så tänker jag rent spontant: om han sover 20 min fm, sen bra 1,5h och sen behöver en lur till på eftermiddagen så kanske det bästa för honom är att ha tre lurar 20 + 1,5 + 20. Jag vet att ni nyligen ändrat ert schema, men hur tänker du om det?
tack för ditt svar

ja, det är så det har blivit nu när han inte har velat sova enligt schemat..
det mest lustiga

har hänt med hnm de senaste två dagarna.
igår så vägrade han sova på fm, vilket aldrig hänt innan, sen till lunchen så sov han endast 1,15h och då var ha såå trött så somnade på em i vagnen och fick sig ca 15 min sömn.
Sen i morses så vaknade han tidigare (30 min) och gaaallskrek, han var sååå arg.
Sin fm-lur sov han som en stock, ville inte vakna efter 20 min utan det krävdes en del lirkande.
Till lunchen sen så sov han hela 2h !!!!. Detta har aldrig hänt innan, så helt otroligt. Min mamma var barnvakt och var den som la hnm/väckte hnm och hon sa att han var extremt svårväckt och ville sova mera, vilket han dock inte fick.
Så i dag så klarade han sig riktigt bra på em och var inte trött som det kändes.
Men så klart var han jättearg när vi la hnm, men lugnade sig fort o somnade på 10-15 min.
Så nu är jag verkligen i valet och kvalet hur jag ska göra med den lille gossen?
Det vore väldigt skönt om han kunde sova en liten stund på fm och 2 h mitt på dagen och inget för em.. men som du säger Bianca:
Det där med skriker vid läggning kan ju vara för att han är övertrött. Han vill gärna somna, men kan inte (pga övertröttheten) och då ligger han och är förbannad för att han inte kan sova. Hur tänker du här?
Då han har fått sova på em så har oftast nattsömnen påverkats (han har vaknat tidigare osv) och det vill jag ju inte..
Men det känns konstigt att lägga hnm redan vid 19 på kvällen då han ska sova till 07.30. Eller?
Vi brukar faktiskt oftast lägga hnm runt 19.15 för vi vet att han tar tid på sig att somna, och då blir det oftast vid halv 8 och då en hel natt på 12h.
Vet inte vad som är bäst?
Sorry för ett långt inlägg

men natten känns som den flyter på bäst av allt just nu och dagarna är mera krångel.
Vad säger ni?
Tack på förhand!!! kram