Dagslurfnurra

Skriv svar
conny

Dagslurfnurra

Inlägg av conny »

Först och främst: Tack för att ni finns! Det är så underbart att det finns kunniga och hjälpsama människor som ställer upp i fall man har frågor eller krångel ... :heart:
Den senaste tiden har vår lilla tös jättesvårt att somna om när hon karvar under middagsluren. Hon brukade alltid vakna under luren sedan hon var en liten bebis, men hittils har hon alltid somnat om - antingen helt av sig själv eller i alla fall efter en kort ramsa.
Men sedan två, tre veckor tillbaka vaknar hon efter 1,5 eller 1,75 timmar och somnar inte om. Egentligen skulle lunchluren varar 2,5 timmar.
Schemat ser ut som följande:
7.00 god morgon / morgonmjölk
9.00 lämnar storebror på dagis
9.30 frukost
10.30 hushållssysslor
11.00 tar vi en promenad (ibland tar hon sig en 5-minutare under promenaden, men sedan hon går mest själv har den också ibland fallit bort)
11.30 lagar mat
12.00 hämtar storebror från dagis
12.30 lunch
13.15 lunchlur
15.45 vaknar (mest vaknar hon som sagt redan kl 14.45)
16.00 utetid och mellis
18.30 middag
20.00 god natt

Jag vet att förmiddagen är jättelång för henne. Det beror på dagis: Jag för först hämta Victor kl. 12.00, tyvärr. Och vi vill ju ha lunch tillsammans. Därför hade vi ju 5-minutaren på förmiddagen. Det ger förresten inget effekt om 5-minutaren faller bort eller inte, förutom att hon är tröttare när hon lägger sig utan 5-minutaren. Men ändå vaknar hon för tidigt och somnar inte om.
Ramsan tar inte längre när hon vaknar.
Några ideer angående de utre förutsättningarna eller är det bara attityden som saknas? Förtrots? Vad göra bäst när hon vaknar för tidigt?
Tack för hjälpen på förhand!
Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Sagalinda
Kontakt:

Re: Dagslurfnurra

Inlägg av Sagalinda »

Hej conny!

I ditt fall hade jag funderat på en liten schemaändring, nämligen längre natt :D Vad tror du om att förlänga morgonsömnen lite, så att ni går upp först 7.30? Då kan du korta ner dagsluren istället, vilket liten visar att hon vill, och så blir inte förmiddagen lika lång heller. På sikt ska ni ju ändå ha 12-timmars natt :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
conny

Inlägg av conny »

Hej Sagalinda och tack för ditt snabba svar! :D :heart:
Som det händer ibland så kommer man inte på den enklaste lösning. Jag hade alltid tänkt på hur ja kunde hjälpa henne sover vidare men kom inte på att hon kanske inte klarar sover längre dagtid. :)

Men att förlänga natten är tyvärr inte så lätt. Det hade vi försökt med Victor också när han var liten för att få 12-timmar natt: Vi bor brevid en kyrka och klockarna ringer varje morgon kl 7. Det är mycket högljudd i 5 minuter och det går inte annat än att vakna, tyvärr.
Att börja natten kl 19.00 är inget bra alternativ heller för då ser barnen aldrig pappan, som kommer hem från jobbet sent. Det är anledningen till att vi bara har 11-timmar natt för båda barn.

Men jag ser nu var problemet ligger och just nu kör vi därför så här att vi lägger lillan lite tidigare om kvällarna, så att lunchluren kan vara lite kortare.

Tack ska Du har för hjälpen! :heart:
Jag önskar Dig och Din familj en skön och trevlig julfest och ett gott nytt år! :santa:

Conny
Mamma till lille Victor, född 2006-07-19
och lilla Franziska, född 2009-06-12
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:heart: Tack Conny för dina rara ord, jag tar till mig dina önskningar om en god jul och sparar dem i hjärtat :heart:

Jag förstår ert dilemma så väl; jag är också uppvuxen bredvid klämtande kyrkklockor! :roll: Fortsätt som ni gör, med lite tidigare läggning. Och visst kunde man väl vakna till ett tristare ljud än klämtande klockor - det är ju ändå ett ganska mäktigt ljud :wink:

Kanske pappan kan försöka ändra sina arbetstider lite..?

Stor kram och en fridfull jul till dig och din familj!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"