Kura tvillingtroll på 6 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Luvisen

Re: Kura tvillingtroll på 6 månader.

Inlägg av Luvisen »

Har inget att ge ang spyan. Tyvärr. Tycker dock ni verkar hantera det fint. :heart:

Är tjejerna sjuka så skulle jag låta dem få sova så mkt de önskar sig och sen när det är över återgå till schemat. Men det är olika hur folk gör. En del kör med marginalkvartar åt båda hållen (lägger 15 min tidigare och väcker 15 min senare). En del kör med extra lurar vid behov utanför schemat. Och en del lägger hela 30 min tidigare på kvällen.

God forts! :santa: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Har en lite undran över dagslurarna.
Tjejerna har ganska länge haft 3 vilor under dagen, alla 3 på 45 minuter. Det har helt enkelt inte gått att få dom att sova mer än trekvart, de vaknar som små klockor! Iaf, för ca 2 veckor sedan blev dagsvilorna kortare och kortare så nu i slutet var det tre vilor på kanske 15-20 minuter styck! :shock:
Resten av tiden bestod av vagnande och arga barn. Sen insåg vi att tjejerna faktiskt blivit äldre och vi har börjat justera schemat lite. Nu har det fallit sig så illa att omläggningen av schemat och deras nya brakförkylning har gått hand i hand. Så vi har försökt låta dom sova lite mer nu. MEN min fråga till er andra är:

Hur 17 har ni fått era barn att sova i 1- 1½ timma i sträck :?: :!:

Det är rena drömmen för mig att få dem att göra det! Inte bara för deras skull men även för oss. Vi är en halvtimma kort på sömnen enligt schemat, men de bara tok-vägrar att sova längre är tre kvart åt gången. I början när vi började kura så sov dom så länge i ca 5 dagar, sen dess bara en gång och då hade båda hög feber.

Nu måste jag gå och ramsa, Tili är jätte täpp i näsan och stökar något otroligt.

Kram på er alla i det vackra vintervädret!
Mamma till Tvillingflickorna Eyra och Tili. Födda 20100403

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja, den där 45-min-skarven är klassisk, och knepig. Ronja skarvade länge :|
Det går att komma förbi den, men det tar sin lilla tid och kräver sitt lilla arbete.
Först måste man bestämma att det SKA sovas 1,5h - så är det bara för mamma vet bäst! Sen envisas man, och envisas, och envisas. En hel massa tålamod måste man ha. Jag hade gjort som så att om älsklingarna vaknar efter 45 min så hade jag ramsat en gång och sen stökat med annat som varit så otroligt viktigt att jag gjorde precis just då! Högt hade jag stökat, men låtit flickorna härja hur de ville. Husljud fungerar ungefär som ramsan. Älsklingarna hör att du är där och har koll, men de ska sova nu, mamma gör annat.
Mycket tålamod går det åt- men det går!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Instämmer i Biancas fina inlägg. :heart:
Kämpa på, hej och hå! =D> =D>

Styrkekramar! /Luvisen
SM rookie
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Hallå på er alla underbara och God fortsättning!

Här är det två damer som har helt galen 8-månaders ångest men sover hela nätterna iaf! :sleep: :heart: \:D/ Tänk vad härligt livet är när dom sover som dom ska!

Jag har bara två funderingar som jag gärna vill ha input på. :-k

Som jag skrev tidigare så ställer det till en heldel problem att flickorna kan sätta sig upp. Nu förtiden tar insomningen mellan 25-30 minuter från tidigare 5 :(
Ofta gråts det en heldel men det är väldigt olika om det är ledset eller argt. Vi försöker trafikera så lite som absolut möjligt, oftast blir det bara 1 max 2 gånger, mest för att se att det inte är någon spya som behöver tas hand om. När tjejerna väl somnat så väntar vi 10 minuter innan vi går in och lägger dom tillrätta eftersom de gärna lägger sig på tvären i fotendan på sängen, utan täcke. Men just det här att det har blivit så mycket gråt känns så ledsamt. Det är vissa gånger töserna inte ens svarar på ramsan som de kunde göra förr. Är detta något som kan vara övergående eller har ni några tips om hur man kan göra insomningen bättre igen?

Andra funderingen är den här 8-månaders ångesten. MY GOD den har kommit på riktigt nu! #-o
Jag är så tacksam att maken och jag har varit hemma tillsammans för annars vet jag inte vad vi skulle tagit oss till.

Trodde först det hade med att göra att de var så sjuka men den otroliga paniska gråten är kvar.
Dom kan börja storgråta för noll och ingenting. Om en av oss går för att hämta kaffe eller gå på toa så är det KAOS! Har läst i barna boken och tagit till mig dom fina råden vi fick av Lurvisen tidigare. Vi sitter mycket på golvet och bara agerar "trygghets-tank" men jag börjar undra hur vardagen ska kunna gå ihop när man är själv med dom.

Oftast är det som värst mellan halv 5 och halv 7. Någonstans där när vi äter middag. Tjejerna får alltid sitta med vid bordet, vi pratar med dom om hur dagen har varit, vad vi hittat på, ofta får dom av våran mat för att pilla, klämma och gojsa och äta. Men sen den 25te har alla middagar för våran del akompanjerats av gallskrik av två galet gråtande töser :( inte så roligt alls.

Vi har försökt prata uppmuntrande att "Nej, nu äter vi middag i lugn och ro, ni är så bra så tjejer och kan sitta i era egna stolar här bredvid oss" men hua vilket liv det är :shock:

Någon som vet hur länge det här kan pågå? Nu när man själv är sjuk (tjejerna var så snälla att dom delade med sig av bacillerna :roll: ) så blir det ju lite extra jobbigt. Men vi försöker hålla humöret uppe. :D

Skulle vara glad för input!

må så fint alla ni underbara som tar er tid! :heart:

Kurstart 20101025
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Är detta något som kan vara övergående eller har ni några tips om hur man kan göra insomningen bättre igen?
Lämnar ni dörren på glänt? Det behövde min lille när han var i 8-mån ångesten...
Vi sitter mycket på golvet och bara agerar "trygghets-tank" men jag börjar undra hur vardagen ska kunna gå ihop när man är själv med dom.
Min vardag gick lite isär då eftersom jag typ bodde på golvet... :roll: :lol: Men som jag såg det är det bara att gilla läget och komma ihåg att det snart är över. Man tror inte det just när man är i det men det gör det. Jag lovar! :wink:

När det gäller middagen så undrar jag om de är med när ni fixar maten? Det kan ju hjälpa...

Värme och styrkekramar! /Luvisen
SM rookie
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Va härligt att nätterna går så bra nu :thumbsup:

När ni lägger älsklingarna, blir det då helt tyst utanför? Ibland när man har hus och barnen sover på en våning och man själv är på andra (vet ju ifs inte alls hur ni bor) så blir det lätt tyst där barnen är. När man är i 8-mån-ångersten så kan man behöva lite trygga ljud utanför. En skiva med musik kan räcka långt! :D

Vid middagen kanske det kunde vara idé att ha töserna i var sitt knä medan ni äter, så att de kan sitta nära och få trygghet samtidigt som de är med på nära håll ( ;) ) när ni äter.

Bianca
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Acnaib skrev:Hej igen! :D

Va härligt att nätterna går så bra nu :thumbsup:

När ni lägger älsklingarna, blir det då helt tyst utanför? Ibland när man har hus och barnen sover på en våning och man själv är på andra (vet ju ifs inte alls hur ni bor) så blir det lätt tyst där barnen är. När man är i 8-mån-ångersten så kan man behöva lite trygga ljud utanför. En skiva med musik kan räcka långt! :D

Vid middagen kanske det kunde vara idé att ha töserna i var sitt knä medan ni äter, så att de kan sitta nära och få trygghet samtidigt som de är med på nära håll ( ;) ) när ni äter.

Bianca
Hallåj!

Dörren brukar vi ha liite på glänt, och vi gör husljud. Dvs musik på samt att vi har som vuxenrutin att vi röjjer upp hemmet när barnen lagt sig. (bor i lägenhet) dvs plockar upp, hänger tvätt, stökar i köket och ibland dammsuger eller så dånar tvättmaskinen. Så det är aldrig helt tyst. Det är dessutom ett bra sätt att röjja upp efter dagen och inte bli hängandes utanför deras dörr :wink:
ibland har töserna fått vara med vid matlagningen ibland inte.
Ha dom i knät har vi inte prövat eftersom vi varit lite rädda att dom vänjer sig vid det :-k helt klart värt att prova.
:)

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Toratenshi skrev:Jag har bara två funderingar som jag gärna vill ha input på. :-k

Som jag skrev tidigare så ställer det till en heldel problem att flickorna kan sätta sig upp. Nu förtiden tar insomningen mellan 25-30 minuter från tidigare 5 :(
Ofta gråts det en heldel men det är väldigt olika om det är ledset eller argt. Vi försöker trafikera så lite som absolut möjligt, oftast blir det bara 1 max 2 gånger, mest för att se att det inte är någon spya som behöver tas hand om. När tjejerna väl somnat så väntar vi 10 minuter innan vi går in och lägger dom tillrätta eftersom de gärna lägger sig på tvären i fotendan på sängen, utan täcke. Men just det här att det har blivit så mycket gråt känns så ledsamt. Det är vissa gånger töserna inte ens svarar på ramsan som de kunde göra förr. Är detta något som kan vara övergående eller har ni några tips om hur man kan göra insomningen bättre igen?
Kan det här problemet också ha med 8 månadersångesten att göra?

Kurstart 20101025
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hallå igen!

Såg ju att du inte fortf fått ngt svar!

Jag tänker nog att det INTE har ngt med 8-mån ångesten att göra. Det har nog mer med den motoriska utveckligen att göra. Det gäller att övertyga de små om att de kan lägga sig och somna fin fint SJÄLVA. Jag tror att vad ni har är sitt-cirkus. Själva hade vi stå-cirkus och de flesta råkar på vändnings-cirkus. Läs om detta fenomen och se om du där kan få lite tankar om hur du hanterar det hela.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97055

Kram! /Luvisen

PS. ljus gissar jag att ni har utanför dörren också...? DS
SM rookie
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Luvisen skrev:Hallå igen!

Såg ju att du inte fortf fått ngt svar!

Jag tänker nog att det INTE har ngt med 8-mån ångesten att göra. Det har nog mer med den motoriska utveckligen att göra. Det gäller att övertyga de små om att de kan lägga sig och somna fin fint SJÄLVA. Jag tror att vad ni har är sitt-cirkus. Själva hade vi stå-cirkus och de flesta råkar på vändnings-cirkus. Läs om detta fenomen och se om du där kan få lite tankar om hur du hanterar det hela.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... ght=#97055

Kram! /Luvisen

PS. ljus gissar jag att ni har utanför dörren också...? DS
Jepp, ljus utanför dörren finns :)

Tack snälla, jag har fått denlänken en gång innan, inte lätt och veta i denna 7 mila tråd :wink: Den är jätte bra och ger en del bra råd. Nu verkar det ha lugnat sig iaf. Jag hoppas jag inte jinxar det genom att säga att flickorna somnat på under 5 minuter de senaste 3 kvällarna :D

Jag satt faktiskt igår och läste igenom hela vår tråd. Jösses vilken resa det har varit! :shock: STORT tack till alla er som orkat engagerat er och större TACK till dig Anna!!! :heart: Folk må fnissa åt våran ramsa och tycka vi är skit töntiga, men vi får alla 4 sova hela nätterna och det får inte dom. All värme och tacksamhet till dig som delat med dig av detta! =D> :heart:

Kurstart 20101025
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh va roligt att det går så fint för er. Och va bra att du läste hela tråden. Visst har ni gjort en enorm resa men så fint ni har jobbat och så många hinder ni har tagit er över! Härligt, strålande! \:D/

Bianca
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

FRUSTRERAAAAAD!

I flera nätter nu har det varit kaos! Sen tjejerna kom på att dom kan stå i sängen. Har läst "Vändningscirkus" flera gånger och föröskt förhålla oss till det här på samma sätt som sittcirkusen. Men det är inte insomningarna som är problemet utan att framförallt Eyra vaknar mitt i nätterna :evil: i förrigår ramsade vi bara och ville ge henne en chans att lägga sig ner själv och somna om. Efter 1 ½ timme grät hon så hjärtskärande att det bara va att gå in, tillrättalägga och solfjädra henne till sömns.

Ovanpå detta har hon börjat vakna mellan halv 5 :!: och 6 och bara pladdrar och gråter (arg, inte ledsen) Jag blir tokig!!!! Sen väcker hon sin syster pga detta, jag får inte sova, vilket ger mig noll tålamod och jag kan inte ta igen det eftersom tjejerna aldrig sover längre än 45 minuters vilor. Snacka om att man snabbt faller tillbaka på samma totalt utmattade trötthet man var på innan kurstarten fast man nu fått sova lite. Jag blir skogstokig! *Sliter mitt hår* Varför kan det inte få funka smärtfritt i mer än 1 vecka i taget för?!?!? :cry:

Kurstart 20101025
Toratenshi

Inlägg av Toratenshi »

Glömde säga attvi är tillbaka på gallskrik hela halvtimman innan godmorgon trotts husljud...

Kurstart 20101025
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Kanske inte så mycket tröst men det brukar ge sig efter ca en vecka. dagtid kan du träna med dem så att de kan sätta sig ner obehindrat.

Sätt upp en strategi som ni följer så kommer de snart låta bli att ställa sig upp.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"