Lilla skruttans tråd...
Re: Lilla skruttans tråd...
Försöker komma in på favorittrådarna om mat och schematänk. Men det verkar vara oåtkomligt för tillfället. Jag undrar hur mycket de generellt äter vid 5 månader som hon är i morgon? Hur gör man med en nappflaska? När ger man vällingen? Vad ska man ha för flaskor och samma sak med själva nappen? Skriver här också ifallngn inte svarar på mat, mage barnakropp...
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Hej Nimrah!
Jag har använd Mam´s flaskor till båda barnen. Till vällingen har jag använt den napp som är "skåra" i, står på förpackningen att det är för välling. Så här har matordningen sett ut för mina juveler vid fem månader:
Frukost: Sonen åt en hel portion havregrynsgröt med mosad banan. Dottern är vällingälskare så hon slurkade en hel flaska välling.
Lunch: Puré så mycket som det gick ner och fruktmos som efterrätt. "Toppade" med en flaska välling eller mosad banan strax innan lunchluren.
Mellanmål: Sonen åt gröt och dottern välling.
Middag: Som lunchen men "toppade" inte.
Nattslurk: Välling/gröt/mosad banan
Elle
Jag har använd Mam´s flaskor till båda barnen. Till vällingen har jag använt den napp som är "skåra" i, står på förpackningen att det är för välling. Så här har matordningen sett ut för mina juveler vid fem månader:
Frukost: Sonen åt en hel portion havregrynsgröt med mosad banan. Dottern är vällingälskare så hon slurkade en hel flaska välling.
Lunch: Puré så mycket som det gick ner och fruktmos som efterrätt. "Toppade" med en flaska välling eller mosad banan strax innan lunchluren.
Mellanmål: Sonen åt gröt och dottern välling.
Middag: Som lunchen men "toppade" inte.
Nattslurk: Välling/gröt/mosad banan
Tack Elle!
Men oj vad de åt
! Ammade du inget då? Min tjej ammas varje mål och äter lite, kanske en liten burk med ngn puré till lunch och kväll. I början åt hon allt potatis, havregryn osv. Men nu ratar hon allt utom fruktpuré tillsammans med hipps gröt, som hon nu inte kan få pga mjölken. Jag vill ju amma så länge som möjligt och så mycket som möjligt men jag måste ju hitta ngt hon äter som är mer mättande än fruktpurén. Kanske välling skulle vara bra efter amning morgon och kväll i alla fall? Ska jag ha ngt extra till varje mål?
Ikväll kör vi i alla fall. Jag måste ju börja i ngn ände. Så det blir spjälis och ingen nattmat.
Var kan man köpa mam´s flaskor`?

Men oj vad de åt
Ikväll kör vi i alla fall. Jag måste ju börja i ngn ände. Så det blir spjälis och ingen nattmat.
Var kan man köpa mam´s flaskor`?
Hej igen!
Nej, jag ammade inte då. Båda mina har "krävt" rejälare mat ganska tidigt. Du kan ju behålla ex två mål som rena amningsmål och på resterande erbjuder du amning som "toppning" eller inleder med amning, vilket som passar er bäst. Du kan ju servera purén/gröten med lite fruktmos längst ute på skeden, brukar funka bra. Här är förslag på ett upplägg:
Frukost: amning
Lunch: puré alt gröt plus fruktmos och amning som "toppning"
Mellanmål: amning
Middag: som lunch
Nattslurk: välling
Flaskorna finns att köpa på ex Ica Maxi eller barnaffärer.
Elle
Nej, jag ammade inte då. Båda mina har "krävt" rejälare mat ganska tidigt. Du kan ju behålla ex två mål som rena amningsmål och på resterande erbjuder du amning som "toppning" eller inleder med amning, vilket som passar er bäst. Du kan ju servera purén/gröten med lite fruktmos längst ute på skeden, brukar funka bra. Här är förslag på ett upplägg:
Frukost: amning
Lunch: puré alt gröt plus fruktmos och amning som "toppning"
Mellanmål: amning
Middag: som lunch
Nattslurk: välling
Flaskorna finns att köpa på ex Ica Maxi eller barnaffärer.
:thumbsup:
Elle
Så. Nu har vi avklarat första natten i spjälis utan mat hela natten!
Det gick strålande! Första uppvaket som vanligt efter 45 min blev det som var jobbigast. Hon var skitförbannad rent ut sagt. Men jag svarade och bekräftade. Jag gick in tre gånger väldigt kort och hon var denna gång vaken ca en timme. Sedan sov hon till tolv men jag behövde aldrig gå in. Fem minuter senare sov hon. Vaknade vid halvfem gick in en gång kort det tog en 55 minuter totalt men bara lite gullig dialog oss emellan... Själv kunde jag inte sova mellan 24-4 dock så idag är jag trött...
Väckte med klocka klockan 7.15! Yippie! Vilken skrutta!
Vällingen verkade hon tycka om men det var så svårt att få ut ngt ur flaskan. Så idag ska jag köpa en napp för fullkornsvälling istället så kanske hon inte bli så arg som hon blev igår. Matschemat funkar kanon! Tack igen Elle
! Och tack nya mamman
och sarisparis
för vällingrecept...

Vällingen verkade hon tycka om men det var så svårt att få ut ngt ur flaskan. Så idag ska jag köpa en napp för fullkornsvälling istället så kanske hon inte bli så arg som hon blev igår. Matschemat funkar kanon! Tack igen Elle
Härligt!
Elle
=D>
Första tolvtimmarsnatten utan mat och uppvak med endaste ett litet "Eh?" fem i sju.
\:D/
nimrah
\:D/
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
=D>
=D> :thumbsup: