10 år och kan inte somna.

Skriv svar
Lenamari

10 år och kan inte somna.

Inlägg av Lenamari »

Dottern är 10 och har alltid haft lite problem med att somna - förmodligen ett resultat av samsovning fram till 3-årsåldern. Sovproblemen kom alltså sedan hon fått egen säng och eget rum.
Det har varit lite upp och ner med saken, men just nu är det ner... Problemet är själva insomnandet, som inte vill sig. Hon har ett fint eget rum med skön sval säng, mörkt men med en jordglob som nattlampa (hon är mörkrädd) och vi är noga med nervarvningen etc etc Hon är en glad och aktiv tjejj, och får hon sova med oss slocknar hon som en stjärna på nolltid - men ensam tar det timmar. Just nu är klockan kvart över 11 och hon ligger vaken. Hon oroar sig redan vid läggdags över att inte kunna somna, och är jätteledsen, jag försöker att inte göra nån stor affär av det men oron hos henne bara växer. Oron över att inte somna gör saken tiofalt värre och just nu är det krisläge om kvällarna. Hon klarar sig inte på bara 6 - 7 timmars sömn!
Vad ska vi göra? Hur ska vi bryta den onda cirkeln av oro inför insomnandet - som ju i sin tur gör att hon inte kan somna? Hon har haft svårt att somna själv i så många år nu, att jag faktiskt ÄR orolig, även om jag gör allt för att inget visa.
Några råd???
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:) Hej och välkommen!
Det här ska gå och lösa ska du se. En snabb fråga bara. Hur gör ni i nuläget? Hur går läggningarna till? Vad händer när hon väl lagt sig?

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Lenamari

Inlägg av Lenamari »

Ja, det vore underbart om detta kunde lösas! Ja, inte "om", för lösas ska det, men hur.......
Hon lägger sig kring 20.30 (ska upp till skolan igen vid 7 00) och då sitter jag hos henne en stund och vi läser tillsammans. Ibland läser hon högt, ibland jag. Sedan släcker vi och jag säger vår lilla gonattramsa. Ibland får hon en liten skön ryggmassage av mig, hon brukar vilja att jag skriver alfabetet på hennes rygg, och då slappnar hon av.
Sedan sätter jag mig i allmänhet och arbetar nån timma eller två. Hon har sitt rum på övanvåningen och mitt arbetsrum ligger mittemot. Tidigare kunde hon se mig genom dörren, vilket jag tror kunde störa lite, men nu har hon ett nytt, fint rum där hon inte kan se mig, dock ev höra nåt litet prassel av papper nån enstaka gång! Helt själv vill hon inte somna på övervåningen, då hon är väldigt mörkrädd (även det går dock i vågor litegrann).
Sedan behöver hon ibland gå på toa, OFTA vill hon byta bort täcket mot ett lakan då det är för varmt (ändå har vi en sval ovanvåning och hon har ett fönster lite på glänt, så särskilt varmt är det inte men hon tycker om svalka) - jag ser till att ett tomt påslakan finns vid fotänden av sängen så hon slipper stiga upp. Hon ropar ändå att hon vill ha lakan, fast hon inte behöver ropa utan fixar lakanet själv.
Sedan kommer insomnandet, som dröjer... Som jag skrev tidigare är hon väldigt orolig, ibland redan innan sängdags, att inte kunna somna. Jag tror att hon helt enkelt inte kan slappna av och koppla bort de oroliga tankarna ur huvudet - de gånger hon fått sova hos oss (när det krisat och hon bara gråter och är extremt sent, jag vet att det ändå är fel...) somnar hon på stubinen, så somna kan hon, bara tankarna kan stilla sig.
Ofta ropar hon, till mig: -Jag kommer väl att somna?? Jag svarar då lugnt och kort: -Ja, absolut! eller nåt liknande.
en insomnandet dröjer... Det är ohållbart att hon ska somna 23.30 en vardagskväll med skola nästa morgon! Hon är SÅ trött på morgonen och naturligtvis bygger hon upp en sömnbrist som får alla möjliga konsekvenser.
Vi skulle behöva ett knep - eller flera! - som hjälper insomnandet!
Tusen tack!!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej igen!
Jag satt och skulle ge dig lite länktips när jag fick se att du frågat om hjälp för ett tag sedan.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20840

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21566

Din tråd där du fått jättefina råd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21184

läs torpsaras svar här.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=22986

Jag är helt övertygad om att du skulle kunna lösa det här genom att vara helt konsekvent. :) OM alla svar HELA tiden blir att "på natten sover man" alltså din godnattramsa. Sedan att det tar lång tid att somna in. Ja du. Jag tycker du ska ändra på det hela. Du ger en liten ryggmassage i DIN säng istället. "skrattet till godnattet" är ju ett jättebra hjälpmedel säkerligen också för henne fast hon är ett lite äldre barn. Eller för all del läs en saga men inte i hennes säng. Där sover man bara. Sedan går ni in och lägger i hennes säng och släcker och sedan UT med ramsan... Precis som man gör med små barn. Hur är det med utevistelse, social delaktighet och mat? Också viktiga komponenter för att kunna lägga sig och slappna av... :) Börja med att i alla fall vara mer konsekvent och sedan kanske ngn annan har ngt tips för just mörkrädsla?

:heart: Nimrah
Lycka till!

PS Lägger hon sig inte lite sent också? Många gånger kan man komma till rätta med sömn om man lägger lite tidigare...
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ett till PS :)
Problemet är själva insomnandet, som inte vill sig. Hon har ett fint eget rum med skön sval säng, mörkt men med en jordglob som nattlampa (hon är mörkrädd) och vi är noga med nervarvningen etc etc
Här inne tror vi inte på nervarvning :) utan på Skrattet till godnattet. Jag kan inte använda sökfunktionen för att se om ni kurat förut men känner du till hur SHN funkar? Det ska alltså vara roligt att gå och lägga sig. Speciellt för en skrutta som din. Få henne att kikna av skratt på ngt sätt. Killa henne, jaga henne runt i huset vad som helst som får henne att slappna av. 8)
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Nimrah skrev: Killa henne, jaga henne runt i huset vad som helst som får henne att slappna av. 8)
Och dig :D
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Ett PS till!!! :lol:
Igår såg jag på tv att man gjorde försök med avslappnande örter! Valeriana och lavendelpåse under kudden doftar gott! Försökspersonerna sov extra bra!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag kan bara hålla med allt som skrivits samt ett litet tillägg.

Ge OMEGA-3! Eftersom hon är så stor hade jag i början gett henne 2 kapslar Picasol Forte i några veckor tills du märker ett visst resultat. Sen kan man gå ner till 1 kapsel. MIn son får fortfarande 2 kapslar faktiskt. Men jag vet att många är hjälpta av just Omega-3.

Det tar VECKOR innan man märker resultat. Tålamod alltså. Samma när man "SHN kurar" stora barn. Det tar längre tid än små. Så TÅLAMOD.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"