Olof, född 101010 vill bara sova.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gunnarsmamma

Olof, född 101010 vill bara sova.

Inlägg av Gunnarsmamma »

Vi har fått en lillebror i familjen, en ljuvlig nu åtta veckor gammal pojke som bara vill äta och sova.

Sedan vi kom hem från BB med vår 53 cm långa och 4055g tunga guldklimp har jag haft Barnaboken i allmänhet och Standardmodellen i synnerhet i bakhuvudet. När min äldsta pojk föddes lusläste jag Barnaboken och försökte applicera. Det gick sådär då Gunnar var ett kräkbarn och nog aldrig var riktigt riktigt mätt. Nu fyller han snart fyra och sover och äter mycket bra. Han har dock fortfarande lätt att kräkas.

Olof har jag kunnat amma och truga utan att det kommer upp. Och, ojoj vad han växer, redan 60 cm och 6 kg. Sedan ett par veckor har jag papper och penna framme och försöker utröna ett mönster som skall leda till ett schema. Några hållpunkter är fasta: vi vaknar 7-7:30, vi hämtar storebror 14:45 och är hemma igen tidigast 15:30 (då somnar han direkt, så fort overallen kommer på) och han brukar lägga sig för natten mellan 19:30-20.

Allt däremellan är flytande och han vill inte vakna. Han äter sig mätt från båda brösten, så till den milda grad att jag vissa kvällar har bett min man göra ersättning för jag känner mig så mör. Jag låter honom inte snutta, hör jag det inte klucka brukar jag killa honom under fötterna annars drar jag ur bröstet. På nätterna "vaknar" (säger till med slutna ögon) han ibland två ibland fem gånger och vill äta, somnar omedelbart om därefter i vaggan i vårt rum eller mellan oss i sängen. På dagarna sover han i spjälsängen i barnrummet och i vagnen ute när jag vill och på golvet, på skötbordet, i soffan och i babysitterna när han själv vill.

Han borde kunna låta bli mat från 22 till 04 iallafall, det har hänt två-tre gånger så jag vet att han kan. Det är det som är mitt mål, amningsfria timmar på natten. Och då måste väl dagen styras upp, eller?? Hur gör jag?

Ledsen att det blev så långt, hoppas någon har tid att läsa och svara. Jag vill också tillägga han verkar väldigt nöjd, kan bli lite småsur om han inte just får äta eller sova.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

grattis till lilla olle!

tänkte bara tipsa om att younikawa har en tråd här på sidan och hennes dotter är född samma dag som din kille. hon håller just på att tänka ut ett schema så du kan säkert få tips och inspiration därifrån. jag sneglar där jag med eftersom jag har en kille på 7,5 vecka och också tänkt börja införa fasta tider så smoningom.
det är ju roligt att följas åt när man har så jämngamla barn!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack lilla mia, det skall jag absolut kolla upp. Tack för tipset! Och grattis till din lille!

Just nu har Olof somnat igen i soffan här bredvid mig....vad gör jag? Jag tror han sover 19-20 timmar per dygn. Han skall ju snart lägga sig för natten. Det verkar ju inte vara någon särskilt djup sömn, den verkar ju inte räcka.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Gunnarsmamma, och Olofs mamma fâr man väl ocksâ säga? :wink: Grattis till nytillskottet! :heart:

Jag tror att du kan hitta mycket intressant i den här trâden om en riktig tröttis. Den är rätt lâng, hâlla vakentipsen finns frân och med sidan 3.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21717

Ser framemot fortsättningen! :D
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Sarisparis, oj vilken tråd, vilken förlossning! Helt fantastiskt! Hursom, precis som du skrev finns många likheter och många bra tips..dessa sömntutor. Några tricks har jag testat själv, som att lägga på golvet vid ett soligt fönster eller att ha suffletten helt nere när vi gå ut. Gullungen sover lika hårt för det dessvärre...

Jag tycker vi har haft en helt ok natt. 19:30 igår kväll orkade han inte vara uppe längre, precis som med TorpSaras pojk är det tidiga kvällar som gäller. Kl 20:45 vaknar han till, vi försöker med nappen några gånger men blir sur då det inte kommer mjölk. Jag tar upp och ammar och samtidigt brakar det loss i blöjan. Det där med magen är ibland boven då jag tror Olof har lite ont i magen när det skall ske och tycker att mjölk är medicin mot det onda!? Någon som känner igen sig? Efter tankning från båda brösten och blöjbyte sover han i vaggan till 00:30. Jag tar upp och ammar, vad som händer sedan är är borta för jag vaknar 02:30 och fattar ingenting.. :? Jag lägger honom tillbaka i vaggan sovandes. 04:40 är han hungrig igen, äter och vi somnar. 06:30 vaknar han och kräks lite. Blöjbyte och mer mat och 07:30 får han sitta i babysittern och skrattar åt storebror som gör roliga grimaser med ljud till. 08:15 mer mat, fler blöjbyten och nu kl 10 sover han i spjälsängen. Så här länge brukar han inte vara vaken så jag hoppas hoppas det är ett trendbrott.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Gunnarsmamma!

Grattis till den lilla, våra små är födda på samma datum :D .

Gällande dina funderingar kring mat och magont upplever jag samma sak som dig - tror jag åtminstone. Vid vissa matpass blir hon lätt lite gnällig vid bröstet och stelnar till, krummar i ansikte och kropp. Sen beter hon sig som att hon inte vill ha mer mjölk, men jag har nu lärt mig att truga ganska bestämt eftersom hon kort efter att hon fått i sig lite mer mjölk lägger av en ordentlig raket där bak. Efter det blir hon lugn igen och somnar gärna :shock: .
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Stort grattis du med, cool födelsedag vi lyckades pricka in! 8) Jag följer din tråd, mycket som är likt mycket som är annorlunda.

Jag vet inte om det är för att jag startat en tråd här men min lille Olof är riktigt vaken idag! T o m i vagnen när vi var ute. Nu måste vi skynda till förskolan återkommer....
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Jag kanske inbillar mig eller galet letar efter positiva tecken men jag tycker några bitar börjar falla på plats.
Igår var han riktigt mycket vaken och till och med i vagnen ute vid två tillfällen. Vid middagstid 16:30-18:00 var han väldigt missnöjd. Jag tänkte att det hade varit för mycket så han fick lägga sig i vaggan, somnar direkt, men vaknar efter 20 minuter och kräks. Vi byter kläder och blöja och alltihop och jag sätter honom i babysittern i köket medan jag fortsätter med Gunnars plättar. Pang, han somnar och sover 45 minuter. Vid 19 får vi glöggäster, han är fortsatt missnöjd, verkar ha ont i magen, vrider sig, jag försöker amma. Vi försöker massera, lägga honom över knäna o s v. Vid 20:30 får han tillslut ersättning, 60 ml, han har liksom så ont att han inte kan koncentrera sig på bröstet. Vid 21 brakar det loss rejält i blöjan och nu är han såååå nöjd. Han får lägga sig somnar på två röda, mat igen vid halv 1 och igen en timma senare (inte bra jag vet) vid 6 på morgonen måste jag väcka honom för mitt ena bröst håller på att sprängas av mjölk. Därefter sover vi ända till 08:00. Lite mat och sedan jätte glad. Sova i spjälsängen 9:30-10:30. Nu har han ätit fått naglarna klippta(bra sätt att hålla tröttis vaken, inte populärt) och ligger på golvet och snackar. Så lite mer vaken på dagen ger lite längre sovpass på natten. Långt kvar men ändå påväg känns det som.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej igen,

Vi hade precis som ni innan vi började med SM. Innan dess hade vi testat både droppar (minifom), massage. Vid ett desperat tillfälle testade jag tom en sån där ventil som man för in i bebis bakdel (då släpper en del gaser, men för mig kändes det bara fel att behöva hålla på med sånt). Min hjärna kunde helt enkelt inte koppla att mer mat hjälpte en full bebistarm som inte ville släppa, men se det gjorde det...efter ett tag.

Jag kan bara säga att i vårt fall var mycket mer mat än jag gett innan, samt semperdroppar det som gav oss en nöjdare bebismage och gladare tjej. Det tog som sagt någon vecka innan jag vågade tro på det fullt ut - så håll ut! Du märker ju redan av förbättring, så skönt!

Håller tummarna för dig.
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

hej younikawa! tack för tummarna, de behövs.
Jo, vi blev också rekommenderade en sådan där ventil av bvc, windy heter den väl?. Men jag och min bara tittade på varandra och skakade på huvudet :wink:, däremot så har Olof fått Sempers magdroppar i fyra-fem veckor. De är nog bra, hjälper upp tarmfloran lite fortare.
Jag tror mig kunna skönja någon slags halvlös struktur i Olofs vardag med mina tafatta försök. Så nu kan jag faktiskt ställa en konkret fråga: Eftersom Olof inte vill vakna. Vad är då viktigast? Mattiderna, sovtiderna eller vakentiderna? Alltså fr o m när skall jag börja klocka? T ex nu på förmiddagen så somnade han duktigt i vaggan 9:30. Jag har bestämt att han skall få sova en och en halv timme för att det är vad det brukar bli när jag bara skriver upp hans egna rytm och också enligt ett löst schema jag har i bakhuvudet. Idag var jag tvungen att väcka honom. Han fick mat trots att han i stort sätt sover. Först efter tre turer på B1 och tre rapar en tur på B2 och blöjbyte, sammanlagt 45 minuter. Är han vaken och har ögonen öppna. Hur skall jag räkna då? Enligt mattid skall han somna 13 igen men enligt vakentid 13:30? Vad är viktigast? :? Tacksam för svar
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Ja vad är viktigast? Hrm, jag skulle säga att se till att Olof med lagom jämna mellanrum får i sig rejält med mat. För har man ätit så sover man gott och sen orkar man kanske tom vara vaken en liten stund :lol:

Han verkar ju vara en tvättäkta tröttis och att försöka tvinga honom till vakenhet leder ofta bara till trassel. Vakenheten kommer när han orkar.

Jättebra att du antecknar och om det sen blir en och en halv timme ena dagen och två timmar den andra spelar inte nån roll när man är en sån liten typ. När han är vaken så se till att ha så kul och mysigt ni bara kan och ta det lugnt. Du kommer snart märka att han orkar mer och att vakenstunderna blir längre.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Gunnarsmamma

Re: Olof, född 101010 vill bara sova.

Inlägg av Gunnarsmamma »

Oj, det har nästan gått en månad sedan senaste inlägget/frågan. Olof växer så det knakar och vi har precis kommit hem från ett treveckors jullov i Jämtland hos mormor och morfar(-33 grader, burr). Jag märker nu när vi är hemma att han inte gärna ligger ensam på golvet med leksaker hängande ovanför. Han har nämligen blivit lekt, pussad och buren precis hela tiden... Det skall vi snart råda bot över :wink: .
Jag har standardmodellat så mycket jag kunnat vilket fungerat bra då vi ju inte behövt bry oss om dagistider eller dylikt. Nu har jag dock bestämt ett schema enl följande:
äta 07:15
(ibland lämna storebror på förskolan 08:30, hemma igen 09:00)
sova 09:00-10:00
äta 10:00
sova 12:30-14:00
äta 14:00
(hämta storebror 14:45, hemma igen 15:30-45)
sova 16:30-17:30
äta 17:30
äta 19:30
sova 19:45-07:15

Om nätterna äter han oftast två gånger, vid ett och vid fem. Om han sover förbi ettmålet äter han både två och tre gånger från fyra till sex, jättehungrig. Under dagen får han en flaska ersättning vid något mål (oftast näst sista eller sista), när jag känner att brösten inte räcker. Egentligen bara en gissning från min sida. Är det bättre att fylla på med ersättning vid varje mål än att göra som jag gör? Jag hade nog inte givit ersättning alls om jag inte läst så ofta här på forumet att många gör så. Jag famlar lite här, hur skall man tänka? Räcker det egentligen med mjölk?

Angående schemat vet jag att det är lite knasigt här och där men han accepterar det helt och fullt och våra tider i familjen ställer till det något. Jag vill t ex helst amma i lugn och ro innan vi hämtar på förskolan. Kommer det ställa till besvär för nattsömnen tror ni?
Jag undrar också om det här med tillväxtperioder. Vad kan vi vänta oss den närmsta tiden? Olof har två kvällar i rad "vaknat"/hojtat till vid 22, 23 och 24. Han somnar snabbt om med napp, min gamla t-shirt under näsan och filten över ena örat som är hans nu skall du sova-signal. Är han kanske hungrig?
Många frågor blev det, såå tacksam för svar. Och, god fortsättning!
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej!

Ja visst har det varit kallt i Jämtland. Brr

Jag har helammat alla mina, de två yngsta efter sm. Har funkat bra. De kanske har varit något senare att sova över nattmål än de som hel eller delflaskar, men det har löst sig med hela nätter ändå så fort gröt och lite stadigare mat har kommit in i bilden runt 4 månader. Gör det som känns bäst för dig. Är han nöjd, sover bra och går upp i vikt räcker säkert din mjölk. Så har jag resonerat med mina.

Många upplever en ökningsperiod vid tre månader. Mata på ordentligt under dagen. Vi fyller på i sömnen 22.00 och har sedan ett nattmål runt 03.00. Kanske kan vara något?

När jag ser i schemat ser det ut som att det är lite snålt med sömn. Vi har 11.5-1.5-2-45 för vår tremånaders. Sistaluren landar dock alltid på 30 min= 15.5 timmar.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack Linda för svar, du har rätt, jag ändrar lite i schemat. Förmiddagsluren sitter väldigt stabilt sedan länge, 9-10, då brukar jag inte ens behöva väcka honom. Men, mitt på dagen kan han ju sova två timmar. Så, då blir det såhär istället:
äta 07:15
(ibland lämna storebror på förskolan 08:30, hemma igen 09:00)
sova 09:00-10:00
äta 10:00
sova 12:00-14:00
äta 14:00
(hämta storebror 14:45, hemma igen 15:30-45)
sova 16:30-17:30
äta 17:30
äta 19:30
sova 19:45-07:15
Då blir det 15,5 h och ännu bättre för oss.

Jag har försökt ibland att ge honom mat i samband med att jag själv lägger mig, 22:30 ungefär, men det blir bara ännu fler nattmål då. Jag tror det sätter igång magen och rapandet blir lite halvdant då jag tror han sover som allra djupast de första fyra timmarna. Annars vore de ju utmärkt, för min nattsömn om inte annat.

Så bra det du skriver om amningen, det lugnar min oro. Det skall bli spännande att se hur det blir då när han börjar med gröt och smakisar. Och, det känns bra att jag inte skall förvänta mig så mycket förrän vi kommer till grötätande vad gäller nattmålen.
Idag skall vi till bvc så då får jag veta om han äter tillräckligt, jag kan dock inget annat tro med de sumobrottarlåren :D.
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Jo, en fråga: Det här med marginalkvart; betyder det att man kan skjuta fram eller bak sovpasset med en kvart eller betyder det också att man kan lägga till en kvart före och även efter? Medan jag skriver hör jag hur dum den här frågan är :roll: , MEN, jag måste ändå fråga. Jag kämpar så med att hålla min grabb vaken så jag lägger honom gärna en kvart tidigare och jag får alltid väcka honom utom på morgonen och efter förmiddagsluren så han skulle med lätthet kunna sova en kvart till.
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"