10-månader som slutat sova
10-månader som slutat sova
Vi har använt standardmodellen på vår kille som nu är 10 månder. Vi har senare anammat sovahelanatten-kuren. Det har fungerat bra och han har somnat efter en kort läggning med ramsning. Han har sedan sovit mellan 19 och 07. Han har nu helt oväntat börjat strula rejält. Han vaknar hela tiden och kan inte komma till ro. I natt sov han bara ordentligt mellan 05 och 07. Resterande delen av natten vaknade han och ställde sig i sängen och grät. Han lades då ner och buffades till han lugnade ner sig. Vid den efterföljande ramsningen skrek han dock bara upp sig. Sedan upprepades denna procedur i det, kändes det, oändliga. Vad har hänt? Snälla hjälp oss. Både han och vi behöver sömn.
Re: 10-månader som slutat sova
Hej!
Grattis till en bra sömn - hittills. Det man kan komma ihåg över tiden är att frågor kommer och går, men svaren skall då alltid bara desamma. Dvs inte tulla på någon säkerhet eller trygghet.
I ert fall föreslår jag att ni NU på stört, skjuter den varg som har flyttat in hos honom. Jag hade gjort så här: tänkt en tre-dagars minikur med ett klart mål i siktet, att han skall sova hela nätter igen.
Natt 1: direkt vid uppvak, hållit en solfjäder tills han sover igen - hur lång tid den än tar första gångerna. När han somnat hade jag lugnt bekräftat mig ut, så att han får med sig den bakvägen i sömnen.
Natt2: Fjädrat igen, fast nu bara tills han är lugn, sedan gå med ramsan. LUGN och TRYGG och ÖVERTYGANDE. Kört så hela andra natten.
Natt 3: Inte fjädrat utan bara ramsat - dvs backat så att han kan göra framsteg. Som ytterligare svar på frågor hade jag tänkt ut något som skall efterfölja ramsan om frågorna fortsätter. Här har fönen gjort underverk i badrummet som ligger bredvid Esters. Efter min STENSÄKRA ramsa ut har jag DIREKT gått in i badrummet, utan att lyssna på frågorna och fönat håret, visslat och sjungit som svar på att ALLT är okej. Mamma slappnar av, du kan slappna av och somna. Vissa använder tumlarens sövande ljud, andra klassisk musik.
Efter natt 3 hade jag förutsatt att man sover så gott. Möjligtvis bjudit på en ramsa om frågorna blev alltför stora. Men faktiskt också levererat fönen (eller det ni väljer) som alternativt svar på om tillvaron är säker, utan ramsan för att inte nöta ut den.
Tankar kring detta?
Grattis till en bra sömn - hittills. Det man kan komma ihåg över tiden är att frågor kommer och går, men svaren skall då alltid bara desamma. Dvs inte tulla på någon säkerhet eller trygghet.
I ert fall föreslår jag att ni NU på stört, skjuter den varg som har flyttat in hos honom. Jag hade gjort så här: tänkt en tre-dagars minikur med ett klart mål i siktet, att han skall sova hela nätter igen.
Natt 1: direkt vid uppvak, hållit en solfjäder tills han sover igen - hur lång tid den än tar första gångerna. När han somnat hade jag lugnt bekräftat mig ut, så att han får med sig den bakvägen i sömnen.
Natt2: Fjädrat igen, fast nu bara tills han är lugn, sedan gå med ramsan. LUGN och TRYGG och ÖVERTYGANDE. Kört så hela andra natten.
Natt 3: Inte fjädrat utan bara ramsat - dvs backat så att han kan göra framsteg. Som ytterligare svar på frågor hade jag tänkt ut något som skall efterfölja ramsan om frågorna fortsätter. Här har fönen gjort underverk i badrummet som ligger bredvid Esters. Efter min STENSÄKRA ramsa ut har jag DIREKT gått in i badrummet, utan att lyssna på frågorna och fönat håret, visslat och sjungit som svar på att ALLT är okej. Mamma slappnar av, du kan slappna av och somna. Vissa använder tumlarens sövande ljud, andra klassisk musik.
Efter natt 3 hade jag förutsatt att man sover så gott. Möjligtvis bjudit på en ramsa om frågorna blev alltför stora. Men faktiskt också levererat fönen (eller det ni väljer) som alternativt svar på om tillvaron är säker, utan ramsan för att inte nöta ut den.
Tankar kring detta?
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Tillägg: det husljud ni väljer att ha (i mitt fall fönen) hade jag kanske kompletterat med redan natt 2, beroende på. Men in med fjäder direkt.
På det viset visar man i handling, tyst och säkert, lugnt och fint, att man kan ligga kvar i sin säng.
Öva på den i fall ni inte kört den tidigare, se filmklipp på hemsidan under Sova Hela natten, fliken.
:thumbsup:
På det viset visar man i handling, tyst och säkert, lugnt och fint, att man kan ligga kvar i sin säng.
Öva på den i fall ni inte kört den tidigare, se filmklipp på hemsidan under Sova Hela natten, fliken.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Hej Anna09 och tack för snabbt svar. Vi har i natt provat att använda oss av solfjädern för att få honom att somna om. Problemet är bara det att han somnar av solfjädern men när man släpper taget och ger sig ut med ramsan så vaknar han som om man tryckte på en knapp. Han reser sig då upp i sängen och gallskriker. Vi provade både med att besvara hans frågor genom att lägga tillrätta och genom att bara ramsa med där påföljande bekräftelse. Det fungerade en liten stund men sedan återkom skriken/frågorna. Jag tycker det är svårt att avgöra hur ofta man ska ge påminnelseramsa samt när det är läge att gå in och lägga tillrätta. Jag tycker ofta jag blir fast i allt ramsande. Tacksam för fler synpunkter.
Jag bara kikar förbi här som hastigast...
Då släppte ni för fort tänker jag... Sover man så sover man liksom... Blir det så skulle jag bara blixtsnabbt tebax och forts som om jag aldrig hade gått.
/Luvisen
Då släppte ni för fort tänker jag... Sover man så sover man liksom... Blir det så skulle jag bara blixtsnabbt tebax och forts som om jag aldrig hade gått.
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Ett annat problem är sömnen på dagen. Han vaknar alltid efter 20 minuter och ställer sig upp i sängen. Ska man trots att han verkar pigg ramsa honom precis som man gör på natten? Idag plockade jag upp honom efter 20 minuter när han borde sovit 1 1/2 timme. Andra dagar har jag kämpat på med ramsan men det har alltid slutat med att han skrikit upp sig mer och mer och att hela tiden gått åt till att ramsa en icke-sovande kille. Ska man då vänta med att plocka upp honom tills han tystnar tillfälligt?
Japp!Han vaknar alltid efter 20 minuter och ställer sig upp i sängen. Ska man trots att han verkar pigg ramsa honom precis som man gör på natten?
Det låter som ni inte fått en kommunikation. Läs på igen om go'natt ramsan i SHN boken. Svarar inte barnet ALLS utan bara skriker och skriker då är det ingen kommunikation och det är inte ok.Andra dagar har jag kämpat på med ramsan men det har alltid slutat med att han skrikit upp sig mer och mer och att hela tiden gått åt till att ramsa en icke-sovande kille.
Ja, man ska inte ta upp ett skrikande barn.Ska man då vänta med att plocka upp honom tills han tystnar tillfälligt?
Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
SM rookie
SM rookie