Det blir tyvärr inte bättre än så h&aum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sigge

Det blir tyvärr inte bättre än så h&aum

Inlägg av Sigge »

Hoppas alla har haft en fin julafton!!

Det har nu gått ytterligare några veckor och nätterna blir tyvärr inte bättre utan det är ungefär samma visa fortfarande. Vår dotter som är 11 månader idag, vaknar 1 gång i timman från det vi har lagt henne och fram till 23-tiden. Sedan är det i bästa fall tyst fram till 02.00 och sedan har vi uppvaknanden ca. 1 gång i timman fram till vi plockar upp henne 07.00.... Vi är alla så slut nu och vår lilla tjej är så jättespeedad av trötthet på dagarna att hon inte klarar av att göra något i mer än 2 sekunder. Vi har gjort som vi har blivit tipsade om och gjort ljud såsom spelat musik, vattenkranar som står på, skrap med stolar, skåpdörrar som stängs m.m, m.m. Vi trodde att det skulle ge med sig efter några nätter då vi gjort baksteg och gjort dessa ljud eller ramsat. Vi "lyssnar" in skriken, reagerar när vi måste, men upp måste vi tydligen, så något fel gör vi ialla fall!!

Vi funderar på att ändra hennes dagschema för att se om det kan ändra något. Vad tror ni om det här;

07.00 upp och byta blöja och tramsa
07.30 Välling
09.30-11.00 Vila
11.15 Lunch
12-14.15 Utelek och promenad
14.30 Mellanmål
17.30 Middag
18.50 Nattslurk
19.00 Sova

(Vi har hennes sovpass uppdelat på 3 nu. Hon sover 20 min på fm. 1 1/2 timme mellan 12.30-14.00 och 5 minuter runt 16.30-tiden. Det tar henne mellan 15-40 minuter att somna i sängen på dagarna... I vagnen på den långa vilan somnar hon snabbare!)

Vad tror ni??
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej, ett snabbt svar, återkommer senare. Kanske två pass dagtid. Vi kortade ner till två pass då Karl var ca 8 mån. Just pga att det tog typ 20 min att somna. När vi ändrade somnade han på 2-5 min under dagen.
/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
kokos

Inlägg av kokos »

Jag har inte hängt med så bra i hur ni har gjort men har ni testat att göra så lite som möjligt också, dvs att förmedla "på natten händer ingenting"? Så här backade vi:

Vid första pipet: en pangramsa (Mammut Marias specialare :lol: ): en så hög och tjoig ramsa att man funderar på om grannarna vaknar (våga ramsa ordentligt högt, inte bara lite småhögt utan överdriv!). Därefter tystnad: nu har ni visat vad som gäller och då ska barnet få förtroende att somna om på egen hand.

Jag blev förvånad för att det faktiskt fungerade så bra som det gjorde. Men jag vet inte vad jag hade gjort om det INTE hade fungerat... Vill minnas att han låg och ylade en stund: först arg och sedan lite frustrerad men sen lugnade han ner sig och gillade läget och somnade.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sigge

Inlägg av Sigge »

ja, har vi provat och våra grannar är nog ganska luttrade vid det här laget med alla dessa ljud vi har provat på nätterna!! Hon somnar ju om efter en stund, men är i gång igen efter 30-60 minuter. Ibland är hon vaken 1-2 timmar i sträck... vi har även provat att inte göra någonting. På natten händer som sagt ingenting, men det har hon inte fattat!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Varning för överkoncentration :shock: Lilla ungen har inte en chans att lösa sina diverse "livskriser" själv :shock: Det är alldeles för mycket trafik på nätterna och hon är klart förvirrad av era ständiga ingripanden. Är det fara på färde :?: :!:

Schemat ser bra ut. Gardera med en femminuters på em. Och tratta i henne mat, lekfullt, mycket :!:

Ge henne en ramsa direkt, x 4 eller x 6, och den ska överrösta henne och ge betryggande besked om att hon kan sova lugnt. Gör sedan ingenting mer. Lite låg musik kanske, men inte all denna överdådiga underhållning... :lol: Budskapet är fortfarande PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING, och hon behöver sova. Låt henne vara i fred när hon väl fått svar :idea: Bekräfta inte heller, det behövs inte längre. Nästa gång hon vaknar, samma sak, i den attityd av självkarhet som lugnar henne bättre än något annat :D

Ge henne en ny liten kur så här på tre-fyra nätter. Lugn och fin. Och ha mer förtroende för henne :!: Hon är en gammal dam nu. Hon KAN :!: Om hon bara får chansen :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"