Fyra månader, sov bra men nu är allt upp och ner!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Fyra månader, sov bra men nu är allt upp och ner!

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Tycker ditt schema ser bra ut, men jag hade verkligen övevägt att ha den långa luren där på kvällen. :-k Men ni ska ju helst inte ändra förrän efter uppföljningsveckan, men se hur det fungerar och om ni behöver justera senare så skulle jag rek. att ni byter plats på 45-min på eftermiddagen och 1,5h på kvällen.
Men det är jag det :wink:

Ja, dagslurarna hanterar ni precis som nätterna, men med annan ramsa. Dagslurarna brukar ta längre tid att sätta sig, så man får kanske verktyga mer där än man behöver på natten.
Vargtimmen hanteras som respektive natt 1-3, men från natt 4 så ger man en upplysningsramsa/pangramsa glatt sakligt i förbigående och sen ingen mer ramsa och ingen trafik. Om älsklingen reagerar igen så får man göra det. Ingen mer ramsa iaf. Man kan spela musik typ Mozart eller stöka i huset om man vill. Somnar älsklingen men vaknar igen så ger man en ny panramsa/upplysningsramsa.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

Acnaib skrev:Hej igen!

Tycker ditt schema ser bra ut, men jag hade verkligen övevägt att ha den långa luren där på kvällen. :-k Men ni ska ju helst inte ändra förrän efter uppföljningsveckan, men se hur det fungerar och om ni behöver justera senare så skulle jag rek. att ni byter plats på 45-min på eftermiddagen och 1,5h på kvällen.
Men det är jag det :wink:

Ja, dagslurarna hanterar ni precis som nätterna, men med annan ramsa. Dagslurarna brukar ta längre tid att sätta sig, så man får kanske verktyga mer där än man behöver på natten.
Vargtimmen hanteras som respektive natt 1-3, men från natt 4 så ger man en upplysningsramsa/pangramsa glatt sakligt i förbigående och sen ingen mer ramsa och ingen trafik. Om älsklingen reagerar igen så får man göra det. Ingen mer ramsa iaf. Man kan spela musik typ Mozart eller stöka i huset om man vill. Somnar älsklingen men vaknar igen så ger man en ny panramsa/upplysningsramsa.

Bianca
ok, vi tänkte att han har sitt längsta vakenpass där och därför kanske behöver längsta vilan innan. men det kanske inte behövs? vi har ju faktiskt inte kommit så långt i programmet än, så det borde ju gå att ändra ännu...
Mamma till Emil, född 31/7 2010 och styvmamma till hans två halvsystrar (-97 och -99)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! AW skriver att natten fungerar bäst om den sista luren inte är för lång och inte ligger för tätt inpå natten.
Luren mitt på dagen är den han kommer ha kvar längst. och från 11 mån till o med 2 års ålder behöver han ha ca 1,5 timmars sömn där. Därför han det vara smart att lägga den längsta luren mitt på dagen från början.
Jag hade helt klart gjort det, men samtidigt så ska ju schemat fungera för er :wink:

För att orka vara uppe på eftermiddagen/kvällen så behöver han inte ha 1,5h sömn där, men ni gör såklart det om blir bäst för er!

Bianca
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

ok tack! första vilan nu och återigen undrar jag om jag verkligen vet vad jag håller på med... det är "reaktionen" som jag har svårast med, det känns som att jag har absolut ingen aning om när jag ska gå in till honom igen! :|
Mamma till Emil, född 31/7 2010 och styvmamma till hans två halvsystrar (-97 och -99)
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Dagarna är svåra till en början, innan man lär sig att höra och förstå varandra. Arbeta med ramsan och använd olika tonlägen och försök notera vilket tonläge som fungerar bäst ihop med viket skrik. Det är inte enkelt, men ni får arbeta på det tillsammans. Om verkligen inget ramsande hjälper så kan du smita in snabbt och lägga tillrätta igen, buffa lite, lite om det behövs och sedan ramsa ut igen.
Det tar en tid innan allt sitter, men ni komemr fixa det!

Bianca
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

gör jag fel om han bara verkar bli mer ledsen för varje gång jag går ut vid läggningen?!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Nej, det tror jag inte. Det är väl första dagen nu och då jobbar du som första natten, Andra dagen jobbar du som ndra natten osv. Blir han riktigt riktigt otröstligt så gå in och ge honom en lååååååång solfjäder. Du kan ge honom den in i sömnen om så skulle behövas.

Bianca
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

solfjäder på 13 min... gnäller fortfarande lite men nu verkar han lugnare. fast snart har ju hela lur-tiden gått :s hur gör vi då?! ska han upp med en gång?!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Om han är vaken kan du ta upp honom när luren är slut, om han sover så kan du bjuda honom den där extra kvarten. :wink:

Bianca
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

tack :) han somnade så lagom efter 40-45 minuter :p så jag tar till den där kvarten och tar upp honom elva istället.

han blir som regel lugn väldigt snabbt när vi vaggar, men samtidigt väldigt arg väldigt fort när jag har slutat och går därifrån... håller jag på för kort tid måntro? eller beror det på att vi använde oss av en liknande teknik förut, innan SHN?
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Du gör så rätt så rätt!! :thumbsup:
När han tystnat så slutar du vagna och går därifrån. Klart han protesterar. Han förstår ju inte ännu riktigt hur det här går till. Fortsätt som du gör så lär han sig snart.
Om du vill kan du avsluta varje vagning med ett kort skat i handtaget för att markera att nu sover vi. Gör du så så kommer det snart bara behövas det där skaket.
Magiskt är det - men det tar sin lilla tid innan älsklingen förstår det :wink:

Bianca
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

tack, du ger så bra svar! <3

men jag är lite rädd att vi går in för många gånger :s i boken verkar det ju som att man ska in max två gånger med beskedet, sen en gång med påminnelsen och i nödfall ett kort besked igen. det är fyra gånger som, om jag fattat rätt, dessutom ska bli kortare och kortare. jag vet inte hur många gånger jag går in, men det är klart fler eftersom det inte känns som att han svarar alls på ramsan, och jag tycker att de är ungefär lika långa varje gång... inte ska jag väl behöva ta till solfjädern varje läggning?
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

jag fattar ingenting! var förstås lite orolig efter förra vilan, men gaskade upp mig och intalade lillen att "nu kommer du sova så skönt som aldrig förr!" medan jag flög flygplan ner med honom i sängen (roligare för mig än för honom tror jag, men ändå ;))

jag för lite dagbok om min upplevelse av kuren, detta är vad som skrevs till den här sovstunden:
"Andra vilan. Mycket mildare protester efter första läggningen, tar åtminstone ett par minuter att gå från prat/gnäll till skrik. Testar att gå in lite tidigare än förut så att han inte ska hinna jobba upp sig riktigt lika mycket, verkar inte göra någon större skillnad men jag är lite osäker först. Han verkar dock lugna sig efter bara en liten stund, och knappt tio minuter efter läggning serverar jag bekräftelsen med bara ett litet sömnigt gnäll som protest! Ungen sover!"
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

tredje vilan gick det sämre igen, liksom första gången var han trött och gnällig när jag lade honom i sängen. Till en början såg det rätt bra ut men vid första bekräftelsen började han jobba upp sig igen. Efter totalt en kvart tog jag till solfjädern som jag fick hålla i 40 minuter innan jag var tvungen att sluta eftersom både sovtid och marginalkvart hade passerat. Känns totalt misslyckat. Lillen har skrikit sig igenom en hel vila, solfjädern tog nästan tre gånger så lång tid som första gången plus att jag avbröt den så det lär inte gå lättare nästa gång den behövs heller och han som var så trött och gnällig redan innan fick inte så mycket som en femminutersvila. börjar undra om han inte bara var rent utmattad förra vilan...
lillahanna

Inlägg av lillahanna »

nu är det min natt, jag tycker inte alls att det fungerar ärligt talat och är ärligt talat i min frustration frestad att skylla på maken... han hade missuppfattat det jag sa till honom (eller om jag inte uttryckt mig klart) och gått in så fort lillen började gnälla, vilket ju var rätt för första natten, men även så fort han började gnälla igen (reaktionen). igår kväll när han nattade blev det även så att han vaggade tills lillen somnade (vilket iofs gick extremt fort) och på det glömde bekräftelsen... så nu sitter jag här med en skrikande unge i rummet bredvid, skyller det på hans pappa, och ångrar att jag inte var dum och envis och gjorde allt själv :(
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"