Bara gråter när hon ska sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
KarinF

Bara gråter när hon ska sova

Inlägg av KarinF »

Hej,
Jag vet att min fråga liknar andras, men ändå. Min dotter vill bara inte lugna sig och sova, framförallt inte sin lunchlur. Hon ligger och gråter så hon hickar, men blir lugn när jag kommer in. Det tyder ju i så fall på att hon inte är jätteledsen (?) och jag borde lämna henne ensam(?), möjligen med en "pangramsa". Men ramsan gör ingen nytta alls, inte heller den klassiska musiken jag spelar högt eller att jag går runt och grejar i lägenheten. Hon ligger i sin spjälsäng med lampan släckt.

Själva kurningen gjorde vi för knappt tre veckor sen och den gick långt över förväntan. Från att ha ammat hela natten (varannan timme, ca) sover min dotter nu 20-08, vilket är helt fantastiskt. Ibland vaknar hon för tidigt, ibland kan hon inte somna men på det hela taget går det bra.

Men de här insomningsproblemen har blivit värre och värre de senaste dagarna. Jag känner mig lugn och är "klämkäck" mot henne, men samtidigt kan jag ju inte låta henne ligga och vara ledsen hur länge som helst. Nu har hon legat i drygt en timme och inte somnat utan bara gråtit och snart har sovtiden gått ut.

Vårt sovschema ser ut så här (Sara är 7,5 månader):
8 vakna
10.30-11.15 sova
13-14.30 sova
17-17.20 sova (här sover hon som bäst och vill inte gärna vakna)
20 sova

Har ni några råd att ge mig??

Många hälsningar
Karin
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och grattis till era fina nätter!

Det första som slår mig är hennes ålder, hon är snart 8 månader. Har du Barnaboken? Vid 8 månader kan 8 månadersångesten slå till med tillhörande frågor om livet i stort för de små. Då blir de medvetna om att de är egna individer, nog så skrämmande. Kan vara så att hon frågar dig om hon verkligen skall sova även på dagen...

Hur ser mörkläggningen ut på dagen? Här har vi näst intill beckmörkt.

Hur är det med skrattet till gonattet, vilket bör ske till alla lurar, natt som dag?

Att vara klämkäck kanske inte räcker för lilla damen. Det behöver vara äkta glädje. :wink: Tänk att du skall känna ut i varje cell hur härligt det är att sova, för det är ju det, visst?!

Daglurarna kan strula lite ihängande, de släpper. Läs om 8 månadersångesten, då kan du få ett helt nytt förhållningssätt.

Finns under Klistrade Favoriter på forumet som heter Späda barn och små.http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Många trådar där som är :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KarinF

Inlägg av KarinF »

Hej och tusen tack för så snabbt svar. Vilken otrolig hjälp det är, detta forum och att det faktiskt finns snälla människor som vill hjälpa. Jag är ensam mamma (alldeles frivilligt) så det känns extra värdefullt att det finns någon att fråga.

Jag har BB men kan inte hitta den just nu när jag behöver den som bäst. Men jag läste de trådar du skickade, och visst verkar det kunna vara åttamånadersångest. Jag ska tänka ännu mer på skrattet till gonattet - har ibland varit dålig på det, om hon verkat trött så jag har velat få henne i säng så fort som möjligt, tex. Ikväll busade vi oss i säng och jag la henne 10 minuter tidigare än vanligt (19.50 alltså). Hon grät även nu och jag gick in en gång, men sen har jag sjungit med i musiken som jag hade på och låtit henne vara, och nu somnade hon snabbt. Kvällen brukar ju inte vara svår dock, så återstår att se hur det blir under dagen imorgon.

Jag ska verkligen tänka på attityden, att verkligen vara glad och förmedla det som du skriver. Jag har mer låtit "bestämd" (nu ska Sara sova, som är vår ramsa) när hon inte somnar, och det kan lätt låta lite argt, tror jag.

Sen såg jag det där med 1 h vakentid utomhus också - det ska jag också tänka på.

Tack för bra och handfasta råd, det känns skönt att ha något att hålla sig i (så viktigt för att kunna utstråla säkerhet).

Tusen tack!!!
KarinF

Inlägg av KarinF »

Just det ja, mörker - på dagen har jag haft taklampan nerdimmad, men jag ska pröva att ha den släckt så rummet blir mer skumt.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vi finns här för att vi själva gått igenom samma sak, vet vad det innebär och vet hur mycket stödet betyder.

Vi fick otrolig hjälp här när vi kurade och jag kände att jag "måste" ge tillbaka. :D

Stark du är som gör detta på egen hand! Heja dej! :lol:

Självklart finns vi här för dig. Var inte rädd för att skicka PM (personligt meddelande) till någon särskild forumist om du känner att kemin är rätt och behöver extra-stöd. :shock: :D

I din ramsa - tänk inte TYSTA utan LUGNA - och för det vill vissa ha extra mycket värme i tonen. Det ville Ester. Hon gillade när jag "pratade" ramsan, betonade olika ord från vers till vers och sänkte röstläget i vissa ord etc.

Känn dig fram även där. Öva tonfall om du får en stund för dig själv, utom hörhåll för små öron i form av Sara.

Du klarar detta galant! Kom ihåg att du kan lägga liiite tidigare på kvällen om du tror det behövs. Att lägga 20 kan ibland vara lite sent för en liten. Vi lägger 18.30 här - för det passar damen nu. Hon somnar på 2 minuter. :shock:

Nu skall du inte justera något redan nu, men inför framtiden får man känna av dem lite, hur de ändrar sig etc. Och NÄR man ändrar så "testar" man inte, man INFÖR och låter det ta den tiden det tar, dvs 3 + 7 dagar.

Men first things first - nu gör du ett strålande jobb. Du är hennes TRYGGHET och HJÄRTA i tillvaron - förmedla det till henne! :heart:

Superbra att sjunga med i musiken - det är svar så gott som något på att ALLt är bra, visst!? En stor polett har trillat ner i er fina kråksång.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
KarinF

Inlägg av KarinF »

Hej igen,
Du är så snäll så jag blir alldeles tårögd. Jättebra hjälp och råd. Jag visste inte att man kan skriva personliga meddelanden, är ganska ny här. Jag gjorde kuren för tre veckor sen, som jag skrev, efter 7 månader av sönderhackad sömn. Jag har låtit Sara behålla nappen, som sovsignal, mot inrådan här, jag vet. Men hon ligger på rygg så varken buffning eller solfjäder går att använda, så jag känner att jag behöver lite hjälp för att få henne att varva ner.

kuren gick jättelätt och bra, det var som ett mirakel. Hon somnade så bra, jag behövde bara lägga henne och säga ramsan så sov hon (efter den första natten). Det var som om hon hade väntat på att få rutiner - att själva schemat var det som gjorde skillnaden. Det kanske gick för lätt för ramsan har inte satt sig. Så nu undrar jag om jag borde backa och göra om på något sätt. Kan man göra någon form av solfjäder på rygg? Eller är det att backa för långt i processen?

Jag ska träna på att säga ramsan så som du beskriver. Det låter som ett sätt att få Sara att verkligen lyssna på den, att få den intressant och få henne att fokusera - och lugna sig. Det ska jag också tänka på, jag har ju tänkt på tysta.

Jag trodde hon var väldigt kvällspigg och morgontrött baserat på hur hon sov tidigare, och satte schemat utifrån det. Rent egoistiskt också - vi brukar träffa en annan familj och då hinner vi vara där en liten stund innan vi måste vara hemma kl 19 för Saras bad och nattning. Jag hopps det kommer bli som det ska enligt SHN-boken, att hon så småningom kommer kunna sova borta också. I vilket fall så ska jag tänka även på det, att eventuellt ompröva schemat och lägga henne tidigare så småningom.

TACK!!!!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Solfjäder går inte att göra på rygg så vitt jag vet, kan inte tänka mig att det är särskilt skönt. Men buff går, ena benet upp på något vis och buff i rumpan.

Att kura om, är det för att hon vaknar fortfarande och att ni då inte känner att ni har verktyg att ta till eftersom ramsan inte satt sig?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
KarinF

Inlägg av KarinF »

Hej!
Tack för tipset om buffning! Ja, det var så jag tänkte, att jag kanske skulle kura om för att ramsan liksom inte blivit den där trygga som gör att hon lugnar sig. Nu har jag gjort som jag fick råd om, och sagt den lite "varmare". Jag har även varit ännu noggrannare med skrattet till gonattet, och framförallt med "skrattet när man vaknar". Om jag måste väcka Sara blir hon först lite chockad och yrvaken, sen börjar hon gråta. Nu har jag inte tagit upp henne förrän jag fått henne att skratta. Tänkte att jag skulle försöka ändra hela mönstret, liksom, och se om det ändrar något. Än är det för tidigt att säga om det hjälper, men idag har det gått bra i alla fall, och det känns väldigt skönt.

En annan undring: kan det vara så att hon inte behöver så mycket sömn (14h 35 min, 7,5 månader gammal)? Kan det vara därför hon vaknar för tidigt på eftermiddagen (idag sov hon dock hela). Hur vet man att det är dags att korta lurarna? Efter vad jag förstår ska man ta bort sista luren (20 minuter kl 17) då. Jag tror Sara hellre skulle korta dagsluren till 45 minuter, så det blev 12h-45 min-45min-20min, men det har jag inte sett i något schema så det kanske inte är ett bra alternativ?

Stort, stort tack för all hjälp!
Karin
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

En del barn går ner till 2 lurar redan vid 7 månader. Min egen pojke till exempel :) Han har sovit 12 45 1,5 sen 7 mån. Anledningen till att man inte rekomenderar 12 45 45 20 är att barnen oftast behöver ett längre sovpass på dagen då de kommer ner i djupare sömn + att när de kommer upp i ettårsåldern och bara har en lur är 45-min oftast för lite utan de flesta behöver då 1,5-2 h. Jag tycker ni ska behålla en lur på 1,5 men skjut den lite framåt och ta bort 20-minutaren om det passar er.
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
KarinF

Inlägg av KarinF »

Tack för ännu fler goda råd! Igår sov Sara precis som hon skulle och idag vaknade hon bara 20 minuter för tidigt på långa luren så jag behåller schemat som det är ett tag till. Sen gör jag som du föreslår - tack för förklaring och tips om hur jag kan göra när det är dags att ändra.

Helt otroligt att det finns ett forum som detta!!! Så stor hjälp.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"