Vi har en tjej på 21 månader och hon har under en lång tid krånglat vid läggningarna. I nuläget tar det ca 45 min från det vi lagt henne. Problemet som gör det så svårt att hantera är att hon VILL sova - det säger hon själv. Hon är inte ledsen, bara pytteiite ibland. Inte arg, inte sur ,inget sånt. Skriker inte. Hon lägger sig ner och ber om täcke. Säger god natt och ses i morgon (hon säger detta alltså) och vi oxå. Sen är det tyst en stund och efter ca 10 min börjas det med oroliga läten och gnyende. Hon kallar på oss precis som för att se om vi är där. Går man in bestämd så "läxar" hon upp sig själv och säger att hon ska sova och säger mmm osv. "Mamma arg" osv. Men efter lika lång stund börjas det igen. Det dras ut så att hon mycket möjligt plötsligt kan börja låta igen efter 30min när man trott hon sovit. Oftast ligger hon ner och nästan sover när man kommer in. Det känns så hopplöst för hon gör ju som hon ska, hon vill själv sova, hon skriker inte - men ändå - hon kan inte somna förrän efter lååååång tid!!! Det är likadant alltid när hon ska sova i stort sett. Även på dagis där hon nu får ligga med de större barnen för att inte störa de små. Jag tar själv låååång tid på mig att somna så jag vet hur jobbigt det måste vara för henne. Vi försöker låta och ha tvn på mm. Men det är samma sak oavsett. Ända gången hon somnar har varit när ngn annan lagt henne.
Vi busar massor hela dagarna, jagar varandra och skrattar. Hon är med och bakar och lagar mat - sitter alltid på bänken och rör/hackar osv. Rutinerna är som de ALLTID varit.
Vill tillägga att hon är mycket pratsam och kan mycket ord för sin ålder. Hon är dessutom mycket " lydig" och känslig för tillrättavisande, vilket hon alltid varit. Lite duktighetssyndrom...
Vad vi märkt är att hon ofta blir oroligare när pappa kommer hem. Även om hon blir jätteglad så blir hon ändå oroligare på något vis.
På morgnarna är det nu i 98% samma sak. Börjas vid halv sex och fortsätter fram hur länge som helst. Lydig som hon är ligger hon ju kvar utan att skrika. Hon får såååå dålig sömn. Vad ska vi göra? Hon blev opererad för polyper för 2v sedan. Ingen skillnad på sömnen inte.
Tilläggas ska att hon nu inte vill ha välling eller gröt längre på kvällen så det sista hon äter är middag vid 5, halv sex och sedan ibland en macka vilket ju inte är tillräckligt. Men halv sju är hon ju inte hungrig! Hur gör ni andra med det?
Tycker så synd om henne, känns så ruttet att sluta en underbar dag med att tjafsa med henne och behöva låta arg.
Hjälp! Vad ser ni som jag missar!
Tack!!!