Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänta??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Börja kura vår 5 mån när vi ska resa till usa eller vänt

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Nrä du skriver så här
Om jag dock kortar ner (som jag gjorde innan) fm-luren till 20 min, då sov han innan iaf superbra sin 1,5h mitt på dagen men är fortfarande helt knäckt på em och måste få sig en lur..
så tänker jag rent spontant: om han sover 20 min fm, sen bra 1,5h och sen behöver en lur till på eftermiddagen så kanske det bästa för honom är att ha tre lurar 20 + 1,5 + 20. Jag vet att ni nyligen ändrat ert schema, men hur tänker du om det?

Det där med skriker vid läggning kan ju vara för att han är övertrött. Han vill gärna somna, men kan inte (pga övertröttheten) och då ligger han och är förbannad för att han inte kan sova. Hur tänker du här?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lumima

Inlägg av lumima »

så tänker jag rent spontant: om han sover 20 min fm, sen bra 1,5h och sen behöver en lur till på eftermiddagen så kanske det bästa för honom är att ha tre lurar 20 + 1,5 + 20. Jag vet att ni nyligen ändrat ert schema, men hur tänker du om det?
tack för ditt svar :)
ja, det är så det har blivit nu när han inte har velat sova enligt schemat..
det mest lustiga :roll: har hänt med hnm de senaste två dagarna.
igår så vägrade han sova på fm, vilket aldrig hänt innan, sen till lunchen så sov han endast 1,15h och då var ha såå trött så somnade på em i vagnen och fick sig ca 15 min sömn.
Sen i morses så vaknade han tidigare (30 min) och gaaallskrek, han var sååå arg.
Sin fm-lur sov han som en stock, ville inte vakna efter 20 min utan det krävdes en del lirkande.
Till lunchen sen så sov han hela 2h !!!!. Detta har aldrig hänt innan, så helt otroligt. Min mamma var barnvakt och var den som la hnm/väckte hnm och hon sa att han var extremt svårväckt och ville sova mera, vilket han dock inte fick.

Så i dag så klarade han sig riktigt bra på em och var inte trött som det kändes.
Men så klart var han jättearg när vi la hnm, men lugnade sig fort o somnade på 10-15 min.

Så nu är jag verkligen i valet och kvalet hur jag ska göra med den lille gossen?
Det vore väldigt skönt om han kunde sova en liten stund på fm och 2 h mitt på dagen och inget för em.. men som du säger Bianca:
Det där med skriker vid läggning kan ju vara för att han är övertrött. Han vill gärna somna, men kan inte (pga övertröttheten) och då ligger han och är förbannad för att han inte kan sova. Hur tänker du här?
Då han har fått sova på em så har oftast nattsömnen påverkats (han har vaknat tidigare osv) och det vill jag ju inte..
Men det känns konstigt att lägga hnm redan vid 19 på kvällen då han ska sova till 07.30. Eller?

Vi brukar faktiskt oftast lägga hnm runt 19.15 för vi vet att han tar tid på sig att somna, och då blir det oftast vid halv 8 och då en hel natt på 12h.

Vet inte vad som är bäst?

Sorry för ett långt inlägg :? :( men natten känns som den flyter på bäst av allt just nu och dagarna är mera krångel.

Vad säger ni?
Tack på förhand!!! kram :D :lol:
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Vilken liten en! :wink: Nej, men att han sover bra en dag och sämre nästa är för att han de dagar han inte sover bra har "efterskalv" dagen efter och då vill sova mer, sen har han efterskalv till dagen efter och vill då sova mindre.
Jag tror att det viktigaste för er i nuläget är att bestämma er. :wink: 8)
Som du skriver så påverkas natten om han sover på eftermiddagen - då ska han ju inte göra det! Kanske behöver han i en övergångsperiod bara en liten 5-min vid behov på eftermiddagen, för att undvika övertrötthet. den kan du isf ge honom när du märker att han behöver, om han behöver.
Annars så bestäm vart lurarna ska ligga och hur långa de ska vara. Sen håll schemat på minuten. Det tar 3 dagar + en uppföljningsvecka innan ni ens ska tänka på att utvärdera. Älsklingen måste få en chans att lära sig schemat.

Hur lång tid brukar det ta fö ålsklingen att somna på kvällen? Du kan om ud vill lägga honom tidigare på kvällen. Alltså om han brukar behöva 15 min innan han somnar så kan ni lägga honom 15 före "tänkt natt". Då har han dessa extra minuter att gnöla på och ingen sömn stjäls från natten.

Bianca
lumima

Inlägg av lumima »

Tack Bianca för dina handfasta råd!! =D>
Jag kände att jag behövde lite uppmuntran & råd, vilket jag verkligen fick! tack :)

Du har så rätt så att vi måste bestämma oss och köra på det, ska göra det from nu.
Nu får han sova 20 + 1,5 h och vid behov 5 min på em för att natten ska hållas intakt.
Ska ge det nu den tiden det behöver för att sätta sig, lovar!

Ja, han tar nuförtiden ca 15 min på kvällarna för att somna in, och därför lägger vi hnm vid 19.15 så somnar han lagom tills han eg ska sova.. (19.30).

Ok, nu ska jag hålla i allt här hemma och återkommer om drygt 10 dagar ( I hope anyway:))..

Tack så länge!!!
kram kram lumima :)

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:thumbsup:

Och god jul! :santa:

Bianca
lumima

Inlägg av lumima »

Nu 10 dagar senare kommer här en uppdatering...

Vi har hållit stenhårt på schemat och natten samt lurarna har funkat fin-fint! :D
Dock så har han "krävt" en 5-minutare varje em, han klarar sig inte utan den. Trots den så är han jättetrött o grinig varje kväll, och då går vi ändå och lägger hnm tidigare som planerat, vid 19.15 (istället för 19.30).

Tycker ni att vi ska testa nu istället att han får sova 20+2h+natten istället?
Jag är bara rädd att det kommer förstöra natten för hnm, som det gör när han fick sova 20 min på em innan.
Några råd?

Eller ska vi fortsätta att ge hnm 5 min på em så länge det behövs, alltså tills han blir lite större? Han blir 10 mån nu på söndag..

En mkt positiv sak är att han i princip aldrig skriker argt när vi lägger hnm längre, utan han "grymtar" mest och demonstrerar att han inte vill sova.. ganska sött faktiskt :wink:

Ser fram emot era kommentarer! :)
Tackar på förhand // kram lumima

Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Jag hade istället lagt honom 19.00 och haft kvar 5 min på eftermiddagen. Här har vi haft 12.5 timmars natt sedan en tid och det verkar vara lilla damens melodi att nattas redan 18.30. :shock: :wink:

Att införa är 3 + 7 dagar innan utvärdering.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lumima

Inlägg av lumima »

Tack Anna!! =D> :lol:

Det rådet ska jag testa omedelbart!
tack!
:D
kram kram lumima

lumima

Inlägg av lumima »

Hej igen,

Nu var det ett tag sen vi införde kvällen redan vid 19, vilket har fungerat jättebra! han tar ca 10 min på sig att somna och vaknar oftast strax innan 07.30 vilket är perfekt.

Däremot så har vi fått krångel med fm-luren.
Han vägrar sova sina 20 min på fm, sover som han ska mitt på dagen (1,5h) och har nu sedan ngn vecka tillbaka slutat sova 5 min på em.

Han är ju 10½mån, känns som det är lite tidigt att han redan nu ska börja sova endast en gång om dagen, eller hur? Enligt SHN så är det från drygt ett år som de börjar göra det..
Har ni ngn erfarenhet av det hela?
Ska jag bara inse fakta att han inte vill sova på fm, och ge hnm en längre lur mitt på dagen istället, eller ska jag fortsätta lägga hnm på fm och se om han ngn gång somnar?

Sen en annan sak, efter en vistelse hos svärföräldrarna i helgerna där vi var tvugna att dela rum med hnm så har han då och nu vaknat i vargtimmarna. Sedan vi kommit hem så har han under 2 veckors tid endast sovit 1 hel natt, alla andra har han vaknat.
Jag kör alltid pangramsa direkt, men det ger olika resultat.
Häromnatten skrek han helt hysteriskt i en timme!! spelade ingen roll att jag ramsade och var tom inne och bytte blöja på hnm och buffade.
suck...
ngt förslag?

tackar på förhand! :)
// lumima

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej lumima!

När du skriver att han vägrar sova sin 20-minutare, hur ter det sig? Är han arg, ledsen, glad och sprallig och bara sover inte? Jag tänker att ni ger förutsättningarna och han MÅSTE inte sova, men möjligheten finns.

Vi har också en riktigt piggis och lade på försök om till enbart en lur vid den åldern, men det funkade inte alls. Rätt som det var behövde han sina två lurar igen och bara fortsatte ge möjligheten tills han fyllde ett år, då blev det mycket riktigt lagom.

Men det verkar som ni har 12,5 h natt och ingen bestämd tid att vakna på? Anna rekommenderar inte längre natt än 12 h, så jag råder er att väcka efter 12 h. Kanske kommer fm-luren oc vargtimmen att lösa sig bara av den åtgärden.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lumima

Inlägg av lumima »

Hej Emma,

tack för ditt svar :)
ska försöka förklara mer utförligt hur vi har det..

När han vägrar sova sin 20-min på fm, så är han oftast mkt arg i en kombination med ledsen. Jag försöker ibland köra en extra uppmanande ramsa efter drygt 10 min om han bara ökar och ökar i intensiteten.
De senaste veckorna har han somnat ett fåtal gånger, och då inte sovit 20 min utan mellan 10-15 (det som är kvar efter att han har skrikit.)

Men det är nog som du säger om fm-luren, jag ska fortsätta ge hnm möjligheten att sova sen om han vill ta den eller inte kan ju jag inte råda över.
Visst tänker jag rätt om jag ger hnm totalt 20min+15 xtra? Alltså totalt 35 min som han har på sig att sova 20 min på.. eller?

För natten så har vi alltid väckning 07.30 så det blir max 12,20 min då han oftast somnar efter drygt 10-15 min.
Att lägga hnm tidigare var ett råd vi fick här på forumet, då han alltid tar tid på sig att somna samt alltid är så arg och går inte att få glad när vi ska lägga hnm.

Men tror du att det kan bero på att vi lägger hnm tidigare att han vaknar på nätterna?
Inatt så höll han låda igen mellan 05-06, och var arg & ledsen. Jag körde uppmanande ramsa 3ggr, med jämna mellanrum men han gav sig inte.
Och i morse så vaknade han tidigare (07) men somnade sen om av sig själv tills det var dags för väckning.

Som precis nu ikväll så la vi hnm 19.00 och han somnade precis nu 19.20. Han var jättearg och skrek mkt!
Tänker vi fel med läggningen eller?

Tack på förhand :)
// kram lumima

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Någor man kan ha i bakhuvudet så är det inte den faktiska sovtiden igentligen som du ska räkna utan den tid som han erbjuds. Vad hab gör med sin sovtid är upp till honom. Så jag skulle lyssna på vad Emma skriver.

Angående 20 minutaren tänker du helt rätt angående att han har 35 minuter på sig. Kanske en ide är att ta den under prommenad i vagnen?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lumima

Inlägg av lumima »

Tack Ida! :)

Skönt att jag har tänkt rätt om fm-luren, ja det är nog inte fel att erbjuda den i vagnen. Idag sov han faktiskt den efter 15 arga minuter först. Så det är verkligen olika dag för dag...

Angående natten så förstår jag vad du o Emma menar, totalt ges chansen att sova 12 h inte mer.
Men han är sååå sjukt trött och gnällig o jobbig när vi lägger hnm kl 7, och ska vi då vänta till halv 8 (som vi gjorde innan) så är det ett stort projekt i sig.
Men, men, om det fixar till nattens sura 1-timmes skrik så är det ju definitivt värt det.

Han är just nu inne i en extremt jobbig utvecklingfas vilket innebär att han är så klängig och kinkig på dagarna, kan det påverka natten möjligen? För det är endast de 2 senaste veckorna som detta har strulat och vi har kört läggningen från kl 7 i över en månad.

Ser fram emot er input :)
kram lumima

ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen!

Många barn har som en inbyggd klocka som säger dem att innan kl. 19.00 ska man sova. Inget av mina bar nhar klarat att vara uppe senare. Kanske att ni kan tidigarelägga natten? Då kanske det passar hans dygnsrythm bättre.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lumima

Inlägg av lumima »

Ida, du menar köra natt från 19-07 istället?
Ja, det skulle kanske kunna funka faktiskt.
Det är mest jag som är lite (eller mkt) trött på morgonen och tycker det är skönt att få sova lite längre, men passar det hnm bättre så kör vi på det. absolut!

From måndag så kör jag igång med det :)
Wish me good luck =D>

Tack så länge!!
Kram lumima

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"