sig :-S vi har verkligen försökt med allt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Har du läst om sängdumpning i BB? eller tvättsjälpnings tekniken?

Detta är ett sätt för alla parter i en familj att få lite lugn och ro, inte ett hot, eler uppfostrings metod. Utan bara en paus.

Tror det står mer om detta på "våra favoriter" högst upp i detta forum.

Titta. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
alvalie

Inlägg av alvalie »

TorsMamma skrev:Har du läst om sängdumpning i BB? eller tvättsjälpnings tekniken?

Detta är ett sätt för alla parter i en familj att få lite lugn och ro, inte ett hot, eler uppfostrings metod. Utan bara en paus.

Tror det står mer om detta på "våra favoriter" högst upp i detta forum.

Titta. :D
Hittar inte "våra favoriter" någonstans :-(
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

"Favoriter" hettedet visst bara
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=18665

Det finns massa länkar där och jag vet inte riktigt vilken som är vilken. Men ska leta lite så återkommer jag om jag hittar rätt. :P

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen :wink:

Här hittade jag en tråd som kanske kan passa.
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =40&t=5797
AW skriver bl.a. detta ang. sängdumpning.
annawahlgren skrev:
Jaha, här kom vi ihåg oss och hade samlat krafter dessutom. Sängdumpning helt rätt i det läget. Krossat porslin behöver vi inte. Sängdumpning är inte riktigt detsamma som förvisning. Dvs man kan inte begära att barnet ska lära sig någonting (vilket han ju inte gjorde heller - han fortsatte som förut när han kommit upp). Tvättstjälpandet är till för att ge båda parter en välbehövlig paus. Själv har man fått NOG, och barnet behöver också hämta andan från det här konflikttrasslandet som uppenbarligen går alla berörda på nerverna, verkligen inte minst lilla barnet. Så han förstår inte vad han ska vara "klar" med. Han behöver tid att lugna ner sig och du kan räkna med att den tiden är ungefär densamma som du behöver själv. Möjligen lite mer. När du öppnar dörren kollar du av läget - det behövs inga ord för det och inga frågor (och inga bekräftelser) - och ser hur landet ligger. Du kan ju avläsa honom, du känner honom. Är vi lugna och glada? Eller spända och sura? Har vi bestraffning i blicken eller nyfikenhet Är vi "som vanligt" Då är det bara att lyfta upp ungen med glada utrop och annonsera nästa programpunkt, som om ingenting hänt. Alternativt - om du ser att han inte alls är "klar" - köra med lilla knepet från ovan: som om du kommit på något som du glömt, deklarerar du: OJ DÅ, kommer strax Så får han tro vad han vill om den saken. Medan du diskret väntar ut honom.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"