Hjälp, vad har hänt med vår 19 mån kil
Hjälp, vad har hänt med vår 19 mån kil
Har en liten kille på 19 månader som vi körde SHN-kuren på då han var 7,5 mån. Sedan dess har han sovit hela nätter, men vi har haft problem med tidiga mornar. Han har sällan sovit mer än 10,5 tim på natten (men fått vara kvar i sängen längre). Dock har han alltid somnat bra själv utan ett knyst och inte vaknat upp under natten. Sedan några veckor tillbaka är han som förbytt. Det började med STORA protester vid läggning. Han kunde gråta i upp till 1 1/2 tim och skrek "stiga upp", "mamma komma" osv. Nu vaknar han ofta upp första gången efter en 3-4 tim sömn på kvällen och sedan fortsätter det vanligtvis med att han skriker och gråter 1-4 ggr/tim resten av natten. Vi går in, lägger ned och ramsar eller säger ramsan vid dörren. Tar aldrig upp honom ur sängen. Vår pojke är förståss mycket trött på dagarna och jag känner att jag ramlat ned i det svarta hål jag befann mig i innan vi körde kuren då han var liten bebis och kan inte alls sova på natten. Förstår inte vad som hänt! Otroligt tacksam för alla synpunkter, råd och möjliga förklaringar till vad som hänt och vad vi ska göra. Om fem veckor ska han dessutom få ett syskon och jag känner att varken han eller vi föräldrar inte kommer att klara av situationen då om han fortsätter sova så här dåligt.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är alldeles på tok för många vargar som stryker kring benen på er. Vi vill inte ha några vargar alls
Läs förstås också om SHN-kuren för lite äldre barn - det står både här och i boken.
Det som hänt är vargar, osäkerhet och för klistrig trafik. Mer förtroende för barnet - och för er själva
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vill bara säga att jag har gatt igenom samma sak med min stora tjej. Hon är omkurad 2 ggr (alltid efter semester) och det var jätte jobbigt eftersom hon ropade "mamma" etc men efter 1 nätter sov hon normalt igen.
In med attityden att "pa natten sover man, det händer ingenting"
Vi ändrade nattningsrutinen, och förberedde henne lite. Vi stod tex. i fönstret och vinkade till alla bilarna, som hade brattom hem för de skulle sova
Det blev ngt nytt och roligt. Sen glad i säng och ramsa!
Lycka till!
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Tack för hjälp och stöd
Känner mig peppad och stärkt! Har beställt sova hela natten-boken.
Ville bara berätta...
Vi läste på, "höll ut" och orkade vara konsekventa (trots att vi var väldigt nära att ge upp ett tag). Mycket var det nog tack vare peppning här! Nu sover vår kille hela nätter igen och det är inga som helst protester vid läggning varken på dagen eller natten! Jag är så glad att vi inte gav upp och på så vis förstörde nattron och den goda sömnen som vår kille egentligen har.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Man får verkligen passa sig, när tanken på att "ge upp" dyker upp. För vad skulle det innebära? Att man verkligen skulle lära lilla barnet att sängen är farlig och att vargen kommer när som helst
Ingetdera är ju sant. Bluff och bedrägeri, alltså
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022