Första kvällen klev jag in alldeles för snabbt
Igår kväll gick jag inte in alls. Bestämde mig för att "hon vet var jag finns, hon hör husljud och vet att allt står väl till, behöver hon mig så kommer hon och berättar det, just nu är hon bara arg". Och mycket riktigt somnade hon om av sig själv och sov hela natten.
I morse blev det bråk och skrik vid frukosten, då storasyster tog upp mackorna ur brödrosten fast lillasyster hade tänkt göra det. Sparkar, slag och hot mot storasyster med en gaffel!
Hon stannade inne i badrummet en stund och skrek och kom sedan ut, fortfarande purken men inte våldsam i alla fall. Sedan bestämde jag mig för att hon var klar med krånglet (fast hon hade nog själv kunnat fortsätta en stund till), så jag körde vanligt frukostprat med båda flickorna och hörde inte alls några ilskna utrop.
Det funkade rätt bra. A gnölade en stund, men anslöt sig sedan till frukostflocken och petade i sig en macka. (Efter att ha gråtit bittra tårar eftersom en bit av knäckemackan hade gått av. Livet är fullt av katastrofer på många plan! Jag passade på att pakta och beklagade allvarligt den stackars mackans öde och funderade på om en den skulle gå att laga med lite smör. A, som är stor, log överseende mot mig - vad du är knasig, mamma!)
Fördelen med att A var hemma igår var i alla fall att vi hann umgås ordentligt hon och jag. Jag ansträngde mig verkligen för att vara mentalt närvarande med henne och det var förstås jättemysigt. Vi spelade yatzy och A förde protokoll. Hon kan skriva nästan alla siffror, koncentrerar sig djupt och "styr" med tungspetsen i mungipan.