Snuttefilts vara eller icke vara!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
AnnaO

Snuttefilts vara eller icke vara!

Inlägg av AnnaO »

Hej alla!

Jag hoppas att detta är rätt ställe att fråga på! Hur introducerar man en snuttefilt? Ä r det bra? Jag såg att Anna W rekommenderar den på förstasidan...Varför då :?:

Jag har ju två "stora" på 4 o 6 och de har aldrig använt vare sig napp eler filt eller gosedjur för att kunna somna, och nu har vi en liten gosis på två månader som jag försöker vänja vid filt.
Jag lä'gger den t.ex runt huvud o ansikte i sängen och i vagnen, men hon verkar inte reagera med att inte kunna sova om den INTE är där...
Anledningen är bara att jag tänkte att det kunde vara smart för kunna sova lite varstans, det har de stora aldrig kunnat göra.
Men hon verkar kunna sova hursom :D så man kanske inte ska bry sig... Men vad jag undrar över är varför Anna rekommenderar att man använder den.

Hoppas någon förstår vad jag menar, jag skriver lite rörigt, ser jag!!

Kram från Annapanna som sitter i lugn o ro med nybakt bröd med ost o te :D
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, inte är en snuttefilt något MÅSTE :!: Om lilla älsklingen är glad och nöjd som det är, finns ingen anledning att oroa sig.

Jag rekommenderar "Snutten" för att den är så himla bra vid amning, som haklapp och "kräktrasa" och allt möjligt. Den har en sådan underbar kvalitet. Sedan visar det sig att de små barnen gärna hugger den vid sängdags eller som allmänt sällskap, när de en gång blivit vana vid den och ser den som "sin".

Vilket inte betyder att din lilla älskling går miste om någonting :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
schnokie

Inlägg av schnokie »

hm, maste fa säga att jag köpte den, och den är jätte fin och bra kvalitet etc. Det är bara det att här kan man köpa storpack av exakt samma snuttefilt för en 3:e del av priset... lite snopet. :lol:
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Va :?: Låter konstigt :!: "Snutten"-tyget importeras från Finland och Kina i extremt speciell kvalitet och sys i Sverige och färgas i olika färger i en tvättkällare i Sigtuna av en mamma. Menar du att det finns exakt likadana i storpack i Österrike :?: :!: Som håller för tusentals tvättar och har samma uppsugningsförmåga :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Vår dotter farmor stickar små filtar till alla barnbarn när de föds. En del av barnbarnen bryr sig inte alls om dessa filtar medans vår dotter och en av kusinerna lever med sina filtar :D . När hon var liten drog hon den över huvudet när hon skulle sova (det går att andas igenom den - tro mig - jag har testat) numera har hon den i munnnen när hon är trött och ska sova :? :) . Den är hennes trygghet. Hon går och hämtar den när hon är trött och sitter och myser med den.

Vi har två likadana så att det går att tvätta emellanåt :D .

Precis som napp så är snuttefilten inget man ska "tvinga" på sitt barn. De tar till sig något om de behöver - de kan vara allt från filt, trasa, mjukdjur osv.

/Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Tack för svaret, Anna :!: :!:

Jag förstod inte att det mest gällde "amningstrasa"...Jag gillar inte att använda den vid amning eftersom jag automatiskt vill titta på bebisen hela tiden!!! Jag har nämligen lagt filten över bröst och bebis...

Så istället lägger jag den när hon sover men då ser det lite tätt ut :?
Det finns inga risker på det sättet, va?

Många kramar :!:
Nu ska jag väcka min lilla snutta som sovit 14 timmar natt!(inte helt i sträck, ammat två gånger,förstås)
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Hej Pia-Lotta!

Nej, det är klart att jag inte tvingar på Daniella den :!: Och de andra har inte heller blivit påtvingade napp eller dyl.
Det var mest en fundering över om man vänjer sitt barn vid sådant eller om barnet tar sig sånt själv...

Som sagt har inte Melanie eller Vincent haft något av detta fast det har ju oxå sin charm, man behöver inte fundera på nån gose som ska med... :?

Men jag avvaktar ett tag o ser om hon börjar intressera sig för den och om inte så glömmer vi den :!: :D

/Anna
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!
Min lilla tjej har gosefilt, eller snuttefilt som vi kallar det, och det är inte förrän NU hon har visat intresse för den.
( har använt dem som kräktrasa m.m )
Tuggar på den, myser med den osv....

Så det kan juh ta ett tag innan de visar att de vill ha den.

Fast min son ville aldrig ha snutte så det är juh olika, min större dotter har kvar sin gamla filt än, fast hon använder den till sina dockor, men är väldigt noga med att det är hennes...*ler*

Har även varit noga med att byta filt efter tre-fyra dagar så att hon INTE fäster sig vid enbart EN...

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Ahaa, så det kan ta ett tag alltså... Daniella är två månader och en vecka nu.
Jag ser att din flicka är ca halvåret..

Då väntar jag o ser :!:
/Anna
lillan

Inlägg av lillan »

Precis...*ler*

Och det är som först nu hon har fått upp *ögonen* för snutten...man ser direkt när hon är trött, då ger man henne snutten och så gosar hon in med kropp och själ... :D

*näsan blir nästan röd så mycket gnuggar hon... :D *

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Hella

Inlägg av Hella »

Jag kommer definitivt att investera i ett gäng "snutten" till nästa. Vendela fick en gosekanin av sin faster när hon var fem mån. Hon har aldrig använt vare sig napp eller sugit på tummen. Hon blev störtkär i kaninen och vi märkte snart att den blev mer och mer oumbärlig.Andra nallar bryr hon sig inte om. Idag är det KRIS om den skulle vara borta vid sovdags. Hon verkligen älskar denna kanin. Problemet är att faster inte kan komma på var hon köpt den och vi själva verkligen letat för att hitta en likadan att ha i reserv. Så jag tycker det verkar helt suveränt med flera identiska snuttefiltar,så man alltid har en till hands! Och vill inte bebisen ha den så går den säkert att ha till andra ändamål.
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Här i Finland får man en låda med kläder, blöjor täcken mm ett litet startpaket för den lilla bebisen, i den kommer bland annat en tygtrasa som nog är tänkt som tygblöja men många använder den som just snuttetrasa, och det tyget ser ut precis som tyget i snuttetrasan som säljs via AWs hemsida. Jättefin kvalite´ själv försökte jag få min lillkille att använda den som snuttetrasa, men han gjorde en manöver som man kan le åt idag, jag hade nämligen köpt ett stort stycke fleecetyg för att sy en overall åt honom, men när han fick se tyget i min tygkorg så tog han den till sin snuttetrasa, kan säga att det blev aldrig någon overall av det tyget, utan klipptes upp i 4 bitar som blev snuttetrasor. Två släpar han på åt gången, när de sedan börjar bli klibbiga och lukta illa kan jag ta en i taget och byta ut mot en ren, och killen är nöjd och glad eftersom den rena hinner få lite gosig lukt innan nästa tvättas :lol: Dessutom kan man trolla fram en ny om en skulle komma bort :lol:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"