Tråkiga dagishämntningar..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
indra

Tråkiga dagishämntningar..

Inlägg av indra »

Min viljestarke son vill ej gå hem från dagis när han skall hämtas.
Oftast så vill han leka färdigt, vilket har dragit ut på tiden med en 20-25 minuter, väldigt jobbigt att hämta han.
I bland så slår han mig om jag säger att vi skall gå hem, men oftast få jag höra att han ej vill vara med mig :( . Det känns som han skulle behöva mera tid att leka ute, har bara varit ute en halvtimma när jag hämtar han. Tyvärr så ändra dom tiderna för 15- timmars barn så dom hämtas tidigare.
Har pratat med han om detta att mamma blir ledsen när han säger så eller slår, han vill leka färdigt säger han, och säger sen att han skall inte vara arg nästa gång.
Några tips hur jag kan få med han hem?? Känner att jag har inga mutor kvar att ta till :wink: . I dag kom det en brandbil som rädda mig, då följde han glatt med :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Lite tankar först under favoriter där jag speciellt rekommenderar trådar om trots samt beteendefostran. Där finns en dagis-hämt tråd.

Jag skulle också vilja rekommendera att du läser tråden om förhållningssätt och attityd. Vad som är viktigt är just sakligheten och inte att spela på skam och skuld. Att lägga anledningen för att mamma är ledsen skapar just skam och skuld, vilket inte leder till någon konstruktivt och gott utan snarare onda cirklar. Fantastiskt i det ämnet är andra delen i Barnaboken om "fostran - hur man gör om man så vill".

Det behöver inte vara så att han inte vill gå hem och inte lekt klart. När har man lekt klart? Han frågar och kan reagera på att ni varit separerade. Oavsett vad så gör en plan. Planera vad du tror kan passa er och honom att bli hämtad och kör sedan på det. Be personalen förvarna en stund innan du ska komma. Gå igenom med honom dagen innan hur ni gör när ni ska gå hem och vad ni ska göra hemma. Ha något positivt framför er nu i början när du ska vända på steken (eller jo alltid förstås :D ). Nu ska vi hem och baka, leka, läsa etc. Bestäm att han får visa dig ex vad han leker med och gjort idag och sedan går ni hem. Sakligt och bestämt.

Lite tankar i all hast men läs igenom, fundera, gör en handlingsplan och kom gärna tillbaka så bollar vi det tillsammans.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
indra

Inlägg av indra »

Tack Susanne, hittar inte min barnabok :roll: , letar efter den som en tok. Oj, jag skuldbelägger nog en hel del, har en mamma som gjort likadant, inte bra..
Nya tag i morgon..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Har du hittat barnaboken?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
indra

Inlägg av indra »

Är putsväck, kanske min syster lånat den, har glömt att fråga, börjar bli lite senil tror jag, glömmer saker hela tiden. :D
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"