Fyra månader, sov bra men nu är allt upp och ner!
-
lillahanna
Fyra månader, sov bra men nu är allt upp och ner!
Den sista juli i år födde jag mitt första barn, en stor liten kille som genomgående har varit rätt snäll och lätthanterlig förutom problem med gasig mage mot vilket minifomdropparna hjälper åtminstone litegrann (han verkar fortfarande kämpa med magen men inte så att han är ledsen och skriker längre i alla fall).
Första veckan hade han gulsot så då sov han mer eller mindre konstant, sen var det nattätningar efter det, men runt två månaders ålder sov han som regel ett 6-7 timmarspass på natten, följt av mat och en lur på två timmar och sen mat igen och en entimmeslur. så såg natten och morgonen ut i stort sett varje dag. vad skönt tyckte jag, och trodde att det skulle hålla i sig... jorå. inte.
vid tre månader ungefär började han vakna till på nätterna, vi började då att skarva bröstmjölken med ersättning på kvällarna och då blev det lite bättre. i någon dag... sen fortsatte nattvakningarna att öka i antal för varje natt kändes det som.
nu är han lite drygt fyra månader, och vaknar konstant känns det som. dag som natt. han är inte hungrig, det var åtminstone en månad sedan han fick nattmat och han är inte alls panikhungrig när han vaknar heller utan pratar gärna en stund först om han inte är för trött. jag läste i barnaboken att barn på fyra månader minsan ska kunna sova tolv timmar på natten, så jag gav mig den på att han skulle göra det om jag så skulle få stå och vagga sängen hela natten - hela den här veckan har han "sovit" (legat i sin säng i alla fall) 10-12 timmar varje natt, men till priset av att jag eller maken går upp och ger honom nappen (vilket i sig känns lite trist eftersom vi först inte ville att han skulle ha napp alls men sen föll till föga...) eller vaggar spjälsängen (som har hjul).
vi har trott att det är magen som väcker honom, för han ligger och vrider sig och bökar och gruffar och ålar sig i sömnen, och det är när han får hållas som han vaknar och är ledsen. det är alltså inte så att han vaknar till och sen börjar skrika, utan han väcker liksom sig själv. sen när han har somnat om (vilket brukar gå på nolltid, man bara ger honom nappen och lägger upp honom på sidan så sover han igen) så går det ungefär en halvtimme så vaknar han igen.
jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå med mitt inlägg, annat än kanske hjälp och tips från föräldrar som känner igen sig. jag har inte direkt övervägt kuren eftersom vår teori hittills har varit att det är magen som stör, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig... jag blir lite bedrövad när jag ser att han vaknar jättetrött och så väl skulle behöva sova, men ändå bara vaknar och vaknar.
Första veckan hade han gulsot så då sov han mer eller mindre konstant, sen var det nattätningar efter det, men runt två månaders ålder sov han som regel ett 6-7 timmarspass på natten, följt av mat och en lur på två timmar och sen mat igen och en entimmeslur. så såg natten och morgonen ut i stort sett varje dag. vad skönt tyckte jag, och trodde att det skulle hålla i sig... jorå. inte.
vid tre månader ungefär började han vakna till på nätterna, vi började då att skarva bröstmjölken med ersättning på kvällarna och då blev det lite bättre. i någon dag... sen fortsatte nattvakningarna att öka i antal för varje natt kändes det som.
nu är han lite drygt fyra månader, och vaknar konstant känns det som. dag som natt. han är inte hungrig, det var åtminstone en månad sedan han fick nattmat och han är inte alls panikhungrig när han vaknar heller utan pratar gärna en stund först om han inte är för trött. jag läste i barnaboken att barn på fyra månader minsan ska kunna sova tolv timmar på natten, så jag gav mig den på att han skulle göra det om jag så skulle få stå och vagga sängen hela natten - hela den här veckan har han "sovit" (legat i sin säng i alla fall) 10-12 timmar varje natt, men till priset av att jag eller maken går upp och ger honom nappen (vilket i sig känns lite trist eftersom vi först inte ville att han skulle ha napp alls men sen föll till föga...) eller vaggar spjälsängen (som har hjul).
vi har trott att det är magen som väcker honom, för han ligger och vrider sig och bökar och gruffar och ålar sig i sömnen, och det är när han får hållas som han vaknar och är ledsen. det är alltså inte så att han vaknar till och sen börjar skrika, utan han väcker liksom sig själv. sen när han har somnat om (vilket brukar gå på nolltid, man bara ger honom nappen och lägger upp honom på sidan så sover han igen) så går det ungefär en halvtimme så vaknar han igen.
jag vet inte riktigt vad jag vill uppnå med mitt inlägg, annat än kanske hjälp och tips från föräldrar som känner igen sig. jag har inte direkt övervägt kuren eftersom vår teori hittills har varit att det är magen som stör, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig... jag blir lite bedrövad när jag ser att han vaknar jättetrött och så väl skulle behöva sova, men ändå bara vaknar och vaknar.
Mamma till Emil, född 31/7 2010 och styvmamma till hans två halvsystrar (-97 och -99)
Välkommen lillahanna
Om jag vore du så skulle jag läsa SHN-boken och kura det lilla livet så han får den låååånga sammanhängande sömnen med mkt djupsömn- den gör underverk.
Jag kan dock inte övertyga dig om det eftersom det är av stor vikt att man själv tror och vill kura sitt barn- annars blir det inte bra. Så läs, fundera och känn efter om ni finner vilja att hjälpa erat barn till den goda sömnen.
Får jag fråga: Sover han på mage eller rygg?
Har ni börjat ge lite smakis grötportioner?
Ger ni honom semper magdroppar?
Det var de tankarna jag fick.
Värme
/Luvisen
Om jag vore du så skulle jag läsa SHN-boken och kura det lilla livet så han får den låååånga sammanhängande sömnen med mkt djupsömn- den gör underverk.
Får jag fråga: Sover han på mage eller rygg?
Har ni börjat ge lite smakis grötportioner?
Ger ni honom semper magdroppar?
Det var de tankarna jag fick.
Värme
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
-
lillahanna
tack för svar
pratat med maken och vi tycker båda att det har urartat, jag har beställt boken och vi är överens om att börja kura så fort den kommer.
han har sovit på rygg sedan födseln, men sedan någon månad eller så har vi börjat lägga upp honom på sidan när han ska somna och när han vaknar till på nätterna. redan sedan han var nästan ny har han envist hållit upp huvudet så fort han hamnar på mage och tokvägrar att slappna av, försökte lägga honom på mage för några dagar sedan när han redan halvsov men då vaknade han och blev jättearg eftersom han var trött och det var ju jobbigt att hålla upp huvudet...
tanken är att han ska få sin första smakportion i morgon, i form av lite potatismos, men vi har en grötförpackning hemma. vet inte hur många olika man kan hålla på med samtidigt bara... ska man inte helst hålla sig till en i taget?
han får sempers lemolac (heter det va?) ersättning ungefär en-två ggr/dag, det är väl ungefär samma i den va? annars har vi en flaska, fast det slarvas med den måste jag erkänna... märkte dock ingen direkt skillnad ens när vi var konsekventa med den. men det kanske bara är vi som vill ha snabbare resultat än vad verkligheten erbjuder...
återigen, tack för svar! återkommer garanterat med nya undringar. nu ska jag sova medan maken sitter framför tvn med en sovande liten i knäet... känns som att dagarna (nätterna) är alldeles för många och långa till mitten på nästa vecka när vi kan börja kura. god natt!
han har sovit på rygg sedan födseln, men sedan någon månad eller så har vi börjat lägga upp honom på sidan när han ska somna och när han vaknar till på nätterna. redan sedan han var nästan ny har han envist hållit upp huvudet så fort han hamnar på mage och tokvägrar att slappna av, försökte lägga honom på mage för några dagar sedan när han redan halvsov men då vaknade han och blev jättearg eftersom han var trött och det var ju jobbigt att hålla upp huvudet...
tanken är att han ska få sin första smakportion i morgon, i form av lite potatismos, men vi har en grötförpackning hemma. vet inte hur många olika man kan hålla på med samtidigt bara... ska man inte helst hålla sig till en i taget?
han får sempers lemolac (heter det va?) ersättning ungefär en-två ggr/dag, det är väl ungefär samma i den va? annars har vi en flaska, fast det slarvas med den måste jag erkänna... märkte dock ingen direkt skillnad ens när vi var konsekventa med den. men det kanske bara är vi som vill ha snabbare resultat än vad verkligheten erbjuder...
återigen, tack för svar! återkommer garanterat med nya undringar. nu ska jag sova medan maken sitter framför tvn med en sovande liten i knäet... känns som att dagarna (nätterna) är alldeles för många och långa till mitten på nästa vecka när vi kan börja kura. god natt!
Mamma till Emil, född 31/7 2010 och styvmamma till hans två halvsystrar (-97 och -99)
-
lillahanna
bara skriver av mig lite... usch, jag är så besviken på hur allt har blivit! nu sitter jag vid datorn istället för att städa upp inför den stundande julhelgen som jag hellre skulle vilja, bara för att kunna höra och störta in till lillen som ligger i vår säng och vilar. för bara några veckor sen la jag honom i sängen och sen hade jag två-tre timmar på mig att plocka och pyssla eller göra vad än jag kände för! vad hände?! han måste ju få sova, men just nu blir det på bekostnad av mig; min sömn, min mat och alla andra sysslor.
ärligt talat har jag varit rätt skeptisk mot allt som ens nästan kan kallas "metod", mycket för att det dräller av dem till höger och vänster och plötsligt är det som att föräldrar inte ska kunna tänka själva längre, men jag börjar så smått tro på den här kurningsgrejen. den ska göras i alla fall, och jag har bestämt mig för att den fungerar. vi satt tidigare idag och sa att "åh vad skönt att han kommer sova hela nätter till jul!" bara för att befästa en inställning av att det kommer att fungera :p
fast nu oroar jag mig lite för att jag inte kan tillräckligt... har ju beställt boken, och läst här (och i barnaboken), men det inskärps ju så väldigt att man måste vara påläst...
ärligt talat har jag varit rätt skeptisk mot allt som ens nästan kan kallas "metod", mycket för att det dräller av dem till höger och vänster och plötsligt är det som att föräldrar inte ska kunna tänka själva längre, men jag börjar så smått tro på den här kurningsgrejen. den ska göras i alla fall, och jag har bestämt mig för att den fungerar. vi satt tidigare idag och sa att "åh vad skönt att han kommer sova hela nätter till jul!" bara för att befästa en inställning av att det kommer att fungera :p
fast nu oroar jag mig lite för att jag inte kan tillräckligt... har ju beställt boken, och läst här (och i barnaboken), men det inskärps ju så väldigt att man måste vara påläst...
Han är alldeles för liten för att tokvägra ngt överhuvudtaget. Det han gör är ngt som evolutionen kräver. Vi måste lära oss hålla upp huvudet. Därför gör han så. Det är er uppgift som föräldrar att hjälpa honom att slappna av i denna förträffliga läge. Varför då? Jo! Därför att då ligger allt i kroppen i viloläge inkl lilla ryggen. Då sover man djupare och bättre. Ryggläget triggar olika reflexer som bebisar har. Tex att försöka greppa tag i ngt- armarna flaxar eller flyger upp. Så det bästa är att lägga en hand på lilla ryggen och sedan övertyga med betryggande röst att det är verkligen sååå skönt att ligga på maggen. Låt det ta tid. Stressa inte och gör det när lillen är vaken så det blir en övning i sig utan press på omedelbart resultat. Överhuvudtaget är magläget viktigt. Speciellt för gasig mage.han har sovit på rygg sedan födseln, men sedan någon månad eller så har vi börjat lägga upp honom på sidan när han ska somna och när han vaknar till på nätterna. redan sedan han var nästan ny har han envist hållit upp huvudet så fort han hamnar på mage och tokvägrar att slappna av, försökte lägga honom på mage för några dagar sedan när han redan halvsov men då vaknade han och blev jättearg eftersom han var trött och det var ju jobbigt att hålla upp huvudet...
I övrigt kan ni ge eran lille sol-och-mån massage på maggen och på så vis hjälpa honom att lätta trycket inför sovning.
Ja men visst. En smak i taget. Tre dgr eller så.tanken är att han ska få sin första smakportion i morgon, i form av lite potatismos, men vi har en grötförpackning hemma. vet inte hur många olika man kan hålla på med samtidigt bara... ska man inte helst hålla sig till en i taget?
Jag vet inte om den lemolacen ni använder har aktiv bakteriekultur men har den det så räcker ju det. Om inte får man stoppa i dem magdroppar. Det funkar i långa loppet.han får sempers lemolac (heter det va?) ersättning ungefär en-två ggr/dag, det är väl ungefär samma i den va? annars har vi en flaska, fast det slarvas med den måste jag erkänna... märkte dock ingen direkt skillnad ens när vi var konsekventa med den. men det kanske bara är vi som vill ha snabbare resultat än vad verkligheten erbjuder...
Ja, det figurerar hur många metoder som helst men bara denna är en kur. Kort och den bryter ett dåligt mönster. Det är inget man harvar med i evighet. Långdragna läggningar som går ut på att varva ned är ngt föräldrarna måste hålla på med år ut och år in, om man nu skulle välja det tex. Och barnet får finns sig i det också...ärligt talat har jag varit rätt skeptisk mot allt som ens nästan kan kallas "metod", mycket för att det dräller av dem till höger och vänster och plötsligt är det som att föräldrar inte ska kunna tänka själva längre, men jag börjar så smått tro på den här kurningsgrejen. den ska göras i alla fall, och jag har bestämt mig för att den fungerar. vi satt tidigare idag och sa att "åh vad skönt att han kommer sova hela nätter till jul!" bara för att befästa en inställning av att det kommer att fungera :p
Nåväl, denna lilla kur bryter som sagt av det dåliga mönstret OCH ger bestående resultat. Mkt viktigt, ingen annan metod jag hört eller prövat har gjort det. Så bara det är en motivationsfaktor!
Det är toppen att ni peppar varandra! Mer sån här attityd: \:D/ ! Då kommer det gå bra!
Det viktiga är att du vet varför du gör som du gör för då kommer du inte backa vid minsta bakslag och det är viktigt. Då har du börjat ditt aktiva föräldrarskap, du tar ansvar fullt ut och står fast. Ngt alla barn behöver.
Mer pepp nu! Här kommer värme!
Senast redigerad av Luvisen den sön 12 dec 2010, 20:31, redigerad totalt 2 gång.
SM rookie
SM rookie
Hej lillahanna!
När jag läser din tråd du startat här såg jag att våra bebbar nästan är jämngamla
så jag tänkte skicka lite pepp och värme till er samt dela med mig av vår "resa", kanske kan det inspirera eller hjälpa när det känns motigt. Luvisen har ju svarat jättefint och jag önskar er lycka till med kuren när och om ni väljer att sätta igång.
En liten fundering jag har som kunde hjälpa er på vägen: Har du läst in dig något på "Standardmodellen" under fliken "Sova hela natten"
"Verktyg" eller i Barnaboken? Det är kort sagt ett förhållningssätt/en modell (ej metod) för hur man i sitt dagliga (och nattliga
) liv med bebis får struktur och ordning på tillvaron med allt vad gäller mat-sömn och samvaro. Den behandlas särskilt under forumet "Späda barn och små", där har jag också min och Mattis tråd "Hur synka kväll/natt för en tvåmånaders" där du kan följa vår process om du vill se hur det kan se ut plus en massa andra trådar med mycket goda råd och tips.
När vår familj inledde denna modell, sakta men säkert, noooo stress, såg vi snabbt resultat på vår pojk. Hans humör, aptit och sömn: det föll i balans! (det tog sina ca två veckor men det var det verkligen värt). Innan skedde allt lite hipp som happ och vi lät det vara så, våra nätter såg exakt ut som de du beskriver och vi var rätt bekväma med situationen, men det blev mer och mer slitigt ju mer "vaken" och medveten vår son blev. Det var som att han undrade "Vad gäller nu?" hela tiden, han åt lite titt som tätt, sov lite är och där, och verkade mer och mer missnöjd
. Så började vi med standardmodellen för ca 2 månader sedan, och efter det har det mesta fallit på plats på ett sätt jag inte trodde var möjligt! Då var jag helt inställd på att till slut genomföra SHN-kuren med honom, jag bara väntade på hans 4mån-dag. Denna vecka blev han alltså sina 4 månader, och han sover, äter och mår som en prins av sina rutiner så SHN behövs inte (inte än iaf, peppar peppar
)och det tackar jag/vi standardmodellen för =D> . Vill verkligen rekommendera den om ni inte redan kör den!
Hur ni än väljer att göra önskar jag er lycka till och skickar en massa värme och God Jul
!
Hälsningar
Tuula- Mattis mamma
När jag läser din tråd du startat här såg jag att våra bebbar nästan är jämngamla
En liten fundering jag har som kunde hjälpa er på vägen: Har du läst in dig något på "Standardmodellen" under fliken "Sova hela natten"
När vår familj inledde denna modell, sakta men säkert, noooo stress, såg vi snabbt resultat på vår pojk. Hans humör, aptit och sömn: det föll i balans! (det tog sina ca två veckor men det var det verkligen värt). Innan skedde allt lite hipp som happ och vi lät det vara så, våra nätter såg exakt ut som de du beskriver och vi var rätt bekväma med situationen, men det blev mer och mer slitigt ju mer "vaken" och medveten vår son blev. Det var som att han undrade "Vad gäller nu?" hela tiden, han åt lite titt som tätt, sov lite är och där, och verkade mer och mer missnöjd
Hur ni än väljer att göra önskar jag er lycka till och skickar en massa värme och God Jul
Hälsningar
Tuula- Mattis mamma
Tuula, mamma till
Matti 100810
William 010104
Matti 100810
William 010104
Re: Fyra månader, sov bra men nu är allt upp och ner!
Hej lillhanna!
Jag låste din nya tråd. Det räcker med en.
Du skrev:
Kram och värme
/Luvisen
Jag låste din nya tråd. Det räcker med en.
Du skrev:
Antingen pröjsar man en diplomerad kurare att genast åtgärda det hela så man bryter detta NU eller så står man ut. En dag i taget- timme för timme. Tänker på krabbfiskar gubbarna som sover två timmar i stöten och sedan måste gå upp och hacka bort is fr fartyget i blöt snöstorm. Dag som natt i flr månader. Minus 20 hörde jag att de hade ofta. Snacka om hårt leverne! Snart kommer torsdag- snart kommer början på det goda och sömn för dig.vad gör man när man bara inte orkar mer?
SHN-boken är beställd, torsdag är bestämt som startdag för kurning, men jag är så trött att jag inte vet hur jag ska orka med nätterna fram tills vi kan börja! när jag är uppe och igång funkar det (om han inte är hemskt gnällig), men på natten... när man tror att man ska få sova kanske en timme eller två i alla fall men får gå upp tre gånger på en halvtimme istället, då är det så att man kan bli tokig. vad gör man då? hur orkar man? stundvis är jag frestad att bara stänga dörren om honom och låta ungen skrika sig igenom hela natten, men egentligen vill jag ju såklart inte det heller... vad gör man?
Kram och värme
SM rookie
SM rookie
-
lillahanna
tänk, vi klarade oss ända hit... vi börjar natten till lördag eftersom han ska vara hos mormor en stund i morgon. nu behöver vi sätta ihop ett bra schema, men nattsömnen vill vi i alla fall ha nio till nio. förslag på planering av dagen?
jag vågar knappt tro att det kommer funka (känns ju alltid som att just ens egen unge biter det nog inte på osv), men jag måste... pepp och tips är MYCKET välkommet! vilka är de vanligaste nybörjarfelen tex?
i morgon smäller det...
jag vågar knappt tro att det kommer funka (känns ju alltid som att just ens egen unge biter det nog inte på osv), men jag måste... pepp och tips är MYCKET välkommet! vilka är de vanligaste nybörjarfelen tex?
i morgon smäller det...
Hej! 
Om jag räknar rätt så är din lilla älskling ungefär 4,5 mån och behöver då ca 15,5h sömn. Då hon snart är 5 månader så skulle jag dock satsa på att öra ett schema med 15h sömn, eftersom det är vad hon behöver när hon är 5 och 6 mån.
Natt nio till nio har jag faktiskt aldrig stött på, men jag ska göra ett försök med schemaförslag till er.
Morgonpiggis:
9:00 Morgon - Frukost
11:00-11:45 - Sova 45 min
12:00 Lunch
14:00-16:00 Sova middag 2 h
16:00 Mellanmål (eller middag)
17:30-17:50 - Sova 20 min
19:00 Middag (eller mellanmål i form av gröt)
20:30 Nattslurk
21:00 Sova natt
eller:
14:00-15:30 Sova middag 1,5 h
17:30-18:15 - Sova 45 min
Morgontröttis:
9:00 Morgon - frukost
10:30-11:15 Sova 45 min
12:30 - 14:30 Sova 2 h
15:00 - Mellanmål
16:30-16:50 Sova 20 min
18:00 Middag
eller:
12:30 - 14:00 Sova 1,5 h
16:30-17:15 Sova 45 min
Tankar?

Bianca
Om jag räknar rätt så är din lilla älskling ungefär 4,5 mån och behöver då ca 15,5h sömn. Då hon snart är 5 månader så skulle jag dock satsa på att öra ett schema med 15h sömn, eftersom det är vad hon behöver när hon är 5 och 6 mån.
Natt nio till nio har jag faktiskt aldrig stött på, men jag ska göra ett försök med schemaförslag till er.
Morgonpiggis:
eller:
Morgontröttis:
eller:
Tankar?
Bianca
Hej !!! Gissar att ni är i full gång natt nr 1 om jag fattat det hela rätt ?!
Vi är inne på natt nr 3 o det går hur bra som helst.
Beträffande din fråga om att orka, jag kan iof bara svara för mig själv, men upplevde första natten att jag, trots trötthet, äntligen fick lägga min (sista)energi på ngt som verkligen skulle leda till ett bestående resultat o inte bara ännu en nödlösning. Upplevelsen av att verkligen nå fram och kommunicera med sitt barn, har givit en sådan kick, att jag blivit euforisk och tröttheten känns som bortblåst.
I natt kör maken och jag ska få sova, men jag är så nyfiken på hur min fantastiska lilla tjej ska hantera natten att jag inte vet om jag kommer att kunna somna
Hoppas hoppas att ni också får uppleva ngt liknande.
Fö tycker jag att av de bästa tipsen som Anna skrivit i sin bok, är vikten av att anteckna, noga, vad man gör o vad man får för reaktioner, eftersom det EFFEKTIVT tar udden av överkoncentrationen och risken att fastna i div "träsk" och som hon också skriver, roligt att jämföra och SE resultaten från natt till natt.
Lycka till nu, det här kommer att gå hur bra som helst, till jul kommer vi har små älsklingar som sover på natten o tindrar på dagarna. :thumbsup:
/Bibbi
Beträffande din fråga om att orka, jag kan iof bara svara för mig själv, men upplevde första natten att jag, trots trötthet, äntligen fick lägga min (sista)energi på ngt som verkligen skulle leda till ett bestående resultat o inte bara ännu en nödlösning. Upplevelsen av att verkligen nå fram och kommunicera med sitt barn, har givit en sådan kick, att jag blivit euforisk och tröttheten känns som bortblåst.
I natt kör maken och jag ska få sova, men jag är så nyfiken på hur min fantastiska lilla tjej ska hantera natten att jag inte vet om jag kommer att kunna somna
Fö tycker jag att av de bästa tipsen som Anna skrivit i sin bok, är vikten av att anteckna, noga, vad man gör o vad man får för reaktioner, eftersom det EFFEKTIVT tar udden av överkoncentrationen och risken att fastna i div "träsk" och som hon också skriver, roligt att jämföra och SE resultaten från natt till natt.
Lycka till nu, det här kommer att gå hur bra som helst, till jul kommer vi har små älsklingar som sover på natten o tindrar på dagarna. :thumbsup:
/Bibbi
Mamma till en vacker liten midsommar Astrid 2010-06-25
-
lillahanna
jo nu sitter jag här och lyssnar efter första "beskedet"... men jag känner mig trots allt lite osäker på när jag ska gå in igen. han småtystnar mellan varven och låter däremellan mest arg. jag måste erkänna att jag känner mig osäker på när det absolut är dags att lugna honom, vill ju varken gå in för tidigt eller för sent :s vilket är värst egentligen?
-
lillahanna
ok, nu sover han... gick över till att vagna istället (vi har hjul på spjälsängen) och tog ny sats efter att skriken blivit värre och värre för varje gång jag gick in istället för tvärt om som jag hade väntat mig. men något jag inte blir klok på är den sk reaktionen. vad är reaktion och vad är skrik? eller, skriken är ju reaktionen, men hur länge är den "ok" och när ska den avbrytas? jag tycker inte att jag kan höra det 
-
lillahanna
skönt att höra att det går bra! jo, jag har just kört första läggningen, och efter en stunds känsla av total värdelöshet (jag kan inte, jag hör inte ens vad mitt eget barn menar när han skriker, jag har missuppfattat alltihop, jag gör något fel, jag gör allting fel, etc...) så tror jag faktiskt att det gick rätt bra. kom igång tio minuter efter utsatt läggtid och drog första/enda bekräftelseramsan 1h 40min senare, det är nu 40 minuter sedan.Bibbi skrev:Hej !!! Gissar att ni är i full gång natt nr 1 om jag fattat det hela rätt ?!![]()
I natt kör maken och jag ska få sova, men jag är så nyfiken på hur min fantastiska lilla tjej ska hantera natten att jag inte vet om jag kommer att kunna somna![]()
/Bibbi
-
lillahanna
tack för förslagen! nu han vi göra ett eget schema (vad knepigt det var!) innan jag såg ditt svar, så här blev det:Acnaib skrev:Hej!
Natt nio till nio har jag faktiskt aldrig stött på, men jag ska göra ett försök med schemaförslag till er.![]()
Morgonpiggis:
eller:
Morgontröttis:
eller:
Tankar?
Bianca
09:00 god morgon, mat (bröst/flaska)
11:00-11:45 sova 45 min
12:30 mat (smakportion+bröst/flaska)
13:45-14:30 sova 45 min
16:00 mat (bröst/flaska)
16:30-18:00 sova 1,5 h
19:30 mat (gröt+bröst/flaska)
20:30 mat (bröst/flaska)
21:00 god natt
feedback på det? nu har vi iofs precis kört igång, men lite åsikter är väl ändå inte fel...
-
lillahanna
oj vad jag öser inlägg över min egen tråd... det känns som att frågor och funderingar bara väller upp hela tiden.
nu är första natten genomförd och han sov 2250-ca 05 innan han vaknade första gången, vilket förstås är jättebra. min man hade tagit vid halv fem så det blev han som fick alla uppvak, men jag vet att han vaknade kl fem och sex och så vid åtta började han vakna i princip hela tiden. då blev det väldigt mycket vaggande vad jag förstod (inte länge utan många gånger i rad alltså) och han somnade nog inte om då alls. tio i nio gick jag in och vaggade på sängen tills han blev tyst och slet upp honom i en lucka (som verkligen inte var allt för lång...)
frågan är alltså, hur bär man sig åt den där sista morgontimmen? och så funderar jag även på dagslurarna, hanterar man dem precis likadant som natten fast med annan ramsa bra?
nu är första natten genomförd och han sov 2250-ca 05 innan han vaknade första gången, vilket förstås är jättebra. min man hade tagit vid halv fem så det blev han som fick alla uppvak, men jag vet att han vaknade kl fem och sex och så vid åtta började han vakna i princip hela tiden. då blev det väldigt mycket vaggande vad jag förstod (inte länge utan många gånger i rad alltså) och han somnade nog inte om då alls. tio i nio gick jag in och vaggade på sängen tills han blev tyst och slet upp honom i en lucka (som verkligen inte var allt för lång...)
frågan är alltså, hur bär man sig åt den där sista morgontimmen? och så funderar jag även på dagslurarna, hanterar man dem precis likadant som natten fast med annan ramsa bra?