Frågor ang kurandet av 4.5 månaders
Är det ok att få skryta lite? Bebisen har varit så duktig idag! Ätit som en häst (ok förutom ammat då, hej då C-kupa, hej A-kupa), tagit ramsan när hon vaknat för tidigt på luren samt somnat utan ett pip, när det t.o.m. var pappa som la henne för första gången!
Jag är så glad och jag hoppas att det här håller i sig. Det börjar kännas som något som man kan vänja sig vid! 
Vår familj förtjänar att njuta!
Lilla E juni -10, kurstart 3/12-10
Stora O juni -08, kurstart 18/3-09
Hej, kom på en fråga... Nu när man är i uppföljningsveckan, ska man bara ge pangramsa när barnet vaknar upp på natten? Eller gäller det bara under vargtimmarna? Om hon vaknar och frågar tidigare, ska man då ge ramsa med inbyggd bekräftelse? Blev lite osäker där... Tack på förhand!
Jag måste säga jag också vet inte riktigt. Vad jag gör är att jag ramsa 1x mer bestämmt. Sen väntar jag och om det låter att hon inte lugnar ner sig, gör jag det igen. Jag försöker att har långt pauser mellan ramsor så hon kan lugna ner sig.
Men vor bra om nån proffs svara - jag är också nyfiken. Just nu gör jag det efter instinkt. Bara ramsa en gång och inte igen efter nån tid, känns inte rätt för mig, men kanske jag är fel.
Men vor bra om nån proffs svara - jag är också nyfiken. Just nu gör jag det efter instinkt. Bara ramsa en gång och inte igen efter nån tid, känns inte rätt för mig, men kanske jag är fel.
Vågar man tro att det här ska hålla i sig?
Bebbi behövde två ramsor i vargatimmarna, men somnade på dem direkt, och sov som en stock när jag väckte kl 7. Hon är så go och glad, och man blir så lycklig! Har gjort en mindre justering i schemat, vet att man kanske inte borde, men om jag bara upprätthåller attityden av självklarhet, så borde inte hon heller undra över det. Eller hur?! 8)
Då var målet uppnått! Båda barnen osv mellan 19.30-07 utan ett pip! Jag är så glad och lycklig! Snart får lillasyster flytta in hos storebror. tror det blir bra. Nu kan vi vara en funktionerande och glad familj igen! Vet att det kan komma bakslag, men det känns som om vi lagt en sådan stadig grund så det är inga problem! 
Hej, nu har vi flyttat in lillis i storebrors rum. Det gapades först från båda håll, sen tystnade storebror, och efter jag fått gå in två gånger och t.o.m. buffa lillis lite så somnade hon. Var det för tidigt att få dem att sova i samma rum? Borde vi ha väntat tills hon somnar utan några protester? Det gick ju så bra en natt, men sedan har det varit lite protester igen, om än bara i knappt tio minuter. Vill ju bara att det ska vara det naturliga att de sover ihop... Tacksam för svar från någon med erfarenhet!
Hej!!
Vilka framste ni har gjort! Strålande! \:D/ :thumbsup:
Om det var för tidigt att flytta ihop dem kan ju diskuteas, men det spelar ingen roll just nu
Nu har ni flyttat ihop dem och kan ju inte gärna flytta isär dem igen
Vad skulle det ge för signaler till storebror? "När lillasyster är "jobbig" så flyttar vi på henne!" Nej, så kan vi ju inte göra.
Nu ligger de där de ligger. Det ni måste göra nu är att nå fram med ramsan, till båda barnen. Storebror måste känna att ni finns där på natten, kvällarna när lillasyster skriker och tar hand om henne. Då kommer han snart släppa ansvaret (som han anse sig ha!) och själv kunna sova, även om hon skriker. Jag trodde faktiskt inte själv att det var så - men då vi flyttade ihop våra för ett litet tag sedan så upptäckte jag att det faktisk är så! 8)
Så massor med trygghet nu och säkerhet. Det är en ny plats för lillasyster och då får man fråga lite extra några läggningar så att man blir säker på att allt verklien är som det ska.
Ni har gjort ett strålande jobb och om ni bara fortsätter på samma sätt så kommer både storebror och lillasyster sova hela natten igen, utan pip!

Bianca
Vilka framste ni har gjort! Strålande! \:D/ :thumbsup:
Om det var för tidigt att flytta ihop dem kan ju diskuteas, men det spelar ingen roll just nu
Så massor med trygghet nu och säkerhet. Det är en ny plats för lillasyster och då får man fråga lite extra några läggningar så att man blir säker på att allt verklien är som det ska.
Ni har gjort ett strålande jobb och om ni bara fortsätter på samma sätt så kommer både storebror och lillasyster sova hela natten igen, utan pip!
Bianca
Hej, tack för stödet! Jag hade läst i boken att man kunde flytta in barnet till syskonet redan under uppföljningsveckan, men som sagt, det var kanske lite tidigt. Det var ändå ganska typiskt för det du skriver. Lillis gapade, Oskar gick då upp och sa att hon var ledsen, han tog på sig ansvaret liksom. Men sedan somnade han fastän hon gapade ibland. Sedan fick jag ramsa vid fyra och fem, och tror inte att storebror märkte av det. Dessvärre vakande han halv sex, gapade och sparkade i väggen. Ibland vaknar han verkligen upp på fel sida, och är på riktigt dåligt humör. Vet inte om han är helt vaken då egentligen. Jag fick lite panik och bad min sambo hämta honom. Det innebar ljud och trafik och lillis trodde det var morgon. Hon somnade dock efter några ramsor. Problemet just nu är mest storebror tror jag. Vi hade behövt "morgonkura" om honom, för vi har slarvat med den biten (sååå dumt!). Ska införa väckarklockan igen. Några andra tips som kan få honom att ligga kvar lugnt och stilla och invänta morgonen? Ramsor på morgonkvisten brukar han bli mer arg av, men jag ska försöka ändå. Tappade verkligen modet igår, men ska försöka peppa upp mig!
Re: Frågor ang kurandet av 4.5 månaders
Tycker väckarklocka (som han gärna får stänga av själv) är kanon. Har även läst tips om att ha en lampa på timer i rummet och när den börjar lysa är det morgon, kan också funka. Det som är synd med den idén är att du inte själv kan ändra om tiden vilket man ibland måste göra med en sån liten en som man vill ta upp inom marginalkvart om det krånglar på morgonen. Annars är det mest ramsa att ta till tänker jag.
Kram Emma
Kram Emma
Hej, är det inte den ena så är det den andra. Undrar om det var bakslaget som vi hade i natt eller vad som spökar? Bebben var svår att få att skratta, tog en halvtimme att få henne och somna och sedan behövde hon ett par ramsor under natten samt var vaken/ledsen mellan 5-7! Storebror blev tillslut väckt kl 6.15 och blev ledsen av allt skrik. Vet inte vad jag ska göra riktigt? Vi ramsade, lyssnade in, krisfjädrade två gånger (säkert en gång för mycket då). Känner att "krisen" som jag upplever den kommer tidigt då de delar rum. Vad bör man göra? Har läst kap. om säkerhet måånga gånger...
Hej, dagen har förlöpt bra fram till eftermiddagsluren som är inne. Totalvägrade! Somnade efter en halvtimme och nu måste jag ta och väcka henne, fastän det bara blev en timmes lur. Fick gå in en gång och då låg hon på rygg i fotändan. Vad gör man åt sådana stökiga bebisar? Har haft en sådan bra känsla hela tiden och känt mig trygg i mig själv, men jag tappar modet lite nu känner jag. Vad kan jag göra?