Vad räknas som stort resp. litet barn? Buffa eller ej?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lavendelblå

Vad räknas som stort resp. litet barn? Buffa eller ej?

Inlägg av Lavendelblå »

Hej!

Ska börja kura min tjej imorgon kväll. Jag vet att jag är sent ute, men jag hoppas på svar innan jag ska börja. :? Ska få hjälp av mormor att börja och då funkar det bara imorgon. Vill helst inte vänta några dagar extra för min dotter behöver sova nu, hon mår inte bra. :(

Min dotter är 11 månader och jag vet inte om hon räknas som ett stort eller litet barn! Ska jag buffa eller bara solfjädra? Hon somnar ofta på sidan och rullar över på rygg senare. Tänkte göra tillrättaläggandet på sidan eftersom hon verkar slappna av så.

Men som sagt, buffa eller bara solfjädra?

Otroligt tacksam för snabbt svar!
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Vad räknas som stort resp. litet barn? Buffa eller ej?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det ena verktyget utesluter inte det andra. FÖr barn under 12 mån brukar man buffa lugn och sen avsluta med solfjäder. Sen när man backar kan man gå över till bara solfjäder.

Det viktiga är inte att buffa eller inte, utan ni skall LUGNA. Detta med de verktyg ni har. GIllar hon buff så buffa första natten, gillar hon det inte och ni inte tränat den ordentligt så solfjädra bara. Men ta fram en strategi och håll er till den, testa inte en massa, då förvirrar ni bara barnet. Öva på varandra ni vuxna emellan. :wink:

Har ni ramsan övad och klar?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lavendelblå

Inlägg av Lavendelblå »

Hej!
Tack för det otroligt snabba svaret!!! :D

Jag vet att verktygen inte utesluter varandra, jag bara undrade om det är bäst att skippa buffandet efter en viss ålder. Har lusläst boken, men inte hittat svar på den frågan.
Ska öva med sambon och se om jag känner mig säker på buffandet, annars kör jag solfjädern "bara".
Ramsan är övad och klar!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Man brukar dra gränsen vid 1 år, men vissa är lättbuffade endå långt upp i åldern, andra inget alls.

Tänk på att stå och buffa i 45 min är inte ovanligt första gången, sen skall det bara gå snabbare och snabbare.

Lycka till i natt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"