Frågor innan start av Sova Hela Natten Kuren.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AJAC

Desperat snart - hjälp mig!

Inlägg av AJAC »

Jag blir snart desperat. Nu håller lilleman som bäst på att skrika sig igenom ytterligare en dagslur, medan storebror står här med ledsna, stora ögon och begriper ingenting. Vad ska jag göra??! Snälla hjälp mig!!

Snälla läs mitt tidigare inlägg här ovan, där står allt beskrivet.
Ska jag vagna längre vid beskedet, inte kort som nu? Så han blir helt avslappnad innan jag slutar...men tyvärr verkar som att även om han nästan sover när jag slutar vagna så vaknar han direkt när jag slutar, och skriker.
Ska jag sluta vagna helt, inte ens vid beskedet? Så han liksom inte ens räknar med att bli vagnad det minsta? Ska jag ramsa mer? Ska jag ramsa mindre? Den tar inte alls ännu...Är han inte tillräckligt trött vid 9,15 tror ni, när han sovit 12 timmars natt fram till 7.30. Ska jag senarelägga luren? Men då kan inte jag gå på några aktiviteter med storebror,allt börjar kl 10 här, han behöver komma ut på lite socialt också då han inte går på förskola. Vi kan inte promenera till någon aktivitet o lillebror sova i vagnen dit eftersom vi bor på landet och har nästan 1 mil in till samhället, så han måste ha sovit här hemma innan vi kan ge oss iväg. Har länge nog kämpat med att dra med en övertrött liten bebis för att storebror ska kunna komma utanför dörren lite. De andras barn somnar i famnen och lite överallt, men inte min, så han har desperat velat amma hela tiden då vi är iväg någonstans, för att få lite lugn och ro, o storebror suttit bredvid och gråtit (han är blyg) istället för att leka med de andra barnen. Lyckat! Det hela har slutat med att vi isolerat oss mer och mer... nä, vill inte tycka synd om mig själv, det är inte därför jag skriver detta, vill bara förklara hur det ligger till, varför dagslurarna är så viktiga för mig att dom funkar också.
Ska jag börja om från början och "dagskura", som från natt 1? Skillnaden är ju att på natten har man ju "hela natten" på sig, på dagen har man ju ett schema att passa, så man får ta upp honom till slut. Hur länge kan det ta innan poletten trillar ner, hur länge har ni fått kämpa?

Många kramar från mig!

ps... när är en bebis redo för att gå ner till 2 lurer per dag? hur mkt sömn behöver en 3-åring per natt/dygn? ds....
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Re: Frågor innan start av Sova Hela Natten Kuren.

Inlägg av Luvisen »

På tal om bekräftelseramsa; en liten fråga om det också, vid läggningen på kvällen. Ikväll när jag la honom till rätta och ramsade mig ut så var han helt tyst så jag avslutade godnattramsan med bekräftelse i dörröppningen.
Sedan efter nån minut började han gnälla lite därinne, men jag ingrep ingenting utan bara avvaktade och han tystnade efter en liten stund. Ska jag då ge bekräftelse igen - även om jag inte gett någon påminnelseramsa eller ingripit på något sätt?
Nej, du behöver inte bekräfta i denna situation- det blir bara tjatigt.

Dagslurarna: Låter svettigt värre.Jag tycker att du kan bestämma två lurar inomhus i säng. Då lägger du honom som vanligt i sin säng och du kan ha rullgardinen neddragen så att det blir dunkelt i rummet men inte helt beckmörkt. Då vet han att det fortf är dag liksom att han får sova i sina "vanliga" kläder.

Sedan kan du ha en och samma lur (en kortare) i vagnen utomhus då du solfjädrar kvickt och bestämt+ ramsa och jobbar benhårt med din egen attityd. Att det är fullkomligt naturligt att sova i lilla vagnen och att du inte alls ifrågasätter detta. Låt oss dubbelkolla när vi ändå håller på:

Hur sover han i vagnen, mage /rygg?
Sover i vad- overall/lager på lager?

Bilbarnstolen tror jag inte ni är redo för ännu. När det sitter som berget då kan man köra med lur i bil. Måste du iväg ngnstans och lillen somnar däri får du bara göra det bästa av det. Alltså låta honom somna så bara och sedan väcka efter 5 eller 20 min om det är utanför "lurtid". Och sen bara försöka håla tiderna så bra det går- men se det som ett undantag.

Styrkekramar! :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AJAC

Dagslurarna fortfarande problematiska!

Inlägg av AJAC »

Tack Luvisen för ditt svar, är så glad för hjälpen! :)

Lilleman har sovit i vagn även på natten nu sen kuren, så har aldrig lagt honom i säng förut, och har aldrig buffat. Han sover hela natten i sin vagn, och även på dagen han har alltid sovit i den efter att jag vagnat honom, så tror inte det är själva vagnen det är fel på, han älskar att sova i den. Han sover på mage med larm.(gjorde han även innan kuren, plus att jag alltid vagnat honom till sömnsn på dan, vi var ju i vagnträsket redan långt innan kuren, det är väl därför det är så svårt att bryta detta nu. På kvällen/natten funkar det dock utmärkt). I vagnen sover han på madrass med lakan på natten och filt på sig, och utomhus på dagen dessutom på ett fårskinn, iklädd mjuk fleeceoverall (inget bylsigt utan slätt), samt filt ovanpå. Nu har han fått ha täcke med, för det varit så superkallt ute. Eftersom det är viktigt att vara konsekvent med var lurerna är förlagda någonstans så funderar på att lägga alla lurer inomhus nu ett tag när det är så kallt, medans vi fortfarande kurar.

Tycker du ändå jag ska testa och lägga honom i sin säng i sovrummet på dagen? För att liksom helt "bryta" vagnvanan??? Kan tillägga att han alltså sover i sovrummet på natten, fast i vagnen. Är så rädd att äventyra läggningen och natten om han sover även dagtid i sovrummet. Men det är ingen fara tror du? Ska vi i så fall börja buffa honom i sängen eller gå tillväga på annat sätt?? Tanken är ju att han ska sova i sin säng även nattetid sen.
Vet någon förresten när det brukar vara dags att gå ner till två lurer? Hur mycket sömn behöver en 3-åring per natt/dygn?

Kram från mig!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Eftersom du verkar ha fastnat i buffen så tycker jag det verkar vettigt att bryta det hela. Första gg du lägger honom i sängen så ta det inför natten så att du inte känner den där stressen om tiden som du talar om. Börjar den lilla människan gorma omedelbart när du lägger honom så buffa stadigt rytmiskt- vi snackar skön massage här, tills han nästan somnar och sen ramsar du ut. Du kan kanske får jobba den natten, MEN du vet ju varför du gör det- eller hur? För att bryta den dåliga vagnings(o)vanan. Sen kör du lurarna i sängen också utan minsta tvekan- Det är precis så här det ska vara och det är ju det- man sover ju bäst i lilla sängen! Tänk också på att göra svalt i rummet innan varje lur.

Det är viktigt att du INTE drabbas av panik om den lilla människan skriker utan tänka att du är beredd. Du är den vuxne, du svarar. Du VET hur det ska vara, eller hur? Behöver du jobba mkt så får du också jobba med att fixa attityden och då kan den lilla människan äntligen få det svar som han VILL ha. Tänk på det! Han vill det- det är det han gormar om! Han har bara inte fått det svar som han finner nöjaktigt.

Fleeceoverall hade jag också på min lille ända tills jag läste SHN-boken. Sen tog jag bort den utan att blinka och det gick strålande. (När man ska sova alltså, annars behöver man ju ordentligt på sig, men det fattar du ju. Vill bara inte att ngn ska missförstå som kanske tittar in här.) I am just saying. :wink:

Två lurar går man ned till med början vid 8 mån oftast (det är ju barnet som säger till när det är dags :wink: ) Då kortar man efm till 20 min och sedan ngnstans vid 9 mån går man ned ytterligare genom att skippa den sista helt. Så det är ett tag kvar.

3-åring ska helst sova en 12-tim natt och om behov finnes en lur vid 12.30 eller 13 snåret. En del har ingen lur. En del har 45 min. Den del har bara vila- dvs den lilla människan ligger på sängen och kanske lyssnar på en saga / stillsam musik en 45 min eller så. Bara så att man får vila lite helt enkelt. Och en del har ingenting. Det är lite som du ser behovet. Men jag tänker att det kan vara skönt att alla får vila fr varann en stund på dagen oavsett ålder.

Han man kortare natt för 3-åring får man ju kompensera med lur på dagen förstås.

Kram! /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Tack kära Luvisen för ditt svar! :)

Jag tar åt mig av allting du skriver och ska verkligen fundera över detta. Om något inte förbättras på dagarna innan helgen så ska vi lägga honom i säng i sovrummet istället. Ska försöka ta lite mer hjälp av nära och kära också med storebror på vardagarna så jag målmedvetet kan inrikta mig på arbetet med lillemans dagslurer, utan tyngd av dåligt samvete gentemot storkillen. Jag är en stor anhängare av SOCIAL DELAKTIGHET (flocktänk, hjälpas åt, vara delaktig) annars, något som kom helt naturligt för mig då jag blev mamma för snart 3 år sedan, innan jag ens läst något om A.W... men nu för EN LITEN TID kanske det kan vara bra att storebror kan komma ut o umgås lite med t ex farmor och farfar någon stund på dagen tills dagslurskrånglet har börjat vända. Eller är det galet av mig? Han får INTE känna sig bortskuffad på minsta sätt! :?:

:?: En fråga till: Lilleman har trots allt igår och idag tystnat lite vid något tillfälle under försöken med att få till en dagslur, och då har jag varit snabb o gett en bekräftelseramsa. Måste man alltid säga den x4? Jag tycker mig märka att när jag sagt den två gånger så har han fortfarande varit tyst, men när jag fortsatt med de återstående två har han skrikit upp sig igen o vi har fått börja om på ny kula m protester tills det varit dags att ta upp honom. (tänk stackarn har bara sovit 20-30 min sammanlagt per dag sedan vi började med kuren, annars bara skrikit sig igenom lurarna.) Räcker det att ge bekräftelseramsa x 2?

Kram kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

Förresten hur gör man för att ändra rubrik på tråden?

Kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hmmm...Bortskuffad...Kanske lite grann MEN du måste ju få till det här. Det är lite force majeur tycker jag, personligen. Du kan ju låta storbror tassa iväg med gamlisarna en stund och se hur det går. Blir storebror nedstämd eller så , eller OROlig för lillemannen då kanske det är bäst att han får vara med så han vet att allt är ok.

Bestämmer du dig för att storebror ska få lite extra gos fr gamlisarna så säg inget om vad du ska göra- jag tänker så det inte blir ngt missförstånd om att lilleman är jobbig eller att NGT är fel. Utan bara betona att gamlisarna måste få rå om honom ett tag. Det ska ju ha sitt. :wink:

Sista frågan där. Ge honom bekräftelsen inbakad, så här:

Sov så skönt liten stund, sov så skönt liten stund, sov så skönt liten stund, sov såååå skönt liiiiiten stund.

Så slipper han tycka att du är tjatig. :D

kram! /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Tack Luvisen för ditt snabba, och alltid ärliga, svar!

Haha, ja de är precis så man känt sig annars, tjatig! :wink:
Har ju aldrig lyckats få honom tyst medan jag ramsat dock, utan han har tystnat (nån sekund eller så :wink: ) under "avvaktandet." MEN det känns ÄNDÅ som att det går åt rätt håll, att han på något sätt ändå börjar ta in ramsan, (även om han inte accepterat den än, eller frånvaron av vagnandet heller....) Bara en känsla jag har! :D

Förstår vad du menar, angående storebror och far/mor föräldrarna där...
Jag har kanske gjort fel i att försöka prata med storebror om det hela,förklara, som om det vore nåt fel som ska fixas till istället för att det är helt naturligt, lillebror ska sova, men är lite arg bara...??? Ja herregud man lär sig hela tiden något nytt i föräldraskapet!

Tack igen! :)
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, man har ju så himla lätt för att trassla in sig i förklaringar med de små/stora barnen...Har ju själv gjort det... :oops: :lol: Man tror att de vill ha alltihop när det bara undra en endaste grej. Typ vad ska JAG göra när liten skriker? Du kan hjälpa att ramsa, eller sjunga lite... (dagtid då, förstås) Ngt sånt liksom. Att storebror hjälper men inte att han har ansvaret. Han är bara din sidekick liksom. :lol: Tycker storebror det känns jobbigt att lyssna kanske han behöver öronproppar...Det kan ju hända. :wink: Och är fullkomligt tillåtet. :mrgreen:

Kram på er!/Luvisen
SM rookie
AJAC

Dags att lyfta fram det positiva!

Inlägg av AJAC »

Hej på er alla systrar (och bröder) där ute! :)

Och Tack till Dig Luvisen för ditt svar! Har inte kunnat läsa din tråd ännu, den är inte tillgänglig nu under omarbetningen av sidan. Men jag ser fram emot det! :)

Jag har ju, av förståeliga skäl, varit väldigt inriktad på att få dagslurarna att fungera, för det är egentligen den allra största anledningen till att vi började den här kuren! Det har förstås varit tufft för oss att inte sova på nätterna, iaf för mig som legat och ammat typ konstant nätterna igenom, samt för lilleman som inte fått sin välbehövliga, sammanhängande sömn. MEN ännu svårare har det dock varit på dagarna eftersom sömnproblemen då även gått ut över min store kille...att jag fått jobba så mycket på att lillkillen ska sova så att det liksom inte blivit någon tid över till storkillen. ](*,)
Nu när dagslurarna inte fungerar så tillfredställande än så har det varit mycket frågande och undrande angående detta, så att det positiva liksom nästan fallit bort! :roll: D.v.s att min älskade lillgrabb nu faktiskt SOVER OM NÄTTERNA! :D Därför känner jag att jag måste jag skriva ner lite om det lysande resultatet med nattsömnen som vi uppnått med hjälp av kuren! Dels för att jag själv ska få det på print - att man verkligen ser framstegen vi har gjort - (och inte bara se det som krånglar ännu - dagslurarna) - dels för att visa min oerhörda tacksamhet till hjärnan bakom kuren Anna Wahlgren och till Er hjärtebarnskontrollanter och andra medmänniskor som stöttar, peppar och hjälper till under vägens gång - och dels för att de ev. framtida kurare som kanske läser min tråd inte ska bli avskräckta utan tvärtom se vilken mirakulös framgång man kan nå, på dessutom väldigt kort tid. Det är förbluffande!! :o :D
Så här har det sett ut för oss:

Natt 1:
Tar 1,5 timme, innan han somnar. Sedan vaknar han 1 gång, är vaken mellan 0.50-1.50. Gnyr lite vid 5-tiden, i sömnen, somnar om själv. Sedan sover han till kl 7 på morgonen! Gör glad morgon 7.15 (en kvart tidigare mha marginalkvarten).
Sammanlagt sover plutten ca 9 timmar.

Natt 2:
Tar 22 min innan han somnar. Sover sedan till 3-tiden, vaken ca en kvart.
Vid 5-tiden litet uppvak på ca 10 min. Sover sedan till 7.20, glad morgon!
Sover sammanlagt nästan 11 timmar natt 2!

Natt 3:
Tar 30 minuter innan han somnar. (Byte från mamma-pappa kan vara orsaken till längre läggningstid!)
Sover sedan till ca 5.30! Uppvak ca 5 minuter, somnar om efter ramsa. Väcker kl 7.30 med glad morgon!
Denna tredje natt sover plutten sammanlagt 11,5 timmar.

Natt 4:
Läggningen tar 5 minuter, bara lite gnäll till protest! Vaknar någon gång under natten o pratar lite men somnar om själv. Sover sedan till 6-tiden då han är lite ledsen. Är vaken ca 30 minuter innan han somnar om igen. Vaknar runt 7 igen, gör glad morgon kl 7.30.
Sammanlagt får älsklingen 11 tim 10 min nattsömn denna natt.

Natt 5:
Tar ca 20 minuter innan han somnar på kvällen. Gnyr lite vid midnatt, somnar om själv. INGA INGRIPANDEN ALLS DENNA FEMTE NATT! :shock: Väcks kl 7.30 glad morgon. 11,5 timmars sömn totalt!

Natt 6:
Läggs utan ett pip, somnar nöjt, lugnt och fint! :D Får ramsa vid 22.45. Vaknar vid 5.30 tiden igen, får en ramsa till. Sover sedan tills vi gör glad morgon!

Natt 7:
Tar 20 min innan han somnar. INGA UPPVAKNANDEN ALLS DENNA NATT!(eller rättare sagt, inga vi märker av!) Väcks glad och go på morgonen! Sovit nästan 12 timmar i ett sträck! :shock: :D

Natt 8:
Läggs utan ett pip, glad och nöjd. Sover sedan hela natten lång! :sleep:

Natt 9-12 :
Likt drömscenariot ovan följer sedan natt 9, 10 ,11 ,12! Inte ett pip vid läggning och inga uppvaknanden! Sover så sött, så sött! \:D/

Natt 13 - lite gnäll vid läggningen, får ramsa någon extra gång. Somnar sedan så gott och sover hela natten lång!

Och här är vi nu! Så underbart, fantastiskt, härligt!! :D Man tror inte att det är på riktigt, får nypa sig i armen emellanåt.... Igårkväll efter läggningen kunde jag gå och ta en lång varm dusch UTAN att behöva oroa mig för att han ska vakna så man får rusa dit, bara en sån sak!! Har också kunnat sitta i lugn och ro och titta lite på TV och ta en kopp te flera kvällar på rad...lyyyyx!! Innan satt jag och ammade hela kvällarna, (ja, dygnet runt mer eller mindre) la ner honom i sängen, kände mig piskad att gå och lägga mig för att förhoppningsvis skrapa ihop en stunds sömn, bara för att cirka 1 timme senare ta upp honom till vår säng för att amma återigen..vilket han sedan fortsatte med varje timme natten igenom! (Mysigt är det att amma, men kanske inte varje timme....! 8-[ )

Tala om skillnad, på bara ca 2 veckor! (Ja resultat såg vi ju för den delen redan från första natten...! Sov ju mer än någonsin redan natt 2!) Inte ens några härjande vargtimmar, han sover verkligen hela nätterna igenom! Så det är väl inte mer än rätt, vi som har sluppit vargtimmeskrånglet får dagslurskrångel istället, någon rättvisa ska det ju vara här i världen! :wink: :lol:
När jag ser detta fina resultat blir jag övertygad om att dagslurarna också kommer att lösa sig till slut. Känns som om ingenting är omöjligt längre! Den här kuren kommer att påverka hela mitt föräldraskap, det känner jag. VI är inte helt framme vid NJUTNINGEN ännu, men på god väg. Och när vi nått fram - då ska jag skriva och dela med mig igen! Hoppas det kan uppmuntra någon. :D
Nu kämpar vi vidare, lycka till allihop!! :thumbsup:

Stora, varma kramar ifrån mig och min familj! :heart: :heart: :heart:
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh, va underbart roligt att läsa om ert fantastiska arbete! Kan bara grattulera! :thumbsup:

Och du har så rätt så, dagslurarna kommer att reda ut sig, snart så väntar total njutning och du får kanske nypa dig i armen lite oftare.

Kämpa vidare! Ni är såååå duktiga!!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

A men AJAC , vilket lyft i Attityden!!! =D> =D> =D> :P

You go girl! :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Åååå 1000 tack och kramar till Er Luvisen och Bianca, för den fiiiiina bekräftelseramsan jag fick av Er! :lol:
Så härligt det känns! Nu känner jag mig än mer taggad! :D

Måste säga att jag är helt förbluffad över vilka underbara människor ni är. Blir helt förundrad varenda gång jag läser här inne på forumet, när jag ser hur ni :heart: :ebarnskontrollanter svarar oss alla mer eller mindre desperata kurare, på den ena frågan och funderingen efter den andra...att ni bara orkar ta er tid och kraft att sätta er in i allas olika situationer och svara oss med en sådan värme och medmänsklighet... allt på er lediga tid! För mig är ni SANNA vardagshjältar som verkligen hjälper människor " i nöd "! (Liksom A.W själv!) Stor eloge till Er! =D>

Tack för att Ni finns här för att hjälpa, stötta och peppa oss!

Passar också på att önska Er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År! :santa:

Julkramar från mig och min snart utsövda familj! :heart: :heart: :heart:
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Och en GOOOOD jul till dig och din familj! :santa: :heart: :heart: :heart: /Luvisen
SM rookie
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej! :)

Nu är jag i behov av hjälp igen! :o

Våra dagslurar har ju som sagt inte gått så bra hittills. Har har under dagarna sovit i vagnen(eller rättare sagt-INTE sovit) i vår hall som inte har någon dörr att stänga, och på natten i vagn i sovrummet. Har bara lyckats skrapa ihop 30 minuters dagssömn sammanlagt idag. :?
På natten har det däremot funkat bra, har somnat utan ett knyst på kvällen och sovit hela natten.
SÅ, idag tänkte vi som så att vi skulle testa att låta honom sova i vagnen inne i sovrummet även på dagen, tänkte att han kanske vill vara mer "ifred", som han är på natten. Vi hade ju förstås vanliga kläder på honom, och ljust, för att skilja på dag och natt samt dagsramsa. Det kändes som det hjälpte lite, fast först blev han så till sig så vi t.o.m fick vagna!!(har vi ej gjort på ett tag nu) men sen efter en stund somnade han faktiskt liten stund, han fick 10 minuter mha marginalkvarten, sen fick vi väcka honom.
MEN nu vid läggningen för natten, som annars brukar gå utan ett knyst, skrek han som en stucken gris! Tog plötsligt 35 minuter! Har detta att han sovit där inne även dagtid ställt till det nu? Gjort honom ännu mer förvirrad? Eller kan det ha och göra med att min mamma var här och hälsade på idag? Eller kan det bero på att vi fick ta till lite vagning som kristilldelning, och att han förväntade sig detta även nu till kvällen? Vi känner oss smått oroade nu, att vi äventyrat den goda nattsömnen... men eftersom han aldrig sovit sina dagslurer så kände vi att NÅGOT måste vi ju göra! Nån bättring måste ju ske! Han behöver ju sin sömn även dagtid, men han vill nästan aldrig komma till ro och somna överhuvudtaget. :( Och visst är det många barn som sover sina lurer och sin natt i samma rum, i sin säng?? Det är väl egentligen inget konstigt??
Hur ska vi göra nu? Fortsätta låta honom sova i sovrummet även dagtid eller återgå till hallen?(där vi är rädda att han ej får den ro han kanske behöver eftersom man ej kan stänga till. Vi har haft ett tygsstycke över vagnen för att skärma av men det blir som en liten ångbastu därinne i vagnen för han skriker sig så svettig.) Täcker ni över vagnen och med vad i så fall?

Till slut vill vi ju att han ska kunna sova någon dagslur och även nattetid inne i sängen i sovrummet, än så länge sover han ju enbart i vagn. Alternativt flytta in honom till storebror, när vi är redo för det, i så fall mycket längre fram. Storebror vaknar ju också ofta några ggr per natt.

Tips, råd, funderingar, tankar kring detta?
Kan tillägga att vi idag avverkat dag 15 i kuren, så vet ni hur långt vi är komna.

Kram o tack på förhand!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"