Börjat sova hema natten kuren
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Hur ser schemat ut egentligen? _lill har kommenterat det och jag tror du behöver se över ert schema lite. 60 min är inte ett natutligt sömnpass. För övrigt har man marginalkvartarna på sig att få till lurar om man behöver. Allt från att lägga 15 min tidigare till att man kan ta upp 15 min tidigare eller senare än vad schemat säger.
MEN i början vill man helst hålla tiderna på min så barnet får en chans att få in dem i sin lilla kropp.
Hur ser schemat ut egentligen? _lill har kommenterat det och jag tror du behöver se över ert schema lite. 60 min är inte ett natutligt sömnpass. För övrigt har man marginalkvartarna på sig att få till lurar om man behöver. Allt från att lägga 15 min tidigare till att man kan ta upp 15 min tidigare eller senare än vad schemat säger.
MEN i början vill man helst hålla tiderna på min så barnet får en chans att få in dem i sin lilla kropp.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
3 natten
Inatt somnade han snabbt vilket han brukar oftast göra men vaknade "tyvärr" efter 40minuter, avvaktade utanför dörren men eftersom han reste upp sig och stog i sängen gick jag in och la ner honom. Solfjädrade några minuter......ramsax4 utanför.....Somnade men vaknade igen efter ca 2 timmar, samma visa igen som första gången!
Jag går in solfjädrar några minuter den här gången extra länge....tror att han sover men han vaknade direkt när han hörde ramsan!
Nu stog jag kvar utanför och avvaktade, han somnade faktiskt själv och sedan bekräftade jag. Gjorde jag rätt?
Angående schemat så kommer jag ändra det längre fram eller tycker ni att jag ska göra det redan nu??? Han sover som sagt aldrig hela timmen utan är vaken redan efter 30-40 min.
Tack TorsMamma för ditt svar!
Inatt somnade han snabbt vilket han brukar oftast göra men vaknade "tyvärr" efter 40minuter, avvaktade utanför dörren men eftersom han reste upp sig och stog i sängen gick jag in och la ner honom. Solfjädrade några minuter......ramsax4 utanför.....Somnade men vaknade igen efter ca 2 timmar, samma visa igen som första gången!
Jag går in solfjädrar några minuter den här gången extra länge....tror att han sover men han vaknade direkt när han hörde ramsan!
Nu stog jag kvar utanför och avvaktade, han somnade faktiskt själv och sedan bekräftade jag. Gjorde jag rätt?
Angående schemat så kommer jag ändra det längre fram eller tycker ni att jag ska göra det redan nu??? Han sover som sagt aldrig hela timmen utan är vaken redan efter 30-40 min.
Tack TorsMamma för ditt svar!
Hej igen
vilken natt, vaknade ofta, nästan varje varannan timme och iblan 10.min mellan varje skrik, ramsan hjälpte en enda gång......Det värsta är att han reser upp sig och ramlar och slår sig i huvudet!!! Detta gör han varje gång han vaknar! Hur har ni andra gjort? Trodde verkligen att det här skulle gå galant men nu har jag kört fast redan efter 3 dagar.....
vilken natt, vaknade ofta, nästan varje varannan timme och iblan 10.min mellan varje skrik, ramsan hjälpte en enda gång......Det värsta är att han reser upp sig och ramlar och slår sig i huvudet!!! Detta gör han varje gång han vaknar! Hur har ni andra gjort? Trodde verkligen att det här skulle gå galant men nu har jag kört fast redan efter 3 dagar.....
-
ilindstrom
Tålamod är något som man behöver stor dos av som förälder och så ocks när man kurar.
Självklart ska han inte göra illa sig själv inne i sängen. Om han inte redan kan sätta sig ner själv så skulle jag "träna" det på dagtid. Ett soffbord brukar var roligt att resa sig mot och där kan man även lära sig att sätta sig.
Lycka till!
Ida
Självklart ska han inte göra illa sig själv inne i sängen. Om han inte redan kan sätta sig ner själv så skulle jag "träna" det på dagtid. Ett soffbord brukar var roligt att resa sig mot och där kan man även lära sig att sätta sig.
Lycka till!
Ida
Re: Börjat sova hemma natten kuren
Hej igen...det var ett tag sedan...tyvärr har vi avbrytit kuren....jag var nog inte redo för det och kände mig osäker...för mesig helt enkelt och tyckte synd om barnet! Vet inte varför, måste vara okunskap om kuren.
Den här gången har jag läst boken och kommer läsa den igen för att få ny kraft och fullfölja hela proceduren. Vill verkligen göra det och laddar för ny omgång!
Min man är ledig från och med nästa vecka och då tänkte vi ta det då. Har inte bestämt datumet än.
Tänkte bara fråga hur det är om man reser bort, utomlands? Om man ska ut och äta kan barnet sova i vagnen eller gäller det att man ska vara hemma 19.30 för att sova i spjälsängen? Kan man flytta över barnet eller låta det sova kvar??
Den här gången har jag läst boken och kommer läsa den igen för att få ny kraft och fullfölja hela proceduren. Vill verkligen göra det och laddar för ny omgång!
Min man är ledig från och med nästa vecka och då tänkte vi ta det då. Har inte bestämt datumet än.
Tänkte bara fråga hur det är om man reser bort, utomlands? Om man ska ut och äta kan barnet sova i vagnen eller gäller det att man ska vara hemma 19.30 för att sova i spjälsängen? Kan man flytta över barnet eller låta det sova kvar??
Sova hela natten kuren nytt fösök
Behöver hjälp med schemat, så här ser det ut. Som ni ser fattas det 30min vet inte var jag ska fördela de. Som sagt tidigare har min son svårt att sova längre på dagen än 30-40min så jag vet inte om jag ska förlänga mitt på dagen luren dvs. 12:30-14:30 och hoppas att han lär sig sova längre med tiden??? Vad tror ni om det??? Eller har ni annat förslag?
En annan sak som jag har tänkt på är att vi brukar buffa sonen och på det sättet somnar han...kommer det påverka kuren negativt?
Mycket frågor och alla vill jag reda ut innan jag startar den här gången...tack för alla svar!
En annan sak som jag har tänkt på är att vi brukar buffa sonen och på det sättet somnar han...kommer det påverka kuren negativt?
Mycket frågor och alla vill jag reda ut innan jag startar den här gången...tack för alla svar!
Re: Börjat sova hema natten kuren
Glömde klistra in schemat....
Natt: 19:30-7:00
Äta: 7:00
Sova: 9:30-10:15 (45min)
Äta: 10:30
Sova: 12:30-14:00 (1,5tim)
Äta: 14:00
Sova: 16:00-16:45 (45min)
Äta: 17:00
Skoj, nattslurk: 18:30-19:30
Sova natt: 19:30
Sammanlagt 14,05
Sonen vaknar nu mellan 6:00-7:00 och därför vill jag inte avvika så mycket från dagens schema.
Sova: 16:00-16:45 (45min)
Sammanlagt 14,05
Sonen vaknar nu mellan 6:00-7:00 och därför vill jag inte avvika så mycket från dagens schema.
Klistrade in fel schema, eller ett försök att få ihop det till 14,35..där fattas det 5 min tror jag till 14.35 min, skillnaden är eftermiddags luren 45 min istället för 20.
så här tänkte jag från början:
Sova: 16:00-16:20 (20min) istället för 45min
så här tänkte jag från början:
Ingen som vill svara på alla mina frågor inför starten?????
Hej sreca2010!
Hav tålamod med oss härinne. Vi lovar att svara inom 3 dgr.
Då ska vi se :-k
Svarar därför kort kort.
Man justerar schemat så det passar med tiden i det landet man ska resa till mha marginalkvarten. Mer exakta instruktioner finnes på Annas hemsida under SHN-kuren, Verktyg.
Barn tillika föräldrar är olika. Får man till en kanon attityd så kan det nog gå att ha den lille sovandes i vagnen medans man käkar för att sedan lägga över i spjällisen när man kommer hem. Vad man ska tänka på mer exakt finnes att läsa i lilla boken. Jag lyckades aldrig med detta men däremot somnade han fin fint i vagnen på vägen hem så det enda var att passa att gå vid 19 då han skulle sova och sedan la jag över honom.
Att ditt barn sover i korta pass nu har med att göra att han dels är jämt övertrött och då är det himla svårt att sova som liten och dels så fruktar han fortf vargen så han försöker hålla koll och inte sova förlänge- i fall vargen kommer. Du ska nu ta över detta ansvar för vargkoll.
Så till lilla schemat! Det fattas dessvärre 30 min... Du har ju 11tim o 30 min som natt...Jag skulle köra så här:
Sova: 12:00-14:00 (2 tim) Jag flyttade upp tiden lite så du hinner med mellis.
vad tror du om det?
Värme
/Luvisen
Hav tålamod med oss härinne. Vi lovar att svara inom 3 dgr.
Då ska vi se :-k
Detta kan du läsa om i den förträffliga lilla boken.Tänkte bara fråga hur det är om man reser bort, utomlands? Om man ska ut och äta kan barnet sova i vagnen eller gäller det att man ska vara hemma 19.30 för att sova i spjälsängen? Kan man flytta över barnet eller låta det sova kvar??
Man justerar schemat så det passar med tiden i det landet man ska resa till mha marginalkvarten. Mer exakta instruktioner finnes på Annas hemsida under SHN-kuren, Verktyg.
Barn tillika föräldrar är olika. Får man till en kanon attityd så kan det nog gå att ha den lille sovandes i vagnen medans man käkar för att sedan lägga över i spjällisen när man kommer hem. Vad man ska tänka på mer exakt finnes att läsa i lilla boken. Jag lyckades aldrig med detta men däremot somnade han fin fint i vagnen på vägen hem så det enda var att passa att gå vid 19 då han skulle sova och sedan la jag över honom.
Detta tänk är en varg, du får slänga den i sopen! De sover som Anna säger, ursäkta om jag låter barsk.Som sagt tidigare har min son svårt att sova längre på dagen än 30-40min så jag vet inte om jag ska förlänga mitt på dagen luren dvs. 12:30-14:30 och hoppas att han lär sig sova längre med tiden???
Nej, det tror jag inte. Jag buffade också min son ibland till sömns innan kuren. Kör som det står bara! Hav förtroende och tillit!En annan sak som jag har tänkt på är att vi brukar buffa sonen och på det sättet somnar han...kommer det påverka kuren negativt?
Så till lilla schemat! Det fattas dessvärre 30 min... Du har ju 11tim o 30 min som natt...Jag skulle köra så här:
Sova: 12:00-14:00 (2 tim) Jag flyttade upp tiden lite så du hinner med mellis.
vad tror du om det?
Värme
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Tack så mycket Luvisen för dina svar!!!! Ska ha mer tålamod!
Det som gör mig osäker att börja kuren nu över julen är som sagt att vi ska resa bort. Vi ska nämligen flyga och då måste jag väcka sonen 2 tim. innan den avsatta tiden. Hur fungerar det? Går det eller ska jag göra det när vi kommer hem? Mannen är hemma nu i 2v därför tänkte jag att passa på och göra det nu.
Det som gör mig osäker att börja kuren nu över julen är som sagt att vi ska resa bort. Vi ska nämligen flyga och då måste jag väcka sonen 2 tim. innan den avsatta tiden. Hur fungerar det? Går det eller ska jag göra det när vi kommer hem? Mannen är hemma nu i 2v därför tänkte jag att passa på och göra det nu.
Vänta tills du är tebax och kan göra kuren enligt konstens alla regler.
Värme! /Luvisen
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Vad synd att jag måste vänta....vill börja nu...som sagt min man är ledig i 2v. Nästa ledighet är först till sommar och då är han över ett år.
En annan sak som jag har tänkt på är hur ni gör när barnen börjar dagis med alla rutiner......fungerar det eller får man ändra dessa så att det stämmer överens med dagis rutiner? Tack!
En annan sak som jag har tänkt på är hur ni gör när barnen börjar dagis med alla rutiner......fungerar det eller får man ändra dessa så att det stämmer överens med dagis rutiner? Tack!
Så länge behöver ni ju inte vänta. Ta det första 3 dgr/nätter över en helg och ta er igenom det helt enkelt. Det blir tufft men det går! Sedan kan du ta uppföljningsveckan själv. Det går det med. På så vis behöver inte lillen dras med övertrötthet mer än absolut nödvändigt. Eller så tar ni det nu och struntar i resan. Det alternativet finns ju faktiskt också.Vad synd att jag måste vänta....vill börja nu...som sagt min man är ledig i 2v. Nästa ledighet är först till sommar och då är han över ett år.
Detta forum tillhandahålls av Anna Wahlgren själv och därför finner jag det nödvändigt att kommentera detta med dagis generellt. Anna är ju inget fan av dagis. Barn under 3 år ska helst inte alls gå på dagis. Helst ska de passerat trotsåldern då barnets värld är i rejäl gungning innan de kan börja att gå där halvtid eller så. Jag rekommenderar att du läser Annas resonemang kring dagis i Barnaboken (utgivningsår 2008)En annan sak som jag har tänkt på är hur ni gör när barnen börjar dagis med alla rutiner......fungerar det eller får man ändra dessa så att det stämmer överens med dagis rutiner? Tack!
Nu till det praktiska. Innan jag påbörjade kuren orkade jag inte ta in allt som Anna skrivit och därför gjorde jag som så. Jag letade rätt på ett dagis som jag tyckte verkade bra och låg hyfsat nära och sedan kollade jag deras schema. Därefter utformade jag mitt barns schema så det matchade dagisets schema utan att tumma på Annas instruktioner ang schemat. Hade deras tider avvikit för mkt så hade jag valt ett annat dagis, helt enkelt.
Nu närmar han sig 2 och har en plats på dagis. Han kan börja och har bara en lur på sitt dagschema och den infaller samtidigt som dagisets. Liksom hans måltider. Så allt är klart för inskolning om man säger. Även om det lutar åt att vi kommer tacka nej till platsen och forts vårt fina liv hemma. I lugn och ro.
Hoppas detta gav ngt.
Värme/Luvisen
SM rookie
SM rookie